Dressyrsnack 17

Min får också lite tillskott för muskler och leder. Lederna mer i förebyggande syfte. Och nu ska jag väl starta upp honom ett tag tills nästa operation och så får jag se hur jag mår av behandlingen. Om jag orkar jobba honom. Oavsett om han ska igång eller får vila så är ledpreparat bra.

Vad ger du för nåt? Alltid nyfiken på vad folk har goda erfarenheter av. :)

Alltså jag ångrar så att jag tog ut den där sadelprovaren!! Jag trodde ju aldrig att hon skulle strunta helt i mina önskemål och köra sitt eget race. Jag har flera gånger skrivit och sagt att jag vill ha en helomstoppning av sadeln för att liksom nollställa den och börja om från början. Men nä det tyckte hon var helt onödigt och beställde bara toppstoppning av sadelmakaren utan att informera mig först. När jag nu protesterar så hänvisar hon till sin expertis.. och säger att det är helt onödigt med en helomstoppning och om jag ändå kräver det så tycker hon att jag ska betala även för den toppstoppning hon gjort utan mitt medgivande.. Jag är så förbannat trött på att bråka med dessa så kallade experter. Jag säger att hästen kommer inte acceptera stoppningen men hon vägrar lyssna!!🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Om allt känns bra i övrigt vore det ju inte orimligt att vänta tills du ändå ska kolla henne. Kanske tidigarelägga något om du är orolig😊

Ja precis, allt känns ju kanon. Jätte fin på tävlingen sist och träning.

Min plan var att ge henne ledigt lite i samband med behandlingen nu, ca 2v. Och sen sätta igång och fortsätta träningen vidare med högre krav.

Vi har börjat med samling igen sen sista tävlingen och hon gör de strålande fint, så himla arbetsvillig och fortfarande stark. Trots de där veckorna på box.

Men man kan ju lägga vetrinärbesöket redan i Januari så är det inte speciellt långt kvar ☺

Alltså jag ångrar så att jag tog ut den där sadelprovaren!! Jag trodde ju aldrig att hon skulle strunta helt i mina önskemål och köra sitt eget race. Jag har flera gånger skrivit och sagt att jag vill ha en helomstoppning av sadeln för att liksom nollställa den och börja om från början. Men nä det tyckte hon var helt onödigt och beställde bara toppstoppning av sadelmakaren utan att informera mig först. När jag nu protesterar så hänvisar hon till sin expertis.. och säger att det är helt onödigt med en helomstoppning och om jag ändå kräver det så tycker hon att jag ska betala även för den toppstoppning hon gjort utan mitt medgivande.. Jag är så förbannat trött på att bråka med dessa så kallade experter. Jag säger att hästen kommer inte acceptera stoppningen men hon vägrar lyssna!!🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Visst var det ST? Inte första gången nåt sånt händer...

Tack❤️

Zacke är min första äldre häst, han blir 18 nästa år. Jag är toknoga med värme. Inför ridning så står han med rödljus både framben (knä/kota), bakknäna och hela länden. Det gör skillnad för mjukheten i kroppen. Lindar alla fyra om nätterna och tar långa skrittpass ett par dagar i veckan. Noga med återhämtning både i passen och efter tyngre pass. Ger tillskott där jag pytsat ihop en egen variant av Atletix, gurkmeja och nypon.
Vi har nu kört med lysen i en vecka. Har på bak knä, bakben, sadelläget och nacken (flytter runt dom) och sen catago firtech ländtäcke med värme. Hästen kändes mjuk som aldrig förr i ridningen igår 😲 hon har hela tiden haft en stum känsla ibland och haft svårt att riktigt få hum på vad. Har haft ridhjälp av tränare med som tycker samma men att hon mjuknar upp under passet. Så än så länge är vi oerhört nöjda med vårt dyra LTS LJUS med 😊

Skall bli spännande vad kiropraktor säger när vi har återbesöket efter 1 månad

Jag helklippte min ponny rätt många år IOM att han satte päls så han svettades av att stå i boxen. Men när han närmade sig 25-26 typ så frös han utan benhår. Han var lika rörlig, villig och kry. Men jag slutade klippa benen. Han hade inte uppvisat några problem med det som yngre.

Nuvarande häst är 18 i år. Han har ett bakknä som är ”för öppet” i skelettet, medfött. Han är också överrörlig och har lite glappa ledband båda bakknån. Sen är både jag, tränare, kiro och vet rätt säkra på lite jox i halsen lågt och en eller ev två punkter i rygg/länd.
Han funkar kanon när han tränas korrekt. Då märks inget av det.
Men som nu tex har han stått 2,5 mån typ pga att jag varit dålig. Då blir han något litet oliksidig bak i vissa rörelser. Men framför allt så rasar halsen ihop. Inte så pass att de första ser det/känner det. Men det krävs rätt riktat jobb för att komma igenom helt. Och för mig är de bitarna oerhört viktiga om man vill få behålla dem så länge som möjligt i gott skick.
Jag är jättenoga med att jobba lösgjordhet, balans och skyffla vikten bakåt. Och lyfta halsbasen och ut med hals ur manke.
Min får också lite tillskott för muskler och leder. Lederna mer i förebyggande syfte. Och nu ska jag väl starta upp honom ett tag tills nästa operation och så får jag se hur jag mår av behandlingen. Om jag orkar jobba honom. Oavsett om han ska igång eller får vila så är ledpreparat bra.
Nu är ju inte 16 eller 18 så att de måste vara nedsatta fysiskt än. Men generellt är det väl bra att jobba ofta och kortare pass/mindre mjölksyrejobb etc.
Jag jobbar en del för hand. Tycker jag är kanon för att kunna inverka mest och jobba igenom effektivare i många fall.
Det har varit min fokus hela tiden, att få upp fronten för att avlasta halsen. Och hon Har byggt om sig otroligt mycket sedan vi hittade 'halsen' men samtidigt är det en knepig avvägning med tanke på att gaffelbanden bak är riktigt fula...

En annan sak som påverkar halsen nått enormt är sedering vid tandkoll. Jäklar vad dålig hon blev... Så hur jag ska lösa det framöver vet jag inte riktigt.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
618
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
816
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 514
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
12 972
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar