Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag är precis likadan.. men jag måste komma över nyåret oxå. Då helt plötsligt är man på väg mot en ny säsong och allt känns heeeelt annorlunda.
Just nyår gillar jag, firar alltid ordentligt med alldeles för mycket gott att äta 😁 och förr drog jag alltid iväg till ridhuset på nyårsdagen för att få starta året 💪

Egentligen är det knasigt att vara pepp nu för januari och februari är kanske de värsta vinter månaderna ;) men jag är glad över att dippen släppt nu för november och december är annars 🤮

Just nyår gillar jag, firar alltid ordentligt med alldeles för mycket gott att äta 😁 och förr drog jag alltid iväg till ridhuset på nyårsdagen för att få starta året 💪

Egentligen är det knasigt att vara pepp nu för januari och februari är kanske de värsta vinter månaderna ;) men jag är glad över att dippen släppt nu för november och december är annars 🤮
Efter nyår är det ju nästan tävlingssäsong igen, jag är orimligt pepp!

https://www.instagram.com/reel/C1e1eCUsSlm/?igsh=MXUxaGFpMzNhM3FvZw==

Vi fastnade på video idag när vi lekte i snön, gud vad det är avslöjande att se sig själv på film! Jag ser så mycket jag vill fixa… korta tyglarna, släpp i höfterna så skänklarna inte pendlar, gud vad jag grejar med händerna? Osv osv.

Men min häst alltså, han är minsann alltid fin ändå.
Vilken härlig fluffsnö! 😍

Annat är det i Skåne 🙃

Jag hoppas också på lite nytändning nu efter jul och nyår. Alla träningsplaner har helt fallerat med lastbilen på verkstaden i över två månader pga diffust elfel och vädret har minst sagt växlat. Utan ridhus hemma och med två småbarn har ridningen helt klart blivit lidande. Men nu ska vi igång ordentligt igen!

Fick ut min "gamla" mamma för att filma lite idag. Typ två månader sedan sist. Nyttigt att se hur mycket olater man snabbt lägger till sig med ....

https://m.facebook.com/story.php?st...N6LhfPrSocuC9rSq6opT6CPjm1uqrCGl&id=561056584

Vilken härlig fluffsnö! 😍

Annat är det i Skåne 🙃

Jag hoppas också på lite nytändning nu efter jul och nyår. Alla träningsplaner har helt fallerat med lastbilen på verkstaden i över två månader pga diffust elfel och vädret har minst sagt växlat. Utan ridhus hemma och med två småbarn har ridningen helt klart blivit lidande. Men nu ska vi igång ordentligt igen!

Fick ut min "gamla" mamma för att filma lite idag. Typ två månader sedan sist. Nyttigt att se hur mycket olater man snabbt lägger till sig med ....

https://m.facebook.com/story.php?st...N6LhfPrSocuC9rSq6opT6CPjm1uqrCGl&id=561056584
Ja det är så mysigt med sån här snö! Det var blankis överallt strax före jul så är tacksam för att det kom mer 😬

Vi hade en tråkig höst med rhinitvirus och astma men han verkar på gång som vanligt så det är roligt! Jag hoppas få göra relativt mycket tävling nästa säsong, är taggad.

Känns långt bort med vår här också😅. Ska bli -25 lagom till Zackes ägare kommer och hälsar på nästa vecka 🥶. Tycker det är så roligt när hon kommer och visa upp honom och hur han utvecklats sen sist. Tyvärr har jag legat i migrän i två dagar så inte ridit nånting. Hopplöst när kroppen inte samarbetar med allt en vill göra.

Firade tre år med Dio igår🩷. Min rosa lilla drömhäst!
Screenshot_20231229_194606_Instagram.webp

Hos oss är också prognosen kallare än -30 🫣 och hittills har det sällan blivit lindrigare kyla än de har trott… men å andra sidan rider jag inte i -20 heller så lite svinkallt eller grymt svinkallt spelar kanske inte så stor roll?

Jag planerar nästan alltid ridning efter väderprognosen, så nu är planen ett par bra pass närmsta dagarna och sen får de vila tills temperaturen är bättre än -20. Faktiskt är jag så gammal och lat så jag numera bara rider en häst om det är kallar än -15, den andra får vila eller arbetas från marken. Jag varken rider bra eller tycker det är roligt när det blir för kallt.
/vek norrlänning

Hos oss är också prognosen kallare än -30 🫣 och hittills har det sällan blivit lindrigare kyla än de har trott… men å andra sidan rider jag inte i -20 heller så lite svinkallt eller grymt svinkallt spelar kanske inte så stor roll?

Jag planerar nästan alltid ridning efter väderprognosen, så nu är planen ett par bra pass närmsta dagarna och sen får de vila tills temperaturen är bättre än -20. Faktiskt är jag så gammal och lat så jag numera bara rider en häst om det är kallar än -15, den andra får vila eller arbetas från marken. Jag varken rider bra eller tycker det är roligt när det blir för kallt.
/vek norrlänning
Vi har ju turen att ha uppvärmt ridhus på gården så rida går alltid 😊

Här var det riktiga vårkänslor igår, vindstilla, solsken och fågelkvitter! Men lär ju komma fler vintersmockor...

Jag brukar hoppa inomhusterräng i mellandagarna, då blir jag taggad på ny säsong 😁

/vek norrlänning

Jag rider inte alls om det är under -10 😅
När det går under -5 början det bli jobbigt.
Norrland är inte min plats på jorden, för kallt, för mörkt, för många träd 😆

Herregud vad jag är dålig på att skriva. Jag menar rakt upp, ordet inte skulle inte vara med där. haha. Det här är ett bra sätt att låta kroppen sköta jobbet, och inte behöva tänka så mkt. Det är nämligen nästan omöjligt att spänna "hålla emot"-musklerna när man har handen Rakt upp.

Det som jag kanske tänkte att jag skulle skriva är att det är viktigt att det Verkligen är rakt upp, inte lite åt sidan eller utåt. Här lyfte jag visserligen ytterhanden (det var innan jag fattade att innerhanden gav bättre resultat) men typ så här:
Länk till min instagram
Testade det där igår, omg! Sådär sitter jag ju INTE i vanliga fall.

Hur funkar det??

Testade det där igår, omg! Sådär sitter jag ju INTE i vanliga fall.

Hur funkar det??
Åh det kan jag tänka mig, ni fälttävlansryttare har ofta korta höftböjarmuskler och använder dem omedvetet genom att studsa lite ifrån hästen. Jag tycker att det r lite magiskt för jag fattar inte exakt, men det går helt enkelt inte att sitta emot. Man sitter med i rörelsen på ett helt annat sätt. Tror att det har och göra med de diagonala bukmuskulerna. Eller med de små stabiliserande musklerna längs med ryggen. Men jag vet inte 100 säkert som sagt.

Det roliga är att se hur fin hästarnas takt blir, din röda kommer nog visa en annan trav om du övar på att sitta ner med en arm upp.

Bäst funkar det om man kombinerar med att träna ”dead bug” avsuttet för då blir du stark nog att hitta rörelsen i kroppen och orka det här i längre perioder.

Åh det kan jag tänka mig, ni fälttävlansryttare har ofta korta höftböjarmuskler och använder dem omedvetet genom att studsa lite ifrån hästen. Jag tycker att det r lite magiskt för jag fattar inte exakt, men det går helt enkelt inte att sitta emot. Man sitter med i rörelsen på ett helt annat sätt. Tror att det har och göra med de diagonala bukmuskulerna. Eller med de små stabiliserande musklerna längs med ryggen. Men jag vet inte 100 säkert som sagt.

Det roliga är att se hur fin hästarnas takt blir, din röda kommer nog visa en annan trav om du övar på att sitta ner med en arm upp.

Bäst funkar det om man kombinerar med att träna ”dead bug” avsuttet för då blir du stark nog att hitta rörelsen i kroppen och orka det här i längre perioder.
Japp, magiskt!
Testade på den grå, min spontana tanke var ”Oj, såhär mycket av sadeln har jag aldrig känt samtidigt förr!” 🤣🤣

Däremot får man kanske välja var och när man tränar på det, ser ju inte klokt ut! 🤣

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
10 11 12
Svar
235
· Visningar
17 413
Svar
2 032
· Visningar
182 216
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 847
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar