Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TÀnkte just skriva samma sak!Gud vad ni Àr modiga
Glad att haflingern inte vet hur man bockar
Efter gÄrdagens trÄkpass med Zacke sÄ tog jag oss ner till ridhuset ikvÀll igen. Satte pÄ kandaret och det Àr som en helt annan hÀst. LÀtt I kontakten, stilla i munnen, lydig och otroligt lÀttsam i typ allt. Fick ett vÀldigt bra tips av WE-trÀnaren att tÀnka framÄt med lillfingret för att fÄ fram nosen. Har nog aldrig haft sÄ fin form pÄ honom!
Jag VILL verkligen kunna rida honom pĂ„ trĂ€ns, och det gĂ„r ju, men det Ă€r nĂ„got helt annat att rida pĂ„ kandaret. I all den debatt som Ă€r och att jag vill vara ett föredöme osv kĂ€nner jag mig som en svartfot som tycker om kandaret. Ăven Dio föredrar jag pĂ„ kandaret.
Och sÄ sporrarna. Har ridit dom senaste passen pÄ Dio utan sporrar. à terigen, det Gà R helt okej men jag tycker mycket bÀttre om kÀnslan med sporrar. Utan blir trubbigare och med Dio som Àr vÀldigt kÀnslig fÄr jag nÀstan kÀnslan att han tycker skÀnkeln blir otydlig.
à terigen, jag VILL ju vara en snÀll och bra ryttare.
Och sÄ Àr de sÄdÀr lite korta i ryggen och mjuka i kroppen sÄ halsen bara försvinner in under enHaha, med Fager Àr det precis tvÀrtom! Han kan inte ligga bakom för dÄ fÄr han inte springa tillrÀckligt fort och dÄ jÀklar vad kan han bocka lÄnga ben och smidig hÀst ger bra skjuts i bocksprÄngen
Gud vad ni Àr modiga
Glad att haflingern inte vet hur man bockar
Jag Àr inte ett dugg modig, jag hÄller i mig och grÄter inombords! Eller utombords om jag drattar av. DÄ springer han dessutom hem utan undantag.TÀnkte just skriva samma sak!
Min hÀst har försökt bocka med mig tvÄ-tre gÄnger ute och jag tycker inte alls att det Àr nÄtt hon borde syssla med!! Usch!
Samma sak i hoppningen, tvÄ-tre gÄnger under vÄra fyra Är.
Tur att hon Àr lite lÄngsam och osmidig!
Vi hoppade idag och jag undrar om hon gnÀller lite över hoppsadeln för hon hoppar villigt men kÀnns som seg kola... Vanligtvis brukar hon tÀnda till efter ett tag och bli sjÀlvgÄende (framför skÀnkeln).
Jag Àr inte alls sugen pÄ ny sadel.
Ălskar egentligen ocksĂ„ kandar, kĂ€nns som jag hamnar pĂ„ banan med trĂ€nset pĂ„ hela tiden för att jag undermedvetet matats sĂ„ mycket pĂ„ sociala medier osv med att âalla borde rida pĂ„ trĂ€nsâ och hur hemskt allt Ă€r med kandaret och hej och hĂ„ men det Ă€r ju ett sĂ„ himla bra verktyg egentligen. NĂ€, fĂ„r rycka upp mig.Svartfot? Jag Ă€lskar kandaret. Har bara ingen hĂ€st som gĂ„r pĂ„ det nu. Men det Ă€r ett fantastiskt verktyg om man fattar att man inte kan dra i bĂ„de bridong och stĂ„ngtygeln samtidigt och att dom ska anvĂ€ndas var för sig.
Men Zacke kan nog mkt vÀl vara inriden pÄ Kandar. Jag hade en PRE inackorderad hos mig och den var inriden och utbildad pÄ Kandar sÄ det var skitsvÄrt för henne att rida pÄ trÀns.
Jag grubblar ocksÄ angÄende det hÀr med kandar och dess framtid och hur jag ska förhÄlla mig. Jag har ju en som inte gillar specifikt tungtryck och blir stilla i munnen med kedja. Jag har lÀngtat tills hon gÄr klasser dÀr kandar Àr tillÄtet men vet inte om jag gör det lÀngre...?
Det hÄller jag sÄklart med om och det Àr sÄ jag resonerat hittills. Hon rids relativt lite pÄ kandar egentligen utan försöker hitta liknande alternativ med tex kedja pÄ baucher, kimblewick (utan hÀvstÄng) etc men det hjÀlper mig tyvÀrr inte i tÀvlingssammanhang.
Det Àr vÀl mer kÀnslan att kandar nÀstan börjar bli "skÀmmigt" och folk man möter vet ju inte varför jag valt kandar pÄ just denna hÀst etc.
Ălskar egentligen ocksĂ„ kandar, kĂ€nns som jag hamnar pĂ„ banan med trĂ€nset pĂ„ hela tiden för att jag undermedvetet matats sĂ„ mycket pĂ„ sociala medier osv med att âalla borde rida pĂ„ trĂ€nsâ och hur hemskt allt Ă€r med kandaret och hej och hĂ„ men det Ă€r ju ett sĂ„ himla bra verktyg egentligen. NĂ€, fĂ„r rycka upp mig.
Det Àr dÀrför tyskarna tycker vi Àr galna hÀr. Det Àr en annan sak med kandar. Inte hÄrdare eller vÀrre (om hÀsten gillar det och ryttaren förstÄr det).Det Àr inte dom dÀr klassiska mÀnniskorna iallafall som alltid har Äsikter om tÀvlingsdressyren, det Àr en annan kategori mÀnniskor som hatar kandar. Troligtvis har dom aldrig ridit sjÀlva pÄ kandar.
Ja nu lĂ„ter jag som en sĂ„dan.. har du inte sjĂ€lv ridit sĂ„ bla bla. Men det ĂR en sĂ„ otroligt stor skillnad att rida pĂ„ Kandaret nĂ€r man lĂ€rt sig att finlira med det. SvĂ„rt att förklara skillnaden om man inte upplevt den sjĂ€lv.
Nej det brukar vara de som tror benhĂ„rt att bettlöst Ă€r snĂ€llare Ă€n allt annat alternativt att vanligt trĂ€nsbett alltid Ă€r milt och snĂ€llt, oavsett vad man gör med det⊠Jag tror som du att de aldrig ridit med det, pĂ„ en hĂ€st som âkanâ det. Just hur man kan anvĂ€nda stĂ„ngen i samlingen, det gĂ„r liksom inte att fĂ„ till pĂ„ samma sĂ€tt med trĂ€ns.Det Ă€r inte dom dĂ€r klassiska mĂ€nniskorna iallafall som alltid har Ă„sikter om tĂ€vlingsdressyren, det Ă€r en annan kategori mĂ€nniskor som hatar kandar. Troligtvis har dom aldrig ridit sjĂ€lva pĂ„ kandar.
Ja nu lĂ„ter jag som en sĂ„dan.. har du inte sjĂ€lv ridit sĂ„ bla bla. Men det ĂR en sĂ„ otroligt stor skillnad att rida pĂ„ Kandaret nĂ€r man lĂ€rt sig att finlira med det. SvĂ„rt att förklara skillnaden om man inte upplevt den sjĂ€lv.
Svarfot Àr ett gammalt uttryck för nÄgon som gÄr emot en strejk. Tycker det Àr ett sÄ roligt uttryck.Svartfot? Jag Àlskar kandaret. Har bara ingen hÀst som gÄr pÄ det nu. Men det Àr ett fantastiskt verktyg om man fattar att man inte kan dra i bÄde bridong och stÄngtygeln samtidigt och att dom ska anvÀndas var för sig.
Men Zacke kan nog mkt vÀl vara inriden pÄ Kandar. Jag hade en PRE inackorderad hos mig och den var inriden och utbildad pÄ Kandar sÄ det var skitsvÄrt för henne att rida pÄ trÀns.
Svarfot Àr ett gammalt uttryck för nÄgon som gÄr emot en strejk. Tycker det Àr ett sÄ roligt uttryck.
Jo men med rÄdande klimat och att jag har sÄ starka Äsikter om hÀstvÀnlig ridning kÀnner jag mig lite som en förrÀdare som verkligen tycker om kandaret .Jo, jag vet vad det betyder Jag blev bara förvÄnad över att du kÀnner dig som en!
Men ridning pÄ kandar behöver ju inte betyda ej gÀstvÀnlig ridning, i min vÀrld. Men man blir ju pÄverkad, jag med.Jo men med rÄdande klimat och att jag har sÄ starka Äsikter om hÀstvÀnlig ridning kÀnner jag mig lite som en förrÀdare som verkligen tycker om kandaret .
Jo men med rÄdande klimat och att jag har sÄ starka Äsikter om hÀstvÀnlig ridning kÀnner jag mig lite som en förrÀdare som verkligen tycker om kandaret .
Nyfiken! Vet du varför hon rekommenderar kimblewick? Och nÄgon sÀrskilt mundel?Det Àr sÄ lÀtt hÀnt att man slutar se skogen för alla trÀd nÀr som nu ridsporten Àr under lupp.
Som @fio (?) skrev lite högre upp sÄ Àr inte trÀnsbett sÀrskilt snÀlla bett överhuvudtaget vilket mÄÄÄÄÄnga glömmer. Den vÀldigt vÀlrenommerade veterinÀren och hÀsttandlÀkaren jag anvÀnder till min hÀst föresprÄkar nÄgot "sÄ hemskt" som Kimblewick till mÄnga av sina kunder och rider sin egen hÀst pÄ det (PÄ tal om det borde jag rota fram ett och testa pÄ min dÄ vet rekommenderade det förra gÄngen vi kollade tÀnderna).
Alla hÀstar Àr individer och ska vi vara bra hÀstÀgare mÄste vi ju ocksÄ behandla dem som de. Funkar inte trÀnsbett varför envisas?
Rak eller rak med tungfrihet.Nyfiken! Vet du varför hon rekommenderar kimblewick? Och nÄgon sÀrskilt mundel?
Tack för svarRak eller rak med tungfrihet.
För att hÀvstÄngsbett Àr bÀttre för hÀstars mun och tÀnder jmf med trÀnsbett.
Ja enda problemet Àr vÀl att man inte fÄr tÀvla dressyr pÄ kimblewick?Det Àr sÄ lÀtt hÀnt att man slutar se skogen för alla trÀd nÀr som nu ridsporten Àr under lupp.
Som @fio (?) skrev lite högre upp sÄ Àr inte trÀnsbett sÀrskilt snÀlla bett överhuvudtaget vilket mÄÄÄÄÄnga glömmer. Den vÀldigt vÀlrenommerade veterinÀren och hÀsttandlÀkaren jag anvÀnder till min hÀst föresprÄkar nÄgot "sÄ hemskt" som Kimblewick till mÄnga av sina kunder och rider sin egen hÀst pÄ det (PÄ tal om det borde jag rota fram ett och testa pÄ min dÄ vet rekommenderade det förra gÄngen vi kollade tÀnderna).
Alla hÀstar Àr individer och ska vi vara bra hÀstÀgare mÄste vi ju ocksÄ behandla dem som de. Funkar inte trÀnsbett varför envisas?