Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har terapi var och varannan dag då stallägaren har en connemara-skimmel på utbildning. Otroligt läskig första passen ihop, men nu är Mirre rätt förtjust. Värre är det med PRE:n som har läskig takt. Den har vi inte lärt oss att möta, men den funkar att rida ut på tur med…

idag fick jag och en stallkompis skämmas över våra töntiga hästar. Mötte två nordsvenskar i skogen och det blev stor-kris för våra. Stallkompisens häst tog det säkra före det osäkra, tvärvände och drog rakt in i skogen (…). Och Fille vågade inte möta dem utan backade och drakblåste när de red mot oss, så jag fick hoppa av och klappa på honom -då kunde de passera. Nordisarna och deras ryttare hade ungefär lika stora ögon över dramat. Och vi fick skämmas…herregud liksom :meh:🙈 vi har dessutom mött dem förut….
Då skulle du se reaktionen på två nordisar med vagn... :eek: Herregud, säger jag bara. :rofl:
Edit; såg att du redan upplevt det. 😅

En förrymd shettis skrämde skiten ur Hedwig förra sommaren. Kom farande som en kanonkula över gärdet rakt mot oss. Jag var på väg till sommarhagen med en häst i varje hand.
Hedwig sa nej tack o slet sig o skenade iväg..🫨
Hittade henne sen vid valackernas sommarhage där hon stod o snackade med grabbarna. 🙄Fuxen lyckades jag hålla fast.
En bekant var ute o red i skogen. Kom en lös shettis. Hennes häst drog i panik, hon ramla av o hästen bröt benet 🫣

För ett antal år sen hade vi en liten vit sak i privatstallet. Det var precis när jag hade köpt Barka så hon hade inte flyttat ner i privatstallet än och alltså inte träffat den vita saken. Och så hade vi så klart en vinterkonvalescens (vi är bra på dessa, suck) och jag skulle skritta henne för hand i ridhuset. Då kom de in med den vita saken och skulle rida. Barka bara frös och sen blev det en massa dansande och drakblåsande medan vi tog oss ut i kylan istället, för det fanns inte en chans att hon skulle skritta lugnt ihop med den. 🙈

Idag har jag dock lånat en mycket cool häst. Var anmäld till en prova-på kurs i WE på ridskolan (med inhyrd tränare) och skulle ha ridit Barka, men fick låna Royal igen istället. Tror aldrig hon träffat på WE-hinder, men varken ringklocka, lans eller tjur bekymrade henne det minsta.

Usch, jag satte min häst i en riktigt dålig situation i går... 😔
Vi skulle rida ut men vår vanliga väg är spärrad av nedfallna träd så man får ta en annan väg. Där är det en uppförbacke där en del är en slät bergshäll. Det hade snöat men tänkte ju att det nog skulle gå bra då hon har fyra broddar och hon är ju försiktig (jag är livrädd för den där hällen även utan snö så fattar inte hur jag kunde ha sån otur när jag tänkte...). Men hon halkade nå grönjävligt och hur hon kom upp, med mig fortfarande på, är ett under!! Dessutom verkade hon ok, tack och lov!! Men jädrar vilket dåligt samvete jag fick!

Och i avdelningen rädd för saker så tappade min annars så bombsäkra häst det TOTALT en gång det kom in en främmande skimmelponny med golden-stripe-ridtäcke i ridhuset. Hon fick total panik och jag trodde vi skulle dö båda två... 🤣

Usch, jag satte min häst i en riktigt dålig situation i går... 😔
Vi skulle rida ut men vår vanliga väg är spärrad av nedfallna träd så man får ta en annan väg. Där är det en uppförbacke där en del är en slät bergshäll. Det hade snöat men tänkte ju att det nog skulle gå bra då hon har fyra broddar och hon är ju försiktig (jag är livrädd för den där hällen även utan snö så fattar inte hur jag kunde ha sån otur när jag tänkte...). Men hon halkade nå grönjävligt och hur hon kom upp, med mig fortfarande på, är ett under!! Dessutom verkade hon ok, tack och lov!! Men jädrar vilket dåligt samvete jag fick!

Och i avdelningen rädd för saker så tappade min annars så bombsäkra häst det TOTALT en gång det kom in en främmande skimmelponny med golden-stripe-ridtäcke i ridhuset. Hon fick total panik och jag trodde vi skulle dö båda två... 🤣
Jag tänkte inte heller till igår när jag var ute med Dio. Han har väldigt starka åsikter om vilken väg vi ska gå och kan knasa till det nåt orimligt när han inte får bestämma. Han var jättepigg igår men tog de första två "alternativägarna" ( vi både svänger och rider förbi beroende på vilken runda) utan konstigheter. På vägen hem rider vi förbi sista alternativvägen och jag hade inte en tanke på att han skulle reagera eftersom vi skulle rida förbi den. Dio kastar sig över på andra sidan vägen, sladdar ner med rumpan över kanten mot en bäck och det var verkligen bara ren och skär TUR att han fick fäste med tåbrodden bak så vi tog oss upp. Hann tänka att nu dör vi🙄. Tio meter senare är han helt lugn och står snällt stilla och väntar på kompishästen som undrade vad tusan hände... Hade jag bara tänkt till innan och passat honom hade det inte hänt..

Jag åkte på en PnR idag och red MSV A. Fick ihop 66% och är jättenöjd! Missade första piruetten, han fick syn på sig själv i spegeln och stannade 😅 men i övrigt sprang han på riktigt bra! Så glad att han hade fin bjudning trots lite spänning.

Och så fungerade serien superbra! Haft problem med att han slår upp under magen i bytena så testade att ändra min byteshjälp och det fungerar så mycket bättre nu! Ska bara programmera om hjärnan 🙈

Jag var visst helt oförberedd på snö i år, det var enbart tur att hovis satte på skor med broddhål förra skoningen, jag har knappt plockat fram några ridtävling eller vinterkläder eller nånting… fodrade ridstövlar tänker jag varje år att jag ska köpa men gör jag det? Icke.

Klippmaskinen är iallafall lagad och hästen klippt! Nu ska jag bara ekipera oss bättre.

Fumo som egentligen är idiotsäker är för övrigt livrädd för islandshästar, om de kommer töltandes i grupp, han dör lite inombords varje gång.

För övrigt skulle jag rida och möta sambon i ”hans” stall där även Doris står, och Fumo höll på att få dåndimpen när han såg Doris och ponnyn på håll och tänkte INTE gå dit. Döm om hans förvåning när vi ändå kom närmare och Doris gnäggade och han insåg att det var hästar och inte… ja vem vet, älg? 😆

Jag var visst helt oförberedd på snö i år, det var enbart tur att hovis satte på skor med broddhål förra skoningen, jag har knappt plockat fram några ridtävling eller vinterkläder eller nånting… fodrade ridstövlar tänker jag varje år att jag ska köpa men gör jag det? Icke.

Klippmaskinen är iallafall lagad och hästen klippt! Nu ska jag bara ekipera oss bättre.

Fumo som egentligen är idiotsäker är för övrigt livrädd för islandshästar, om de kommer töltandes i grupp, han dör lite inombords varje gång.
Ridstövlar, om du bara vill ha enkla men i läder. Kika på black friday rean på hööks!

Ridstövlar, om du bara vill ha enkla men i läder. Kika på black friday rean på hööks!
Jag tittade på dem! Har även spanat på ett par på Horze som är lite mer ”dressyriga”, men då kostar de ju 3 gånger så mycket. Till nästa år tänkte jag beställa typ CH eller nåt.

Jag är så här långt in på vintern, trots att jag är en vinter hatare, försiktigt positiv!
Vi är igång, inte alls fullt ut utan det blir veckor som det blir 3-4 pass och bara skritt och trav men däremellan åker vi till ridhus (typ en dag i veckan) och hästen som inte gillat att åka transport åker nu riktigt bra! 👍
Dessutom så märks det att han är mer vuxen och mycket mer ridbar så även om det ibland är alldeles för mycket energi (pga dåligt underlag och för lite motion) så kan det bli skuttande och blåsande MEN jag kan rida ur det och komma vidare 👌 Det tog bara sex år att komma hit ;)

Så bra känsla!
Han åker bättre = känns rimligt att tävla lite mer och längre bort
Han klarar av att bli ”adrenalin-spänd” och ändå vara bekväm = också bra för tävlingar

Ridmässigt då?
Tja, i ärlighetens namn är vi väl sämre nu än i september då underlag och väder tillät mer ridning 😇 men vi håller på att utveckla skritten, börjar få till bra arbete i bakdelsvändningarna och har börjat testa samlingen i galopp för framtida piruetter.
Bytena som egentligen är det jag helst skulle vilja ha befäst är satta på paus, det funkar inte att träna byten när vi inte kan galoppera på hemmaplan. Nya tag när underlaget är bättre, och utvecklar vi andra saker kan kanske bytena vara enklare då trots att vi inte tränat på dem.
IMG_5628.webp

Håller på att bli ordentligt förkyld ochdet är så tråkigt. Mitt motto är att alltid försöka sova bort förkylningar så en förhoppningsvis blir frisk fortare, extra drygt när jag faktiskt har fyra fina hästar att rida!

Gjorde säkert inget bättre av att rida ut i det snöblandade skitet igårkväll och blev bjuden på en rätt hoppig åktur😅. Var kanske inte superbegåvat att ta femårig rehabhäst att rida med L's sexåriga rehabhäst som är av det vildare slaget. Tur jag satt på en PRE som bara bockar med framdelen 😂. Hon blir dessutomförlåten för allt bara för att hon är så söt🤩
20241124_194730.webp

åkte till ridhuset idag och vilken stjärna. 💫 pigg och alert från början, utan att bli spänd. Hon börjar kännas jättefin! På slutet kunde jag bara cruisa runt i trav och länga lite på långsidorna, nedsuttet. Mjuk och avspänd att sitta på. Ser fram emot åka-bort-träning nästa vecka! Pia F.
Men tog på mina dressyrstövlar 🫣 det var på håret det gick alls! fick stanna flera gånger för de kändes som blodstopp i vaderna när jag red lätt🤣

Nyklippt också. Hon blir verkligen jättevarm. Tog mer och gjorde en variant på filt/täckesklippning istället för halvklippning för vill spara ryggen, de går på lösdrift och hon äter täcken… så kan hon vara utan nån dag är det bra.
Så fult men praktiskt. Hon torkade fort iallafall 🤣men folk måste blivit knäppa över mindre för helt omöjligt få det symmetriskt eller lika på båda sidor☠️ tacka vet jag helklippning.

IMG_0200.webp

Skulle rida lite smått idag tänkte jag efter lite vila. Men icke. Någon har klivit på hennes baksko så den har lossnat lite baktill, samt svullen kota och lite varm. Så kollade henne på longering istället, såg inte helt nöjd ut men såg ingen hälta. 🙃 typiskt nu när jag faktiskt blev riktigt ridsugen..

Idag red jag dressyr i vår nya sadel 🤭
Vilken känsla! Vilken luftig galopp han fick och han verkligen fick den där uppförsbacke galoppen ordentligt. Å Vilken bärighet han fick! En bra sadel gör verkligen skillnad. Kruxet är ju bara att jag inte är van vid såna här lyxiga dressyrsadlar. Så jag ska verkligen bara leka runt lite och inte ställa för mycket krav tills jag har blivit hemmastadd i sadeln. Gudomligt skön var den dock! 🙏

Bjuder på en bild. Hästen är lite blöt av tidigare regn under dagen plus av svett från dressyrträningen 😄
Messenger_creation_29780902-84CB-4C0D-9106-A2AC2C1B991D.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
10 11 12
Svar
236
· Visningar
17 477
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
932
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 848
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar