Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul! Jag har gått med i Belöningsbaserad hästträning i Sverige och tränar mer avskalat markarbete dvs med hästarna helt lösa i paddocken i stället för longerlina eller tömkörning. Där de tydligt kan välja själva när eller om de vill gå ifrån och göra något annat. Det är utmanande att vara konsekvent och tydlig i kroppsspråket när det är mitt mesta/enda språk utan någon fysisk påverkan, men hästarna är snabblärda och otroligt ambitiösa så hittills har de varit med mig ändå. Men jag försöker ju att få in det belöningsbaserade som stomme i ridningen också.

Majoriteten av de instagramkonton som jag numera följer använder sig av belöningsbaserad och generellt en mer inkännande träning än den som visas av de klassiska dressyrtävlingsryttarna. Färre ridhusfilmer, mindre bensprätt och gladare hästögon. Det är den vägen jag vill fortsätta på med mina hästar och samtidigt utvecklas till att kunna starta någon dressyrklass nästa år.
Jag är dålig på kommunikation förstår jag när min häst väljer att inte följa mig när hon är lös. jag övade på det igår, det känns som hon tittar på mig, ler och går åt andra hållet :rofl:

Jag är dålig på kommunikation förstår jag när min häst väljer att inte följa mig när hon är lös. jag övade på det igår, det känns som hon tittar på mig, ler och går åt andra hållet :rofl:
Hon kanske frågar "what's in it for me?". Då gäller det att man har svar på det (och det lättaste svaret, och snabbaste sättet att träna in lös följ på, är godis).

Jag tycker mest det ger mig mer ångest och huvudbry jag... :D Jag får typ panik när någon håller i en telefon när jag rider och jag inte direkt har koll på huvudets placering, eller när jag ridit ngt lite grönt och fladdrigt på ridskolan och folk tasslar på läktaren osv. Min redan självupptagna själ tror liksom alltid att jag ska bli nästa uthängning på sociala medier.

På min egen fladdriga fjant så finns det så många sekvenser av vår gemensamma tillvaro som garanterat ser helt förskräckliga ut att jag får magont vid bara tanken på att någon tittar kritiskt och ibland tänker jag att jag hade blivit avstängd for life om någon mätt tryck i käften på djuret under något av hans krumsprång när han skuttar iväg pga livsfarliga sandskvätt på väggen eller knäppande ridhusväggar och jag hamnar bakom balansen och håller i mig i tyglarna för allt vad livet är mig kärt. :o
Ja herregud fattar precis.

Men jag vet att mina hästar har ett fantastiskt liv även om jag rider med sporrar eller utan. Det beror lite på vad jag ska göra. Rider jag ut så har jag inga. Eller om jag bara ska jogga lite på banan.
Åker jag och tränar har jag oftast sporrar och ibland även hemma på banan om jag vill rida lite mer rörelser.
Rider med träns och har inget intresse av att rida bettlöst med tanke på hur reaktiv min är. Har ingen direkt dödslängtan än iaf.
Sen har jag ingen åsikt om någon annan vill göra det. Om man gillar det och hästen funkar med det så kör hårt.

Jag vet inte om hästägaren som håller på med lite frihetsdressyr i repgrimma med sin smällfeta häst som oftast vilar samt alltid bantar och alltid är hungrig är en bättre hästägare än jag är.
Min är välmusklad, perfekt i hullet, kommer ut och får en rejäl galopp i skogen ett par gånger i veckan förutom vanligt dressyrarbete på banan samt står på fri tillgång på grovfoder.

Ärtan är så himla fin nu 😍
Pigg, fräsch, mjuk och ger en toppenkänsla varje gång, oavsett om vi rider ut, hoppar eller dressyrar.
Red i ridhuset idag och det förvända kändes lika enkel som "rätt" galopp.
Ska rida denna vecka ut, avslutar med julklappshoppning på söndag och sen ska hon få fyra veckors semester.
Det känns lite segt iom att hon är så himla fin men samtidigt så är det kanske precis rätt tid för vila nu.

Kommer starta igång igen i mitten av januari, börja träna igen i februari och förhoppningsvis vara i lika bra form som nu lagom till fälttävlansäsongen drar igång.
Sen är det ju en häst så man vet aldrig vad som händer 🙃
De rör sig mycket i hagen, hade inte känts lika bra att ställa av henne om hon gått i en grusruta.

Med en häst som Ärtan är det enkelt att vara en mjuk ryttare iom att hon är så känslig, positiv och arbetsvillig.
Har 15 mm kulsporrar på träning och dressyrspö för att kunna peta lite på inner bak och kompensera min egen långsamhet 😅
Har hoppspö i terrängen av säkerhetsskäl, inte vid uteritt eller banhoppning.
Ger mycket godis och mycket beröm.
Men ja, jag ska inte klappa mig på bröstet, har lyckats få två gula kort i hoppning när jag var yngre och dummare...

Nja. Jag tycker det är jättesvårt att dels veta vad som är okej eller ej och dels kunna rida med mindre användning av spö och sporrar.

Jag red ganska länge utan sporrar, sen tyckte min tränare (som själv föredrar hästar som är lyhörda nog att de inte behövs) att jag borde använda dem, för att klämma mindre med benen. Han ville också att jag skulle använda spö något mer än jag gjorde för att vänja av mig med att rida med mycket ben och säte. Så idag använder jag ju mer sporrar och något mer spö än jag gjorde tidigare, men sitter betydligt mer stilla och gör mindre med kroppen. Och har i gengäld en häst som surar mycket mindre, så jag tror ju hon uppskattar både stillheten och tydligheten. Men visst, då går tanken hos mig ibland "Har jag 'kuvat' henne genom att ställa krav och driva igenom dessa?" Jag har dock svårt att tro det eftersom ridningen känns mer harmonisk.

Men jag har ju en häst som i grunden inte har jättemycket "will to please" eller är särskilt "arbetsavlad". Kan hon undvika att anstränga sig så gör hon ofta det.
Jag har en liknande erfarenhet. Min häst är väldigt oliksidig och jag har kämpat men kände att jag inte fick det så mycket bättre. Jag tyckte också att jag hela tiden hamnade på ena sidan av hästen. Jag bestämde mig för att prova sporrar och det har verkligen gjort skillnad. Hon har blivit rakare och sist jag tränade filmade min tränare och jag sitter mycket mer stilla. Det syns också att jag nu rider med sätet, sitter rakt på hästen och använder skänklarna mindre. Så jag tänker att man får se till helheten och vara lite snäll mot sig själv.

Ja herregud fattar precis.

Jag vet inte om hästägaren som håller på med lite frihetsdressyr i repgrimma med sin smällfeta häst som oftast vilar samt alltid bantar och alltid är hungrig är en bättre hästägare än jag är.
Min är välmusklad, perfekt i hullet, kommer ut och får en rejäl galopp i skogen ett par gånger i veckan förutom vanligt dressyrarbete på banan samt står på fri tillgång på grovfoder.
Dels så känner jag att såna här generaliseringar är lika dåliga för diskussionen som generaliseringar att alla dressyrryttare är djurplågerare med kandar, sporrar och blå tungor.

Sen får vemsomhelst filma mig precis närsomhelst jag rider. Kan inte känna ett enda problem med det? Då rider jag ändå hästar som är ostadiga, yviga och så grön att formen absolut inte är stadig. Tror inte nån förväntar sig att allt ska se perfekt ut jämt, det folk vill se är en mjukhet i kommunikationen med hästarna. Tycker det är otroligt avslöjande just hur hästar reagerar när det blir fel.

Jag har en liknande erfarenhet. Min häst är väldigt oliksidig och jag har kämpat men kände att jag inte fick det så mycket bättre. Jag tyckte också att jag hela tiden hamnade på ena sidan av hästen. Jag bestämde mig för att prova sporrar och det har verkligen gjort skillnad. Hon har blivit rakare och sist jag tränade filmade min tränare och jag sitter mycket mer stilla. Det syns också att jag nu rider med sätet, sitter rakt på hästen och använder skänklarna mindre. Så jag tänker att man får se till helheten och vara lite snäll mot sig själv.

Ja absolut, det är ju inte kul för hästen om man sitter och "småtjatar" konstant för att man vill vara snäll. Men i och med debatten så blir det ju lätt att man blir osäker.

Vet inte om jag vågar dela med mig mitt i hela diskussionen kring kandar, sporrar och spö men gör de i alla fall. Någon gång ska man våga 😅

Jag rider väldigt blandat som kanske framkommit men jag gillar att rida med både kandar och sporrar. Helt ärligt, jag vet inte hur jag ska beskriva det men känslan är annorlunda. Sen kan jag rida barbacka i gummistövlar med bettlöst också! Men de är en annan visa.

Vi försöker hitta tillbaka till samling i galoppen med sadeln som är ny omstoppad. Jag har svårt att göra för mkt eller för lite. Önskar min tränare kunde komma varje vecka faktiskt.

https://www.instagram.com/share/reel/BAHsafZNqZ

Dressyrade med mina gubbar igår och som jag älskar att rida dom! Jag har definitivt blivit påverkad av hela hästvälfärdsdebatten och försöker verkligen utveckla min ridning. Har nära nog helt slutat rida med sporrar, förutom på tävling/riktig träning med Zacke, använder spö då och då för att peta på lite men bara just i samlande arbete. Är ännu mer noggrann med beröm och i synnerhet Zacke jobba jag mer belöningsbaserat med morötter då det gett väldigt bra resultat. Får honom att anstränga sig lite extra även när han tycker det är lite för jobbigt.

Har ni också blivit påverkade så pass att ni ändrat något i er ridning och träning med hästarna?

Har träning bokad med båda imorgon, men vette tusan om jag orkar ha med båda. Blir nog bara Dio som får följa med.
Ja tänker mycket över det hela tiden, och reflekterar över hur jag kan göra det roligare för min häst. Jag försöker så gott det går men väl medveten över många bristar som ryttare. Nu i veckan har vi enbart kört bettlöst. Har kännts bra. Kört en del arbete för hand med lucernhack i vår sessioner från marken och märker att hon blir helt extremt pepp på det. Så är en balans med extremt taggad häst :)

Dressyrade med mina gubbar igår och som jag älskar att rida dom! Jag har definitivt blivit påverkad av hela hästvälfärdsdebatten och försöker verkligen utveckla min ridning. Har nära nog helt slutat rida med sporrar, förutom på tävling/riktig träning med Zacke, använder spö då och då för att peta på lite men bara just i samlande arbete. Är ännu mer noggrann med beröm och i synnerhet Zacke jobba jag mer belöningsbaserat med morötter då det gett väldigt bra resultat. Får honom att anstränga sig lite extra även när han tycker det är lite för jobbigt.

Har ni också blivit påverkade så pass att ni ändrat något i er ridning och träning med hästarna?

Har träning bokad med båda imorgon, men vette tusan om jag orkar ha med båda. Blir nog bara Dio som får följa med.

Inte just av denna hästvälfärdsdebatt som pågår nu. Jag har inte använt sporrar på flera år. Tycker spö är bättre faktiskt för man kan peta med det var det behövs. Tex för att hålla in en bog i terrängen på en spets. Eller på stöveln i dressyren för att få en snabbare reaktion och lite snabbare bakben. Mest rider jag utan spö och sporrar men jag rider ju mest ut i skogen nuförtiden för att jag inte har någon vidare lust med annat, så ingen jävel behöver anstränga sig nämnvärt ändå haha

Har aldrig gett henne godis nånsin men ska kanske testa då!
Testa lusernhack, höpellets eller något annat lagomt gott, och var beredd på att det kan komma en plötslig *intensiv* motivation 😅. Får du problem/känner dig stressad så våga prata om det, vissa hästar är enkla och lättränade med godis även för nybörjare, vissa blir så snabba och motiverade att det går fortare än människan hinner med. Det är inte farligt, det betyder bara att man får förbereda sig lite mer.

Dels så känner jag att såna här generaliseringar är lika dåliga för diskussionen som generaliseringar att alla dressyrryttare är djurplågerare med kandar, sporrar och blå tungor.

Sen får vemsomhelst filma mig precis närsomhelst jag rider. Kan inte känna ett enda problem med det? Då rider jag ändå hästar som är ostadiga, yviga och så grön att formen absolut inte är stadig. Tror inte nån förväntar sig att allt ska se perfekt ut jämt, det folk vill se är en mjukhet i kommunikationen med hästarna. Tycker det är otroligt avslöjande just hur hästar reagerar när det blir fel.
Nu är det få som smygfilmar mig när jag rider. Bara någon enstaka turist som åker till slottet och tycker det är exotiskt med en häst. Det har hänt vid några tillfällen.
Men jag kan mycket väl förstå att man inte vill bli filmad utan att man har gett sitt medgivande.
Det behöver inte betyda att man ägnar sig åt fulridning när man tror att ingen ser men jag kan inte se något skäl till att någon okänd ska ha film på mig och min häst.

Däremot är det nyttigt för egen del att bli filmad för att få en tydligare bild av tex hästens form, sin egen sits, inverkan etc.
Om man sen vill dela med sig av filmen till sin vänkrets så är det något man kan välja själv.
Bara för att man rider innebär det inte att man är allmän egendom tänker jag.

Nu är det få som smygfilmar mig när jag rider. Bara någon enstaka turist som åker till slottet och tycker det är exotiskt med en häst. Det har hänt vid några tillfällen.
Men jag kan mycket väl förstå att man inte vill bli filmad utan att man har gett sitt medgivande.
Det behöver inte betyda att man ägnar sig åt fulridning när man tror att ingen ser men jag kan inte se något skäl till att någon okänd ska ha film på mig och min häst.

Däremot är det nyttigt för egen del att bli filmad för att få en tydligare bild av tex hästens form, sin egen sits, inverkan etc.
Om man sen vill dela med sig av filmen till sin vänkrets så är det något man kan välja själv.
Så sant. Jag använder film mer och mer, tycker det är ett jättebra verktyg.

Ja men precis så. Jag vill inte under några omständigheter bli fotad off horse heller för den delen av någon random främling. Än mindre filmad. Det finns ju inget gott syfte bakom någon sådan fotografering så kan inte för mitt liv begripa varför jag skulle vara okej med det. Jag har sett min beskärda del av drev och fultolkningar i mitt yrkesliv och vet hur lite sanning det ofta ryms bakom rejäla drev. Om någon filmar mig, privat eller till häst, så utgår jag från att det inte är för att göra något vänligt och varför skulle jag vara ok med det? Jag är ingen offentlig person och har inga sådan ambitioner.

Sen filmas nästan varje "ridpass" (svårt kalla det jag pysslar med nu för ridning, men åker runt lite i alla fall) jag gör just nu för att jag måste kalibrera om min känsla. Vad jag känner i form av energi, spändhet, explosionsrisk osv stämmer inte alls med vad jag ser på filmerna, vilket för varje gång gör mig tryggare och till en bättre ryttare. Det ser förskräckligt ut och det har jag inga problem med att dela med min lilla slutna följarskara på sociala medier, men jag kan inte se varför någon annan skulle vara intresserad av att filma mig i annat än elaka syften.

Vet inte om jag vågar dela med mig mitt i hela diskussionen kring kandar, sporrar och spö men gör de i alla fall. Någon gång ska man våga 😅

Jag rider väldigt blandat som kanske framkommit men jag gillar att rida med både kandar och sporrar. Helt ärligt, jag vet inte hur jag ska beskriva det men känslan är annorlunda. Sen kan jag rida barbacka i gummistövlar med bettlöst också! Men de är en annan visa.

Vi försöker hitta tillbaka till samling i galoppen med sadeln som är ny omstoppad. Jag har svårt att göra för mkt eller för lite. Önskar min tränare kunde komma varje vecka faktiskt.

Samspelt ekipage, jättefin form.

Ni är jättefina!

Själv har jag alltid avskytt rida med sporrar och använde dem förr endast på tävling och nu inte alls (jag vore glad om jag öht kunde använda benen och inte sitta med dem rakt ut och säga ptroo :D ) men kan inte påstå att min ridning är mer hästvänlig för den sakens skull. Kan man renodlat och mjukt använda en sporre så ser jag inget som helst problem.

Samspelt ekipage, jättefin form.
Ni är jättefina!

Själv har jag alltid avskytt rida med sporrar och använde dem förr endast på tävling och nu inte alls (jag vore glad om jag öht kunde använda benen och inte sitta med dem rakt ut och säga ptroo :D ) men kan inte påstå att min ridning är mer hästvänlig för den sakens skull. Kan man renodlat och mjukt använda en sporre så ser jag inget som helst problem.

Vad fina ni är! Tack 🙏

Vi har jobbat på form och kontakt i 5år och jag kan säga äntligen går kontakten att hitta på ett trevligt sätt.

Det är så otroligt svårt att rida om en häst, om jag jämnför alla hästar jag ridit in och E så har allt med kontakt att göra varit så mkt lättare på dem.

Sen kanske E varit extra klurig de vet jag ju inte. Har aldrig köpt en vuxen häst tidigare 😁 men desto mer lär man sig ju mer man utmanar sig!

Jag har inte ändrat något direkt, men kanske att man är mer medveten? Lite som @Bison var inne på så är Fille också en häst som det är enkelt att vara en mjuk ryttare på. Jag rider både med och utan sporrar, och har jag sporrar är det ett visst par som funkar - blir det för skarpt så håller han andan och effekten blir helt tvärtom vad som är tänkt. Samma med spö, rider oftast med spö och har bäst effekt om jag "swishar" med det vid sidan utan att röra honom, eller "duttar" på (om jag vill något speciellt). Blir det för hårt så blir han spänd och bromsar, så det har man inget för liksom...
Över lag så som sagt har jag väl inte ändrat så mycket, men har en häst som fostrar mjuk ridning 😅 Han är så mjuk, följsam och känslig att det är det som gäller.

Sen kan väl alla förbättra sig i allt, och jag kan också bli bättre såklart. Finns förbättringsutrymme överallt, ingen är komplett.

Jag har inte ändrat något direkt, men kanske att man är mer medveten? Lite som @Bison var inne på så är Fille också en häst som det är enkelt att vara en mjuk ryttare på. Jag rider både med och utan sporrar, och har jag sporrar är det ett visst par som funkar - blir det för skarpt så håller han andan och effekten blir helt tvärtom vad som är tänkt. Samma med spö, rider oftast med spö och har bäst effekt om jag "swishar" med det vid sidan utan att röra honom, eller "duttar" på (om jag vill något speciellt). Blir det för hårt så blir han spänd och bromsar, så det har man inget för liksom...
Över lag så som sagt har jag väl inte ändrat så mycket, men har en häst som fostrar mjuk ridning 😅 Han är så mjuk, följsam och känslig att det är det som gäller.

Sen kan väl alla förbättra sig i allt, och jag kan också bli bättre såklart. Finns förbättringsutrymme överallt, ingen är komplett.
Det där är intressant.
Hedwig är en häst som får de flesta att känna sig duktiga och jag levde själv i den villfarelsen tills jag köpte fuxfaran och fick erfara att det var/är jag verkligen inte.
Det är en väldigt stor skillnad att rida en häst som är energisk, modig, arbetsvillig och har mycket "will to please" mot en som ständigt har nerverna på utsidan och som mer eller mindre hela tiden spanar efter eventuella faror.
Visst har det blivit bättre men det är inte så vanligt att vi kan rida runt hela fyrkantspåret i båda varven utan att hon skyggar/spänner sig på några ställen. Det blir svårt att få ett riktigt bra flow genom passet.
Hemma funkar det helt ok nu men så fort vi är någon annanstans väljer hon ut något hörn/ kortsida/långsida där hon måste skygga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 855
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
767
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
909
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 775
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar