Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
I just denna situation gör jag alltså stor skillnad på världsettan och lilla Lisa som är ute med sin orutinerade häst i en LB.
Att Lisa fastnar i att genomföra ritten fast det går dåligt går att förklara. Mycket möjligt rider Lisa sämre, studsar mer och sparkar hårdare än världsettan för att försöka övertyga sin häst. Såklart är det synd om Lisas häst med för den får en dålig upplevelse och det blir knappast bättre av att det blir så där.

Men en världsetta (fd) ska tänka smartare och planera bättre, hon borde vara medveten om att alla följer hennes ritter för det första (dålig publicitet att visa en så rädd och obekväm häst på tävlingsbanan) plus då det orimliga i varför hon tror det blir bättre att fortsätta? Trodde hon verkligen att klämma den genom en GP skulle göra nästa försök enklare?
Jag trodde nästan alla proffsen numera utgick när saker låser sig fullständigt, för att slippa visa upp dåliga rutter och få usla bedömningar? OCH för att en sån där ritt oftast bara sätter mer motstånd och spänning i hästen, det är sällan de ”lär sig” något i en sån situation?

Men ridningen är trevlig. Och jag, iofs helt indoktrinerad i sporten, kan inte tycka att hästen ser ut att vara tränad på något elakt sätt. Den ser bara ut att vara för rädd för att kunna tränas eller tävlas där och då, och kanske inte passar som tävlingshäst på högre nivå av samma anledning?

Jag tycker inte heller att det ser "elakt" ut eller ovanligt hårt, men man ser tydligt hur artificiellt (långt från naturligt) rörelsemönster de här hästarna har numera.

Personligen tror jag att det är det som gör att "instagram-pöbeln" reagerar så hårt, nästan instinktivt. Att hästen blev spänd och rädd "avslöjar" (och då menar jag verkligen av-slöjar, deveiling) hur extrem elitdressyren är. Känslor triggas.

Och som du sa, hon borde ha utgått vid första skyggningen, för sin egen skull.

Jag tycker inte heller att det ser "elakt" ut eller ovanligt hårt, men man ser tydligt hur artificiellt (långt från naturligt) rörelsemönster de här hästarna har numera.

Personligen tror jag att det är det som gör att "instagram-pöbeln" reagerar så hårt, nästan instinktivt. Att hästen blev spänd och rädd "avslöjar" (och då menar jag verkligen av-slöjar, deveiling) hur extrem elitdressyren är. Känslor triggas.

Och som du sa, hon borde ha utgått vid första skyggningen, för sin egen skull.
Från vad jag har sett så är det mer sekvenser där tungan syns och andra konfliktbeteenden som folk reagerat på. Är iaf det jag sett på FB från dressagehub, som har gjort flera inlägg kring detta.

Ännu ett nytt begrepp som jag försöker lära mig och identifiera, utöver "pain face" är "trigger stacked". Finns det någon svensk översättning av ordet, och har det funnits en diskussion kring det tidigare? Vad jag kanske har sett som "häst som är rädd/spänd/finner något obehagligt" eller liknande, har nu stämplats som "trigger stacked". Det är främst i videor från dressage hub -profilen (som jag för övrigt slutat följa nu, orkar inte mer..), så det kanske inte är ett så spritt begrepp.

Det kommer från etologin, det är ett spritt begrepp numera bland "hästfolk som hänger med".

Om du söker på triggerstapling här på forumet kommer du få upp massa trådar 😊.

Triggerstaplad/triggerstapling 😊

Det kommer från etologin, det är ett spritt begrepp numera bland "hästfolk som hänger med".

Om du söker på triggerstapling här på forumet kommer du få upp massa trådar 😊.
Tack! :) Är nog inte en hästmänniska som hänger med, men jag försöker ^^ Kändes dock som att ordet verkligen blossade upp i mina kanaler under sommaren :)

I just denna situation gör jag alltså stor skillnad på världsettan och lilla Lisa som är ute med sin orutinerade häst i en LB.
Att Lisa fastnar i att genomföra ritten fast det går dåligt går att förklara. Mycket möjligt rider Lisa sämre, studsar mer och sparkar hårdare än världsettan för att försöka övertyga sin häst. Såklart är det synd om Lisas häst med för den får en dålig upplevelse och det blir knappast bättre av att det blir så där.

Men en världsetta (fd) ska tänka smartare och planera bättre, hon borde vara medveten om att alla följer hennes ritter för det första (dålig publicitet att visa en så rädd och obekväm häst på tävlingsbanan) plus då det orimliga i varför hon tror det blir bättre att fortsätta? Trodde hon verkligen att klämma den genom en GP skulle göra nästa försök enklare?
Jag trodde nästan alla proffsen numera utgick när saker låser sig fullständigt, för att slippa visa upp dåliga rutter och få usla bedömningar? OCH för att en sån där ritt oftast bara sätter mer motstånd och spänning i hästen, det är sällan de ”lär sig” något i en sån situation?

Men ridningen är trevlig. Och jag, iofs helt indoktrinerad i sporten, kan inte tycka att hästen ser ut att vara tränad på något elakt sätt. Den ser bara ut att vara för rädd för att kunna tränas eller tävlas där och då, och kanske inte passar som tävlingshäst på högre nivå av samma anledning?

Var det GP eller någon inter II? Hon säger till clip my horse att sluta filma och så säger hon till domarna att hon ska avbryta.
Säger dom som kan Tyska.

Det är ju fler saker än empati som spelar in i en sån här situation. Empati är såklart en grundförutsättning, men man kan vara fullt ut välfungerande empatiskt och ändå ha svårt att erkänna (för sig själv) att man gjort fel i en sån här situation.

Att sakna empati är ju ändå extremt ovanligt (dvs psykopater). Däremot är det desto vanligare att man blir lite svart-vit och liksom inte klarar av att förhålla sig till att ”jag som älskar hästar så mycket ändå har skadat dem”. Då är det lättare att bara sätta på sig skygglappar och vidhålla att jag älskar hästar och det måste vara andra som överdriver/inte förstår osv för jag skulle ju aldrig göra hästarna illa.

Jag tänker han kan sakna empati för djur, för häst i detta fallet?
Jag menade iaf att jag tycker han saknar empati för hästarna som djur och individer när han gör sina spydiga inlägg om ganska tydligt språk på att en häst inte mår bra.
Även hans sätt att inte ta in det som händer runt omkring honom iom just hästsport.

Var det GP eller någon inter II? Hon säger till clip my horse att sluta filma och så säger hon till domarna att hon ska avbryta.
Säger dom som kan Tyska.
Lite oklart, de genomförde inte riktigt alla momenten men måste väl varit Int II (med förbehåll för att jag inte riktigt vet hur Int A och B ser ut?) för piruetten låg ur en sluta på medellinjen… i GP är de ju på medellinjen efter varandra.
Men det var svårt att fatta vad som var tänkt som trav, passage eller piaff så det kändes lite oklart vilket program de egentligen visade.

Ännu knäppare om hon säger till om att det ska sluta filmas… sen när kan man bestämma sånt på en tävling liksom… hon måste ju ha fått en blackout och helt glömt att man kan gå därifrån

Så, ny förbundskapten klar då! Tränade en del för honom när jag var tonåring (och senast för ett par år sen). Spännande att se vad han tänker sig framåt.
Spännande med rådgivaren tyckte jag!
Känner inte henne personligen men av det arbetet hon gjort tidigare i ridsporten känns det som en intressant person att arbeta med detta.

Lite oklart, de genomförde inte riktigt alla momenten men måste väl varit Int II (med förbehåll för att jag inte riktigt vet hur Int A och B ser ut?) för piruetten låg ur en sluta på medellinjen… i GP är de ju på medellinjen efter varandra.
Men det var svårt att fatta vad som var tänkt som trav, passage eller piaff så det kändes lite oklart vilket program de egentligen visade.

Ännu knäppare om hon säger till om att det ska sluta filmas… sen när kan man bestämma sånt på en tävling liksom… hon måste ju ha fått en blackout och helt glömt att man kan gå därifrån

Hon fick ju clip my horse till att ta bort filmen men den var ju givetvis kopierad.

Idag har vi tränat. Det var…..längesedan 🙈 väldigt nyttigt och oj vad jag måste jobba med att komma intill med min högerskänkel, det är verkligen min svagaste del -och något som måste till -för att många av de andra sakerna ska klaffa sen. Vi jobbade mycket i galoppen och med galoppslutorna, och -surprise surprise- måste man använda sina skänklar rätt för att det ska bli rätt 😅 inget ”glänsa”-pass men ett väldigt bra arbetspass och mycket att ta med sig. Roligt!

Vi har idag varit på återbesök hos vet, Mysen helt ohalt även idag så inga problem med chipfrakturen. 😁👍 Vi provade även sadeln framför vet och nu hade Mysen helt plötsligt inga problem alls med sadeln.🤔 Han gled runt och visade sig från sin allra bästa sida och vet undrade varför jag ansåg att det var ett problem..🙈 🤥 Mysen har ju dock en liten teaterapa inombords och gillar att visa upp sig så framtiden får utvisa men nu känns det hoppfullt iaf. Det kanske bara var att han fortfarande var öm i kroppen efter vaccinationen som gjorde att han var missnöjd i förrgår.😏 Nu ska jag dra på semester i två veckor till solen🌞 så nu får han vila lite till.. Så tar vi nya tag när jag kommer hem.🐎😍

Du får tro vad du vill. Jag tänker att jag har rätt bra koll på detta och har sett tillräckligt av PK för att vara rätt säker på att det är andra saker än empati som brister. Att hävda att det skulle vara empatibrist som är problemet är i mina ögon att förenkla detta något enormt.

(Påpekar igen att jag inte menar att försvara PK, jag blir bara mer och mer trött på honkm..)
Jag tycker snarast att PK är töntig och närmast obegåvad som inte på något sätt är lyhörd för omgivningen.

Han vill ha ära och berömmelse och kämpar för att få vara med de stora pojkarna och leka, samtidigt som han är livrädd för ifrågasättande.

Det är nog mycket ångest.

Jag tycker snarast att PK är töntig och närmast obegåvad som inte på något sätt är lyhörd för omgivningen.

Han vill ha ära och berömmelse och kämpar för att få vara med de stora pojkarna och leka, samtidigt som han är livrädd för ifrågasättande.

Det är nog mycket ångest.
Alltså karlen verkar ju vara dum på riktigt! Förstår han inte att han gör bort sig fullständigt hos en stor del av ridsport folket?

Har någon nått tips om mjuka/fluffiga dressyrdamasker, gärna till Black Friday-pris.
Har kikat lite på Lami-cells fluffiga damasker men inte haft möjlighet att klämma på dem.
Vi har ju haft problem med helt galen värme i vb dagen/dagarna efter dressyrpass och det KAN vara hennes HG fluffskydd som har skavt. 😬 För den här gången kom värmen med lite lymfangitsvullnad (och jag hittade två sår) och eftersom vi har varit inne och ul:at så Vet jag ju att det inte är senan...

Sen kan jag bjuda på en liten film. 🫣
Det händer ju faktiskt att vi får till det hyfsat... 🤣
Får se om det funkar.
https://www.instagram.com/stories/c...ig_story_item_share&igsh=MXY2cnN5dW5pYnVzYg==

Har någon nått tips om mjuka/fluffiga dressyrdamasker, gärna till Black Friday-pris.
Har kikat lite på Lami-cells fluffiga damasker men inte haft möjlighet att klämma på dem.
Vi har ju haft problem med helt galen värme i vb dagen/dagarna efter dressyrpass och det KAN vara hennes HG fluffskydd som har skavt. 😬 För den här gången kom värmen med lite lymfangitsvullnad (och jag hittade två sår) och eftersom vi har varit inne och ul:at så Vet jag ju att det inte är senan...

Sen kan jag bjuda på en liten film. 🫣
Det händer ju faktiskt att vi får till det hyfsat... 🤣
Får se om det funkar.
https://www.instagram.com/stories/c...ig_story_item_share&igsh=MXY2cnN5dW5pYnVzYg==
Jag hade varit väldigt försiktig med fluff dressyrskydd då dom håller på värme väldigt mycket. Jag tror inte skav är problemet, men tvärtom värmen från skydden. Jag har ett par med fluff runt men inte mot själva benet från Eskadron. Jag undvikar alla benskydd som håller på värmen, därav går alla dessa varianter med mycket fluff totalt bort för mig :)

Var inne och klämde på dessa igår från Svensk ridsport och blev väldigt sugen: https://www.svenskridsport.com/prod...98101000&country=SE&currency=SEK&gad_source=1

Om man är fluff fantast så finns denna varianten: https://www.horze.se/benskydd-med-p..._medium=cpc&custom_source=google&gad_source=1 nu vet jag inte hur mycket bättre dom slipper på värme än traditionella fluff skydd, men skulle ändå tro dom är mycket bättre pga mesh.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 301
Senast: Jeps
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
771
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
911
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 780
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025