Dressyrsnack 17

Här är det också frost. Men är ju rätt dyrt att salta ridbanan så vet inte ens om det är värt? Det kommer ju växla mellan plus o minus nu säkert.
De är bra med folk som jobbar på rätt ställen 😉
Men det kommer behöva göras flera gånger och funkar till kanske Max -10.
Vi får se. Hästen ska vila också.

Alltså jag njuter så orimligt över att ha fullt stall och mycket att rida! Maja har blivit så pigg att hon knappt vet var hon ska ta vägen😅. Är verkligen så typiskt unghäst som i 10 minuter är så pigg att hon inte har nån takt och rimlighet, sen har jag fem minuter där hon är toppen och så sista fem minuterna så kämpar hon på men det blir lite för jobbigt. Galoppfattningarna tar sig och hon har väldigt fin kroppskontroll i galoppen.

Dio var så rolig att rida idag! Det är rätt så skönt att komma upp på sina egna och få glida runt lite mer på en "färdig" häst och så får en kvitto på vad en jobbar för. Vi tragglar ju på med vår bytesträning och idag var han väldigt luftig i rumpan men glömmer som bort att göra bytet fastän han lyfter🙈. Men men, en vacker dag så kanske poletten trillar ner. Måste helklippa honom också för med ridskoleklippningen svettas han ändå i tjocka pälsen och det kliar rejält på honom. Är rädd att det ska bli svamp i huden av det..

Fick låna häst (nåja, maxad D-ponny) från ridskolan idag så jag kunde rida för min tränare som vanligt. Å ena sidan väldigt roligt att få höra att jag red mitt tekniskt bästa pass nånsin. Å andra sidan lite trist att jag inte lyckats lika bra med min egen häst. Men jag har i alla fall lärt mig väldigt mycket de sista åren som jag kunde applicera på lånepållen. Som inte är nån stjärna, men håller sin galopp väldigt bra så jag blir aldrig påskjutande på henne och så är jag snäppet modigare för att hon är snäppet mindre.

Igår var det så fint väder, vindstilla, klarblå himmel och strålande sol. Red ut I skogen och allt var underbart 😍
Idag var det -1 och blåste 11 m/s, ifrågasatte starkt mitt livsval när jag skulle åka och träna och kopplade på släpet med stelfrusna fingrar 😅
Fy fan för vinter!

Men träningen gick så himla bra! Mjuk, lagom energinivå, väldigt rörlig och så rolig att rida 😍
Bästa Ärtan-pärtan!
20241120_111104.webp

Jag har ju ingen dressyrhäst för tillfället. Men jag läser här dagligen ändå.

Har ju barnens ponnyer att jobba med och det är ju en hel del utmaningar bara det. Dotterns D ponny är ett hetdjur , men ibland får man till det och hon kan faktiskt ta förhållningarna och vänta. Jobbar mycket med att få henne att länga överlinjen och slappna av där.

Sen har vi en femåring också, en C ponny som bara precis är inriden. Han är såå duktig och rolig. Jag har blivit lite feg inser jag och börjar gärna ridpasset med att först longera honom 5-10 minuter så att eventuella bocksprång ska få "komma ut" först. Men han har inte gjort något utan varit jätteduktig hela tiden. Godis varje uppsittning.
Han reds in som 4 åring och sedan inte riden alls förrän vi köpte honom nu i höst så det var ju att börja om lite från början. Skulle vilja rida ut mer bara rakt fram , men nu är det ju beckmörkt efter jobbet och det känns bättre med ridbanan just nu i alla fall, iom att han är så grön.
I söndags red vi dock ut jag och äldsta dottern. I full storm, men han gick tom först, inga ledsamheter utan han bara traskade på. Sen ett par galopper på ett fält också , samma där, lugn o sansad. Han har ändå lite go i sig så vi får se vad det blir av honom! Han är släkt med D- ponnyn och det märks lite.
Sen lilla b ponnyn men den rider jag inte, däremot tömkör jag henne en del.

En fråga är det någon som har eller har hört om man kan få dispans på influensa vaccin? Mysen blir så sjukt dålig varje gång så känner mig som en regelrätt djurplågare. Hade ut vet idag för tandkoll och vaccinering och när han stod och sov ruset av sig så åkte jag och skiftade däck på bil och släp. När jag kom tillbaka står han och skakar och jag får inte röra halsen. Han äter iaf sitt kraftfoder men är väldigt smärtpåverkad. Tempade men ingen temp än iaf. Vi har provat att spruta i bröstmuskeln oxå men det gav i stort sett samma resultat men då blev han mer som halt. Känns faktiskt inte rimligt att han ska plågas så här! Han tål inte metacam heller så kan inte hjälpa honom med det utan i så fall får vi spruta med kortison.😭😫

Vi har tränat idag! Testade lite byten och han gör dem men det blir "hoppbyten" varje gång så det känns ju lite sådär... Han byter alltså med fram först och sen bak, i samma språng men bytet är inte korrekt utan han gör det som över en bom. Överallt står det att det är så himla svårt att lära om hästar som gör så och jag är ju verkligen inget proffs :(

En fråga är det någon som har eller har hört om man kan få dispans på influensa vaccin? Mysen blir så sjukt dålig varje gång så känner mig som en regelrätt djurplågare. Hade ut vet idag för tandkoll och vaccinering och när han stod och sov ruset av sig så åkte jag och skiftade däck på bil och släp. När jag kom tillbaka står han och skakar och jag får inte röra halsen. Han äter iaf sitt kraftfoder men är väldigt smärtpåverkad. Tempade men ingen temp än iaf. Vi har provat att spruta i bröstmuskeln oxå men det gav i stort sett samma resultat men då blev han mer som halt. Känns faktiskt inte rimligt att han ska plågas så här! Han tål inte metacam heller så kan inte hjälpa honom med det utan i så fall får vi spruta med kortison.😭😫
Det går att söka dispens. https://ridsport.se/tavling/arrangera-tavling/dispens

Fumo får i rumpan, han kan inte balansera med halsen annars.

Zacke var SÅ rolig ikväll! Han har tagit det lugnt sen Linköping och gått några turer i skogen bara. Är full snöstorm så vi tog oss till ridhuset ikväll och jag ville mest känna lite på honom. Red på vanligt träns och i min fårskinnssadel som jag äääälskar. Gubbe var så pigg att jag satt löst ett par gånger😂. Räckte att den andra hästen i ridhuset frustade så pep han iväg 😅. Det gör mig så himla glad ändå! Så blir han verkligen inte när kroppen tar emot. Eftersom han kändes så fräsch jobbade vi lite arbetspiruetter och det görs med massa morötter. Fungerar väldigt bra för att motivera honom🧡.

Screenshot_20241120_235310_Gallery.webp

Jag hade en gång en katt som blev ruskigt dålig av vaccination om han fick ett 'levande'. Men bytte man till ett 'avdödat' så var det inga problem.
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut på hästfronten men kan väl vara värt att kolla? 🤔

Nelly börjar kännas mer och mer ridbar igen. Framförallt en bit in i passet när hon slappnar av och kommer fram ordentligt. Vinterkylan sätter sig tyvärr i huvudet på henne så hon kan vara tokspänd ibland. Igår fick jag rapport om att hon hade rest sig och varit allmänt stökig vid insläpp, så då fick hon värma upp med 40 minuter i skrittmaskinen innan jag hoppade upp😅
Ska nog fortsätta så nu när det är så kallt👍

Igår var hon iaf väldigt fin framförallt i galoppen. Duktig i förvända, trots att det ibland råkade bli väldigt svåra linjer eftersom det var folk ivägen överallt i ridhuset🙈
Duktig häst👌

IMG_1611.webp

Vi diskuterade det men iom att Mysen får så kraftiga reaktioner så tyckte inte vet att det var så god idé. Hur har Fumo reagerat när han fått i halsen?
Han blev så pass stel att han inte kunde böja halsen åt sidorna, vilket gjorde honom rätt vinglig. Hög feber, jättehängig. Nu med dosen i rumpan och metacam (såg att det dock inte skulle funka för er) får han lite förhöjd temp 1-2 dagar bara.

Han blev så pass stel att han inte kunde böja halsen åt sidorna, vilket gjorde honom rätt vinglig. Hög feber, jättehängig. Nu med dosen i rumpan och metacam (såg att det dock inte skulle funka för er) får han lite förhöjd temp 1-2 dagar bara.
Mysen är så dålig idag så vet skrev ut kortison, fick knappt i honom det.. Han vill heller inte äta sitt silage och om jag försöker röra halsen så kastar han sig hejdlöst och börjar skaka.😭 Hoppas innerligt att kortisonet kickar in snart!!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
647
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
835
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 666
Senast: JohannaB
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 149
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar