Jag har läst tråden och velat kring om jag ska ge mig in eller inte. Väljer att skriva ett generellt inlägg.
Diskussionen skaver på flera sätt hos mig, men håller mig till det mest grundläggande.
Jag tycker mig se att det finns en del missförstånd gällande inlärningspsykologin och att dessa missförstånd gör att man driver teser som det inte riktigt finns fog för.
Det här påståendet om att närvaro av pisk/sporre endast funkar för att hästen ser det som hot om våld håller ju inte ur ett inlärningsteoretiskt perspektiv. Det kan såklart vara så att hästen har lärt sig att piskens närvaro = våld om du inte sköter dig, men ingen av er har fog för att uttala sig så säkert som ni gör. Utan att veta individens hela inlärningshistorik så är det omöjligt att veta säkert vilken funktion piskens närvaro fyller. Det verkar som att det finns en sammanblandning av topografi och funktion, och att man missar att samtliga beteenden/signaler/dyl kan fylla många olika funktioner.
Jag har helt ok koll på inlärningspsykologi men är ingen expert. Min sambo däremot är VÄLDIGT bra på inlärningspsykologi. Jag diskuterade denna diskussion med honom, och han sa direkt att den här typen av antaganden (tex att pisken bara funkar för någon har brukar våld tidigare) helt enkelt går helt emot grundläggande inlärningspsykologiska principer. Flera i den här tråden driver den här typen av tes väldigt hårt, och iallafall som jag läser diskussionen så verkar det finnas en syn om att det bara är vi andra som inte vill erkänna vad det handlar om, eller att vi inte förstår/kan tillräckligt.
Från mitt perspektiv är det helt solklart att närvaro av pisk eller sporre kan fylla många olika funktioner. Ja, det kan vara så att det funkar för att hästen har lärt sig att det är en signal om risk för våld. Men en pisk kan också vara en intränat ”cue” via belöning. Tex genom att man på ett icke våldsamt/skrämmande sätt har belönat upp önskvärd reaktion på dutt med pisk. Teoretiskt kan till och med piskens närvaro fylla funktionen att hästen blir taggad och alert för att den lärt sig att piskens närvaro kan leda till belöning om den gör rätt.
Man måste ju också komma ihåg att det är hästens upplevelse om avgör funktionen.
@Mirtai skrev jättebra om hur den här typen av diskussion inte kommer ge önskat resultat. Men ändå fortsätter det komma inlägg om att vi måste ”erkänna” vad vi håller på med.
Självklart finns det många saker som behöver förändras, men diskussionen behöver nyanseras från alla håll. Att på det här väldigt rigida sättet hävda saker man inte har fog för är helt enkelt inget framgångskoncept.