Sporrar- vilken sort och när? (Utbruten ur Dressyrsnack)

Men någonstans upplever hästen en belöning.
Är det inte skillnad på ordet belöning och positiv förstärkning?

Positiv förstärkning är den inlärningsteknik där man jobbar med belöningar. Vad som faktiskt är belöning bestämmer individen och man kommer fram till det utifrån hur beteendet man belönar ökar eller minskar i förekomst. Dvs du vet inte första eller femte repetitionen om det du gör är belönande för den du tränar, utan det ser man över tid.

Men nu är det vansinnigt mycket ot.

Det beror alldeles på hästen och dens historik. Min ridhäst tex upplever det inte som belönande utan stressande.

Men du pratade om lättnad från skänkeln som belönande, det var vad jag svarade på.
Nej det gjorde jag inte.
Jag pratade om att för att hästen ska förstå skänkeln måste det finnas en belöning- nåt den upplever positivt.
Om din häst inte vill springa efter kompis är det ingen belöning för din häst. Om den vill det är det en belöning?

Men någonstans upplever hästen en belöning.
Är det inte skillnad på ordet belöning och positiv förstärkning?
Nej den upplever en eftergift. Du blandar ihop termerna. Man brukar prata om 4 inlärningsprinciper:

Positiv bestraffning: du vill att ett beteende ska minska så du tillför något obehag. T.ex hästen biter dig, du smäller till den. Hästen slutar bitas.
Negativ bestraffning: du vill att ett beteende ska minska så du tar bort något bra. T.ex hästen får en hink med mat, den hugger då mot dig, du tar då bort maten.
Positiv förstärkning: du vill att ett beteende ska öka så du tillför något bra. T.ex hästen kommer självmant fram till dig i hagen, du ger godis. Det är en belöning.
Negativ förstärkning: du vill att ett beteende ska öka så du tar bort något obehagligt. T.ex, du skänklar, hästen går fortfarande sakta, du skänklar hårdare, hästen ökar farten, du slutar skänkla. Det är en eftergift.

En belöning är något du tillför som hästen gillar. Att ta bort ett obehag är ingen belöning. För att ta bort ett obehag så har du ju också själv lagt till ett obehag eller satt en häst i en obehaglig situation.

Nej den upplever en eftergift. Du blandar ihop termerna. Man brukar prata om 4 inlärningsprinciper:

Positiv bestraffning: du vill att ett beteende ska minska så du tillför något obehag. T.ex hästen biter dig, du smäller till den. Hästen slutar bitas.
Negativ bestraffning: du vill att ett beteende ska minska så du tar bort något bra. T.ex hästen får en hink med mat, den hugger då mot dig, du tar då bort maten.
Positiv förstärkning: du vill att ett beteende ska öka så du tillför något bra. T.ex hästen kommer självmant fram till dig i hagen, du ger godis. Det är en belöning.
Negativ förstärkning: du vill att ett beteende ska öka så du tar bort något obehagligt. T.ex, du skänklar, hästen går fortfarande sakta, du skänklar hårdare, hästen ökar farten, du slutar skänkla. Det är en eftergift.

En belöning är något du tillför som hästen gillar. Att ta bort ett obehag är ingen belöning. För att ta bort ett obehag så har du ju också själv lagt till ett obehag eller satt en häst i en obehaglig situation.
En belöning är ju ändå något man upplever tillför positivt. Jag är inte inne på eftergift av skänkeln utan att hästen upplevde det positivt att springa av någon anledning som skulle kunna vara att flocken springer till exempel. Eller att den gillar att hoppa.

Om man tar allt ur sitt sammanhang, så självklart kan man inte vara säker på att en pisk betyder "nu måste du gå fram annars blir det läskigt" hos en häst. Men om man tittar på vad man får lära sig på en ridskola, på skandaler som uppkommer och på de studier som kommer fram då och då som visar på att många hästmänniskor inte kan läsa av sina hästar, samt det man själv ser och hör när man tittar på en tävling eller in i ett stall, så förstår man ju att i 95 fall av 100 förknippas inte en pisk med en belöning. Jag tycker det är viktigare för hästarnas skull att diskutera de 95 fallen.

Och jo, man kan generalisera när det handlar om inlärningspsykologi. Du kan träna en elefant eller en tiger eller en mus med samma metod som en häst. Sedan kan man diskutera belöningar och finlir och där är det individuellt, men har man ett djur framför sig som vill jobba för sin belöning och inte för att signalen man ger är obehaglig eller på något sätt skapar ett tryck, så har man ju rätt belöning. Absolut kan du träna in att du bara snuddar skänkeln och om hästen då råkar börja gå av nån annan anledning så belönar du massor. Då är skänkeln en signal. Men hur många använder skänkeln på exakt det sättet, med exakt rätt belöning och timing? (Och varför skulle hästen tycka att det är värt att börja springa för att någon säger "bra") Vad är oddsen att hästen du köper är tränad utan att skänkeln någon gång blir obehaglig och eskalerar när hästen inte lyssnar?

Jag tycker inte vi har råd med att diskutera enskilda undantagsfall, det blir liksom ingen förändring då för då kan ju alla säga att de tillhör de där undantagsfallen.
Du verkar inte ha förstått min huvudpoäng. Klart att man kan uttala sig generaliserande när man pratar om hur de är för de flesta. Man kan säga att många hästar har lärt sig tex piskens betydelse genom att någon piskat hästen så den fått ont. Eller att hästar generellt gillar godis som belöning. Eller att det är vanligt att hästar tränas med en kombination av negativ förstärkning och positiv förstörkning. Det har jag inget emot.

Men i den här tråden har man diskuterat en specifik häst på ett sätt som helt enkelt är felaktigt. Och man har gjort generella uttalanden som sedan applicerats på enskilda hästar. Det blir fel.

Apropå etologen så sa Niklas Haking någonstans att han bjudit in henne till sin podd och att det skulle komma framöver. Det blir nog intressant och bra, debatten i TV4 blev mest tokig (både för kort tid och för dåligt modererad) så jag tycker det ska bli kul att höra dessa två under en längre tid och i ett annat format.
Etologen som uttalade sig i TV4 har dessutom utvecklat resonemanget på sin egen hemsida, där hon förtydligar att det hon menade var just att hästen inte av sig själv väljer att t.ex. hoppa en bana om den blir utsläppt på en arena med hinder, men att det inte betyder att hon tycker det är fel eller oetiskt att vi tillsammans med hästen hoppar banor (eller rider dressyr eller kör med vagn eller vad vi nu vill göra), förutsatt att vi ser till att hästen inte far illa när vi utövar aktiviteten som vi vill göra. Och ja, det vore kul att höra dem diskutera saken med lite mer gott om tid att utveckla resonemangen!

En eftergift(dvs du slutar skänkla när hästen börjar trava) är ingen belöning. Då lyder hästen för att den vill att du ska sluta skänkla. Om du sedan då säger bra eller klappar hästen spelar det inte så stor roll, för hästen började trava för att du orsakade obehag med en skänkel. Sedan kan du förfina skänkeln, genom att börja lätt och sedan trycka hårdare så fort hästen inte lyssnar. Till slut kommer du då bara behöva snudda med skänkeln, men det är för att hästen då lärt sig att om den inte lyder kommer du strax trycka hårdare.
Här är ett exempel på hur viktiga nyanser missas.
Du kan inte påstå att belöningen tappar sin funktion bara för att det också har förekommit negativ förstärkning. Båda kan fungera samtidigt.

Det är dessutom inte helt sant att man generellt lär in skänkelns betydelse genom negativ förstärkning. Jag skulle tro att det vore extremt ineffektivt. Det vanligaste är ju att lära in skänkelsignalen när man på annat sätt får hästen att tex börja trava, varpå hästen får belöning.
Däremot håller jag med om att eskalerande teyck är vanligt i ett senare skede när signalens betydelse väl är etablerad.

Ja, och även att underlätta för hästen att tolerera något nödvändigt obehagligt eller smärtsamt (t ex sårtvätt) eftersom den vet att det kommer en godisbelöning efter momentet. Det har verkligen räddat oss senaste månaderna.
Eller godis-/matbelöning samtidigt som "det otäcka" :) Min dotter (hovslagarlärling) och jag har lärt min häst att det inte är farligt att bli skodd bak genom att jag stått och matat honom med hö genom hela skoningen (och dottern har varit noga med att inte be honom lyfta för högt eller för länge). Det har fått honom från ett läge där han fjantade runt och stressade så fort man tittade på bakbenen i syfte att lyfta dem till att faktiskt vara ganska oberörd av all typ av hovvård så länge man ger honom rimligt med tid. Här är faktiskt R+ och motbetingning det enda som funkat (efter hästens tidigare erfarenhet av annan hovslagare och P+).

Här är ett exempel på hur viktiga nyanser missas.
Du kan inte påstå att belöningen tappar sin funktion bara för att det också har förekommit negativ förstärkning. Båda kan fungera samtidigt.

Det är dessutom inte helt sant att man generellt lär in skänkelns betydelse genom negativ förstärkning. Jag skulle tro att det vore extremt ineffektivt. Det vanligaste är ju att lära in skänkelsignalen när man på annat sätt får hästen att tex börja trava, varpå hästen får belöning.
Däremot håller jag med om att eskalerande teyck är vanligt i ett senare skede när signalens betydelse väl är etablerad.
Belöningen tappar absolut en del av funktionen om hästen utför beteendet för att den vill undvika obehaget som t.ex en hård skänkel ger. Hästen kommer fortsätta utföra beteendet om du skänklar hårt utan att belöna också för det är då obehaget som gör att hästen lyder. Inte belöningen. En belöning ska ju funka som en motivation för hästen, men i fallet med en hård skänkel är det ju det som är huvud-motivationen. Man kan blanda in belöningar i förhoppningen om att göra ridpasset trevligare för hästen, men man får inte glömma bort vad det är som får hästen att lyda.

Och negativ förstärkning är jätteeffektivt och används på hästar inom alla grenar världen över. Att säga "bra" till en häst är ingen belöning. Och att vifta lite med ett spö bakom ett flyktdjur är ett obehagligt tryck även om du inte slår. Och vad menar du med att få hästen att trava på "annat sätt"?

Belöningen tappar absolut en del av funktionen om hästen utför beteendet för att den vill undvika obehaget som t.ex en hård skänkel ger. Hästen kommer fortsätta utföra beteendet om du skänklar hårt utan att belöna också för det är då obehaget som gör att hästen lyder. Inte belöningen. En belöning ska ju funka som en motivation för hästen, men i fallet med en hård skänkel är det ju det som är huvud-motivationen. Man kan blanda in belöningar i förhoppningen om att göra ridpasset trevligare för hästen, men man får inte glömma bort vad det är som får hästen att lyda.

Och negativ förstärkning är jätteeffektivt och används på hästar inom alla grenar världen över. Att säga "bra" till en häst är ingen belöning. Och att vifta lite med ett spö bakom ett flyktdjur är ett obehagligt tryck även om du inte slår. Och vad menar du med att få hästen att trava på "annat sätt"?
Det allra vanligaste är ju att lära in röstkommando först och under ridutbildningen kombinera det inlärda röstkommandot med en ny signal (lätt tryck med skänkel). När hästen förstår den nya signalen fasas rösthjälpen bort. Den lätta skänkelhjälpen är då inte negativ förstärkning (om den inte görs för hårt) utan enbart ett diskriminant stimuli.

Jag har inte påstått att negativ flrstärkning inte skulle vara effektivt eller att det inte används. Jag ifrågasatte att det skulle vara vanligt eller effektivt att lära in skänkel = börja trava med negativ förstärkning. Som jag skrev så är det dock vanligt att negativ förstärkning används senare i processen, när skänkelsignalen redan är inlärd.

Det allra vanligaste är ju att lära in röstkommando först och under ridutbildningen kombinera det inlärda röstkommandot med en ny signal (lätt tryck med skänkel). När hästen förstår den nya signalen fasas rösthjälpen bort. Den lätta skänkelhjälpen är då inte negativ förstärkning (om den inte görs för hårt) utan enbart ett diskriminant stimuli.
Hur lär man in röstkommando då?

Det finns ju uppenbart flera vägar. Kan vara negativ förstärkning, eller positiv förstärkning.
Det spelar dock ingen roll. Rösthjälpen ”trava” kan ha blivit inlärd genom negativ förstärkning (tex vift med pisk). Det betyder inte att allt som röstkommandot ”trava” sen används till alltid kommer vara negativ förstärkning.

En genuint nyfiken fråga.

Om röstkommandot är inlärt med negativ förstärkning, kan det inte sedan användas på annat sätt? Jag lär min unghäst att snacka betyder framåt genom att vifta med spö/lägga tryck med kroppen = negativ förstärkning. När jag sedan går vidare och använder smackningen för att få den att fatta att skänkel betyder trava och så belönar man det. Hur ska man se på det tycker du? Att det är en salig röra kanske? 🤔

Jag funderar också över att ”bra” inte är en belöning. Och ta det här som genuina funderingar från en som inte kan teorin. Jag upplever att man visst kan lära hästen att bra betyder bra jobbat. Jag använder massor med muntligt beröm till min häst och visst tar han det som en positiv förstärkning.

Om röstkommandot är inlärt med negativ förstärkning, kan det inte sedan användas på annat sätt? Jag lär min unghäst att snacka betyder framåt genom att vifta med spö/lägga tryck med kroppen = negativ förstärkning. När jag sedan går vidare och använder smackningen för att få den att fatta att skänkel betyder trava och så belönar man det. Hur ska man se på det tycker du? Att det är en salig röra kanske? 🤔

Jag funderar också över att ”bra” inte är en belöning. Och ta det här som genuina funderingar från en som inte kan teorin. Jag upplever att man visst kan lära hästen att bra betyder bra jobbat. Jag använder massor med muntligt beröm till min häst och visst tar han det som en positiv förstärkning.

Tycker det är självklart att röst kan vara belöning och positiv förstärkning.
Jag använder rösten jättemycket. Bra, duktig tjej med jätteglad röst tex i hoppningen ger en väldigt positiv respons från henne.
Samma när hon stannar och tittar på något när vi rider ut, senast idag.
Då sitter jag passiv, lägger inte på ben utan använder bara rösten.
You can do it! Kom igen nu tjejen! Åh så modig pärta-bärta! Duuuukitg! Med astöntig och peppig röst, fungerar mycket bättre än skänkel. Är det något riktigt obehagligt där jag märker att hon blir stressad får hon godis också, både för att lugna sig och som belöning efteråt.

Det beror på vad den upprätthållande förstärkaren är. Dvs, absolut kan säkert hästen uppskatta ditt tonfall och ord osv, men för det specifika beteendet så beror det på om det är eftergiften av hjälpen eller just ordet som får hästen att upprepa beteendet nästa gång.

Du kan testa vad som händer med beteendet (men det gäller att vara specifik) och se om det ökar eller inte (ev minskar) över tid, så vet du. Det man vet är att muntligt beröm och klappar inte har visat sig fungera speciellt väl som förstärkare för hästar allmänt; men på individnivå vet man ju inte om man inte testar det.

Ordet förstärkning betyder ju att beteendet ska upprätthållas eller öka utifrån konsekvensen. Det är alltså det du måste testa för att veta säkert. Att hästen tycker det är trevligt med din närvaro och beröm är säkert helt sant men det är alltså inte riktigt detsamma som positiv förstärkning av beteendet.

Vill man verkligen testa så kan man prova att lära in ett nytt beteende och förstärka det med det tidigare beteendet (och inga andra förstärkare emellan) - fungerar det så är det tidigare inlärda beteendet inlärt med positiv förstärkning. Fungerar det inte så är det helt enkelt inte så.

Tycker det är självklart att röst kan vara belöning och positiv förstärkning.
Jag använder rösten jättemycket. Bra, duktig tjej med jätteglad röst tex i hoppningen ger en väldigt positiv respons från henne.
Samma när hon stannar och tittar på något när vi rider ut, senast idag.
Då sitter jag passiv, lägger inte på ben utan använder bara rösten.
You can do it! Kom igen nu tjejen! Åh så modig pärta-bärta! Duuuukitg! Med astöntig och peppig röst, fungerar mycket bättre än skänkel. Är det något riktigt obehagligt där jag märker att hon blir stressad får hon godis också, både för att lugna sig och som belöning efteråt.
Jag håller till hundra procent med om att hästar uppskattar vår peppighet och glad röst och beröm etc. Däremot är det inte samma sak som att detta fungerar som förstärkare. Belöning och positiv förstärkning är inte heller samma sak; vi måste se vad som händer med ett specifikt beteende över tid.

Det finns ju uppenbart flera vägar. Kan vara negativ förstärkning, eller positiv förstärkning.
Det spelar dock ingen roll. Rösthjälpen ”trava” kan ha blivit inlärd genom negativ förstärkning (tex vift med pisk). Det betyder inte att allt som röstkommandot ”trava” sen används till alltid kommer vara negativ förstärkning.
Om det är inlärt med negativ förstärkning så kommer hästen uppleva det som negativ förstärkning även om man sen inte planerar att peta på den med spö eller skänkel. Det vet ju inte hästen. Den kommer trava när man säger trava även om man inte ens har ett spö i handen om man tränat den tillräckligt med negativ förstärkning.

Om du lär in ett röstkommande med negativ förstärkning och sedan byter kommando till en skänkel, så är skänkeln fortfarande en signal som för hästen innebär att antingen lyder jag, eller så utsätts jag för ett obehag av något slag. Du har ju bara bytt ut signalen.

Jag håller till hundra procent med om att hästar uppskattar vår peppighet och glad röst och beröm etc. Däremot är det inte samma sak som att detta fungerar som förstärkare. Belöning och positiv förstärkning är inte heller samma sak; vi måste se vad som händer med ett specifikt beteende över tid.

Och jag ser ju att min häst bli lugnare, tryggare, modigare och gladare.
Sen vad man vill kalla det känns faktiskt rätt oväsentligt för mig så öänge resultatet är en trevlig relation och en nöjd och glad häst.

Jag använder också mycket röst för att berömma, men det beror mycket på kontexten ifall hästen uppfattar det som beröm eller inte. Endast ordet betyder ju inget utan det är kombinationen av att du kanske ger en klapp, slappnar av eller kanske ger lång tygel. Hästen kopplar ihop dessa saker med varandra. Jag tror man måste lita på sin egen förmåga att avläsa sin häst. Sen är det absolut intressant att diskutera teorier som en utgångspunkt.

Om det är inlärt med negativ förstärkning så kommer hästen uppleva det som negativ förstärkning även om man sen inte planerar att peta på den med spö eller skänkel. Det vet ju inte hästen. Den kommer trava när man säger trava även om man inte ens har ett spö i handen om man tränat den tillräckligt med negativ förstärkning.

Om du lär in ett röstkommande med negativ förstärkning och sedan byter kommando till en skänkel, så är skänkeln fortfarande en signal som för hästen innebär att antingen lyder jag, eller så utsätts jag för ett obehag av något slag. Du har ju bara bytt ut signalen.
Jag tror faktiskt inte du har rätt här. Men även om det skulle vara på det sättet så är det inte svårt att betinga om signalen med positiv förstärkning.
Du verkar göra antaganden om att hästens känsloläge automatiskt hänger med hela tiden sen, och det tänker jag blir tokigt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka