Sporrar- vilken sort och när? (Utbruten ur Dressyrsnack)

Jag har ett helt ointressant konto som jag sällan uppdaterar. Var nästan precis 2 år sedan jag la ut en film där sist..på WE men den har jag lagt ut i snacktråden oxå... Ja om du gillar hundar och min utsikt från köksfönstret så.. @hillsbon 😁

Jag har lite koll på dig sen gammalt 😉😂 första gången jag hörde talas om dig va när min korta ft karriär startades lika fort som den lades ner 😂😂😂

• Haha
Reactions: fio
När vi rider in är det massor med beröm och godis för att hänga på hästen med vikten på en pall, det är inte behagligt för hästen med vikt på ryggen men eftersom alla blir glada och den får beröm och godis (och den inte har så stort val att säga ifrån, säger den att det är obehagligt kommer vi övertala den att det nog går bra ändå) och det ändå känns som om hästen överlever detta så accepteras det. I nästa steg ligger ryttaren med hela sin vikt på och samma sak som ovan inträffar (oftast) igen följt av en ryttare som sitter upp, bärs i skritt osv.
Det är definitivt ett obehag från start, men alla vi kan nog säga att idag tycker våra hästar att det inte alls är läskigt (de är vana) och faktiskt väldigt roligt att ridas. Och för min del är jag okej med det upplägget, att jag kan ”pusha” (eller tvinga) fram träning av saker som därmed med tiden blir okej och sedan roligt.
Skulle inte säga att det definitivt är ett obehag från start. Vissa hästar är totalt brydda över att man börjar hänga och klättra/sitta på dem.

Jag vet inte ens om tråden handlar om sporrar längre men min Grå är ju skavkänslig vid fällning och då skulle de till vänster vara bra. Med rulle som rullar horisontellt. Så jag köpte sådana men givetvis fick han skav av gummit så det fick jag karva bort. Det fick bli en sådan gördel under den perioden istället då han får skav av stövlarna oxå om man råkar missa glanssprayet.

Jag rider aldrig med sporrar hemma men vid tävling använder jag dom. Fast nu tävlar jag ju knappt längre.

På Irländaren använder jag inte sporrar alls, inte ens på tävling. Har ett sådant extremt kort hoppspö som går att vifta med i luften lite vid bogrymning

Har använt sporrar någon gång i dressyrträningen på irländaren men sådana till höger då. Det är nog dom jag kommer ha även på dressyrhästen jag köpte för ett år sedan. Iallafall på tävling i början om det blir några..

I dressyrträningen på den Grå är det mer effektivt med ett dressyrspö på stöveln på mig själv, han är lite långsam bak i gångarterna i traven så då är det effektivt med en klatsch på stöveln. Skulle jag lägga spöet på hans lår eler bakom skänkeln springer han fortare och länger ut sig bara och det är ju inte det jag vill.
Om du duttar på korset då i traven?

Sen finns det olika punkter på hästarna tex om man drar bak skänklarna lite så triggar du igång magmuskelaturen och det verkar samlande så man får ju se till att skänkeln inte hamnar för långt bak för då bromsar man ju bakbenen lite
Det häftigaste jag känt var när den tränaren ( fransk klassisk) tryckte på en punkt i nacken och jag kände hur hela fronten bara kom upp. Stillastående.
Ja, det finns ju en hel del punkter där man triggar reflex-muskelresponser som man kan nyttja.
Och sett till det är ju inte sporrar direkt bästa verktyget för just framåtbjudning. Då är ju spö som mer föser bakifrån bättre för framåt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka