Dressyrsnack 17

Jag har förstått att prognosen är oftast god, även på en äldre häst. Så jag hoppas vi tillhör dessa. Det är mest det praktiska som gör att det snurrar i huvudet på mig just nu. Vi har ju bara haft henne varannan dag och så har hon jobbat på ridskolan varannan, så det blir ju tuffare så sätt. Men det får ju lösa sig på något sätt. Jag tänker ju inte säga tack och hej och ta bort henne, hon mår inte dålig av att inte jobba.

Ja, förstår att det blir intensivt. Speciellt i början (iaf jag fick hemgångsråd med 10min promenad 3ggr/dag med minst 40 min mellan varje) men.... det blev bättre.

Jag var också helt knäckt av diagnosen. Det var ganska tufft mentalt.

Ja, förstår att det blir intensivt. Speciellt i början (iaf jag fick hemgångsråd med 10min promenad 3ggr/dag med minst 40 min mellan varje) men.... det blev bättre.

Jag var också helt knäckt av diagnosen. Det var ganska tufft mentalt.

Man ser ju liksom en väldigt lång tunnel framför sig. Även om man vet att det bör bli bra. Vi har fått 15-20 minuter 2 gånger om dagen som hemgångsråd. Extra "kul" är att den kära lilla damen vägrar gå mer än några hundra meter från stallet, är man ridskolehäst så är man. ;P

Man ser ju liksom en väldigt lång tunnel framför sig. Även om man vet att det bör bli bra. Vi har fått 15-20 minuter 2 gånger om dagen som hemgångsråd. Extra "kul" är att den kära lilla damen vägrar gå mer än några hundra meter från stallet, är man ridskolehäst så är man. ;P

Det är en vanlig skada på äldre hästar och sköter man bara rehab så blir det bra!

Det är en vanlig skada på äldre hästar och sköter man bara rehab så blir det bra!

Ja, klarade jag av att rehabba min förra boxer två gånger för korsbandsskada så ska det här väl fixa sig också. Fast hade varit lättare att ha henne i trädgården just nu. ;)

Dock ingen förslitningsskada i hennes fall utan hon tyckte man inte skulle lyfta på ena benet ordentligt över en bom och slog i olyckligt. Men det är klart, det kanske inte hade blivit samma trauma på en yngre häst. :)

• Gilla
Reactions: fio
Alltså min häst har varit så himla fin på sistone :love: Vi kämpar på med hans headshaking som har blivit mycket bättre men inte helt bra. Nu kan han åtminstone äta ordentligt utan att få ont så det är skönt. Pga att vi testat lite olika mediciner är det färdigtävlat för i år så vi har börjat bytesträna istället. Han byter oftast på hjälpen men ibland studsar han bara utan att byta. Har tränare med mig när jag gör byten eftersom jag själv inte kan det egentligen (:angel:) och vi brukar bara göra ett eller två åt varje håll varje gång vi tränar. Hoppas att det ska falla på plats för oss båda snart! Någon som har tips på hur jag ska tänka för att ge hjälpen med rätt timing? Tycker att det är svårt.

Mirre är behandlad lågt båda fram och i halsen sen två veckor tillbaka. Min magkänsla sa ju att något var fel och han hade en pytteliten initialhälta på vä fram på volt på hårt men när vi började bedöva var det som att hans försvar inte satte emot längre och han blev jättehalt. Stackare :( Dessutom har han ju varit allergisk så han var verkligen nedsatt. Röntgen visade att han inte har ändrats något i halsen (C6/C7 är förstorade visste jag sen innan) och ingen artros i benen heller. Hurra för det! UL visade på inflammationerna. Veterinären trodde att frambenen beror på att det har varit hårt i markerna i år, det är tydligen väldigt många hästar som kommit in med liknande diffusa problem, och halsarna kommer som en sekundärdiagnos då. Eftersom de jobbar hårt med att inte visar hältan :( Det här förklarar så väl varför han inte hoppade av ordentligt när jag provade hoppsadlar, han hade inte kraften i frambenen.

Behandlingen verkar funka ok för han har börjat nicka igen i skritten (alltså rytmiskt, han har hållit sig stram i någon vecka innan behandlingen). Och han verkar gladare. Nu har han fått extra vila för jag har åkt på Covid så han går bara i hagen och skrotar med sina kompisar, jag satsar på att rida igen mot slutet av veckan (en vecka sjuk får faktiskt räcka). Vi har ÅB nästa onsdag, och jag räknar med att vi får behandla en andra gång i halsen, det var ett stort inflammerat område, så det får den tid och den behandling det kräver.

Zacke och jag tävlade WE i Linköping i lördags, vår andra svårklasstart och höjde vår dressyr från 57% till till dryga 60%. Lite besviken ändå eftersom målet var 62% och ett SM-kval. Men tyvärr hamnade tungan över bettet I hela galoppen så egentligen var poängen en bra bit över förväntan! Vi kan verkligen bättre genom hela programmet, jag var dock ovanligt nervös och lite tagen av att det var en större tävling än jag nånsin ridit på.

Sen var det domar/tränarutbildnkng igår. Det var gemensamt men men så få tränare anmälda att det blev fullt fokus på domare. Tyckte det var väldigt synd. Det var även vissa saker som förmedlades som gjorde mig så himla uppgiven. Återigen avfärdades hela hästvälfärdsdebatten "för den har gått för långt". Det avfärdades att nyansera allmänna intrycket med ett harmonibetyg, för det är inte nödvändigt. Det finns inte ens en sådan diskussion.

Det trycktes även på att vi domare inte har som uppgift att vara positiva och konstruktiva i våra kommentarer så att barn vill fortsätta tävla dressyr. Det är inte vår uppgift. Det är teamet med föräldrar och tränare som har det som uppgift. En negativ kommentar är inte heller negativ utan ska tolkas som positiv eftersom det är en uppmaning till förbättring. Och i LB krävs bra gångarter för att få 8 och högre, det får inte bedömas som "bra" bara för att det är så mycket som är sämre. Ärligt talat så kände jag verkligen att jag direkt kan sluta tävla dressyr där och då.

Får väl skit för att jag skriver om detta här också för gudars ska veta att jag är ytterst impopulär pga min öppenhet i some. Är inte så himla populär överlag i sammanhanget eftersom jag försvarar hästvälfärdsdebatten med mycket tydlig ståndpunkt. I synnerhet när en av tränarna under lunchen försvarade ryttaren i Gbg som var i blåsväder efter sin framridning där. Oj oj vad jag inte passar in i det etablissemanget.

Zacke och jag tävlade WE i Linköping i lördags, vår andra svårklasstart och höjde vår dressyr från 57% till till dryga 60%. Lite besviken ändå eftersom målet var 62% och ett SM-kval. Men tyvärr hamnade tungan över bettet I hela galoppen så egentligen var poängen en bra bit över förväntan! Vi kan verkligen bättre genom hela programmet, jag var dock ovanligt nervös och lite tagen av att det var en större tävling än jag nånsin ridit på.

Sen var det domar/tränarutbildnkng igår. Det var gemensamt men men så få tränare anmälda att det blev fullt fokus på domare. Tyckte det var väldigt synd. Det var även vissa saker som förmedlades som gjorde mig så himla uppgiven. Återigen avfärdades hela hästvälfärdsdebatten "för den har gått för långt". Det avfärdades att nyansera allmänna intrycket med ett harmonibetyg, för det är inte nödvändigt. Det finns inte ens en sådan diskussion.

Det trycktes även på att vi domare inte har som uppgift att vara positiva och konstruktiva i våra kommentarer så att barn vill fortsätta tävla dressyr. Det är inte vår uppgift. Det är teamet med föräldrar och tränare som har det som uppgift. En negativ kommentar är inte heller negativ utan ska tolkas som positiv eftersom det är en uppmaning till förbättring. Och i LB krävs bra gångarter för att få 8 och högre, det får inte bedömas som "bra" bara för att det är så mycket som är sämre. Ärligt talat så kände jag verkligen att jag direkt kan sluta tävla dressyr där och då.

Får väl skit för att jag skriver om detta här också för gudars ska veta att jag är ytterst impopulär pga min öppenhet i some. Är inte så himla populär överlag i sammanhanget eftersom jag försvarar hästvälfärdsdebatten med mycket tydlig ståndpunkt. I synnerhet när en av tränarna under lunchen försvarade ryttaren i Gbg som var i blåsväder efter sin framridning där. Oj oj vad jag inte passar in i det etablissemanget.
Jag är väldigt tacksam för att du och vissa andra vågar stå upp för hästarna men jag fattar att det känns tufft vissa dagar :heart

Jag är ärligt talat inte sugen på att sätta min fot på en dressyrtävling alls så länge det låter på det sättet. Hur sjutton kan pedagogisk utveckling av unga/orutinerad ryttare och hästvälfärd inte vara domarkårens högsta prio? En stor eloge till dig (och de andra positiva och hästvänliga domare som finns därute) som orkar stå emot.

Du är en av anledningarna till att jag överhuvudtaget funderar på att ge mig ut på tävlingsbanan, för att bidra till att visa upp ett annat sätt att vara med sin häst, ett annat sätt att rida, ett annat sätt att tänka.

Kämpa på! Du är en förebild.

Det är bara så jävla sorgligt.
Hur kan hästvälfärden ha gått för långt?
Fy fan för alla dessa konservativa idioter överallt.

Kommer aldrig tävla dressyr, sponsra den sortens åsikter 🤢
Tur att fälttävlansdressyren inte har gått lika käpprätt åt helvete.

"Åh det är så himla himla KONSTIGT att det är så FÅ starter på tävlingarna numera?! Tänk att få betala tusentals kronor till licenser, startavgifter och drivmedel och investera sin futtiga helgledighet på att få ett alldeles eget papper med sura och gnälliga kommentarer. Nej förlåt, förbättringsuppmanande kommentarer! Och samtidigt få den stora ÄRAN att få vara en liten utfyllnad i samma tävlingar som de som egentligen räknas. Alltså de som skiter i hästvälfärd, men som handlar med hästar för miljonbelopp och som ingår i den slutna klubben för inbördes beundran. HUR kan ni inte prioritera att få vara med och tävla på dessa fina villkor, alla ni oviktiga hobbyryttare med era medelmåttiga hästar???" :confused: :banghead:

Bra jobbat med WE-tävlandet dock, och heja på om du orkar hålla ut lite till - vi är många som väldigt gärna vill se och höra besvärliga människor som stör etablissemanget, inte minst i domarkåren! Jag funderade häromdagen på att försöka bli en trojansk häst i den juridiska domarvärlden, bara för chansen att få förgöra hovrättens mest verklighetsfrånvända bevisvärdering inifrån. Men jag blev matt av bara tanken på att behöva jobba i den miljön och det är antagligen inte ett dugg lättare att förgöra det unkna inifrån i dressyrdomarvärlden. Bara sämre betalt.

Vi hade också fortbildning för domare i Sthlms distriktet i helgen och det lät ABSOLUT inte så som @Fiorano skrev.

Vi blev uppmuntrad att sätta högre poäng. Se mer det positiva. Använda positiva ord i slutkritiken. Att tänka på att vi LA domare dömmer de 11 LÄTTASTE programmen som finns.

Vi fick även diskutera om hur det känns att döma ”kända ryttare”, om vi tycker det är jobbigt att döma ner om det är dåligt osv

Uppenbarligen beror det på vilken domarutbildare man har i sitt distrikt. Vilket i sig inte är OK men vill inte att alla ska tro att det bara går bakåt för det är inte sant.

Vi hade också fortbildning för domare i Sthlms distriktet i helgen och det lät ABSOLUT inte så som @Fiorano skrev.

Vi blev uppmuntrad att sätta högre poäng. Se mer det positiva. Använda positiva ord i slutkritiken. Att tänka på att vi LA domare dömmer de 11 LÄTTASTE programmen som finns.

Vi fick även diskutera om hur det känns att döma ”kända ryttare”, om vi tycker det är jobbigt att döma ner om det är dåligt osv

Uppenbarligen beror det på vilken domarutbildare man har i sitt distrikt. Vilket i sig inte är OK men vill inte att alla ska tro att det bara går bakåt för det är inte sant.
Så skönt att höra. När jag läste @Fiorano s inlägg så fick jag nästan lite ångest. Jag vill inte sluta med dressyr bara för att det finns idioter.

Det är väldigt positivt att det finns annan ton och fokus hos andra utbildare. Nu hölls denna utbildningen av två svår klass-domare och de har nog inte dömt lätt klass på månget år. Det var väldigt hård bedömning av ekipagen som visade LB-LA. En bedömning jag inte känner igen från vår vanliga utbildare.

@Fiorano vår utbildare är också svårklass domare men också ridskolechef.
Hon hade högre poäng än många av oss på de lägre ekipagen. Är glad att vi har henne 🤗
Skönt att höra att det strävas åt rätt håll på vissa ställen i alla fall.
Men det kommer väl alltid att finnas 'mossiga gamla motvalls-människor' även om de kommer att få det svårare och svårare att få anhängare... Är vi fler som uppmärksammar det (TACK @Fiorano!!) ju färre kommer de att bli med tiden.
Sitter vi bi så kommer det att ta ett tag men står vi upp och säger NEJ så snabbas förhoppningsvis processen på.

Utöver det så skulle jag önska lite tankar kring följande.
Ffa från er som har/har haft lite äldre hästar. Jag har aldrig tidigare haft en häst över 16 och min fyller ju 17 nästa år.
Jag är ju extremt nojig och inkännande vad gäller henne och sedan hon fick känning från halsen (har en gammal fraktur/löst benfragment)sensommar 2023 så har hon till och från känts liiite udda att rida fram. Såklart ingen hälta utan bara inte helt jämn i mekaniken (känns mest från vänster bog/halsbas). Det värmer ur fort och sen är hon som vanligt.
Men efter att jag klippte benen på henne så känns/ser hon helt knas ut ffa i första galopperna. Efter ett tag är hon som en miljon att rida och finare än nånsin och jag fattar typ ingenting. 😅
En teori är att det tar ett tag för henne att värma upp senor/ligament i benen samt att hon ju börjar bli lite äldre.
För jag tycker verkligen inte att en häst som har ont nånstans borde gå så där bra... Stadig i formen, mjuk i munnen, lösgjord, luftig och lyhörd. Nog för att hon är en fighter men nånstans brukar ju smärtan lysa igenom.
Sen kan jag tillägga att mina tränare inte ser någon som helst avvikelse på hästen...

Skönt att höra att det strävas åt rätt håll på vissa ställen i alla fall.
Men det kommer väl alltid att finnas 'mossiga gamla motvalls-människor' även om de kommer att få det svårare och svårare att få anhängare... Är vi fler som uppmärksammar det (TACK @Fiorano!!) ju färre kommer de att bli med tiden.
Sitter vi bi så kommer det att ta ett tag men står vi upp och säger NEJ så snabbas förhoppningsvis processen på.

Utöver det så skulle jag önska lite tankar kring följande.
Ffa från er som har/har haft lite äldre hästar. Jag har aldrig tidigare haft en häst över 16 och min fyller ju 17 nästa år.
Jag är ju extremt nojig och inkännande vad gäller henne och sedan hon fick känning från halsen (har en gammal fraktur/löst benfragment)sensommar 2023 så har hon till och från känts liiite udda att rida fram. Såklart ingen hälta utan bara inte helt jämn i mekaniken (känns mest från vänster bog/halsbas). Det värmer ur fort och sen är hon som vanligt.
Men efter att jag klippte benen på henne så känns/ser hon helt knas ut ffa i första galopperna. Efter ett tag är hon som en miljon att rida och finare än nånsin och jag fattar typ ingenting. 😅
En teori är att det tar ett tag för henne att värma upp senor/ligament i benen samt att hon ju börjar bli lite äldre.
För jag tycker verkligen inte att en häst som har ont nånstans borde gå så där bra... Stadig i formen, mjuk i munnen, lösgjord, luftig och lyhörd. Nog för att hon är en fighter men nånstans brukar ju smärtan lysa igenom.
Sen kan jag tillägga att mina tränare inte ser någon som helst avvikelse på hästen...
Jag har ju ridit både halshäst och haft gammal häst. Med gammal var det lätt, där gick jag på humöret och anpassade mig efter hennes divalater. Det var noga med pauser med syresättning och så hade vi våra kvällar med (lätt!) massage innan tävling.

Halshäst är ju nu så där håller jag på att lära mig. Uppenbarligen är skritten en nyckel, skrittar han bra mår halsen ok…

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
612
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
814
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 861
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
276
· Visningar
12 829
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar