Dressyrsnack 17

Proprioception är för mig mer kännedom var man har sina kroppsdelar i förhållande till omvärlde. När man pratar om nedsatt proprioception så är det till exempel hästar som inte rättar tillbaka benen ifall man korsar dom, eller som går ind i saker, snubblar vid ojämn mark och liknande.

Så ja balansplattor tränar proprioception eftersom underlaget ändras lite hela tiden. Men pet med pinne är i min värld inte proprioceptions träning.

Proprioception är för mig mer kännedom var man har sina kroppsdelar i förhållande till omvärlde. När man pratar om nedsatt proprioception så är det till exempel hästar som inte rättar tillbaka benen ifall man korsar dom, eller som går ind i saker, snubblar vid ojämn mark och liknande.

Så ja balansplattor tränar proprioception eftersom underlaget ändras lite hela tiden. Men pet med pinne är i min värld inte proprioceptions träning.
Men varför fungerar den träningen?
Det är nämligen helt obegripligt för mig hur att lyfta ett ben, stillastående, sedan ska göra att de förstår piaff (i nästa steg växlar de ju vilka ben som ska lyftas men det är helt omöjligt peta på en diagonal samtidigt så något två taks tramp går inte skapa med övningen). Men det är ju inte en utan många av ryttarna på hög nivå i Sverige som använder det, och de verkar få det att fungera?
Jag fattar det inte 😅

Det är nämligen helt obegripligt för mig hur att lyfta ett ben, stillastående, sedan ska göra att de förstår piaff (i nästa steg växlar de ju vilka ben som ska lyftas men det är helt omöjligt peta på en diagonal samtidigt så något två taks tramp går inte skapa med övningen). Men det är ju inte en utan många av ryttarna på hög nivå i Sverige som använder det, och de verkar få det att fungera?
Jag fattar det inte 😅

Jag tänker att antingen är det en inlärd hjälp som används för skolskritt (2-takt)/piaff för att hjälpa hästen till en tvåtakt. Dvs precis som andra hjälper används där man anser det behövs, vilket ju inte är på diagonalen för man vill ju komma till en tvåtakt man inte riktigt har.

Eller så ska petandet bara göra hästen medveten och/eller skapa en irritation eller reaktion, inlärt eller bara som ett tryck?

Jag fattar det inte 😅

Är det inte mer att man lär hästen att den ”kan” lyfta benen så högt och får beröm för det?
Sen är ju de flesta hästar så ivriga att göra rätt att de testar sig fram med saker de har fått beröm för tidigare när de inte riktigt förstår vad människan vill att de ska göra.

Jag fattar det inte 😅
Det är väl mer en förberedelse för att lära hästen ”du ska lyfta benet jag petar på” för att i ett senare skede kunna peta när man vill påverka i piaffträningen?

Jag fattar det inte 😅
Som andra skrivit så är det väl et led i flera led som kan leda till piaff. Precis som man lär dem att tryk med skänklen betyder gå framåt. Det har ingenting med proprioception att göra.
Hos människor betyder t.ex. din proprioception att du kan sätta ett pekfinger på din näsa även om du blundar eller stoppa en sked med mat i munnen osv.

Som andra skrivit så är det väl et led i flera led som kan leda till piaff. Precis som man lär dem att tryk med skänklen betyder gå framåt. Det har ingenting med proprioception att göra.
Hos människor betyder t.ex. din proprioception att du kan sätta ett pekfinger på din näsa även om du blundar eller stoppa en sked med mat i munnen osv.
Jo jag vet vad det betyder. Jag är mer fundersam på om man kan, och bör, träna det. Och om det ens är träningsbart på vuxna människor/djur.

Efter diskussionerna kring balans plattor har jag tänkt mer på hur sådan träning egentligen inverkar på hästen. Hur mycket som handlar om styrka och hur mycket som kan handla om balans (typ).
Sen kom jag på en träning in på termen ”Proprioception”, vilket väl kan översättas med typ kroppskännedom.
Här finns en Wikipedia förklaring: https://en.wikipedia.org/wiki/Proprioception
Kanske detta är en av de saker som tränas med balansplattor? Och att detta är en av de sakerna som övas och stärks av den gamla sanningen om att man ska ha varierad träning och variera underlag, rida i obanad terräng osv?

Oklart om jag kommit fram till något alls 😁 men ni som är duktiga teoretiker, är detta något ni hört talas om vad gäller häst?
Kan hästar vara olika bra på detta? Ögon i hovarna på en hopphäst = god proprioception? Kan man träna det? Borde man träna på det?
Diskussionen om plattor och kroppskontroll fick en egen tråd men det kanske du har koll på? 🙂

Alltså, för att förstå skillnaden kroppskontroll vs piaffträning så måste man förstå vad skillnaden muskulärt och biomekaniskt är.
Peta på benen är en inlärning som fokuserar på större muskelgrupperna. Ungefär som allt vi gör med våra hästar i träning. Om det t.ex händer något och hästen tar till flykt men den har dålig proprioception så kommer den att koppla på de stora muskelgrupperna först. Det är vad den har lärt sig.
Om en häst med god proprioception gör samma sak så kopplar den på de små musklerna nära skelettet först och Sen de stora muskelgrupperna. Det innebär att de stora musklerna aldrig hamnar i ytterlägen och alltså skyddas mot övertänjning.

Så med plattorna hjälper man hästen att koppla på de små stabiliserande musklerna och alltså hjälper den att skydda kroppen i ev ytterlägen.
Enkelt förklarat. 😊

Jo jag vet vad det betyder. Jag är mer fundersam på om man kan, och bör, träna det. Och om det ens är träningsbart på vuxna människor/djur.

Det kan, och bör, definitivt tränas! Vissa har det med sig från början, både via genetik och uppväxt, men precis som med alla andra förmågor går det alltid att bli bättre. Hos människor är förbättrad proprioception ett av de mest effektiva sätten att förebygga skador (både i idrott och hos äldre).

Jätteintressant ämne @JohannaB . Jag tänker att en häst i de högsta klasserna i WE som ska galoppera över en bom sidledes måste ha väldigt god kroppsmedvetenhet. Men om den blir bättre av att peta på hovarna med ett spö, får jag inte ihop 🤷‍♀️

Jag fattar det inte 😅
Det finns ju många olika skolor om piaffinlärning avsuttet.
Det finns olika punkter på hästens kropp som om man lägger tryck/petar så kickar man igång vissa reflexer som triggar vissa muskelkedjor, tex att de sätter sig mer/böjer mer i vissa leder etc.
Så man får olika respons beroende på var man petar. Super då man finlirar piaff för hand att be om mer vinkling i specifika leder.
Man kan också jobba så att man lär in olika signaler genom kroppen. Så hästen sätter sig också och så respons på pet blir in med bakben och vinklad så den bär.
Jag är inte så impad av att bara gå in för att lyfta benen. De ska ju samla sig med. Men många kör just lyft benet utan samling. Mer bara hoppa på stället i spänning är ju inte ovanligt ens på OS etc.

Det har alltså inget med proprioseption att göra när man petar på dem med spö i piaff tex.

Tex slet jag förut sönder ledbanden i vristen REJÄLT. Som tur var gick jag redan till sjukgymnast/kiro som forskat kring sånt och jobbar med basketlandslagen som har mkt såna skador. Så när jag fick börja rehabträna skulle jag stå på ett ben. Gick ju fint. Jag skulle sen blunda och göra det. Gick utmärkt på friska benet. På skadade stöp jag åt sidan så fort jag stängde ögonen. Just för att nervbanor skadats och min proprioception från vrist och ner var borta. Med öppna ögon kunde jag kompensera.
Att då köra balansplatta var min bot precis som det hjälper hästar att hitta nervrespons kvickare och som redan skrivits aktivera de små musklerna. Så det handlar inte bara om styrketräning. Även om man kan aktivera muskler beroende på hur man använder plattorna.

Det finns en del forskning på människa, hittade detta ganska enkla stycke om kategorisering av olika sätt att träna proprioception (alltså stavningen på det där… kan vi kalla det PROP hädanefter? 🙃)

IMG_1922.webp

Implicit och explicit, där implicit skulle vara t ex balansplatta för häst medan explicit beskrivs som att göra en rörelse så exakt som möjligt. Rent hypotetiskt skulle kanske att lyfta bakbenet för att nå en trigger (dvs följa pinnen istället för att bara reagera på ett pet) kunna vara en sådan för en häst?
Det svåra med explicit övning av PROP på en häst är att vi inte kan förklara vad vi vill att den utför, utan måste motivera eller leda hästen till önskad rörelse och att den med hjälp av upprepning av den rörelsen lär sig känna bättre var kroppen är/gör?
Å andra sidan kan man ju tänka att göra en öppna i skritt är en övning för att hästen sen ska kunna göra den i trav eller galopp. Dvs man kanske inte ska krångla till det så mycket, mer tänka att öva rörelser långsamt eller smått kommer öka chansen till lyckat resultat när det görs snabbare eller större?

Det finns en del forskning på människa, hittade detta ganska enkla stycke om kategorisering av olika sätt att träna proprioception (alltså stavningen på det där… kan vi kalla det PROP hädanefter? 🙃)

Visa bifogad fil 156923

Implicit och explicit, där implicit skulle vara t ex balansplatta för häst medan explicit beskrivs som att göra en rörelse så exakt som möjligt. Rent hypotetiskt skulle kanske att lyfta bakbenet för att nå en trigger (dvs följa pinnen istället för att bara reagera på ett pet) kunna vara en sådan för en häst?
Det svåra med explicit övning av PROP på en häst är att vi inte kan förklara vad vi vill att den utför, utan måste motivera eller leda hästen till önskad rörelse och att den med hjälp av upprepning av den rörelsen lär sig känna bättre var kroppen är/gör?
Å andra sidan kan man ju tänka att göra en öppna i skritt är en övning för att hästen sen ska kunna göra den i trav eller galopp. Dvs man kanske inte ska krångla till det så mycket, mer tänka att öva rörelser långsamt eller smått kommer öka chansen till lyckat resultat när det görs snabbare eller större?

Det du söker efter verkar snarare vara en target, som hästen ska nudda med sitt ben. Då kan man få exakt den rörelse man vill. Det förutsätter dock att man jobbar belöningsbaserat för att skapa en motivation för hästen att göra rörelsen. Kika tex på Angelica Hesselius på insta som jobbar mycket med såna targets.

Det du söker efter verkar snarare vara en target, som hästen ska nudda med sitt ben. Då kan man få exakt den rörelse man vill. Det förutsätter dock att man jobbar belöningsbaserat för att skapa en motivation för hästen att göra rörelsen. Kika tex på Angelica Hesselius på insta som jobbar mycket med såna targets.
Ja precis, target och inte trigger skulle det stå 👍

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
634
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
825
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 607
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka