Dressyrsnack 17

Uppdatering så är Mysen redan lite bättre av kortisonet, äter sin mat och man får ta lätt på honom utan att han blir hysterisk. Dock diarrée men förhoppningsvis ger det sig oxå med kortisonet.
Tack alla för er omtanke!❤❤

Jag kollade vaccinet och det han fått senaste åren var Equilis Prequenza, han har tidigare fått Zoetis Equip ft vet och innan dess Proteq flu, där han första gången inte reagerade alls men andra gången ganska illa. Skulle ni ändå söka dispans eller skulle ni prova en gång till med Proteq flu?

Uppdatering så är Mysen redan lite bättre av kortisonet, äter sin mat och man får ta lätt på honom utan att han blir hysterisk. Dock diarrée men förhoppningsvis ger det sig oxå med kortisonet.

Jag kollade vaccinet och det han fått senaste åren var Equilis Prequenza, han har tidigare fått Zoetis Equip ft vet och innan dess Proteq flu, där han första gången inte reagerade alls men andra gången ganska illa. Skulle ni ändå söka dispans eller skulle ni prova en gång till med Proteq flu?
Är det någon skillnad om han får med eller utan tetanus (Stelkramp, om där står t/te efter namnet är det med tetanus.) Ifall du söker distans så kom ihåg att han fortfarande bör få tetanus vart 2-3 år. Hästar är väldigt känsliga för stelkrampbakterien.

Prequenza är det senast uppdaterade vaccinet om det inte kommit något nytt sen jag kollade senast. Det innebär att det är andra virustammar i det som de kanske inte träffat på innan och det kan göra att du får en kraftigare reaktion.
Jag har haft några som fått en febertopp första gången de fick Prequenza.

Jag hade ansökt om dispens.

Prequenza är det senast uppdaterade vaccinet om det inte kommit något nytt sen jag kollade senast. Det innebär att det är andra virustammar i det som de kanske inte träffat på innan och det kan göra att du får en kraftigare reaktion.
Jag har haft några som fått en febertopp första gången de fick Prequenza.
Han har fått Prequenza senaste fyra gångerna och det känns snarare som reaktionerna bara blir värre.😢

Är det någon skillnad om han får med eller utan tetanus (Stelkramp, om där står t/te efter namnet är det med tetanus.) Ifall du söker distans så kom ihåg att han fortfarande bör få tetanus vart 2-3 år. Hästar är väldigt känsliga för stelkrampbakterien.
Nej ingen skillnad, vet har även provat att sticka på olika sidor men det hjälper inte heller. Tex influensa på ena sidan och botulism på andra. Han kommer fortfarande få botulismvaccin och koll av tänderna varje år så ingen risk att missa.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
647
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
835
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 666
Senast: JohannaB
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 153
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar