Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå piruetter så tror jag min stora och lite överkänsliga kille har hittat en avspänd piruettgalopp rakt fram nu 🙏
Inte hunnit få det på film eller avstämt med tränare ännu men känslan är riktigt bra.
Jag hade lite börjat komma fram till själv hur jag behövde jobba med att få en ”stopp signal” på samlingen så att jag fick kontroll på hur jag kom ut ur det och så chattade jag med @Fiorano som visade sitt arbete med piruettgaloppen på Zacke och då knuffade hon in tanken att arbeta med det rakt fram efter väggen och jag tror banne mig de två idéerna ihop löste det!?

Så nu hoppas jag att jag snart får se det själv eller att någon annan kan kolla på hur det ser ut och så ser det bra ut och vi har en övning att stärka oss i så att vi till våren kanske kan få börja med piruetterna… älskar piruetter, skulle så gärna kunna få de befästa med honom.

(ja och bytena har vi lagt ned just nu ;) vi fick en dålig period med dem i oktober och då gick jag över till att jobba med samling och slutar i galopp istället så får vi se hur de ser ut om ett tag. Han KAN ju byta men det vill inte bli riktigt befäst så jag kan börja rida honom i bytena och det kommer ju behövas när jag vill kunna påverka hur bytet ser ut och komma till serierna)

Kom du fram till nån ”stopp-signal” för samlingen?

Mitt sto brukar, när hon var fattat vad jag är ute efter, att förekomma och överdriva och sen bli jättearg för att det är så jobbigt! :angel:

T.ex. minska volten i galopp och hon plötsligt trycker sig inåt och gör volten pytteliten och sen tvärstannar och vägrar att gå alls för det var minsann jättesvårt! Hon kan låsa sig fullständigt där. (Tränaren: Inte så liten volt! Jag: Tror du att jag bestämmer?? 😅)

Eller hon kortar galoppen mer och mer och ”fastnar” i den och när jag ber om framåt istället så händer ingenting för hon försöker galoppera på stället.

Mitt sto brukar, när hon var fattat vad jag är ute efter, att förekomma och överdriva och sen bli jättearg för att det är så jobbigt! :angel:

T.ex. minska volten i galopp och hon plötsligt trycker sig inåt och gör volten pytteliten och sen tvärstannar och vägrar att gå alls för det var minsann jättesvårt! Hon kan låsa sig fullständigt där. (Tränaren: Inte så liten volt! Jag: Tror du att jag bestämmer?? 😅)

Eller hon kortar galoppen mer och mer och ”fastnar” i den och när jag ber om framåt istället så händer ingenting för hon försöker galoppera på stället.
Min kan göra likadant om han inte är helt framme för skänkeln, kan stå och galoppera på stället och bara gå uppåt istället för framåt. Jag försöker vara noga när jag tränar att han hela tiden är framme och ligger bra i kontakten, så att han inte "backar av". Så fort han börjar göra det eller samlar mer än jag bett om så måste jag gå ur och rida lite mer framåt så att han får bättre bjudning igen. Jag har väldigt lätt själv för att "fastna" i saker och inte agera tillräckligt snabbt men ju mer vi tränat på det här desto enklare har det blivit att kunna korrigera det i samligen också, är jag själv lite snabb så kan jag driva fram honom till kontakten i samlingen utan att behöva gå ur och faktiskt öka tempot. Så hur tråkigt det än låter så skulle jag säga att det är framåtbjudningen som fallerar när de gör sådär, en häst som hela tiden tänker framåt kommer inte att trycka inåt eller bara gå uppåt när man driver.

Min kan göra likadant om han inte är helt framme för skänkeln, kan stå och galoppera på stället och bara gå uppåt istället för framåt. Jag försöker vara noga när jag tränar att han hela tiden är framme och ligger bra i kontakten, så att han inte "backar av". Så fort han börjar göra det eller samlar mer än jag bett om så måste jag gå ur och rida lite mer framåt så att han får bättre bjudning igen. Jag har väldigt lätt själv för att "fastna" i saker och inte agera tillräckligt snabbt men ju mer vi tränat på det här desto enklare har det blivit att kunna korrigera det i samligen också, är jag själv lite snabb så kan jag driva fram honom till kontakten i samlingen utan att behöva gå ur och faktiskt öka tempot. Så hur tråkigt det än låter så skulle jag säga att det är framåtbjudningen som fallerar när de gör sådär, en häst som hela tiden tänker framåt kommer inte att trycka inåt eller bara gå uppåt när man driver.

Låter rimligt, ska jag bara lyckas med det. 😅

Inte direkt en stoppsignal men jag tror det var väldigt viktigt att jag INTE driver alls i samlingen, risken när jag började driva för att samla var att mer drivning (när jag ville fram igen) betydde ännu mer samling för honom?
Sen arbetade jag mycket med att få ett tydligt språng ut ur samlingen, samma markerade språng som jag försökt träna in för bytena (övningen där var att fatta galopp i en befintlig galopp, kunna markera ett språng). Väldigt lite eller ingen samling från början, få ett markerat språng och mycket beröm. Sen öka samlingen, men hela tiden var grejen inte de samlade sprången utan det markerade språnget ut ur det.

Överlag när han fastnar eller blir frustrerad så är det ofta för att det blir för mycket hjälper och instruktioner så för oss fungerar att då ta bort hjälper. Inte rida mer, hellre mindre.

Jag tog fram pivon för första gången på länge i måndags när vi red ett kort pass i ridhuset på kvällen. Just det passet var jag alldeles för slarvig och fick inte till galopparbetet så bra (varför är man korkad och försöker öva mot samling innan man ens har en vettig grundgalopp?🙈🤷‍♀️) men i traven kändes hon helt ok!
Lösgjordheten är inte på topp men det som gör mig mest glad är att hon är positiv och numera kan balansera sig bättre även i ett mer normalt arbetstempo. Framförallt så lägger hon sig inte i handen på samma sätt👍

Film på insta: https://www.instagram.com/reel/DDGwfeHI3Oq/?igsh=dWkyc3QxZXc1MDFj

IMG_1691.webp

Jag tog fram pivon för första gången på länge i måndags när vi red ett kort pass i ridhuset på kvällen. Just det passet var jag alldeles för slarvig och fick inte till galopparbetet så bra (varför är man korkad och försöker öva mot samling innan man ens har en vettig grundgalopp?🙈🤷‍♀️) men i traven kändes hon helt ok!
Lösgjordheten är inte på topp men det som gör mig mest glad är att hon är positiv och numera kan balansera sig bättre även i ett mer normalt arbetstempo. Framförallt så lägger hon sig inte i handen på samma sätt👍

Film på insta: https://www.instagram.com/reel/DDGwfeHI3Oq/?igsh=dWkyc3QxZXc1MDFj

Visa bifogad fil 158016
Fina 👍

Men bilden är så rolig för det är den klassiska ”Pivo blicken” 😂
Hänger Pivo med tänker man, och kastar en obligatorisk blick på kameran 😎

(jag äääääälskar min Pivo, haft den sen 2020 då det var ett gofund-företag och använder den minst en gång i veckan så länge min iPhone klarar temperaturen. Pivon klarar minusgrader helt okej men mobiltelefonen är urusel i minusgrader och dör snabbt…)

Fina 👍

Men bilden är så rolig för det är den klassiska ”Pivo blicken” 😂
Hänger Pivo med tänker man, och kastar en obligatorisk blick på kameran 😎

(jag äääääälskar min Pivo, haft den sen 2020 då det var ett gofund-företag och använder den minst en gång i veckan så länge min iPhone klarar temperaturen. Pivon klarar minusgrader helt okej men mobiltelefonen är urusel i minusgrader och dör snabbt…)
Haha! Blicken är faktiskt riktad mot en stallkompis som klev upp på läktaren för att meddela att hon åkte hem och att jag därmed blev ensam kvar i stallet :D
Känner dock väl igen pivoblicken från andra sekvenser. Helt plötsligt så har den ju tappat bort en eller liknande så bäst att hålla koll!😅

Jag är periodare med pivon. I perioder är den med ofta och sen kan det gå många månader innan den kommer fram igen. Hopplöst! Borde använda den mycket mer för jag kan bli sådär "nu vill jag få med det bästa på film" och rider därmed kasst🤷‍♀️
Skulle behöva att det blev mer vardag.

Vi tränade för Pia igår 😁 först skämde vi ut oss fullkomligt och trodde första 5 minutrarna att jag kommer inte ens våga sitta upp idag. Aldrig sett henne så uppjagad. Hon blev så rädd för hästen som var och tränade innan vår tid. En svart skräckinjagande.
For runt mig med svansen i vädret och drakblåste. Tur den svarta var cool😅

Tillslut var hon sansad nog att jag vågade sitta upp. Medhjälparen släppte direkt och jag travade iväg. Spänd men mellan hjälperna så det gick bra.

Hon fick så mycket beröm. 🥰 spände av mer och mer. När den som skulle träna efter oss kom in så var det inga problem.
Hon frågade om hästen ska gå 5 års championat nästa år. Sa att det är ju jag som rider så det blir ju vad det blir😅 hon tyckte vi hade en hel vinter att träna innan ju! 😄
Men ja, målet är nog att kunna starta några 5årsklasser så får vi se. 😃 ägaren har pratat om att betäcka, men sist vi pratade om det lät det inte lika aktuellt.. vi får se helt enkelt!
Så glad att få rida en så fin och tacksam häst. 🐴
IMG_9709.webp

En av mina kundhästar rullade fast i sin box i natt. Allt var lugnt när jag kollade i kameran vid tolv innan jag somnade men inatt så måste hon fastnat vid väggen och sen sparkat rejält för att komma loss. Har stått såååå många hästar i det stallet genom alla år och jag har varit så glad över att det är så himla rejält byggt. Men jlar i hoppet vad hon krökt hela väggen.. Naturligtvis öm i hela kroppen, halt och svullen höger bak med några skrapsår. Är livrädd att hon fått en senskada på kuppen. Svullnaden såg åtminstone betydligt rimligare ut när jag klippte benet och fick bort allt lurv🙈. Känns så satans pissigt rent ut sagt att en sån sak händer en häst en tar betalt för och har ansvar över. Gör mitt allra yttersta för att hästarna ska må bra och så blir det så här🙄.
20241204_121231.webp

En av mina kundhästar rullade fast i sin box i natt. Allt var lugnt när jag kollade i kameran vid tolv innan jag somnade men inatt så måste hon fastnat vid väggen och sen sparkat rejält för att komma loss. Har stått såååå många hästar i det stallet genom alla år och jag har varit så glad över att det är så himla rejält byggt. Men jlar i hoppet vad hon krökt hela väggen.. Naturligtvis öm i hela kroppen, halt och svullen höger bak med några skrapsår. Är livrädd att hon fått en senskada på kuppen. Svullnaden såg åtminstone betydligt rimligare ut när jag klippte benet och fick bort allt lurv🙈. Känns så satans pissigt rent ut sagt att en sån sak händer en häst en tar betalt för och har ansvar över. Gör mitt allra yttersta för att hästarna ska må bra och så blir det så här🙄.Visa bifogad fil 158039
Usch vad otäckt! Hoppas hon kryar på sig snabbt ❤️
Nattlås på boxdörrar är en grej jag tycker är jätteviktigt, just för att de inte ska kunna fastna och skada sig illa. Generellt hållfasthet i häststallar lämnar ofta mycket att önska.

Usch vad otäckt! Hoppas hon kryar på sig snabbt ❤️
Nattlås på boxdörrar är en grej jag tycker är jätteviktigt, just för att de inte ska kunna fastna och skada sig illa. Generellt hållfasthet i häststallar lämnar ofta mycket att önska.
Undrar också vad nattlås är🙈?

Nattlås? Vad är det?

Undrar också vad nattlås är🙈?

Är det inte sånt lås som är nedtill på boxdörren så inte den ska kunna tryckas upp där om hästen kommer mot med hovarna. Vet att ridskolan hade stora rejäla haspar längst ned på boxdörrarna som de stängde på kvällen.
Sorry, ja som @Kristall10 säger, något som stoppar dörren nertill :)
På vissa dörrar är det "inbyggt" (ofta skjutdörrar) andra ett extra lås som man stänger. Enklaste varianten är typ en kloss. Inga gångjärn jag känner till pallar om en häst hamnar fel och behöver ta stöd mot dörren för att resa sig, utan dörren kommer vika sig och det är stor risk att hästen fastnar.

Ridhus resa idag i kylan (-16) och herrejösses vad svettig hästen blev av att jobba i det uppvärmda ridhuset :D
Vi fortsätter jobba med att få något språng mot piruetterna, och han är såååå duktig och försöker så väl ❤️ Alla språng blir inte bra men det kommer flera fina varje pass 👍

Instastory, syns bara tills imorgon torsdag 😎
https://www.instagram.com/stories/johannaberglund80/3515655443267626229?igsh=MXB2NWk4ZHU4bW51aw==

Han åkte förresten bra igen, och är en pärla i hanteringen både i ridhuset och transporten 👍 Så roligt! Och guld värt!

Visa bifogad fil 158016

Ser jätte fint ut 🙌

Själv har jag kommit fram till att jag är bättre på att samla galoppen barbacka, kom på de mest pga lathet.

Men jag märker mkt lättare när hon bär sig själv och även känna när jag "bär" Henne och kan då snabbare göra överstrykningar för att stämma av så jag inte bär runt henne.... Är skit dålig på att inte göra de så bannat mig själv lite, så jag kan skärpa mig.

Hästen känns överlag hundra gånger bättre än innan skadan så de e ju härligt att hon fortfarande utvecklas och blir starkare 🙌

Sorry, ja som @Kristall10 säger, något som stoppar dörren nertill :)
På vissa dörrar är det "inbyggt" (ofta skjutdörrar) andra ett extra lås som man stänger. Enklaste varianten är typ en kloss. Inga gångjärn jag känner till pallar om en häst hamnar fel och behöver ta stöd mot dörren för att resa sig, utan dörren kommer vika sig och det är stor risk att hästen fastnar.
Aha! Nu är det inte problemet i detta fallet. När hon låg på rygg har hon sparkat den övre järnbalken uppåt så halva väggen gett vika. Boxarna är byggda så tätt neråt och i järnfalsar så ingen risk att dörr/väggen trycks utåt nertill. Är som synes upptill det hände..

Aha! Nu är det inte problemet i detta fallet. När hon låg på rygg har hon sparkat den övre järnbalken uppåt så halva väggen gett vika. Boxarna är byggda så tätt neråt och i järnfalsar så ingen risk att dörr/väggen trycks utåt nertill. Är som synes upptill det hände..
Ja jag såg (var bara en allmän reflektion i från min sida, känner ju inte ditt stall :) ) det är verkligen enorma krafter!

Har bokat in skoning om 2,5 vecka. Måste verkligen komma ut i skogen nu. Kräks snart på ridhuset, även om det är väldigt skönt att ha just nu. Är inte speciellt pepp på ridning överhuvudtaget just nu. Känner mej stressad och nu när det är lite kallare så har jag tappat lusten precis. Och då är det ändå inte speciellt kallt. Bara ovant. Har inte hunnit vänja mej än. Lite tråkigt åxå när vi bara är under igångsättning och uppbyggnad. Jag vill börja hoppa och galoppera massor. Men det får ju vänta. Lite positivt är ändå att hon blir starkare och starkare och hon jobbar otroligt bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
771
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
911
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 780
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar