Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte ändrat något direkt, men kanske att man är mer medveten? Lite som @Bison var inne på så är Fille också en häst som det är enkelt att vara en mjuk ryttare på. Jag rider både med och utan sporrar, och har jag sporrar är det ett visst par som funkar - blir det för skarpt så håller han andan och effekten blir helt tvärtom vad som är tänkt. Samma med spö, rider oftast med spö och har bäst effekt om jag "swishar" med det vid sidan utan att röra honom, eller "duttar" på (om jag vill något speciellt). Blir det för hårt så blir han spänd och bromsar, så det har man inget för liksom...
Över lag så som sagt har jag väl inte ändrat så mycket, men har en häst som fostrar mjuk ridning 😅 Han är så mjuk, följsam och känslig att det är det som gäller.

Sen kan väl alla förbättra sig i allt, och jag kan också bli bättre såklart. Finns förbättringsutrymme överallt, ingen är komplett.
Fille är ju en drömhäst.❤️ Helt underbar och jag lever i någon slags förhoppning att Hedwigs lilla gulliga dotter ska bli som sin mor och far=snäll o modig.😄

Vet inte om jag vågar dela med mig mitt i hela diskussionen kring kandar, sporrar och spö men gör de i alla fall. Någon gång ska man våga 😅

Jag rider väldigt blandat som kanske framkommit men jag gillar att rida med både kandar och sporrar. Helt ärligt, jag vet inte hur jag ska beskriva det men känslan är annorlunda. Sen kan jag rida barbacka i gummistövlar med bettlöst också! Men de är en annan visa.

Vi försöker hitta tillbaka till samling i galoppen med sadeln som är ny omstoppad. Jag har svårt att göra för mkt eller för lite. Önskar min tränare kunde komma varje vecka faktiskt.

https://www.instagram.com/share/reel/BAHsafZNqZ
Jag får bara upp någon annan reel med någon som tror han är Jesus. 😂
Vad heter du på insta?

Ja men precis så. Jag vill inte under några omständigheter bli fotad off horse heller för den delen av någon random främling. Än mindre filmad. Det finns ju inget gott syfte bakom någon sådan fotografering så kan inte för mitt liv begripa varför jag skulle vara okej med det. Jag har sett min beskärda del av drev och fultolkningar i mitt yrkesliv och vet hur lite sanning det ofta ryms bakom rejäla drev. Om någon filmar mig, privat eller till häst, så utgår jag från att det inte är för att göra något vänligt och varför skulle jag vara ok med det? Jag är ingen offentlig person och har inga sådan ambitioner.

Sen filmas nästan varje "ridpass" (svårt kalla det jag pysslar med nu för ridning, men åker runt lite i alla fall) jag gör just nu för att jag måste kalibrera om min känsla. Vad jag känner i form av energi, spändhet, explosionsrisk osv stämmer inte alls med vad jag ser på filmerna, vilket för varje gång gör mig tryggare och till en bättre ryttare. Det ser förskräckligt ut och det har jag inga problem med att dela med min lilla slutna följarskara på sociala medier, men jag kan inte se varför någon annan skulle vara intresserad av att filma mig i annat än elaka syften.
Exakt.
Även om jag tror att det är oskyldigt så är jag inte bekväm med att folk hoppar ur bilen och ställer sig och fotar eller filmar när jag rider på banan.
Det är säkert turister som varit vid slottet och tycker att miljön runt stallet är vacker och att det är stiligt med hästen på banan.
Men man kan ju tycka att de kunde fråga först.
Det är inte heller ovanligt att de kliver in i stallet och vill titta på hästarna.
Var lite lätt galen i somras när mitt sto stod på box med sin fölunge pga sårskada och folk gick in när ingen var där och skulle klappa.🫨

Exakt.
Även om jag tror att det är oskyldigt så är jag inte bekväm med att folk hoppar ur bilen och ställer sig och fotar eller filmar när jag rider på banan.
Det är säkert turister som varit vid slottet och tycker att miljön runt stallet är vacker och att det är stiligt med hästen på banan.
Men man kan ju tycka att de kunde fråga först.
Det är inte heller ovanligt att de kliver in i stallet och vill titta på hästarna.
Var lite lätt galen i somras när mitt sto stod på box med sin fölunge pga sårskada och folk gick in när ingen var där och skulle klappa.🫨
Åh jösses! Måttligt kul att vara turistattraktion med sto med föl vid sidan. Eller ja, någonsin för den delen, även om jag då kanske hade varit lite mindre kinkig med fotandet när man fattar att det är i turistsyfte som fotografering sker. Jag finns säkert med på hundratals foton från ridning på strand/i hav där människor tyckt att det sett härligt eller häftigt ut och fotograferat när vi forsat fram i vågorna, men det är en annan sak än att någon på en läktare i ett privat ridhus börjar filma någon man inte känner.

Har ni också blivit påverkade så pass att ni ändrat något i er ridning och träning med hästarna?
.
(lyckades kapa mer än jag skulle av citatet men ni får klicka på Fioranos inlägg och läsa hela)

Jag gillar verkligen utvecklingen som pågår men är lite orolig över att jag för egen del inte alls ändrat något utan (kanske självgott?) mest tycker att andra ska ändra sig och jag gör redan rätt 🤪🙃😅

Rider fortfarande alltid med spö. Sporrar när hästen är fin på hjälperna, alltid varit noggrann med att om hästen inte är känslig för skänkeln och framför skänkeln så ska inte sporre användas. Först få till grunden och sen kan sporren vara finlir. Tränar som förut.

Sen hoppas jag ju att jag är bättre nu än för tre år sedan. Likaså har min ridning ändrats mycket på 20 år, men det har inte med nuvarande debatt att göra utan av andra orsaker och allmän utveckling.

Men lite läskigt är det att jag gillar utvecklingen och ändå inte tar del av den… får se om jag bara är lite segare än övriga och att det kommer?
Rimligen är det ju bara att sluta rida med spö liksom, varför ska jag ha det om jag inte vill slåss med det? Men vanan och rutinen med att alltid ha spö sitter hårt.

(Tillägg: ”känslig och framför skänkeln” är alltid kinkigt att skriva för det är lätt att skrämma hästen till att vara det men för mig har det, sen länge, byggt på att en häst som inte tar skänkeln driver jag extremt lite på. Är responsen svag på en hjälp så använder jag den så lite det går för att kunna berömma varje gång jag får respons. Fungerar bra för mig, men vet att man gör lite olika. Jag avskyr att driva, åker gärna häst 😎)

Senast ändrad:
Har aldrig gett henne godis nånsin men ska kanske testa då!

Mer godis till hästarna 😍
Jag ger när jag hämtar i hagen, när vi kommer in i stallet, när jag kratsat hovarna, innan vi får ut från stallet, när jag suttit av, när tränset är av, innan jag lämnar i hagen 😂
Hon tigger aldrig, det har ingen av mina hästar gjort.

Ger även en del godis uppsuttet som tex när hon tycker något är läskigt men ändå går förbi, då får hon godis efteråt.

Min irländare som var bakskygg och rädd vid uppsittning blev superstabil med hjälp av godis.
Godis löser mycket!

Jag ger när jag hämtar i hagen, när vi kommer in i stallet, när jag kratsat hovarna, innan vi får ut från stallet, när jag suttit av, när tränset är av, innan jag lämnar i hagen 😂

Ger även en del godis uppsuttet som tex när hon tycker något är läskigt men ändå går förbi, då får hon godis efteråt.

Min irländare som var bakskygg och rädd vid uppsittning blev superstabil med hjälp av godis.
Godis löser mycket!
Håller helt med dig ❤️
Gillar hästen godis är det guld värt. Är den inte så godis intresserad kan ändå att ”tugga” vara lugnande i läskiga situationer så även de hästarna kan man mata tycker jag. Godis till alla! (även till ryttaren ;) )

Godis löser mycket!

Tränar en unghäst också vid sidan av min. Han vääääägrade stå still vid pallen utan medhjälpare. Alltså nästan så han vibbrerade för han ville komma iväg så fort. Nästan lite obehagligt. Men sjuuuuukt matmotiverad häst, så sa till ägaren hur hon skulle träna med morötterna och så gjorde jag de själv med. Vi gjorde först en när han gick fram till pallen å stannade. Sen en när man tagit ner stigbyglarna. Men den gav vi över sadeln på andra sidan(stor pall) så man nådde över ryggen. Och sedan när man suttit upp.

Han lärde sig på en vecka typ. Så länge vi gjorde likadant bägge två 😁 däremot jätte tiggig häst så vi begränsade användandet av godis till enbart speciella tillfällen 😅

För övrigt är han tyvärr skadad och i rehab stall så vi får se om jag kan fortsätta rida honom till våren sen 🙌

Har tränat ikväll med Dio och jag är så nöjd och glad över honom 🩷. Han var så pigg och på hugget när jag satt upp men varvade ner och är tryggheten själv när det kördes traktor utanför ridhuset osv. Vi jobbade mycket i galoppen med att räta ut honom, att påverka och kunna flytta honom. Började lite med bytena men han låste sig helt så inte lönt att pressa i det läget. I traven gjorde vi väggslutor och de är bättre men det är svårt med böjningen. Imorgon kör vi igen!
Screenshot_20241210_211538_Gallery.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 919
Senast: Bee
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
767
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
909
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 777
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18