Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon nått tips om mjuka/fluffiga dressyrdamasker, gärna till Black Friday-pris.
Har kikat lite på Lami-cells fluffiga damasker men inte haft möjlighet att klämma på dem.
Vi har ju haft problem med helt galen värme i vb dagen/dagarna efter dressyrpass och det KAN vara hennes HG fluffskydd som har skavt. 😬 För den här gången kom värmen med lite lymfangitsvullnad (och jag hittade två sår) och eftersom vi har varit inne och ul:at så Vet jag ju att det inte är senan...

Sen kan jag bjuda på en liten film. 🫣
Det händer ju faktiskt att vi får till det hyfsat... 🤣
Får se om det funkar.
https://www.instagram.com/stories/c...ig_story_item_share&igsh=MXY2cnN5dW5pYnVzYg==
(och vilken trevlig häst du har förresten ;) du kanske tycker det går långsamt framåt, men jag tycker verkligen ni är ett trevlig ekipage att kolla på utifrån filmerna, tycker nästan dom filmerna borde hamnat på flödet och inte bara stories :D)

Har någon nått tips om mjuka/fluffiga dressyrdamasker, gärna till Black Friday-pris.
Har kikat lite på Lami-cells fluffiga damasker men inte haft möjlighet att klämma på dem.
Vi har ju haft problem med helt galen värme i vb dagen/dagarna efter dressyrpass och det KAN vara hennes HG fluffskydd som har skavt. 😬 För den här gången kom värmen med lite lymfangitsvullnad (och jag hittade två sår) och eftersom vi har varit inne och ul:at så Vet jag ju att det inte är senan...

Får se om det funkar.
https://www.instagram.com/stories/c...ig_story_item_share&igsh=MXY2cnN5dW5pYnVzYg==
Jag har Eskadronskydd med fluff längs kanten men inte i hela -nöjd med dem men de är ändå ganska tjocka så varma dagar har jag antingen inga skydd alls eller HKM Breath. De är bra men har ju inget fluff

Får se om det funkar.
Ser ju jätte trevligt, stabilt och mjukt ut!😍

@Corax Ni ser jättefina ut! Tänker att det PK efterlyser med stilla mun, fin kontakt, stilla svans, halsen ute osv osv uppenbarligen fungerar för en vanlis. Så i mina ögon är ni betydligt bättre än honom!!
På samma tema, sett en del klipp från SIHS framridning/visning av banan och många rider hästarna lite längre och mycket mer avslappnade…
…vad skulle hända om de började visa hästarna så på tävlingsbanan?
Absolut ska hästen vara samlad osv, men piruetterna ser fasiken bättre ut i avspänd form än med full laddning? Skulle inte domarna också tycka det?

Nu blev Fioranos inlägg med i mina funderingar, var mest en fortsättning på att om avspänning, takt och harmoni är viktigt (det är det) så borde väl ryttarna i eliten ta och testa vad domarna skulle göra lite tydligare?
De kan ju bevisligen rida mer avspänt än de gör inne på tävling?

På samma tema, sett en del klipp från SIHS framridning/visning av banan och många rider hästarna lite längre och mycket mer avslappnade…
Absolut ska hästen vara samlad osv, men piruetterna ser fasiken bättre ut i avspänd form än med full laddning? Skulle inte domarna också tycka det?

Nu blev Fioranos inlägg med i mina funderingar, var mest en fortsättning på att om avspänning, takt och harmoni är viktigt (det är det) så borde väl ryttarna i eliten ta och testa vad domarna skulle göra lite tydligare?
Såg också lite klipp från öppna träningen där PK gjorde lite piruetter med släppt stång och väldigt fin form och rytm. Frågan är ju vad problemet är i tävlingen? Är programmen för dåligt utformade för att kunna ge hästarna avspänning eller är det för att domarna vill se mer (??) än dessa lugna avspända piruetter? Jag tror själv det är dags att revidera GPn. Det programmet måste varit likadant i 30 år?? Längning av formen och överstrykning skulle kunna läggas in för att bryta av spänning för att främja avslappning och att ställa krav på lösgjordheten.

Såg också lite klipp från öppna träningen där PK gjorde lite piruetter med släppt stång och väldigt fin form och rytm. Frågan är ju vad problemet är i tävlingen? Är programmen för dåligt utformade för att kunna ge hästarna avspänning eller är det för att domarna vill se mer (??) än dessa lugna avspända piruetter? Jag tror själv det är dags att revidera GPn. Det programmet måste varit likadant i 30 år?? Längning av formen och överstrykning skulle kunna läggas in för att bryta av spänning för att främja avslappning och att ställa krav på lösgjordheten.
Tror vi sett samma klipp, i en story av en fd Buke ryttare (vill inte lägga ut länken och kommer inte på vad användarnamnet var nu 😅 men ridit GP men är amatör så inte Malin, tror de flesta vet vem jag menar)
Dessutom är det ju på samma linje som i GPn han gör det, piruett på medellinjen, medellinjen rakt fram och ny piruett. Såg jättebra och lätt ut och även om tygeln var längre så var det inte den där känslan som man kunde få på Dude att han satt bakom hästen och att den blev rak utan det här var BRA.

Det är ju oerhört mkt svårare att rida med nacken högst. Dels ser hästen diverse saker lättare och man får större risk för taktmissar etc pga det. Sen har den också IOM positionen lättare att gå emot och aktivera under hals och tappa bärighet om det blir fel. Men! Det är ju vad som krävs för att tex samlingen ska bli kanon om det görs i lösgjordhet och med rätt muskelgrupper aktiverade.
Rider man med 3:e kotan högst som många väljer att göra kan man klämma på rätt rejält i tryck mellan hand och skänkel och få väldigt flashiga framben. Man får också lättare att förhindra tittighet och taktmissar. Men samlingen blir inte bra. Du måste ha lösgjordhet för att samlingen ska bli bra. Piruetter, piaff, passage. Och ärligt talat gör det ju enorm skillnad för ökade traven med.
Sen säger många att ”ja, men piaff är en lösryckt rörelse som inte säger något om resten av ritten”. Men man ser väldigt mycket i hur piaffen utförs och man ser genomgående under ritten på många med kass piaff att den saknar lösgjordhet och bärighet.
Och det är väl egentligen de två grundpelarna ihop med balans som är vad som gör hästar sunda och arbetsvilliga. Så att inte högprioritera och döma upp det sunda blir ju himla konstigt!

Det är ju oerhört mkt svårare att rida med nacken högst. Dels ser hästen diverse saker lättare och man får större risk för taktmissar etc pga det. Sen har den också IOM positionen lättare att gå emot och aktivera under hals och tappa bärighet om det blir fel. Men! Det är ju vad som krävs för att tex samlingen ska bli kanon om det görs i lösgjordhet och med rätt muskelgrupper aktiverade.
Rider man med 3:e kotan högst som många väljer att göra kan man klämma på rätt rejält i tryck mellan hand och skänkel och få väldigt flashiga framben. Man får också lättare att förhindra tittighet och taktmissar. Men samlingen blir inte bra. Du måste ha lösgjordhet för att samlingen ska bli bra. Piruetter, piaff, passage. Och ärligt talat gör det ju enorm skillnad för ökade traven med.
Sen säger många att ”ja, men piaff är en lösryckt rörelse som inte säger något om resten av ritten”. Men man ser väldigt mycket i hur piaffen utförs och man ser genomgående under ritten på många med kass piaff att den saknar lösgjordhet och bärighet.
Och det är väl egentligen de två grundpelarna ihop med balans som är vad som gör hästar sunda och arbetsvilliga. Så att inte högprioritera och döma upp det sunda blir ju himla konstigt!
Har du sett klippet?
Den är inte särskilt mycket lägre, om alls, men däremot med längre hals. Samlingen ser bra ut och den har fin balans i piruetten. Sen kanske den visar lika bra eller ännu bättre piruetter på tävlingen, det vet jag inte än, men jag blev lite WOOW när jag såg klippet för så där bra förväntade jag mig inte att se dem utföra rörelsen.
Den är lösgjord med fin samling. Riktigt trevligt att se, och jag tror det skulle få hög poäng av domarna med?
(men som @Fiorano skrev, det kan ju vara programmet i sin helhet som triggar att visa mer spänning än lösgjordhet med. Kanske man kan ändra vad som visas på tävling snabbare genom att revidera programmet?)

Tror vi sett samma klipp, i en story av en fd Buke ryttare (vill inte lägga ut länken och kommer inte på vad användarnamnet var nu 😅 men ridit GP men är amatör så inte Malin, tror de flesta vet vem jag menar)
Dessutom är det ju på samma linje som i GPn han gör det, piruett på medellinjen, medellinjen rakt fram och ny piruett. Såg jättebra och lätt ut och även om tygeln var längre så var det inte den där känslan som man kunde få på Dude att han satt bakom hästen och att den blev rak utan det här var BRA.

Ingen aning om vem du pratar om?

Jooo du vet… hon red ponny då och köpte en tysk svart som skadade sig… började om med en unghäst och försvann från Buke kring den tiden men hade blogg… men jag kan inte minnas användarnamnet
Jag var tvungen att tänka efter jag med innan jag greppade vem 😁. Hon red U25 i samma veva som mig, ja ponny-svepet också förstås. Gult ponnysto på F. Nuvarande häst börjar på A men kallas för smeknamn på D.
Kommer inte heller ihåg användarnamnet dock.

På tal om klippet då så har han ju hästen mkt lägre i halsen förutom att den är längre då.

Men sen blir ju hästen säkert mkt starkare i programmet för han brukar ju för det mesta bara hålla i stången.

Hoppträning igår, Ärtan var så himla duktig. Hon har blivit väldigt lugn och ridbar på hinder, sån enorm skillnad från när vi började hoppa för snart ett år sedan och hon bara sprang som en b-ponny på speed 😆
Bästa igår när vi galopperade längs långsidan och vände in på en diagonal mot ett hinder, tredje gången ställde sig tränaren mot väggen en bit längre fram. Ärtan tvärtnitade och gjorde en helomvändning 🤣
Tränaren, vad hände nu?
Dressyrhästen hände 🙄
Det ska inte stå otäcka människor längs spåret!
Hon flyttade sig till mitten av ridhuset igen och då gick det bra 😁

Stallägaren har öppnat upp hela hagen nu så det går på 4 hektar kuperad naturbete. Hur underbart är inte det?
På sommaren går de på 1.5 hektar för att inte bli smällfeta, har ju bara tre hästar. Sen öppnar vi upp successivt under hösten och nu har de hela hagen 😍

Red för tränare idag och wow vad det börjar hända saker. Vi kollade av slutorna, hon blir vill räta ut sig lite till höger men vänster som varit svårare var fina. :up:
Sen checkade vi av lite övergångar och längningar. Jag var lite långsam i övergångarna till skritt men Stella jobbade på bra.

Fick också kvitto på att nya sadeln var rätt investering. Tränaren var imponerad av hur hon byggt på överlinjen och hon tyckte också det var stor skillnad på henne redan från början.
Jag tycker också hon är mycket bättre och det jag funderat på om det är lite magsårskänning har försvunnit så det har nog varit sadeln.

Är fortfarande så satans förkyld med hosta som satt sig på luftrören. Red Dio en kortis ikväll och är så tacksam att han är så enkel att rida🩷. Maja har fått springa på lina och vi har börjat med att trampa lite för hand. Hon är så himla lättlärd och jätteduktig!!
Screenshot_20241129_210607_Gallery.webp

Jag hade varit väldigt försiktig med fluff dressyrskydd då dom håller på värme väldigt mycket. Jag tror inte skav är problemet, men tvärtom värmen från skydden. Jag har ett par med fluff runt men inte mot själva benet från Eskadron. Jag undvikar alla benskydd som håller på värmen, därav går alla dessa varianter med mycket fluff totalt bort för mig :)

Var inne och klämde på dessa igår från Svensk ridsport och blev väldigt sugen: https://www.svenskridsport.com/prod...98101000&country=SE&currency=SEK&gad_source=1

Om man är fluff fantast så finns denna varianten: https://www.horze.se/benskydd-med-p..._medium=cpc&custom_source=google&gad_source=1 nu vet jag inte hur mycket bättre dom slipper på värme än traditionella fluff skydd, men skulle ändå tro dom är mycket bättre pga mesh.

Jag tror inte att värmen är problemet just i vårat fall utan skyddet på just det benet är lite slitet i kombination med fibersand som kommit under. För det är Bara vb som varit varmt/tjockt. Sen ska man som sagt vara försiktig med värme ändå...
Egentligen stryker hon sig inte och jag har ofta dressyrat utan skydd tidigare så jag får väl kanske återgå till det.
Annars tyckte jag LeMieux-skydden du länkade till var riktigt snygga.

(och vilken trevlig häst du har förresten ;) du kanske tycker det går långsamt framåt, men jag tycker verkligen ni är ett trevlig ekipage att kolla på utifrån filmerna, tycker nästan dom filmerna borde hamnat på flödet och inte bara stories :D)
+ @super och @Fiorano

Oj, tack, nu blev jag nästan lite generad. 😅
Jag tycker det är rätt jobbigt att visa filmer på oss för jag är så självkritisk. Hästen är dessutom inte alls 'flashig' med supergångarter och jag får kämpa rumpan av mig för att lyckas få hennes kropp med på tåget. Men hon är SÅÅ rolig att rida!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 248
Senast: Jeps
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
771
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
911
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 780
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar