Apropå piruetter så tror jag min stora och lite överkänsliga kille har hittat en avspänd piruettgalopp rakt fram nu
Inte hunnit få det på film eller avstämt med tränare ännu men känslan är riktigt bra.
Jag hade lite börjat komma fram till själv hur jag behövde jobba med att få en ”stopp signal” på samlingen så att jag fick kontroll på hur jag kom ut ur det och så chattade jag med @Fiorano som visade sitt arbete med piruettgaloppen på Zacke och då knuffade hon in tanken att arbeta med det rakt fram efter väggen och jag tror banne mig de två idéerna ihop löste det!?
Så nu hoppas jag att jag snart får se det själv eller att någon annan kan kolla på hur det ser ut och så ser det bra ut och vi har en övning att stärka oss i så att vi till våren kanske kan få börja med piruetterna… älskar piruetter, skulle så gärna kunna få de befästa med honom.
(ja och bytena har vi lagt ned just nu vi fick en dålig period med dem i oktober och då gick jag över till att jobba med samling och slutar i galopp istället så får vi se hur de ser ut om ett tag. Han KAN ju byta men det vill inte bli riktigt befäst så jag kan börja rida honom i bytena och det kommer ju behövas när jag vill kunna påverka hur bytet ser ut och komma till serierna)
Kom du fram till nån ”stopp-signal” för samlingen?
Mitt sto brukar, när hon var fattat vad jag är ute efter, att förekomma och överdriva och sen bli jättearg för att det är så jobbigt!
T.ex. minska volten i galopp och hon plötsligt trycker sig inåt och gör volten pytteliten och sen tvärstannar och vägrar att gå alls för det var minsann jättesvårt! Hon kan låsa sig fullständigt där. (Tränaren: Inte så liten volt! Jag: Tror du att jag bestämmer?? )
Eller hon kortar galoppen mer och mer och ”fastnar” i den och när jag ber om framåt istället så händer ingenting för hon försöker galoppera på stället.