Okej. Så egentligen menar du att det i de flesta situationer inom traditionell hästträning kommer vara obehaget som trumfar, men att vi egentligen inte kan veta utan att analysera både häst och situation närmare?Missuppfattade det du skrev om trumfar, men nu är jag med på vad du menar.
Jag ser 2 anledningar till varför obehaget trumfar. Den första är att belöningarna som används i en traditionell hästvärld sällan är motiverande nog. Att säga "bra" eller klappa en häst på halsen borde i så fall räcka för att lära hästar beteenden när man tränar positiv förstärkning också, men där märker man snabbt att det inte är motiverande nog. Hästen kan få en positiv känsla för att den i så fall förknippar detta med t.ex avslappning eller att hjälper upphör för en stund. Men att forma ett beteende genom att enbart använda dessa belöningar utan något tryck alls fungerar inte särskilt bra. Som sagt, testa själv att lära hästen target eller kanske att vrida på huvudet bara genom att säga "bra!".
Det andra är att jobbar man med eskalerande tryck så tar man ju bort en del av hästens möjlighet att säga nej. En hästs första steg till att aktivt säga nej är ju att inte lyda trycket, och då krävs det att man snabbt ökar trycket för att få en kvick häst som svarar bra på hjälperna. Där finns det ibland inte utrymme för att stanna upp och fundera på varför hästen inte vill. Om hästen inte lyder en skänkel och man då ska sluta skänkla och fundera på om man ska hoppa av och gå hem istället, så får man ju snabbt en häst som inte lyssnar lika bra på skänkeln längre. Metoden blir väldigt lätt tvingande och hästen har ingen kontroll.
Och jag fattar vad du menar, om jag flyttar en häst genom att trycka på den med handen och sedan ger en morot några gånger, är det troligen moroten som gör att hästen flyttar ännu snabbare nästa gång. Men det går enligt mig inte att jämföra med t.ex en timmes ridande med diverse tryck, utrustning och hjälper, och ett "bra" då och då.
För det är den enda nyanseringen jag är ute efter. Jag har stora problem med att man slänger sig med breda generaliseringar, och i detta missar det mest grundläggande i inlärningspsykologin - att det beror på bland annat kontext och inlärningshistorik.