Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
En av mina kundhästar rullade fast i sin box i natt. Allt var lugnt när jag kollade i kameran vid tolv innan jag somnade men inatt så måste hon fastnat vid väggen och sen sparkat rejält för att komma loss. Har stått såååå många hästar i det stallet genom alla år och jag har varit så glad över att det är så himla rejält byggt. Men jlar i hoppet vad hon krökt hela väggen.. Naturligtvis öm i hela kroppen, halt och svullen höger bak med några skrapsår. Är livrädd att hon fått en senskada på kuppen. Svullnaden såg åtminstone betydligt rimligare ut när jag klippte benet och fick bort allt lurv🙈. Känns så satans pissigt rent ut sagt att en sån sak händer en häst en tar betalt för och har ansvar över. Gör mitt allra yttersta för att hästarna ska må bra och så blir det så här🙄.Visa bifogad fil 158039
Förstår att det känns bedrövligt, men är ju verkligen inget du kan hjälpa! :heart

Aha! Nu är det inte problemet i detta fallet. När hon låg på rygg har hon sparkat den övre järnbalken uppåt så halva väggen gett vika. Boxarna är byggda så tätt neråt och i järnfalsar så ingen risk att dörr/väggen trycks utåt nertill. Är som synes upptill det hände..

Ja det hade behövt vara galler och en ram ovan för att inte brädorna ska ramla ut men antagligen så bryts själva brädan då istället.

Du får lägga upp vallar!

Ja det hade behövt vara galler och en ram ovan för att inte brädorna ska ramla ut men antagligen så bryts själva brädan då istället.

Du får lägga upp vallar!
Både vallar och brädor överst var på plats i natt! Hade redan satt brädor högt på den andra väggen men naturligtvis skulle hon rulla mot den här... Och jag vill inte ha galler mellan boxarna. Det är dock den svetsade järnramen som hon har sparkat upp. Det har varit helt enorma krafter för stallet ÄR rejält byggt.

Lilla häst är åtminstone lite piggare idag! Ska ut och promenera henne under dagen (enligt veterinärs råd) och jag hoppas så innerligt att hon "bara" är mörbultad och svullen för skrapsåren.

Ser jätte fint ut 🙌

Själv har jag kommit fram till att jag är bättre på att samla galoppen barbacka, kom på de mest pga lathet.

Men jag märker mkt lättare när hon bär sig själv och även känna när jag "bär" Henne och kan då snabbare göra överstrykningar för att stämma av så jag inte bär runt henne.... Är skit dålig på att inte göra de så bannat mig själv lite, så jag kan skärpa mig.

Hästen känns överlag hundra gånger bättre än innan skadan så de e ju härligt att hon fortfarande utvecklas och blir starkare 🙌
Tack!

Haha, skulle aldrig våga rida min barbacka🙈
Skulle förmodligen åka av på stört🤪

Visst ät det härligt när man kan få en utveckling trots skadeperioder? Det har vi också haft efter de senaste skadorna, eftersom jag numera verkligen försöker hålla igång så mkt som möjligt. Rider träningar i skritt osv. Känns alltid segt att komma tillbaka efter skadeperiod, men samtidigt har vi tränat på viktiga saker under tiden så när vi väl kommer igång är vi lite bättre👍👍

Både vallar och brädor överst var på plats i natt! Hade redan satt brädor högt på den andra väggen men naturligtvis skulle hon rulla mot den här... Och jag vill inte ha galler mellan boxarna. Det är dock den svetsade järnramen som hon har sparkat upp. Det har varit helt enorma krafter för stallet ÄR rejält byggt.

Lilla häst är åtminstone lite piggare idag! Ska ut och promenera henne under dagen (enligt veterinärs råd) och jag hoppas så innerligt att hon "bara" är mörbultad och svullen för skrapsåren.
Håller tummarna att hästen bara är mörbultad… det är läskigt när de fastar, kan gå så illa 🫣

Kors i taket. Filmad två pass i rad😅
Duktig häst som verkligen kämpar på även när det blir svårt🥰

Efter att ha analyserat föregående film längde jag mina läder ett hål och tyckte det blev mycket bättre. Kortade två hål när jag bytte sadel för kändes plötsligt jättelångt, men det här är nog mer lagom.

https://www.instagram.com/reel/DDMG7gHu2b3/?igsh=ZGdkdHE3YjZjZTZi

IMG_1694.webp

Håller tummarna! Otäckt när de rullar fast. Tur hon kom loss och inte blev liggandes länge!❤️

Kors i taket. Filmad två pass i rad😅
Duktig häst som verkligen kämpar på även när det blir svårt🥰

Efter att ha analyserat föregående film längde jag mina läder ett hål och tyckte det blev mycket bättre. Kortade två hål när jag bytte sadel för kändes plötsligt jättelångt, men det här är nog mer lagom.

https://www.instagram.com/reel/DDMG7gHu2b3/?igsh=ZGdkdHE3YjZjZTZi

Visa bifogad fil 158095
Hehe fick frågan på träningen häromdagen, varför jag rider med hoppläder i dressyrsadel 🤣
Har kortat dem ett hål när jag rider fyraåringen jämfört med Haflingern 😄

Jag har varit sjuk sen i lördags, tyckte jag var bättre igår men vaknade inatt med nära 39 graders feber igen 😩 Fille börjar få myror i brallan nu efter ett par dagar vila och jag hade hoppats kunna rida idag, men fick kalla in vikarien som var gullig och red ut honom. Så tacksam över mina snälla stallkompisar som hjälper till med både det ena och det andra när man är kass :heart och glad att Fille hade varit snäll att rida trots att det är kallt och han är pigg och rastlös…

Hehe fick frågan på träningen häromdagen, varför jag rider med hoppläder i dressyrsadel 🤣
Har kortat dem ett hål när jag rider fyraåringen jämfört med Haflingern 😄
Haha! Det är lite det jag frågat mig själv när jag sett mina egna filmer🤪
Min tränare är på mig om att få bak skänkeln mer, och tror det har förvärrats av att jag ridit i lite korta läder. Kändes genast lättare med bara ett hål längre igår!

Men på unghäst är det ju väldigt rimligt att ha lite kortare läder😁

Jag har varit sjuk sen i lördags, tyckte jag var bättre igår men vaknade inatt med nära 39 graders feber igen 😩 Fille börjar få myror i brallan nu efter ett par dagar vila och jag hade hoppats kunna rida idag, men fick kalla in vikarien som var gullig och red ut honom. Så tacksam över mina snälla stallkompisar som hjälper till med både det ena och det andra när man är kass :heart och glad att Fille hade varit snäll att rida trots att det är kallt och han är pigg och rastlös…
Krya! Feber är verkligen inte roligt..

Och vi vilar pga hästen, inte mig.
Efter dressyrträningen förrförra måndagen så eskalerade värmen i vb. Fortfarande ingen hälta men i helgen började hon svullna upp mer i krona/kota. Hovslagaren var ut igår. Inget. Men förhoppningen är ändå att det är en strålböld igen. Men har en kliniktid bokad nästa vecka. Hoppas på att inte behöva åka men man blir ju jäkligt nojig... 😬

Tack!

Haha, skulle aldrig våga rida min barbacka🙈
Skulle förmodligen åka av på stört🤪

Visst ät det härligt när man kan få en utveckling trots skadeperioder? Det har vi också haft efter de senaste skadorna, eftersom jag numera verkligen försöker hålla igång så mkt som möjligt. Rider träningar i skritt osv. Känns alltid segt att komma tillbaka efter skadeperiod, men samtidigt har vi tränat på viktiga saker under tiden så när vi väl kommer igång är vi lite bättre👍👍

E är nog den häst jag litat på mest av alla genom hela mitt hästliv, så även fast hon e lite het och knäpp vet jag att hon aldrig skulle ens försöka kasta av mig så vi leker lite ibland 🙌

Har iof ridit mkt barbacka på alla mina tokstollar, men då var jag yngre och dummare, nu har jag inte haft unghäst på länge så har nog skaffat mig lite konsekvenstänk de senaste åren och skulle inte få för mig att hitta på sånna saker med ngn annan än E 😂👌

Red ett pass i nya sadeln i morse igen och nu börjat vi hitta tillbaka till de normala 😎

Ja på de sättet är ju skadeperioden lite nyttig, man tvingas jobba på i skritt och trav i grunderna endast under längre tid, så allt blir bättre när man väl kommer tillbaka till sin vanliga nivå 🙌 jag borde själv lägga in de i schemat, nu skrittar vi i två veckor, grunder och finlir två veckor och sen tillbaka till de svåra. De borde inte va så svårt å få in 😁 utan skador då förhoppningsvis!

Ibland blir man ju bara så trött på sig själv. Tycker att Myran känts lite stum senaste typ 3 veckorna när jag rider och inte så framåt. Får ju direkt katastroftankar och tror hon är döende och halt :p Nu vetcheckade jag henne 1/11 så jag vet ju att hon sannolikt inte är halt men ändå.
På töm och lina ser hon fin ut så har bara tänkt att jag rider som en kratta. Rid bättre liksom :) Hon känns bättre och bättre under passet också så det konfirmerade ju bara att det var jag som red dåligt. Klipp till igår..... när jag kommer in i stallet och ska sadla av så ser jag att framvalvet åkt ner mycket och inser att hon har ändrats sig och blivit lite smalare vid manken igen så sadeln är lite för vid. Har alltid winderen padd men imorse la jag på en Mattes padd och vips så var min vanliga häst tillbaks. Vilken idiot man är ibland alltså hahaha

Ibland blir man ju bara så trött på sig själv. Tycker att Myran känts lite stum senaste typ 3 veckorna när jag rider och inte så framåt. Får ju direkt katastroftankar och tror hon är döende och halt :p Nu vetcheckade jag henne 1/11 så jag vet ju att hon sannolikt inte är halt men ändå.
På töm och lina ser hon fin ut så har bara tänkt att jag rider som en kratta. Rid bättre liksom :) Hon känns bättre och bättre under passet också så det konfirmerade ju bara att det var jag som red dåligt. Klipp till igår..... när jag kommer in i stallet och ska sadla av så ser jag att framvalvet åkt ner mycket och inser att hon har ändrats sig och blivit lite smalare vid manken igen så sadeln är lite för vid. Har alltid winderen padd men imorse la jag på en Mattes padd och vips så var min vanliga häst tillbaks. Vilken idiot man är ibland alltså hahaha
Fast ATT du märkte det är ju det viktigaste. Även om man ju kan bli trött på sig själv för mindre. 😅

Åkte och tränade med en kompis häst igår. 4:e gången jag red henne, superrolig liten häst. Lite samma snedheter som mina hästar (så jag känner igen mig! 🙄) men en liten rally-räka! Första gången jag slapp höra min tränare säga ”gasa” och säga ”proooo, luuuugn” 🤣

Kompisen var med och filmade nästan hela träningen i små 2-3 minuters klipp, och det är var helt fantastiskt att sitta idag och kolla igenom filmerna och se hur hästen (och jag) kommer på hur man kan göra med kroppen!

Kompisen sålde denna hästen för 3 år sedan och har nyligen köpt tillbaka den då det inte funkade.

Superkänslig och toktaggad är hon!
E9547E64-1CF8-4A2D-826B-611EAA3FC694.webp

Idag red jag en kort stund, inte det smartaste/mest gynnsamma för mig själv kanske (har hostat som en tok efter jag kom hem) men joggade bara lite så Fille skulle få röra på sig lite. Han är så söt för han verkar ha undrat vart jag varit, vill bara stå med huvudet upp på axeln och lukta i håret 🥰

Nähä, det där veterinärbesöket gick inte riktigt enligt plan. Höger fram och halsen är friska, men vänster fram var sämre :down:

Förra gången var han bara lite halt på hårt, men den här gången var han 1,5 grader halt på mjukt redan, på volt. Och även i höger varv var han lite halt. Bedövade först hovleden och det släckte bara 50 % och sen provade vet att bedöva bak i hoven. Ingen förändring. Bedövade kota, och bingo! Helt släckt hälta. Där var han inte halt förra gången vad vi märkte. Så nu är Mirre behandlad i hovled, kronled och kota. ÅB om 5 veckor. Känns så sorgligt att han ska ha och ha ont. Och veterinären var osäker på vad det var, så svarar han inte på detta så ska han remitteras till MR eller MRI.

Jag har lite andra hästar och rida. I morgon ska jag faktiskt få rida en häst som är placerad MsvA, så folk tycker lite synd om mig, och lånar ut deras fina hästar.. Vet inte riktigt om jag är så sugen på att rida, allt jag vill är att Mirre ska bli frisk. Helst igår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 126
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
771
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
911
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 780
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar