Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Si-leden. Så hon ömmar över korset och höften. Vet inte om jag målar fan på väggen men när jag har läst om hur det har sett ut för andra så ser det inte speciellt ljust ut. Men hon är ändå 16 i år och fick diagnosen förr förra året så hon har nog inte värsta graden eftersom hon ändå har fungerat så pass längeVad är det som är fel och var blir hon öm? Med Zacke har vi en bra dialog med veterinären och han får lite underhållsbehandling i bakknäna. Senast var i somras men tror det är dags igen. Han är pigg och fräsch men den finns en liten liten motighet. Vi har diskuterat irap och så nåt nytt en gör med blodet, minns inte vad det heter..
Jag är kanske krass men är väl bättre att behandla så länge det fungerar?Si-leden. Så hon ömmar över korset och höften. Vet inte om jag målar fan på väggen men när jag har läst om hur det har sett ut för andra så ser det inte speciellt ljust ut. Men hon är ändå 16 i år och fick diagnosen förr förra året så hon har nog inte värsta graden eftersom hon ändå har fungerat så pass länge
Veterinären ville inte behandla för mycket för hästens skull. Fast å andra sidan så är det ett år sen nu så det kanske är okej då.Jag är kanske krass men är väl bättre att behandla så länge det fungerar?
Trist att det stökar!Si-leden. Så hon ömmar över korset och höften. Vet inte om jag målar fan på väggen men när jag har läst om hur det har sett ut för andra så ser det inte speciellt ljust ut. Men hon är ändå 16 i år och fick diagnosen förr förra året så hon har nog inte värsta graden eftersom hon ändå har fungerat så pass länge
Hon får inflammationer där. Hon har en pålagring i högra höften. Hon har fått cortisonsprutor. Ultraljudad under utredningen. Hon har även KS men den upplever jag inte att hon har problem med just nu. Hade ut equiopaten i höstas då hon fick spänningar i halsen. Hon fick en genomgång med massage och laser. Tänkte jag skulle ta en omgång till här snart.Trist att det stökar!
Å så kommer jag här och är bökig: vad är diagnosen? Si-led är ju ingen diagnos, det är ett område. Men du kanske menar att hon får inflammationer där?
Är hon ul:ad? Förändringar?
Har man inte hittat något som är solklar orsak så är det ju kanske värt att köra rehab fullt ut. Balansplattor, Equiband, sjukgymnastik och mycket massage! Det kan göra underverk!
Har hon någon spänning från 'höftknöl' mot knät på samma sida som problemet sitter?
Nu kanske du inte alls vill ha några tips men då går du väl strunta i det här.
I höftleden alltså?Hon får inflammationer där. Hon har en pålagring i högra höften. Hon har fått cortisonsprutor. Ultraljudad under utredningen. Hon har även KS men den upplever jag inte att hon har problem med just nu. Hade ut equiopaten i höstas då hon fick spänningar i halsen. Hon fick en genomgång med massage och laser. Tänkte jag skulle ta en omgång till här snart.
Ja precis. Ingen fysioterapeut inkopplad. Fick bara råd om hur jag ska rida och hur jag ska värma upp.I höftleden alltså?
Har du fått någon fysioterapeut inkopplad på kliniken? Och gör du några stärkande övningar på gången/avsuttet?
Tyvärr är det ju svårt att veta vad som är hönan och ägget när det rullar igång i rörelseapparaten och tillslut kan de få sekundära bekymmer av t.ex halsen/ryggen/you name it bara för att resten av kroppen inte fungerar. Då måste man verkligen börja från scratch och väcka till liv rätt signaler så kroppen börjar röra sig korrekt och kan stärka sig på rätt sätt.
Kan tillägga att equiopat en gång/halvåret inte räcker. Inte ens varje månad eller varje vecka.
Det är ett dagligt jobb som du behöver lära dig.
Sen bör man självklart stämma av med equiopat/vet/liknande.
Mirre blir sämre utan sporrar. Han spänner sig och blir svårare med timingen. Jag rider honom både med och utan. När jag rider dressyr försöker jag samla med vadmuskeln intill, i ett slutet skänkellläge. Så jag tror han kopplar skänkel utan sporre till samling, och det blir sådär, för jag kan inte samla utan att han är lösgjord, och det brukar ta ett tag med hans energi.Efter gårdagens tråkpass med Zacke så tog jag oss ner till ridhuset ikväll igen. Satte på kandaret och det är som en helt annan häst. Lätt I kontakten, stilla i munnen, lydig och otroligt lättsam i typ allt. Fick ett väldigt bra tips av WE-tränaren att tänka framåt med lillfingret för att få fram nosen. Har nog aldrig haft så fin form på honom!
Jag VILL verkligen kunna rida honom på träns, och det går ju, men det är något helt annat att rida på kandaret. I all den debatt som är och att jag vill vara ett föredöme osv känner jag mig som en svartfot som tycker om kandaret. Även Dio föredrar jag på kandaret.
Och så sporrarna. Har ridit dom senaste passen på Dio utan sporrar. Återigen, det GÅR helt okej men jag tycker mycket bättre om känslan med sporrar. Utan blir trubbigare och med Dio som är väldigt känslig får jag nästan känslan att han tycker skänkeln blir otydlig.
Återigen, jag VILL ju vara en snäll och bra ryttare.
Men hon sprutas i Si-leden?Ja precis. Ingen fysioterapeut inkopplad. Fick bara råd om hur jag ska rida och hur jag ska värma upp.
Nä jag förstår att equiopat inte räcker. Jag har använt mej av henne för att få loss spänningar som jag inte har löst själv.
Jag grubblar också angående det här med kandar och dess framtid och hur jag ska förhålla mig. Jag har ju en som inte gillar specifikt tungtryck och blir stilla i munnen med kedja. Jag har längtat tills hon går klasser där kandar är tillåtet men vet inte om jag gör det längre...?Efter gårdagens tråkpass med Zacke så tog jag oss ner till ridhuset ikväll igen. Satte på kandaret och det är som en helt annan häst. Lätt I kontakten, stilla i munnen, lydig och otroligt lättsam i typ allt. Fick ett väldigt bra tips av WE-tränaren att tänka framåt med lillfingret för att få fram nosen. Har nog aldrig haft så fin form på honom!
Jag VILL verkligen kunna rida honom på träns, och det går ju, men det är något helt annat att rida på kandaret. I all den debatt som är och att jag vill vara ett föredöme osv känner jag mig som en svartfot som tycker om kandaret. Även Dio föredrar jag på kandaret.
Och så sporrarna. Har ridit dom senaste passen på Dio utan sporrar. Återigen, det GÅR helt okej men jag tycker mycket bättre om känslan med sporrar. Utan blir trubbigare och med Dio som är väldigt känslig får jag nästan känslan att han tycker skänkeln blir otydlig.
Återigen, jag VILL ju vara en snäll och bra ryttare.
Hon är sprutad 3 gånger. Bara röntgad en gång. Så jag har ingen aning om den är aktiv. Vi var hos distriktarna. Så det är finns ingen fysioterapeut. Men jag får väl åka till nån annan klinik istället då.Men hon sprutas i Si-leden?
Jag vet att 'höftleder' är rätt svåra/underdiagnosticerade på hästar så det är ju toppen att ni hittat orsaken. Men det känns lite knasigt att du inte fått mer hjälp. Ffa om hon får inflammationer i Si-led som då alltså är en kompensation från höften.
Är artrosen aktiv? Har ni röntgat flera gånger?
Och har inte kliniken någon fysioterapeut ansluten som du kan boka så att du åtminstone kan få ett program att sätta igång med?
Ja det tror jag är en god idé. Så får du förhoppningsvis ännu bättre hjälp att kunna behålla din häst fräsch och frisk!Hon är sprutad 3 gånger. Bara röntgad en gång. Så jag har ingen aning om den är aktiv. Vi var hos distriktarna. Så det är finns ingen fysioterapeut. Men jag får väl åka till nån annan klinik istället då.
Jag har haft en häst med inflammation i SI-leden. Nu var det länge sedan (upptäcktes -99) så möjligheterna till behandling var inte lika bra då, men hon behandlades en gång, sen fick hon ordination vila, fanns inget annat att göra då enligt vet. Långt senare så upptäcktes att hon var helt sned i bäckenet, så en kiropraktor rättade till henne och hon fungerade igen.Hon är sprutad 3 gånger. Bara röntgad en gång. Så jag har ingen aning om den är aktiv. Vi var hos distriktarna. Så det är finns ingen fysioterapeut. Men jag får väl åka till nån annan klinik istället då.
+@FioranoJag grubblar också angående det här med kandar och dess framtid och hur jag ska förhålla mig. Jag har ju en som inte gillar specifikt tungtryck och blir stilla i munnen med kedja. Jag har längtat tills hon går klasser där kandar är tillåtet men vet inte om jag gör det längre...?
Jag tycker det räcker! Alla måste inte vara superskickliga proffs, så länge man är snäll mot sin häst.+@Fiorano
Men då har ni ju hästar som hellre 'vill' gå med kandar och har valt det som ett bättre alternativ? Det de blir mest lösgjorda i kroppen av skulle jag gå på.
Själv har jag väl gett upp om att rida min på kandar.
Det funkar ett tag men hon är alltid bättre med träns så då måste jag lyssna på det.
Och jag tänker väl att det är lite det som är grejen, att Lyssna på sin häst. Inte utsätta den för saker som den inte trivs med och välja saker den blir lösgjorda av och rida sitt allra bästa?
Men jag håller med om att man tänker hundra gånger runt nu för tiden och jag har lite ont i magen över att åka ut och tävla framöver. Jag är bara en medelmåttig ryttare och det finns för mycket saker jag skulle vilja ändra på men återigen, jag är ju åtminstone medveten om att jag har brister.
Men 'räcker det?
Alternativet är ju att sluta rida och det vill jag ju inte heller för det är det roligaste som finns!!
Tack så hemskt mycket för dina råd Det ger lite mer förhoppning om att det kanske kan funka ett tag till.Ja det tror jag är en god idé. Så får du förhoppningsvis ännu bättre hjälp att kunna behålla din häst fräsch och frisk!
Jag håller en tumme för er!