Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är fortfarande så satans förkyld med hosta som satt sig på luftrören. Red Dio en kortis ikväll och är så tacksam att han är så enkel att rida🩷. Maja har fått springa på lina och vi har börjat med att trampa lite för hand. Hon är så himla lättlärd och jätteduktig!!Visa bifogad fil 157649

Men sluta! Rid inte när du är sjuk! Det är bättre att dom vilar en vecka och att du sover mkt så blir du frisk fortare.

Men sluta! Rid inte när du är sjuk! Det är bättre att dom vilar en vecka och att du sover mkt så blir du frisk fortare.
Jo jag vet. Har inte gjort nånting med hästarna hela början av veckan! Bara ridit mina egna varsitt kort pass senaste dagarna. All annan motion blir på lina. Ikväll ska jag dock filma en WE-online med Zacke och Dio för det är sista dagen🙈.

På tal om klippet då så har han ju hästen mkt lägre i halsen förutom att den är längre då.

Men sen blir ju hästen säkert mkt starkare i programmet för han brukar ju för det mesta bara hålla i stången.
Jag håller inte med (och jag är envisaste än en åsna ;) )
Han brukar inte ha nacken högre än så där på tävling. Däremot har han ju heller inte nacken högst vare sig på träning eller tävling ;) utan han visar ju oftast sina hästar med tredje halskotan högst. Så du kan få ha rätt, han har inte nacken högt på den omtalade filmen men nacken blir inte högre när han kortar halsen eller hästen heller (tror jag)

Här är en piruett på tävling med samma häst (för två år sedan så hästen är såklart starkare nu), piruetten kommer vid ungefär 50 sekunder.

Jag tror, och hoppas, att han skulle få högre bedömning på piruetten från framridningen av domarna än den han visade på tävlingen ovan. Problemet är ju att man bara tror sånt här, man kan ju inte visa två olika piruetter i samma program och se hur domarna skulle bedöma de olika alternativen 😅

Apropå piruetter så tror jag min stora och lite överkänsliga kille har hittat en avspänd piruettgalopp rakt fram nu 🙏
Inte hunnit få det på film eller avstämt med tränare ännu men känslan är riktigt bra.
Jag hade lite börjat komma fram till själv hur jag behövde jobba med att få en ”stopp signal” på samlingen så att jag fick kontroll på hur jag kom ut ur det och så chattade jag med @Fiorano som visade sitt arbete med piruettgaloppen på Zacke och då knuffade hon in tanken att arbeta med det rakt fram efter väggen och jag tror banne mig de två idéerna ihop löste det!?

Så nu hoppas jag att jag snart får se det själv eller att någon annan kan kolla på hur det ser ut och så ser det bra ut och vi har en övning att stärka oss i så att vi till våren kanske kan få börja med piruetterna… älskar piruetter, skulle så gärna kunna få de befästa med honom.

(ja och bytena har vi lagt ned just nu ;) vi fick en dålig period med dem i oktober och då gick jag över till att jobba med samling och slutar i galopp istället så får vi se hur de ser ut om ett tag. Han KAN ju byta men det vill inte bli riktigt befäst så jag kan börja rida honom i bytena och det kommer ju behövas när jag vill kunna påverka hur bytet ser ut och komma till serierna)

Red Fager i ridhuset i torsdags och det var hett och tokladdat. Är inte alls van vid att han är sån så måste hitta en ny ridning. Men i grunden är jag jätteglad att han faktiskt bjuder och inte backar av när han blir pigg.

Lyckades göra 3 i varje för första gången! Har innan bara lyckats med 2 för han byter lite för stort så han hinner inte riktigt med sig. Men nu fick vi till 3 och vi blev nog lika förvånade båda två 😂 sedan skrittade jag lite och när jag började om hade han glömt hur man bytte över huvudtaget. Alltid lika kul med hästar :p

Jag håller inte med (och jag är envisaste än en åsna ;) )
Han brukar inte ha nacken högre än så där på tävling. Däremot har han ju heller inte nacken högst vare sig på träning eller tävling ;) utan han visar ju oftast sina hästar med tredje halskotan högst. Så du kan få ha rätt, han har inte nacken högt på den omtalade filmen men nacken blir inte högre när han kortar halsen eller hästen heller (tror jag)

Här är en piruett på tävling med samma häst (för två år sedan så hästen är såklart starkare nu), piruetten kommer vid ungefär 50 sekunder.

Jag tror, och hoppas, att han skulle få högre bedömning på piruetten från framridningen av domarna än den han visade på tävlingen ovan. Problemet är ju att man bara tror sånt här, man kan ju inte visa två olika piruetter i samma program och se hur domarna skulle bedöma de olika alternativen 😅

Men jag har inte pratat om nacken utan halsen. Jag ser inget klipp?

Som uppföljning av förra helgens drama med n(M)ordsvenskar i skogen så mötte jag idag en ardenner som vi först såg på avstånd -farligt! (särskilt när den galopperade iväg…) och sen möttes vi igen, och då tog vi sällskap sista delen av uteritten. Och då var den minsann inte så farlig längre :D

Hann inte se första två starterna i GPn idag (DBA och MvE) för det var ett projekt att kunna streama. Clipmyhorse funkar utmärkt på telefon och dator men så fort jag castar byter den sändning🙄.

Gillade nog Larissa Paluis bäst idag. Synd med strul i serierna men Flambeau ser onekligen betydligt mer chill ut nu. Freestyle hade h e m s k mun i hela traven och fick ändå 9or och 10or på piaffen... Wendy var alldeles för het med formen är betydligt trevligare än Freestyles, även om stången var nära nog vertikal.

DBA utgick och NSM häst hade blod nånstans så blev utesluten. Bara 6 starter imorgon..

Lyssnade på brittiska kommentatorn och hon verkar helt ha slutat kunna se kritiskt på ekipagen. Allt är fantastic.
Screenshot_20241130_120533_CMHTV & FEITV.webp

Hann inte se första två starterna i GPn idag (DBA och MvE) för det var ett projekt att kunna streama. Clipmyhorse funkar utmärkt på telefon och dator men så fort jag castar byter den sändning🙄.

Gillade nog Larissa Paluis bäst idag. Synd med strul i serierna men Flambeau ser onekligen betydligt mer chill ut nu. Freestyle hade h e m s k mun i hela traven och fick ändå 9or och 10or på piaffen... Wendy var alldeles för het med formen är betydligt trevligare än Freestyles, även om stången var nära nog vertikal.

DBA utgick och NSM häst hade blod nånstans så blev utesluten. Bara 6 starter imorgon..

Lyssnade på brittiska kommentatorn och hon verkar helt ha slutat kunna se kritiskt på ekipagen. Allt är fantastic.Visa bifogad fil 157693

Annars sändes det på tv 12

Lyssnade på brittiska kommentatorn och hon verkar helt ha slutat kunna se kritiskt på ekipagen. Allt är fantastic.Visa bifogad fil 157693
Otroligt manfall… ettan och tvåan på världsrankningen finns ju kvar men en klass på sex ekipage är inte mycket till tävling

Vi har också tränat för tränare igen! Så roligt och så svårt. E kändes bara het och ville i början bara gå framåt, men vi löste det och tränaren skrattade mest åt henne. Vi ökade kraven på böjningen i slutorna, gav oss på hennes hemska skritt lite också. Mycket förvänd galopp, min tränare säger att jag inte rider vanlig galopp bra? 😅😅 att jag måste rida som jag gör i förvänd, oklart vad han menar.. Den gjorde hon sin bästa passage hittils, duktig häst 🙌

Överlag tyckte jag allt var svårt, jag var långsam och blev kvar i handen för mkt och bara allmänt oharmonisk. Hästen vart dö svettig så när hon torkat tog jag tag i klippningen igen. Och så kämpar vi på till nästa träning om. 2v. 👌ny tag helt enkelt!

Tittat lite på IK och Vayron och det ser ut som hon rider honom utan sporrar. Ganska imponerande ändå att den där gigantiska hästen är så känslig och fint utbildad av DBA att IK bara kan ta över och rida GP efter fem veckor!

Även sett dagens kür från SIHS och mitt favoritekipage var LP och Flambeau även idag. Så fin kontakt och mun! Mjukt, harmoniskt och bra gångarter utan att vara extrema. Freestyles mun betydligt bättre idag, Wendy fortfarande tokhet i galoppen med IW har skapat ännu en piaffmaskin! PK tog ut halsen ännu mer på Flo idag och det ser ju faktiskt trevligt ut. MvE har Bohemians Les Mis-kür och jag gillade inte den då och inte heller nu.

Sen var jag åter däckad av förkylningen från helvetet. Var väl inte jättesmart att rida båda hästarna igår men var sista dagen att filma en onlinetävling i WE. Supernöjd med Dio som gjorde sin första MsvB. Med Zacke fick jag inte riktigt till det och skyller allt på förkylningen🤧.

Tittat lite på IK och Vayron och det ser ut som hon rider honom utan sporrar. Ganska imponerande ändå att den där gigantiska hästen är så känslig och fint utbildad av DBA att IK bara kan ta över och rida GP efter fem veckor!

Även sett dagens kür från SIHS och mitt favoritekipage var LP och Flambeau även idag. Så fin kontakt och mun! Mjukt, harmoniskt och bra gångarter utan att vara extrema. Freestyles mun betydligt bättre idag, Wendy fortfarande tokhet i galoppen med IW har skapat ännu en piaffmaskin! PK tog ut halsen ännu mer på Flo idag och det ser ju faktiskt trevligt ut. MvE har Bohemians Les Mis-kür och jag gillade inte den då och inte heller nu.

Sen var jag åter däckad av förkylningen från helvetet. Var väl inte jättesmart att rida båda hästarna igår men var sista dagen att filma en onlinetävling i WE. Supernöjd med Dio som gjorde sin första MsvB. Med Zacke fick jag inte riktigt till det och skyller allt på förkylningen🤧.
Jag och en kompis satt på läktaren och var jätteglada över LPs fina ridning. Vi blev chockade att hon inte vann klassen. Hon var helt klart bäst i våra ögon. PK's häst såg så stel ut i baken och i piaffen så hoppade den jämfota bak ibland. IW tyckte vi hade hårda händer. Hade velat se LP på prispallen 😊

Hästen kändes kanon idag, tror vi måste rida ihop oss lite igen i ny omstoppade sadeln. Så kanske därför de kändes så off på träningen.

Hon ska få löshoppa för första gången i sitt liv imorgon, hundra procent nervös kan jag säga. Nya skor på idag också så får sätta boots runt om el ngt 😂 gissar de kommer bli mkt galej!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 243
Senast: Jeps
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
771
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
911
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 780
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar