Sporrar- vilken sort och när? (Utbruten ur Dressyrsnack)

Jag har ett helt ointressant konto som jag sällan uppdaterar. Var nästan precis 2 år sedan jag la ut en film där sist..på WE men den har jag lagt ut i snacktråden oxå... Ja om du gillar hundar och min utsikt från köksfönstret så.. @hillsbon 😁

Jag har lite koll på dig sen gammalt 😉😂 första gången jag hörde talas om dig va när min korta ft karriär startades lika fort som den lades ner 😂😂😂

• Haha
Reactions: fio
När vi rider in är det massor med beröm och godis för att hänga på hästen med vikten på en pall, det är inte behagligt för hästen med vikt på ryggen men eftersom alla blir glada och den får beröm och godis (och den inte har så stort val att säga ifrån, säger den att det är obehagligt kommer vi övertala den att det nog går bra ändå) och det ändå känns som om hästen överlever detta så accepteras det. I nästa steg ligger ryttaren med hela sin vikt på och samma sak som ovan inträffar (oftast) igen följt av en ryttare som sitter upp, bärs i skritt osv.
Det är definitivt ett obehag från start, men alla vi kan nog säga att idag tycker våra hästar att det inte alls är läskigt (de är vana) och faktiskt väldigt roligt att ridas. Och för min del är jag okej med det upplägget, att jag kan ”pusha” (eller tvinga) fram träning av saker som därmed med tiden blir okej och sedan roligt.
Skulle inte säga att det definitivt är ett obehag från start. Vissa hästar är totalt brydda över att man börjar hänga och klättra/sitta på dem.

Jag vet inte ens om tråden handlar om sporrar längre men min Grå är ju skavkänslig vid fällning och då skulle de till vänster vara bra. Med rulle som rullar horisontellt. Så jag köpte sådana men givetvis fick han skav av gummit så det fick jag karva bort. Det fick bli en sådan gördel under den perioden istället då han får skav av stövlarna oxå om man råkar missa glanssprayet.

Jag rider aldrig med sporrar hemma men vid tävling använder jag dom. Fast nu tävlar jag ju knappt längre.

På Irländaren använder jag inte sporrar alls, inte ens på tävling. Har ett sådant extremt kort hoppspö som går att vifta med i luften lite vid bogrymning

Har använt sporrar någon gång i dressyrträningen på irländaren men sådana till höger då. Det är nog dom jag kommer ha även på dressyrhästen jag köpte för ett år sedan. Iallafall på tävling i början om det blir några..

I dressyrträningen på den Grå är det mer effektivt med ett dressyrspö på stöveln på mig själv, han är lite långsam bak i gångarterna i traven så då är det effektivt med en klatsch på stöveln. Skulle jag lägga spöet på hans lår eler bakom skänkeln springer han fortare och länger ut sig bara och det är ju inte det jag vill.
Om du duttar på korset då i traven?

• Haha
Reactions: fio
Sen finns det olika punkter på hästarna tex om man drar bak skänklarna lite så triggar du igång magmuskelaturen och det verkar samlande så man får ju se till att skänkeln inte hamnar för långt bak för då bromsar man ju bakbenen lite
Det häftigaste jag känt var när den tränaren ( fransk klassisk) tryckte på en punkt i nacken och jag kände hur hela fronten bara kom upp. Stillastående.
Ja, det finns ju en hel del punkter där man triggar reflex-muskelresponser som man kan nyttja.
Och sett till det är ju inte sporrar direkt bästa verktyget för just framåtbjudning. Då är ju spö som mer föser bakifrån bättre för framåt.

Om du duttar på korset då i traven?
FB_IMG_1740651832865.webp

Min ponny slickar mig när hon känner sig trängd och/eller stressad. Så den uppfödaren hade jag inte varit förtjust i.
Det låter väldigt märkligt. Min åring kan slicka på mig när jag hälsar på henne på lösdriften. Hon följer mig överallt. Om jag borstar hennes mamma pressar hon sig mellan mig och henne för att jag ska borsta henne i stället. Hon är helt lugn och otroligt social. Jag kan inte se någonstans att hon är pressad.
Den uppfödaren som jag känner väl hade hästar som var otroligt harmoniska, sociala, lugna och trygga. Jag har sett få som har haft så avspänd relation med sina hästar.
Jag har aldrig sett hen bruka våld mot någon häst eller tillåtit någon annan att göra det. Däremot ett tydligt kroppspråk och röst. Hästarna gick dessutom på lösdrift så ingen var instängd eller trängd.

Jag förstår att du ifrågasätter din hantering av dina hästar om de känner sig trängda eller stressade. 😢
Det finns kanske kurser där du bor i horsemanship så du kan få lite hjälp med det.

Jag blir jätteförvånad att se ett sånt här inlägg från dig. Du är en av de jag upplevt lyssnar på din häst?

Jag håller med dig i stort. Men just att SLÅ är ju våld, och där tycker jag man stjälper mer än hjälper om man kallar det annat. Att använda linor vid lastning har jag inga problem kalla för tvång. Men att kalla att slå med longerpisk vid lastning för tvång känns inte varken rätt eller bra.

Sen är det ju ett jättestort spann. När Lilla Lisa 7 år sparkar allt hon kan med skänkeln eller slår allt hon kan med spöet så är det ju väldigt mkt mildare för hästen än om Sture 47 år gör det

Jag minns vad som faktiskt fick mig att ändra även mitt tänk och erkänna att det faktiskt är våld vi sysslar med ofta. Det var det att hästar är det enda djur som är legitimt att slå, att det aldrig skulle vara okej att ta en piska och slå en hund i lydnadssyfte och att om hästar vokaliserade smärta skulle ridsporten framstå som helt horribel. Om de gnydde/skällde/ylade/skrek/jamade av smärta som t ex hundar och katter gör.

Det fastnade hos mig och gick rakt in innanför mycket av mitt försvar av typen "visst vi använder tvång och om det krävs ibland våld men vi misshandlar de inte". Och ju mer jag tänkte på det ju mer satt det sig. T ex lastning, jag har linat in, lastat med kedja mm mm. Skulle göra idag med om jag var tvungen för att där och då lasta. Men om en hund absolut inte ville gå in i bilen eller uppför trappen eller skulle man ju inte dra eller knuffa eller värre slå den. Ändå ser jag många spön vid lastning.
Vad menar du med att jag inte lyssnar på min häst? Vad syftar du på då?🤔

Angående lastning så har jag alltid lärt mina hästar att lasta sig själva. Lägger bara grimskaftet runt halsen så går de in.
När jag har lärt dem har jag haft hjälp av någon som stått i släpet med en hink med godis.
Min fux gillar inte släp med bakläm så jag "lyssnade" på henne och köpte ett dyrt Fautras för 135000:- Det gillar hon och lastar sig själv utan krångel.😄

Min ponny slickar mig när hon känner sig trängd och/eller stressad. Så den uppfödaren hade jag inte varit förtjust i.
Visst var det du som la ut någon film där du bara sitter på en fjording som betar och som inte går att rida ut på?
Att det var din träningsmetod för att skapa förtroende?
Det kanske funkar och du ska naturligtvis träna din häst som du känner dig mest bekväm med. Hästen verkar ju dessutom helt nöjd med att få göra som den själv vill. Men varför har den inte tillräckligt förtroende för dig så att du kan rida ut den? Kommer du ut med sällskap?
Så har jag alltid gjort med mina unghästar. Att de får gå ut med ett tryggt sällskap.
Hedwig kunde man rida ut på själv redan som treåring men Platina har alltid varit mer osäker och behövt stöd.
Numera ser det ut såhär när vi är ute oavsett med sällskap eller om vi är själva. Oavsett om det är mörkt eller ljust ute.

Får intryck av att min häst är tryggare med mig än vad din är med dig.🤷‍♀️

Det låter väldigt märkligt. Min åring kan slicka på mig när jag hälsar på henne på lösdriften. Hon följer mig överallt. Om jag borstar hennes mamma pressar hon sig mellan mig och henne för att jag ska borsta henne i stället. Hon är helt lugn och otroligt social. Jag kan inte se någonstans att hon är pressad.
Den uppfödaren som jag känner väl hade hästar som var otroligt harmoniska, sociala, lugna och trygga. Jag har sett få som har haft så avspänd relation med sina hästar.
Jag har aldrig sett hen bruka våld mot någon häst eller tillåtit någon annan att göra det. Däremot ett tydligt kroppspråk och röst. Hästarna gick dessutom på lösdrift så ingen var instängd eller trängd.

Jag förstår att du ifrågasätter din hantering av dina hästar om de känner sig trängda eller stressade. 😢
Det finns kanske kurser där du bor i horsemanship så du kan få lite hjälp med det.

Intressant att du missförstår, jag hoppas att det inte är med med flit.

Jag har inte skrivit nåt om att jag ifrågasätter min nuvarande hantering. Men min lilla ponny har alltid varit den som fått flytta på sig i alla olika flockar vi stått i och ibland har hon känt sig trängd eller stressad med andra i närheten, ffa när vi ska ut ur hagen och fler vill hänga på.

Att slicka är fö ett välkänt exempel på lugnande signal, om det sen är att lugna sig själv eller en annan individ varierar.

Visst var det du som la ut någon film där du bara sitter på en fjording som betar och som inte går att rida ut på?
Att det var din träningsmetod för att skapa förtroende?
Det kanske funkar och du ska naturligtvis träna din häst som du känner dig mest bekväm med. Hästen verkar ju dessutom helt nöjd med att få göra som den själv vill. Men varför har den inte tillräckligt förtroende för dig så att du kan rida ut den? Kommer du ut med sällskap?
Så har jag alltid gjort med mina unghästar. Att de får gå ut med ett tryggt sällskap.
Hedwig kunde man rida ut på själv redan som treåring men Platina har alltid varit mer osäker och behövt stöd.
Numera ser det ut såhär när vi är ute oavsett med sällskap eller om vi är själva. Oavsett om det är mörkt eller ljust ute.

Får intryck av att min häst är tryggare med mig än vad din är med dig.🤷‍♀️

Har du läst hela tråden? Annars orkar jag faktiskt inte diskutera med en person går in med inställningen att missförstå och förlöjliga.

Har du läst hela tråden? Annars orkar jag faktiskt inte diskutera med en person går in med inställningen att missförstå och förlöjliga.
Nej det behöver du såklart inte göra men jag fattade det som att din häst inte känner sig trygg med dig och det kan finnas många förklaringar till det som inte har med dig att göra utan att den har en tråkig historik och andra dåliga erfarenheter.
Men du skriver också helt felaktigt att hästar bara slickar om de är stressade.
Det stämmer inte. Hästar kan slicka på varandra eller en person för att visa att de gillar en och söker kontakt.
Hedwig slickar tex på sin fölunge emellanåt. Utan att det är vid någon stressig situation. Platina hade en hagkompis när hon gick på sommarbete som hon gillade lite extra mycket. Hon kliades gärna med henne och kunde även slicka på henne.

Jag är nyfiken för att jag vill se vad och hur folk gör. Jag tror inte att någon är perfekt.

Jag tycker ofta att folk som aldrig kan eller vill visa upp sin egen ridning/träning använder sig av att de inte vill visa upp och då är frågan varför? Varför kan man sitta och ha åsikter om andra men själv aldrig visa upp annat än text där man själv kan uttrycka sin känsla men inte behöva visa upp resultatet? Jag kan ju tycka att fan va bra detta kändes och sen titta på en film och bara jaha såg det ut så här? Och därefter försöka klura ut hur jag ska göra det bättre till nästa gång. Och jag är långt ifrån perfekt men jag dömer inte folk så hårt som många andra gör heller
Jag håller med om att det är väldigt nyttigt att bli filmad när man rider eftersom man då lättare får syn på grejer man håller på med som man inte ens är medveten om.
Och är man inte medveten om saker i ens ridning är det ju svårt att göra något åt det.

Finns ju fler aspekter av vad som kan upplevas som obehag av hästen än att en normalviktig, balanserad och följsam ryttare rider med spö och/eller sporrar.
En överviktig och obalanserad ryttare kan skapa nog så mycket obehag hos hästen och bidrar nog till att den ogärna rör sig framåt.

Nej det behöver du såklart inte göra men jag fattade det som att din häst inte känner sig trygg med dig och det kan finnas många förklaringar till det som inte har med dig att göra utan att den har en tråkig historik och andra dåliga erfarenheter.
Men du skriver också helt felaktigt att hästar bara slickar om de är stressade.
Det stämmer inte. Hästar kan slicka på varandra eller en person för att visa att de gillar en och söker kontakt.
Hedwig slickar tex på sin fölunge emellanåt. Utan att det är vid någon stressig situation. Platina hade en hagkompis när hon gick på sommarbete som hon gillade lite extra mycket. Hon kliades gärna med henne och kunde även slicka på henne.

Kan du sluta hitta på saker? Det är väldigt otrevligt beteende för oss som vill diskutera saker seriöst.

Jag har redan förklarat i tråden vad som hänt min häst och varför vi tränade som vi gjorde på filmen.

Likaså har jag inte sagt att hästar bara slickar när de är stressade. Eftersom du inte håller en seriös ton utan ljuger om vad andra skrivit kommer jag inte bemöta dig mer. Trodde du var en vettig dressyrtant, men jag förstår nu att jag helt missförstått.

Du kan väl jobba vidare med ditt förtroende med din Platina så kanske hon går att tävla på nån gång i framtiden. ;)

Det var denna kommentar jag tänkte på när det gäller varför hästar slickar på människor eller andra hästar.
Jag kanske missförstod dig men tolkar din kommentar som negativ och blev provocerad av det eftersom du uttalar dig om en person som du inte känner alls.

Ja det vore nått om Platina skulle kunna tänka sig att gå en dressyrtävling med mig.🤣
Det tror jag inte hon har någon lust med. Det finns ingen prestige i det för mig att jag inte kommit underfund med det och det är såklart som du skriver att hon inte känner tillräckligt förtroende för mig för att inte ta på sig bevakningsrollen.
Kan vara så att jag lagt ner väldigt mycket mer tid och jobb på att hon ska fungera att rida ut på eftersom det är viktigare för mig än tävling.😊

"Vettig dressyrtant" Var har du fått det ifrån?🤣

Nu har jag jobbat mig igenom denna tråden. Är inte mkt av problemen dålig utbildning och hantering från början egentligen? Jag slår inte mina hästar och är inte elaka mot dom. Men jag säger till dom med skarp ton när dom försöker ta sig friheter. Ja dom kanske är kuvade, vem vet! :rofl: men jag kan inte minnas att jag behövt skänkla hårdare eller piska eller något när jag utbildat dom. Jag har aldrig upplevt det som ett problem att dom inte förstått hjälpgivningen. Jag har ju alltid bara börjat från marken och hållt i tyglarna i ena handen och flyttat undan bakdelen åt båda hållen. I början får man ju peta på dom men ganska snart räcker det ju att peka. Sen bara lära in stopp och start och rida ut. Jag är nog för gammal och trött nu för att fatta något annat och hålla reda på alla plus och minus. Jag tycker det verkar komplicerat. Jag trivs i min stofilform.

Men jag har inga problem vare sig med det ena eller det andra i vare sig ridning eller hantering så det får vara så. Tydlighet i sitt kroppsspråk tror jag är viktigast.

Dom har varandra och går 4st i sin flock och där får dom göra vad dom vill.

Dom har fått mkt verbalt beröm i töntig bebisröst men aldrig godis i ridningen och hanteringen. Sen kan dom få godis i andra sammanhang, i helt fel sammanhang antagligen 😅 Men jag har varit försiktig med just godiset i hanteringen och ridningen då jag tycker dom blir besatta av godiset och jag förstår ju att det går väldigt fort med inlärningen den vägen men jag är för kass på att veta hur och när och inte när det kommer till de situationer man ska ge och inte så jag låter bli. Med tanke på den ena som river ner hela jävla stallet på vägen ut till hagen för att han vet att godiset ligger just DÄR så nä... Det är sambon som köper godis och ger dom när jag är på jobbet. Det märks direkt när jag går förbi DÄR att han fått godis.

Nu har jag jobbat mig igenom denna tråden. Är inte mkt av problemen dålig utbildning och hantering från början egentligen? Jag slår inte mina hästar och är inte elaka mot dom. Men jag säger till dom med skarp ton när dom försöker ta sig friheter. Ja dom kanske är kuvade, vem vet! :rofl: men jag kan inte minnas att jag behövt skänkla hårdare eller piska eller något när jag utbildat dom. Jag har aldrig upplevt det som ett problem att dom inte förstått hjälpgivningen. Jag har ju alltid bara börjat från marken och hållt i tyglarna i ena handen och flyttat undan bakdelen åt båda hållen. I början får man ju peta på dom men ganska snart räcker det ju att peka. Sen bara lära in stopp och start och rida ut. Jag är nog för gammal och trött nu för att fatta något annat och hålla reda på alla plus och minus. Jag tycker det verkar komplicerat. Jag trivs i min stofilform.

Men jag har inga problem vare sig med det ena eller det andra i vare sig ridning eller hantering så det får vara så. Tydlighet i sitt kroppsspråk tror jag är viktigast.

Dom har fått mkt verbalt beröm i töntig bebisröst men aldrig godis i ridningen och hanteringen. Sen kan dom få godis i andra sammanhang, i helt fel sammanhang antagligen 😅 Men jag har varit försiktig med just godiset i hanteringen och ridningen då jag tycker dom blir besatta av godiset och jag förstår ju att det går väldigt fort med inlärningen den vägen men jag är för kass på att veta hur och när och inte när det kommer till de situationer man ska ge och inte så jag låter bli. Med tanke på den ena som river ner hela jävla stallet på vägen ut till hagen för att han vet att godiset ligger just DÄR så nä... Det är sambon som köper godis och ger dom när jag är på jobbet. Det märks direkt när jag går förbi DÄR att han fått godis.

Jag ger jättemycket godis och har faktiskt aldrig haft problem med att de tigger eller blir besatt.
Kanske för att de får så mycket så de behöver aldrig tigga 🙄
När jag hämtar i hage, när vi kommer in i stallet, efter att kratsat hovar, sadlat, och någon däremellan, när jag suttit av, när tränset är av osv osv.
Det går åt mycket godis här 😆
Ärtan är tricktränad hos tidigare ägare och kan spontangöra tricks ibland, det är hennes sätt att tigga och jag går på det varje gång eftersom hon är så söt då 😍

• Gilla
Reactions: Sel
Jag ger jättemycket godis och har faktiskt aldrig haft problem med att de tigger eller blir besatt.
Kanske för att de får så mycket så de behöver aldrig tigga 🙄
När jag hämtar i hage, när vi kommer in i stallet, efter att kratsat hovar, sadlat, och någon däremellan, när jag suttit av, när tränset är av osv osv.
Det går åt mycket godis här 😆
Ärtan är tricktränad hos tidigare ägare och kan spontangöra tricks ibland, det är hennes sätt att tigga och jag går på det varje gång eftersom hon är så söt då 😍

Irländaren är värst 🤣 det är han som river ner stallet 😆 Han fick nog aldrig godis på Irland 😅

Nu har jag jobbat mig igenom denna tråden. Är inte mkt av problemen dålig utbildning och hantering från början egentligen? Jag slår inte mina hästar och är inte elaka mot dom. Men jag säger till dom med skarp ton när dom försöker ta sig friheter.

Jag tror det är en stor del i det, åtminstone för mig. Jag köper inte resonemanget att hästar inte kan lära sig att det kan vara värt att testa hur mycket man kommer undan med för olika ryttare eller att det är elakt när man då får påminna dem om att nej, idag betyder faktiskt skänkeln något. Det är klart de lär sig saker som innebär energibesparing, och köper man då som jag en häst som gått på ridskola sen den var 7 och innan dess gjort vem vet vad så har man dels ingen koll på hur hästen är utbildad och dels så har den lagt sig till med en massa ovanor på ridskolan för att klara jobbet där.

Ang godis är ju Barka ett hemskt matvrak men hon tigger väldigt vänligt i stallet. Däremot vid träning vid hand blir hon bufflig. Från hästryggen går bättre, så ska nog hålla mig till mest det framöver.

Min åring kommer ev bli ett litet monster.😂 Jag proppar i henne morötter varje gång jag är där. 😳
Hennes jämngamla kompis har varit en lite försiktig typ så hans ägare brukar muta honom med godis. Hedda hjälper alltid till att äta upp hans godis också tydligen..
Varje gång vi är där hänger båda efter som två små plåster. De är inte odrägliga men de hänger efter en hela tiden man är där. 😆

Kan du sluta hitta på saker? Det är väldigt otrevligt beteende för oss som vill diskutera saker seriöst.

Jag har redan förklarat i tråden vad som hänt min häst och varför vi tränade som vi gjorde på filmen.

Likaså har jag inte sagt att hästar bara slickar när de är stressade. Eftersom du inte håller en seriös ton utan ljuger om vad andra skrivit kommer jag inte bemöta dig mer. Trodde du var en vettig dressyrtant, men jag förstår nu att jag helt missförstått.

Du kan väl jobba vidare med ditt förtroende med din Platina så kanske hon går att tävla på nån gång i framtiden. ;)

Just detta med att går stt tävla eller inte är ju intressant.
Platina hade säkert gått att tävla på i allra högsta grad då hon är prestationsavlad. Jag lovar att vilken karl som helst hade klämt runt henne utan några som helst problem.
Ja förutom för Platina då som faktiskt inte verkar uppskatta tävling så himla mkt.

Jag hade ett sto förr om åren. Hon tävlade framgångsrikt och gick MsvB i alla 3 grenar

Sen började hon bli nervös eller nått. Men hon stod och skakade i släpet när vi var på tävling och skummade i munnen. Jag kände att nä, detta vill jag inte utsätta henne för. Blev inga tävlingar efter det. Jag red henne hemma och utbildade henne vidare i dressyr.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka