Jag helklippte min ponny rätt många år IOM att han satte päls så han svettades av att stå i boxen. Men när han närmade sig 25-26 typ så frös han utan benhår. Han var lika rörlig, villig och kry. Men jag slutade klippa benen. Han hade inte uppvisat några problem med det som yngre.
Nuvarande häst är 18 i år. Han har ett bakknä som är ”för öppet” i skelettet, medfött. Han är också överrörlig och har lite glappa ledband båda bakknån. Sen är både jag, tränare, kiro och vet rätt säkra på lite jox i halsen lågt och en eller ev två punkter i rygg/länd.
Han funkar kanon när han tränas korrekt. Då märks inget av det.
Men som nu tex har han stått 2,5 mån typ pga att jag varit dålig. Då blir han något litet oliksidig bak i vissa rörelser. Men framför allt så rasar halsen ihop. Inte så pass att de första ser det/känner det. Men det krävs rätt riktat jobb för att komma igenom helt. Och för mig är de bitarna oerhört viktiga om man vill få behålla dem så länge som möjligt i gott skick.
Jag är jättenoga med att jobba lösgjordhet, balans och skyffla vikten bakåt. Och lyfta halsbasen och ut med hals ur manke.
Min får också lite tillskott för muskler och leder. Lederna mer i förebyggande syfte. Och nu ska jag väl starta upp honom ett tag tills nästa operation och så får jag se hur jag mår av behandlingen. Om jag orkar jobba honom. Oavsett om han ska igång eller får vila så är ledpreparat bra.
Nu är ju inte 16 eller 18 så att de måste vara nedsatta fysiskt än. Men generellt är det väl bra att jobba ofta och kortare pass/mindre mjölksyrejobb etc.
Jag jobbar en del för hand. Tycker jag är kanon för att kunna inverka mest och jobba igenom effektivare i många fall.