Dressyrsnack 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lite andra hästar och rida. I morgon ska jag faktiskt få rida en häst som är placerad MsvA, så folk tycker lite synd om mig, och lånar ut deras fina hästar.. Vet inte riktigt om jag är så sugen på att rida, allt jag vill är att Mirre ska bli frisk. Helst igår.

Så trist. :( Kan det ha uppkommit kompensatoriskt kanske? Håller tummarna för att han svarar bra på behandlingen.

Så trist. :( Kan det ha uppkommit kompensatoriskt kanske? Håller tummarna för att han svarar bra på behandlingen.
Jag är lite inne på att han gjort ngt knas i hagen dagarna innan ÅB. Jag var ute och red med MsvA-hästen och hans ägare och sa att hon aldrig sett honom så fräsch, bara i helgen. Så jag håller lite tummarna för att det är ngt sånt.

Fick PM från en tjej som har en syster till honom som sa att hennes haft liknande i typ tre år (hon är också 7), och nu är den utdömd (triangelmärkt) pga artros som satt sig på Gaffelband. Det hade varit typiskt mig och min tur på ngt sätt, att jag förlorar det som betyder ngt. Men nu ska jag inte ta ut ngt i förskott, även om jag inte kan låta bli att oroa ihjäl mig. :cry:

Här är det som vanligt.
S visade sin fina och gulliga sida i två dagar, igår började jag min arbetsdag med att bli irriterad över hur otroligt dryg han kan vara 😒
Kaoset är blockad igen efter att ha betett sig som en fullkomlig idiot, igen 😅
Så tillbaka på ruta ett.

Skaffat Tinder för att tänka på något annat än mina misslyckade relationer.
Ska försöka härda ut en vecka innan jag ger upp det igen.
Gissar att detta hamnade i fel tråd, men spännande ändå😁.

Min pingla fick en avslappnande longering idag och vila imorgon då jag har en heldags utbildning framför mig och hinner inte på kvällen sen. Söndag är medryttarens dag så jag återgår till ridning nästa vecka. Måndag har vi dressyrclinic för vuxengruppen på ridskolan och förhoppningsvis träning för tränare på lördagen. Oklart ännu 🙌

Jag är lite inne på att han gjort ngt knas i hagen dagarna innan ÅB. Jag var ute och red med MsvA-hästen och hans ägare och sa att hon aldrig sett honom så fräsch, bara i helgen. Så jag håller lite tummarna för att det är ngt sånt.

Fick PM från en tjej som har en syster till honom som sa att hennes haft liknande i typ tre år (hon är också 7), och nu är den utdömd (triangelmärkt) pga artros som satt sig på Gaffelband. Det hade varit typiskt mig och min tur på ngt sätt, att jag förlorar det som betyder ngt. Men nu ska jag inte ta ut ngt i förskott, även om jag inte kan låta bli att oroa ihjäl mig. :cry:

Så tungt när man inte vet. Håller tummarna för nån liten dumhet i hagen.

Vet precis hur lätt det är att dra iväg med katastroftankar, men de kan ju ha krångliga hältor och sen bli helt friska bara man hittar rätt. Håller tummarna för er!

Maja fortsätter bygga den där rumpan🍑
FunPic_20241207_213134050.webp

Jag har inte ridit på ca 5 veckor. Dels för att det inte varit roligt (se tidigare inlägg) och dels pga sjukdom, jobbresa och vajsing på ett knä). Har ju jobbat honom från backen och medryttaren har ridit 2-3 ggr/v.

Igår satt jag upp igen. Lite antingen börjar jag rida eller så får jag sälja honom. Och han var den där pigga, framåt stabila hästen som jag vet att han brukar vara. Bara mysig, lyhörd (men vill ALLTID framåt) och bara följer med en när man sitter på. Så skönt att veta att han kan vara så fin fortfarande.

Ska försöka komma igång att rida igen, men får vara lite försiktig, då knät inte protesterade under ridpasset men definitivt på kvällen efter.

Dressyrade med mina gubbar igår och som jag älskar att rida dom! Jag har definitivt blivit påverkad av hela hästvälfärdsdebatten och försöker verkligen utveckla min ridning. Har nära nog helt slutat rida med sporrar, förutom på tävling/riktig träning med Zacke, använder spö då och då för att peta på lite men bara just i samlande arbete. Är ännu mer noggrann med beröm och i synnerhet Zacke jobba jag mer belöningsbaserat med morötter då det gett väldigt bra resultat. Får honom att anstränga sig lite extra även när han tycker det är lite för jobbigt.

Har ni också blivit påverkade så pass att ni ändrat något i er ridning och träning med hästarna?

Har träning bokad med båda imorgon, men vette tusan om jag orkar ha med båda. Blir nog bara Dio som får följa med.

Dressyrade med mina gubbar igår och som jag älskar att rida dom! Jag har definitivt blivit påverkad av hela hästvälfärdsdebatten och försöker verkligen utveckla min ridning. Har nära nog helt slutat rida med sporrar, förutom på tävling/riktig träning med Zacke, använder spö då och då för att peta på lite men bara just i samlande arbete. Är ännu mer noggrann med beröm och i synnerhet Zacke jobba jag mer belöningsbaserat med morötter då det gett väldigt bra resultat. Får honom att anstränga sig lite extra även när han tycker det är lite för jobbigt.

Har ni också blivit påverkade så pass att ni ändrat något i er ridning och träning med hästarna?

Har träning bokad med båda imorgon, men vette tusan om jag orkar ha med båda. Blir nog bara Dio som får följa med.

Kul! Jag har gått med i Belöningsbaserad hästträning i Sverige och tränar mer avskalat markarbete dvs med hästarna helt lösa i paddocken i stället för longerlina eller tömkörning. Där de tydligt kan välja själva när eller om de vill gå ifrån och göra något annat. Det är utmanande att vara konsekvent och tydlig i kroppsspråket när det är mitt mesta/enda språk utan någon fysisk påverkan, men hästarna är snabblärda och otroligt ambitiösa så hittills har de varit med mig ändå. Men jag försöker ju att få in det belöningsbaserade som stomme i ridningen också.

Majoriteten av de instagramkonton som jag numera följer använder sig av belöningsbaserad och generellt en mer inkännande träning än den som visas av de klassiska dressyrtävlingsryttarna. Färre ridhusfilmer, mindre bensprätt och gladare hästögon. Det är den vägen jag vill fortsätta på med mina hästar och samtidigt utvecklas till att kunna starta någon dressyrklass nästa år.

Jag har gått åt fel håll 🙈😭
Innan hade jag egen häst, gått kurser i belöningsbaserat och red gärna helt utan utrustning. Basen för all hantering var ju belöningsbaserat! Sålde honom när jag fick barn.

Nu rider jag på ridskola, även om den har rätt bra hästtänk så är det ju inte i närheten av det jag är van eller föredrar.

Nja. Jag tycker det är jättesvårt att dels veta vad som är okej eller ej och dels kunna rida med mindre användning av spö och sporrar.

Jag red ganska länge utan sporrar, sen tyckte min tränare (som själv föredrar hästar som är lyhörda nog att de inte behövs) att jag borde använda dem, för att klämma mindre med benen. Han ville också att jag skulle använda spö något mer än jag gjorde för att vänja av mig med att rida med mycket ben och säte. Så idag använder jag ju mer sporrar och något mer spö än jag gjorde tidigare, men sitter betydligt mer stilla och gör mindre med kroppen. Och har i gengäld en häst som surar mycket mindre, så jag tror ju hon uppskattar både stillheten och tydligheten. Men visst, då går tanken hos mig ibland "Har jag 'kuvat' henne genom att ställa krav och driva igenom dessa?" Jag har dock svårt att tro det eftersom ridningen känns mer harmonisk.

Men jag har ju en häst som i grunden inte har jättemycket "will to please" eller är särskilt "arbetsavlad". Kan hon undvika att anstränga sig så gör hon ofta det.

Jag följer utvecklingen i Danmark med stort intresse. I viss mån för röran kring deras ridsportförbund men mest för ett mycket aktivt djuretiskt råd som ligger på envist och hårt för att åstadkomma konkreta förändringar. Uppenbart är rådet inte nöjda med vad organisationerna själva har presterat utan föreslår nu en uppstramad lagstiftning med direkta förbudsregler,
bl a sammanfattat som:

Behov for lovgivning: Rådet foreslår specifik lovgivning, der fastsætter minimumsstandarder for hestevelfærd på tværs af sportsdiscipliner. Organisationernes egne tiltag er ikke tilstrækkelige.

Kulturændring: Heste bør ikke betragtes som sportsredskaber, men som dyr med biologiske behov. Fokus på respekt for hesten og dens velfærd skal være centralt.

"Det Dyreetiske Råd mener, at fokus i evalueringen især bør rettes mod brugen af komplekse former for bid, stramheden af næsebånd, stramning af tøjler og hjælpetøjler, samt klare kriterier for anvendelse af pisk og sporer. Rådet anbefaler konkret følgende lovmæssige tiltag:

▪ Forbud mod brug af bid, der indebærer en væsentlig risiko for afklemning af blodforsyning til hestens tunge, fx kandarbid.
▪ Fastsættelse af en grænse for, hvor stramt næsebåndet må være, samt en anvisning på, hvordan dette måles.
▪ Forbud mod brug af sporer og pisk med en kraft, der har karakter af slag og spark.
▪ Forbud mod brug af tungebånd. Rådet bemærker, at de relevante hestesportsorganisationer selv har besluttet at forbyde dette i egne regler fra 1. januar 2025."

Jag har ju varit på den här "resan" ganska länge, och som alltid leder det till verkliga djupdyk 😅.

Det jag utforskar numera är att rida med extremt små hjälper, fast dom gör väldigt mycket, enligt teorierna som finns i akademiskt och klassisk/fransk ridkonst.

Kanske framförallt för att det passar mitt kroppsbygge bättre. Jag är långbent, överrörlig, autistisk, och liksom krampar ihop både mentalt och fysiskt av det traditionella dragandet och tryckandet och många hjälper samtidigt. Skulle jag bära sporrar så skulle dom ändå inte ta i hästen utan att jag spänner benet och drar upp benet/hälen. Skulle jag ha 5kg i händerna skulle jag få kramp i armar, axlar, handleder, nacke, och inte kunna koncentrera mig.

Jag jobbar alltså just nu mest med att få kontroll på mitt eget bäcken och balans, och har turen att ha en häst som är skolad såpass att han utan problem kan svara på det. Jag har för det mesta endast tyglarnas vikt i handen, och skänkla kan innebära att vicka tårna lite inuti skon (men framförallt är det bäckenets vinkel som får styra farten framåt).

Less is more! Och man får en morot när man gjort rätt 😛.

Jag tycker mest det ger mig mer ångest och huvudbry jag... :D Jag får typ panik när någon håller i en telefon när jag rider och jag inte direkt har koll på huvudets placering, eller när jag ridit ngt lite grönt och fladdrigt på ridskolan och folk tasslar på läktaren osv. Min redan självupptagna själ tror liksom alltid att jag ska bli nästa uthängning på sociala medier.

På min egen fladdriga fjant så finns det så många sekvenser av vår gemensamma tillvaro som garanterat ser helt förskräckliga ut att jag får magont vid bara tanken på att någon tittar kritiskt och ibland tänker jag att jag hade blivit avstängd for life om någon mätt tryck i käften på djuret under något av hans krumsprång när han skuttar iväg pga livsfarliga sandskvätt på väggen eller knäppande ridhusväggar och jag hamnar bakom balansen och håller i mig i tyglarna för allt vad livet är mig kärt. :o

Jag har ju varit på den här "resan" ganska länge, och som alltid leder det till verkliga djupdyk 😅.

Det jag utforskar numera är att rida med extremt små hjälper, fast dom gör väldigt mycket, enligt teorierna som finns i akademiskt och klassisk/fransk ridkonst.

Kanske framförallt för att det passar mitt kroppsbygge bättre. Jag är långbent, överrörlig, autistisk, och liksom krampar ihop både mentalt och fysiskt av det traditionella dragandet och tryckandet och många hjälper samtidigt. Skulle jag bära sporrar så skulle dom ändå inte ta i hästen utan att jag spänner benet och drar upp benet/hälen. Skulle jag ha 5kg i händerna skulle jag få kramp i armar, axlar, handleder, nacke, och inte kunna koncentrera mig.

Jag jobbar alltså just nu mest med att få kontroll på mitt eget bäcken och balans, och har turen att ha en häst som är skolad såpass att han utan problem kan svara på det. Jag har för det mesta endast tyglarnas vikt i handen, och skänkla kan innebära att vicka tårna lite inuti skon (men framförallt är det bäckenets vinkel som får styra farten framåt).

Less is more! Och man får en morot när man gjort rätt 😛.
Det här att ha fysiska förutsättningar som gör att en inte kan använda kroppen på ren styrka är inte så tokigt faktiskt! Jag har själv tappat massor av styrka i axlar/rygg/nacke/armar sen jag skadade mig. Det gör att mina hästar måste vara lätta på hjälperna. Lätta i handen och snabba för skänkeln. Tycker det är så jobbigt att komma upp på andras hästar som är rida på styrka, funkar inte alls för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 855
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
767
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
909
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 775
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar