Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
För en annan som tydligen bor under en sten, vad har hänt? 🤔
Detta. (Stör mig även på den dåliga engelskan)

Screenshot_20241128_053908_Instagram.webp

Ah, men jag tänkte främst på JvB.
Det där såg jag men scrollade bara vidare för jag orkade inte... 😅 Jag klarar inte riktigt av folk som inte kan skriva korrekt.
Det finns en artikel bland annat på ridsport (men de var inte först) där Jessica rider en yngre (?) häst i GP och den skyggar kontinuerligt uppe vid domaren. Folk går bärsärk och tycker det är fullständigt djurplågeri att hon inte utgår direkt.

Men herregud! Vet inte om språket eller "budskapet" är värst (jo, självklart är det budskapet)! Så tondövt, så pinsamt, så vidrigt!
Så pinsamt, känner bara avsmak. Snacka om en ekokammare. O_o så fruktansvärt tondövt.

Video finns här:

typ runt 1.37. Tycker den rör sig lite konstigt ibland och det jag verkligen tänker är att det kanske är dags att sluta med alla dessa bensprätt och istället fokusera på mjuk och noggrann ridning? Så man kan avgöra vad som är vad- är hästen stressad/het eller har den ont? det är nog vad folk tänker.

Hade hästen stängt av helt inte varit kontaktbar hade det väl varit en sak, men hon jobbar ju lugnt med den och hon kan hantera situationen utan att ta i en massa. Sen hade hon ju säkert hoppats (och det var väl inte helt fel tänkt) att den skulle lugna sig efter några passeringar när den insett att inget farligt är på gång, men det ser ju inte ut att hända. Men det vet man ju inte förrän man har försökt.

Men så tycker jag också att det är ok att säga "jo, vi ska faktiskt göra det här" till ett djur. Hon ställer ett krav, hon gör det lugnt och metodiskt.

• Gilla
Reactions: AW
Detta. (Stör mig även på den dåliga engelskan)

Visa bifogad fil 157543

Hade jag kunnat kommentera i hans patetiska klubb för inbördes beundran, så hade jag rekommenderat honom att publicera ett nytt avsnitt av den oerhört informativa serien "reflections" med rubriken: Stay in school, kids! And don't quit.... (...or is it "quite"? or "quiet? or "cute? "Cut"? "Q8"?) :confused:

Sedan kunde hans nästa "reflection"-avsnitt handla om "vad är satir respektive sarkasm, och hur gagnar mina försök till detta dressyrsportens framtid och det allmänna debattklimatet i förhållande till mina 170 000 följare?".

Senast ändrad:
Hade jag kunnat kommentera i hans patetiska klubb för inbördes beundran, så hade jag rekommenderat honom att publicera ett nytt avsnitt av den oerhört informativa serien "reflections" med rubriken: Stay in school, kids! And don't quit.... (...or is it "quite"? or "quiet? or "cute? "Cut"? "Q8"?) :confused:

Sedan kunde hans nästa "reflection"-avsnitt handla om "vad är satir respektive sarkasm, och hur gagnar mina försök till detta dressyrsportens framtid och det allmänna debattklimatet i förhållande till mina 170 000 följare?".
Han verkar ju totalt sakna empati och förståelse för djur. Noll reflektion, all kritik verkar rinna av som vatten på en gås. Som tur är ingen vanliga folk som jag följer som gillat det uppslaget. Har en dansk bekant som gillat det, hon rider själv på hög nivå och har hästar som utvisar mycket konfliktbeteende i ridningen, är dessutom en av dom som håller Helgstrand om ryggen, så är väl inte direkt förvånad 🤷‍♀️

Han verkar ju totalt sakna empati och förståelse för djur. Noll reflektion, all kritik verkar rinna av som vatten på en gås. Som tur är ingen vanliga folk som jag följer som gillat det uppslaget. Har en dansk bekant som gillat det, hon rider själv på hög nivå och har hästar som utvisar mycket konfliktbeteende i ridningen, är dessutom en av dom som håller Helgstrand om ryggen, så är väl inte direkt förvånad 🤷‍♀️
Jag tror inte PK saknar varken empati eller förståelse för djur, däremot verkar han inte kunna hantera att ta in att han faktiskt gjort tokiga saker och istället går totalt i försvar. Det är egentligen inte olikt hur många människor agerar när de blir kritiserade, det är lättare att bara tänka att alla andra är dumma i huvudet än att ägna sig åt lite självrannsakan och inse att han faktiskt gjort djuren illa trots att han bryr sig så mycket om dem.

Försvarar alltså inte PK, men problemet är nog inte brist på empati.

Fast något rejält fel på analysförmågan är det ju i att inte bara nöja sig med tanken att "alla andra" är dumma i huvudet, utan också öppet gång på gång raljera över/stänga ute en uppenbar omsorg om hästarna som kommer från en stor och ökande mängd personer. Och som är basen för att det alls ska finnas en elitsport.

Det är ju en väsentlig skillnad i bemötandet utåt från Jessica vBW som ändå verkar anstränga sig för att nå fram med en normal och hänsynsfull dialog, eller att göra som Carina Cassöe Kruth och en svensk uppfödare och göra sig lustiga med olika tungbilder typ vi skiter väl fullständigt i er low-life-varelser och ert löjliga snack om hästvälfärd.

Jag tror inte PK saknar varken empati eller förståelse för djur, däremot verkar han inte kunna hantera att ta in att han faktiskt gjort tokiga saker och istället går totalt i försvar. Det är egentligen inte olikt hur många människor agerar när de blir kritiserade, det är lättare att bara tänka att alla andra är dumma i huvudet än att ägna sig åt lite självrannsakan och inse att han faktiskt gjort djuren illa trots att han bryr sig så mycket om dem.

Men empati är väl ändå förmågan att kunna sätta sig in i och förstå andras upplevelse? Att kunna känna och leva in i hur andra känner och upplever olika situationer. Just det verkar brista ganska ordentligt.

tror inte vi kommer vara överens om den grejen :) Jag ser en person med total brist på empati mot djur, han är ju även samarbetspartner med AH och har sett honom utöva otroligt mycket fula saker på hästryggen. Han har bara varit bättre på att dölja sitt agerande. Min personliga åsikt är att ägnar man mer tid att titta på vad man kan vinna än allt annat runt hästen så brister empatin. Att spänna en nosgrimma så satans hårt och rida runt med en blå tunga säger mycket om en person, dom som tycker han har lärt sig av Scandic incidenten, det tycker inte jag. Tycker han håller på i precis samma stil som förut 🤷‍♀️

Som sagt har jag faktiskt stått i samma stall som Carina Cassöe Kruth som ung. Jag var 16 år gammal då och vi red för samma tränare då (Torben Ulsøe Olsen) hon red faktiskt min häst några gånger. (det var innan hon köpte sin första egna häst, hon red då andras hästar åt dom, hennes först häst var ett skimmelt sto Lupin) Det var den "gamla" tyska skolan i grunden där och hårda tag ibland, men inte alls på den nivån som jag ser nu. Det var som sagt 100 år sen, men hon älskade definitivt hästar då, men kan ju se hur det ändrats. Så är inte så jag inte fattar den sidan av dressyren, är själv uppväxt i den dressyrdelen. Men någonstans på vägen så går den där glöden "bort" och ersätts med att vinna för varje pris istället.

Min fjant till häst var helt till sig över att vi skulle rida idag så det var eld och lågor. Tog en liten tur i skogen sedan en liten stund på banan. Där blev de först byten i varje och världens alla krumelurer, sedan kunde vi lugnt fokusera och joggade runt mest för att känna så allt käns bra, det gjorde det 👌👍 Hon vill nog inte vila mer 😅

Jag tyckte inte heller Jessicas agerande var hemskt på något sätt, däremot så känns ju hästen extremt spänd och sprattlig. Hans framben ser helt onaturliga ut 🙄

Jag hade en unghäst som var rädd för ALLT första gångerna, totalt galen på bortaplan, men efter 4 pay and ride hade han lärt sig. Då utgick jag inte en ända gång, men jag struntade ju i att procenten blev 48 lix ☺ sen kanske man inte startar större tävling då med livrädd häst, men jag vet inte, jag rider inte på den nivån ändå så ska inte ha för starka åsikter 😅

Så pinsamt, känner bara avsmak. Snacka om en ekokammare. O_o så fruktansvärt tondövt.

Video finns här:

typ runt 1.37. Tycker den rör sig lite konstigt ibland och det jag verkligen tänker är att det kanske är dags att sluta med alla dessa bensprätt och istället fokusera på mjuk och noggrann ridning? Så man kan avgöra vad som är vad- är hästen stressad/het eller har den ont? det är nog vad folk tänker.

Jag tyckte det var intressant att i den här videon ser bensprätten oerhört artificiella och konstiga ut. Det är uppenbart att hästen har "lärt sig moves" och har hög naturlig kapacitet, men är det vackert?

För mig ser det mest sorgligt ut...

Jag tyckte det var intressant att i den här videon ser bensprätten oerhört artificiella och konstiga ut. Det är uppenbart att hästen har "lärt sig moves" och har hög naturlig kapacitet, men är det vackert?

Tycker det ser ut som hästen vill fram och ryttaren ger liksom gas o broms på samma gång. Hästen ser ut som den vill loss 💜

Och fråga 2- är det bra för hästarna? Hela grunden i dressyren är väl att bygga hållbara, smidiga hästar som bär sin ryttare på bästa sätt. Inte massa ben-sprattel uppe i skyn. Jag hade nog orkat kolla dressyr igen om jag hade kunnat få se flera väl ridna hästar utföra övningar korrekt. Precis som du säger, man måste rida med otroligt mycket spänt båge för att få till dom rörelserna på det viset och ser inte ett dugg naturligt ut. Kanske man då även hade fått se ett större spann på hästar på högre nivå om man kunna gå mer in på en korrekt utfört rörelse jämfört med hur mycket gång hästen har. Korrekt ridning borde värderas högre än hästens kapacitet tycker jag, men är ju tyvärr en utveckling som gått åt totalt fel håll 🤷‍♀️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 356
Senast: Jeps
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
913
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 785
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden