Dressyrsnack 17

Nu har vi gjort årets sista tävlingsstart och är redo för vinterträningen :up:

Tycker att det är superinspirerande att titta på andra kallblod som tävlar/tävlat minst LA. Är det någon här som har något tips och vet var man kan se dem på nätet? Har koll på Torsten, Lyckängs Dajm, Turbo och Nitro :love:

Galopp 1_insta.webp

Eddie på framridingen till LB.3 som han sen vann på drygt 71% 🖤

Gjorde årets sista start idag. Bollen krökte en framdojja igår så vi tog svängen förbi hovslagarn och skodde om honom innan start. Tur hon slängde på bästa dansskorna!

Han var så fin idag, dock var han lite av polis på framridningen och sura på några hästar. Är precis som att hallå nu jobbar jag här stör ej om någon kom för nära om vi gjorde en pirre eller serie 😂 han som brukar älska alla.

Inne på banan ville han först inte gå ner till domarna, spindel på spegeln, vimplar och de orange/svarta dukar å allt var det va. Men gav sig rätt fort som tur var.

Han kändes så himla fin i programmet och det var så super kul idag! Missade höger pirren då det blev byte i varje ut ur den typ men hann och rädda bytet i hörnet. Men så fin han var 😍 Blev personbästa på 66,0% och en tredjeplats i intermediare 1.

Så glad över Bollen ❤️❤️

Gjorde årets sista start idag. Bollen krökte en framdojja igår så vi tog svängen förbi hovslagarn och skodde om honom innan start. Tur hon slängde på bästa dansskorna!

Han var så fin idag, dock var han lite av polis på framridningen och sura på några hästar. Är precis som att hallå nu jobbar jag här stör ej om någon kom för nära om vi gjorde en pirre eller serie 😂 han som brukar älska alla.

Inne på banan ville han först inte gå ner till domarna, spindel på spegeln, vimplar och de orange/svarta dukar å allt var det va. Men gav sig rätt fort som tur var.

Han kändes så himla fin i programmet och det var så super kul idag! Missade höger pirren då det blev byte i varje ut ur den typ men hann och rädda bytet i hörnet. Men så fin han var 😍 Blev personbästa på 66,0% och en tredjeplats i intermediare 1.

Så glad över Bollen ❤️❤️
Kul, grattis till fint resultat! Jag var där med -men som hästskötare för en i stallet 😊

Första uppsittningen på Katten gjord. Absolut älskar psyket hos PRE! Ny miljö, storm ute, ventiler som rasslade i ridhuset, häst som longerades samtidigt och hon hade fint fokus på mig, trygg och trevlig! Finns förstås en hel del att jobba med men det är en jättefin häst!
Screenshot_20241103_165630_Gallery.webp

Maja gick på töm idag och hon har utvecklats massor och jag blir så glad av henne! Ska rida imorgon och så ska hon till kliniken för återbesök på tisdag. Ska bli väldigt spännande hur hon ser ut eftersom jag upplever så stor skillnad på henne.

IMG_20241103_144204.webp

Fina E gjorde en liten start i en Msv b1 till och vi fick med oss 65,2% med många punkter som blivit bättre, och tydligen har våra byten blivit sämre 😅 alltid är de ngt!

Men jätte kul, positiv taggad häst som lyssnar, så härligt att va ute med henne igen 😍

Vi fick en gul rosett med oss hem också 🙌

Nu behöver jag lite pepp och goda tankar hitåt.
Jag köpte ju ny (svajndyr)sadel i våras som jag har hyrt. Nu är det dags att betala den så jag lämnade in min gamla (fem år, köpt begagnad)Childeric som inbyte.
Men det visar sig att en nit släppt, bommen är sned och behöver bytas hos Childeric!!
Värd typ noll och ingenting. Fine, jag får råna en bank, det löser sig väl.
MEN! Min förra sadel, en Antares som jag måttade efter mig och häst, som jag också lämnade in som inbyte hade även den en trasig nit men där räckte det uppenbarligen att byta niten.
HUR är det möjligt att TVÅ sadlar, strax över fem år gamla, har typ samma fel?? 😳
Jag ska prata med sadelmakaren om det går att ta reda på om det var samma nit på båda sadlarna för då får jag väl rannsaka mig själv och/eller sluta rida!!
Jag går regelbundet hos osteopat/naprapat/massör och SÅ sned ska jag verkligen inte vara att sadlarna pajar. Eller?
Och samtidigt börjar man ju undra hur många sadlar det finns där ute som egentligen är trasiga...

Nä, just nu är jag rätt låg och deppig.
Ville bara gnälla lite...

Jag köpte ju ny (svajndyr)sadel i våras som jag har hyrt. Nu är det dags att betala den så jag lämnade in min gamla (fem år, köpt begagnad)Childeric som inbyte.
Men det visar sig att en nit släppt, bommen är sned och behöver bytas hos Childeric!!
MEN! Min förra sadel, en Antares som jag måttade efter mig och häst, som jag också lämnade in som inbyte hade även den en trasig nit men där räckte det uppenbarligen att byta niten.
HUR är det möjligt att TVÅ sadlar, strax över fem år gamla, har typ samma fel?? 😳
Jag ska prata med sadelmakaren om det går att ta reda på om det var samma nit på båda sadlarna för då får jag väl rannsaka mig själv och/eller sluta rida!!
Jag går regelbundet hos osteopat/naprapat/massör och SÅ sned ska jag verkligen inte vara att sadlarna pajar. Eller?
Och samtidigt börjar man ju undra hur många sadlar det finns där ute som egentligen är trasiga...

Sitter du upp med vikt i stigbygeln, eller helt och hållet från pall? Det är rejäla krafter det handlar om vid uppsittning från marken. Kanske är det som dragit bommen sned?

Och om det är träbom så är det inte omöjligt för trä att slå sig pga fukt.

Vilken nit hade släppt? Jag har oxå en nit som har släppt på min hoppsadel 😬

Nu har vi gjort årets sista tävlingsstart och är redo för vinterträningen :up:

Tycker att det är superinspirerande att titta på andra kallblod som tävlar/tävlat minst LA. Är det någon här som har något tips och vet var man kan se dem på nätet? Har koll på Torsten, Lyckängs Dajm, Turbo och Nitro :love:

Visa bifogad fil 156027
Eddie på framridingen till LB.3 som han sen vann på drygt 71% 🖤

Nordsvensken Darwin är bara fyra så vi tävlar inte direkt LA och kommer kanske aldrig att göra, men vi har i alla fall börjat träna i någon slags riktning detta år. Han är väldigt positiv och ambitiös och efter att ha fångat en filmsekvens med tre fina galoppombyten i följd under en galopprunda i hagen (när han nyss fyllt tre, typ en minut in i filmen) så måste det ju vara ett mål att komma dit uppsuttet också någon gång i framtiden. :D

Men jag håller med om att det är kul att följa andra dressyrkallblod, Melanie Manser ser det ut som att du redan följer?

https://www.instagram.com/p/Csb_gftgmfg7l6Agog1mM14WCzD7dz-m1BmKFw0/

Idag tog jag mig i kragen och åkte till större ridhus (vårt hemma är "bara" 20*40) och tränade för @Fiorano :) Superkul träning och det är så kul att rida just nu! Han har så svårt för att samla traven, så jag har lagt tramp osv helt åt sidan för han har inte alls varit redo. Men nu börjar det sakta falla på plats och det är så roligt att känna hur nöjd han är med sig själv när han fattar :love:

Dom har inte försökt ändra bomvidden på sadlarna? En del sätter ju sadlarna i sådan där maskin och pressar ut/in fast det är träbom som kanske inte mår så där jätte bra av det iom att den redan har en naturlig spänning sas.

Sitter du upp med vikt i stigbygeln, eller helt och hållet från pall? Det är rejäla krafter det handlar om vid uppsittning från marken. Kanske är det som dragit bommen sned?

Och om det är träbom så är det inte omöjligt för trä att slå sig pga fukt.
Nope, ingen vikt utan alltid från pall (kanske max en gång/år att det händer något ute som gör att man måste sitta av och upp igen, från marken.
Vi har dessutom rejält höga pallar överallt på anläggningen.
De har heller aldrig hängt fuktigt utan alltid i tempererad sadelkammare.

@fio På förra sadeln var det någon i framkant, på höger sida, om jag minns rätt. På den här vet jag inte än.

@super Det tror (och hoppas) jag verkligen inte då sadelmakaren är duktig och välrenommerad. Varför skulle de dessutom försöka ändra på sadlar som jag fortfarande äger? 🤔

@super Det tror (och hoppas) jag verkligen inte då sadelmakaren är duktig och välrenommerad. Varför skulle de dessutom försöka ändra på sadlar som jag fortfarande äger? 🤔
[/QUOTE]
Jag tänkte mer på den du köpte begagnad.

Jag tänkte mer på den du köpte begagnad.
[/QUOTE]

Mja, den var en demosadel så känns inte som att det fanns anledning till att ändra den. Men säker kan man ju aldrig vara förstås.

Jag red ett kort pass för "min" portugisiska dressyrtränare igår, denna gång här hemma i Skottland då hon var besök för att hålla en av sina clinics. Jag har egentligen inte tillgång till någon privathäst för tillfället, men en kompis ville att jag skulle prova hennes häst och jag var inte sen att tacka nej, särskilt med tanke på att det är en Lusitano :love: Dock i ett helt annat format än de jag red i Portugal, den här kommer från tjurfäktningslinjer istället för dressyrlinjer och är mer kort, kraftig och liksom lite "satt".

Han är verkligen en enmanshäst och ägaren har haft otroligt mycket problem under de 4 år hon haft honom, så pass att jag tackade nej när jag blev erbjuden att rida honom för drygt 2 år sedan eftersom jag inte kände mig trygg. Han är extremt känslig och "hård" i huvudet och när han ballar ur gör han det rejält. Men de har verkligen kämpat på under de här åren, framförallt med mycket jobb från marken, och kommit så pass långt att jag nu kände mig bekväm med att hoppa upp efter att ägaren ridit ett kortare pass och konstaterat att hästen hade en bra dag.

Snacka om att jag blev förvånad när jag satt upp! Han gav en helt annan känsla än jag hade väntat mig av det jag sett från marken. När ägaren rider honom ser han långsam och nästan lat ut, men när jag hoppade upp kändes han närmast elektrisk :laugh: Tränaren var lika förvånad hon, det var första gången hon såg honom under en annan ryttare och för ägaren var det andra gången hon lät någon annan sitta upp. Jag som innan jag satt upp tänkte "ok, jag får nog vara nöjd om jag överhuvudtaget lyckas få hästen att trava" fick istället jobba med takt, tempo och övergångar så att han inte for iväg alldeles för mycket.

En otroligt trevlig häst, mjuk och samarbetsvillig och väldigt lätt i handen. Det mest avancerade vi provade oss på var öppna, annars gick passet mest ut på att hitta ett stadigt tempo och få honom nöjd och lugn samtidigt som jag fick jobba med att hitta styrkan i bålen, avslappning i skänkeln (ständigt denna skänkel 🙄) och, som alltid, uppåt och framåt med handen. Jag är väldigt positivt överraskad och skulle gärna vilja rida honom mer, men ägaren vågar inte låna ut honom utan att hon är med (vilket jag förstår) så vi får se hur det blir med den saken. Jag gissar att mycket av spänningen sitter i ägaren också (vilket inte är konstigt med tanke på allt de gått igenom tillsammans), jag märkte igår att hästen är extremt påverkad av hennes närvaro, men jag har såklart full respekt för att det är hennes häst och att hon känner honom bäst. Kul i alla fall att ha testat och fått en helt ny bild av honom!

Jaleo.webp

@Lillgrådis kul med fler som har både nordsvensk och halvblod 😁 Finns några riktigt duktiga med kallblod utomlands men tycker nästan att det är roligare att titta på dem man får följa på vägen. Inte bara se det färdiga resultatet. Gäller egentligen även halvblod också, superinspirerande att följa vanliga människor och få ta del av deras tankar, framsteg och bakslag som vi faktiskt alla har med våra hästars och vår egen utveckling. Sen finns det extra utmaningar med kallbloden som gör att jag, nu när jag har min första nordsvensk, är extra nyfiken på andras erfarenheter och hur de har resonerat 😊

Imorgon är det kliniken för Maja och jag hoppas verkligen hon är betydligt fräschare! Ikväll galopperade jag lite för första gången efter behandlingen och hon satte båda fattningarna på första försöket 🤩! Fortfarande skev och kroppskontrollen lämnar en del att önska men hon är verkligen så lite riden att jag inte kan kräva så mycket känner jag.
Screenshot_20241104_232307_Gallery.webp

@Lillgrådis kul med fler som har både nordsvensk och halvblod 😁 Finns några riktigt duktiga med kallblod utomlands men tycker nästan att det är roligare att titta på dem man får följa på vägen. Inte bara se det färdiga resultatet. Gäller egentligen även halvblod också, superinspirerande att följa vanliga människor och få ta del av deras tankar, framsteg och bakslag som vi faktiskt alla har med våra hästars och vår egen utveckling. Sen finns det extra utmaningar med kallbloden som gör att jag, nu när jag har min första nordsvensk, är extra nyfiken på andras erfarenheter och hur de har resonerat 😊

Darwin är min första nordsvensk också, ganska mycket ett spontanköp för att Dominus skulle få en jämnårig kompis att växa upp med och som inte skulle göra mig lika pank som ett halvblod till. Tänkte först att jag får rida in honom och grundskola och sedan kan jag kanske ha en medryttare till honom. Meeeen.... fyra år senare är jag bara "nej ingen annan får komma och peta på min kompis Darwin! Det är bara jag som ska rida och träna honom också." :p

Min häst har stått i drygt två månader typ pga operationer och komplikationer för mig. Han har väl gått 2-3 pass. Har fått svar att det inte finns en invärtes tumör som de först trodde. Så från ev palliativ vård har ändå resten känts som lottovinst. Kommer få immunterapi som jag inte vet mer om hur jobbigt det blir än. Men SÅ lättad iaf! 🥳
Hoppas må så bra att jag kan träna iaf min egen.
Han var så himla fin innan vi fick lägga ner. Så det är lite deppigt att han rasat ihop i kroppen nu när han stått. Men jag slipper iaf fundera på vad jag ska göra med honom om jag ska dö. Den var inte lätt iom drakbeteende som tydligen finns kvar mot andra. 🐉 Trodde nästan en stund att han blivit hur enkel som helst av ålder innan det visade sig. 😅
Även jag har fluffat till mig ännu mer av att sitta och uggla.🙄
Så det är väl bara att när jag får snart ta tag i att jobba igenom hans issues som inte mår så bra av att inte jobba rätt. Så far sambon fixa lite när vi jobbat någon vecka.
Hoppas, hoppas må så jag kan köra på!
Han med som stod längst in i boxen när jag höll fram tränset igår och han direkt satte fart mot det och höll på att inhalera även pannbandet innan han hunnit stanna typ. 😍
IMG_1344.webp

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
647
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
835
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 667
Senast: JohannaB
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 155
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hästen blir strävhårig på vintern