Dressyrsnack 16

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Gud vad ni Ă€r modiga🙈🙈🙈
Glad att haflingern inte vet hur man bockar 😂
TĂ€nkte just skriva samma sak!
Min hÀst har försökt bocka med mig tvÄ-tre gÄnger ute och jag tycker inte alls att det Àr nÄtt hon borde syssla med!! Usch!
Samma sak i hoppningen, tvÄ-tre gÄnger under vÄra fyra Är.
Tur att hon Àr lite lÄngsam och osmidig!

Vi hoppade idag och jag undrar om hon gnÀller lite över hoppsadeln för hon hoppar villigt men kÀnns som seg kola... Vanligtvis brukar hon tÀnda till efter ett tag och bli sjÀlvgÄende (framför skÀnkeln).
Jag Ă€r inte alls sugen pĂ„ ny sadel. 😅

Efter gÄrdagens trÄkpass med Zacke sÄ tog jag oss ner till ridhuset ikvÀll igen. Satte pÄ kandaret och det Àr som en helt annan hÀst. LÀtt I kontakten, stilla i munnen, lydig och otroligt lÀttsam i typ allt. Fick ett vÀldigt bra tips av WE-trÀnaren att tÀnka framÄt med lillfingret för att fÄ fram nosen. Har nog aldrig haft sÄ fin form pÄ honom!

Jag VILL verkligen kunna rida honom pĂ„ trĂ€ns, och det gĂ„r ju, men det Ă€r nĂ„got helt annat att rida pĂ„ kandaret. I all den debatt som Ă€r och att jag vill vara ett föredöme osv kĂ€nner jag mig som en svartfot som tycker om kandaret. Även Dio föredrar jag pĂ„ kandaret.

Och sĂ„ sporrarna. Har ridit dom senaste passen pĂ„ Dio utan sporrar. Återigen, det GÅR helt okej men jag tycker mycket bĂ€ttre om kĂ€nslan med sporrar. Utan blir trubbigare och med Dio som Ă€r vĂ€ldigt kĂ€nslig fĂ„r jag nĂ€stan kĂ€nslan att han tycker skĂ€nkeln blir otydlig.

Återigen, jag VILL ju vara en snĂ€ll och bra ryttare.

Svartfot? Jag Àlskar kandaret. Har bara ingen hÀst som gÄr pÄ det nu. Men det Àr ett fantastiskt verktyg om man fattar att man inte kan dra i bÄde bridong och stÄngtygeln samtidigt och att dom ska anvÀndas var för sig.

Men Zacke kan nog mkt vÀl vara inriden pÄ Kandar. Jag hade en PRE inackorderad hos mig och den var inriden och utbildad pÄ Kandar sÄ det var skitsvÄrt för henne att rida pÄ trÀns.

Haha, med Fager Ă€r det precis tvĂ€rtom! Han kan inte ligga bakom för dĂ„ fĂ„r han inte springa tillrĂ€ckligt fort och dĂ„ jĂ€klar vad kan han bocka 🙈 lĂ„nga ben och smidig hĂ€st ger bra skjuts i bocksprĂ„ngen
Och sĂ„ Ă€r de sĂ„dĂ€r lite korta i ryggen och mjuka i kroppen sĂ„ halsen bara försvinner in under en 😆

Fumo gör en variant som kĂ€nns ungefĂ€r som att han hoppar upp i luften och vrider om sig som en disktrasa, den Ă€r skoj! 😬

Gud vad ni Ă€r modiga🙈🙈🙈
Glad att haflingern inte vet hur man bockar 😂

TĂ€nkte just skriva samma sak!
Min hÀst har försökt bocka med mig tvÄ-tre gÄnger ute och jag tycker inte alls att det Àr nÄtt hon borde syssla med!! Usch!
Samma sak i hoppningen, tvÄ-tre gÄnger under vÄra fyra Är.
Tur att hon Àr lite lÄngsam och osmidig!

Vi hoppade idag och jag undrar om hon gnÀller lite över hoppsadeln för hon hoppar villigt men kÀnns som seg kola... Vanligtvis brukar hon tÀnda till efter ett tag och bli sjÀlvgÄende (framför skÀnkeln).
Jag Ă€r inte alls sugen pĂ„ ny sadel. 😅
Jag Ă€r inte ett dugg modig, jag hĂ„ller i mig och grĂ„ter inombords! đŸ€Ł Eller utombords om jag drattar av. DĂ„ springer han dessutom hem utan undantag.

Svartfot? Jag Àlskar kandaret. Har bara ingen hÀst som gÄr pÄ det nu. Men det Àr ett fantastiskt verktyg om man fattar att man inte kan dra i bÄde bridong och stÄngtygeln samtidigt och att dom ska anvÀndas var för sig.

Men Zacke kan nog mkt vÀl vara inriden pÄ Kandar. Jag hade en PRE inackorderad hos mig och den var inriden och utbildad pÄ Kandar sÄ det var skitsvÄrt för henne att rida pÄ trÀns.
Älskar egentligen ocksĂ„ kandar, kĂ€nns som jag hamnar pĂ„ banan med trĂ€nset pĂ„ hela tiden för att jag undermedvetet matats sĂ„ mycket pĂ„ sociala medier osv med att ”alla borde rida pĂ„ trĂ€ns” och hur hemskt allt Ă€r med kandaret och hej och hĂ„ men det Ă€r ju ett sĂ„ himla bra verktyg egentligen. NĂ€, fĂ„r rycka upp mig.

Jag grubblar ocksÄ angÄende det hÀr med kandar och dess framtid och hur jag ska förhÄlla mig. Jag har ju en som inte gillar specifikt tungtryck och blir stilla i munnen med kedja. Jag har lÀngtat tills hon gÄr klasser dÀr kandar Àr tillÄtet men vet inte om jag gör det lÀngre...?

Det hÄller jag sÄklart med om och det Àr sÄ jag resonerat hittills. Hon rids relativt lite pÄ kandar egentligen utan försöker hitta liknande alternativ med tex kedja pÄ baucher, kimblewick (utan hÀvstÄng) etc men det hjÀlper mig tyvÀrr inte i tÀvlingssammanhang.
Det Àr vÀl mer kÀnslan att kandar nÀstan börjar bli "skÀmmigt" och folk man möter vet ju inte varför jag valt kandar pÄ just denna hÀst etc.

Dom gamla mÀstarna vÀnder sig vÀl i graven nu kan jag tÀnka... De flesta har inte ens en aning om hur ett kandar fungerar och bara för att ett trÀnsbett ser snÀllare ut pÄ bild sÄ Àr det inte ett sÀrskilt snÀllt bett egentligen.

Men det Àr vÀl klart att om man bara ser tÀvlingshÀstar indragna i nacken och huvudet pÄ Kandar med en stÄng i 90 graders vinkel sÄ kan man absolut ifrÄgasÀtta. Det Àr ju inte Kandarets fel egentligen sÄ det Àr ju synd att det blivit en sÄdan skÀmskudde.

Älskar egentligen ocksĂ„ kandar, kĂ€nns som jag hamnar pĂ„ banan med trĂ€nset pĂ„ hela tiden för att jag undermedvetet matats sĂ„ mycket pĂ„ sociala medier osv med att ”alla borde rida pĂ„ trĂ€ns” och hur hemskt allt Ă€r med kandaret och hej och hĂ„ men det Ă€r ju ett sĂ„ himla bra verktyg egentligen. NĂ€, fĂ„r rycka upp mig.

Det Àr inte dom dÀr klassiska mÀnniskorna iallafall som alltid har Äsikter om tÀvlingsdressyren, det Àr en annan kategori mÀnniskor som hatar kandar. Troligtvis har dom aldrig ridit sjÀlva pÄ kandar.

Ja nu lĂ„ter jag som en sĂ„dan.. har du inte sjĂ€lv ridit sĂ„ bla bla. Men det ÄR en sĂ„ otroligt stor skillnad att rida pĂ„ Kandaret nĂ€r man lĂ€rt sig att finlira med det. SvĂ„rt att förklara skillnaden om man inte upplevt den sjĂ€lv.

Det Àr inte dom dÀr klassiska mÀnniskorna iallafall som alltid har Äsikter om tÀvlingsdressyren, det Àr en annan kategori mÀnniskor som hatar kandar. Troligtvis har dom aldrig ridit sjÀlva pÄ kandar.

Ja nu lĂ„ter jag som en sĂ„dan.. har du inte sjĂ€lv ridit sĂ„ bla bla. Men det ÄR en sĂ„ otroligt stor skillnad att rida pĂ„ Kandaret nĂ€r man lĂ€rt sig att finlira med det. SvĂ„rt att förklara skillnaden om man inte upplevt den sjĂ€lv.
Det Àr dÀrför tyskarna tycker vi Àr galna hÀr. Det Àr en annan sak med kandar. Inte hÄrdare eller vÀrre (om hÀsten gillar det och ryttaren förstÄr det).

Nej det brukar vara de som tror benhĂ„rt att bettlöst Ă€r snĂ€llare Ă€n allt annat alternativt att vanligt trĂ€nsbett alltid Ă€r milt och snĂ€llt, oavsett vad man gör med det
 Jag tror som du att de aldrig ridit med det, pĂ„ en hĂ€st som ”kan” det. Just hur man kan anvĂ€nda stĂ„ngen i samlingen, det gĂ„r liksom inte att fĂ„ till pĂ„ samma sĂ€tt med trĂ€ns.

Men nÀ sÄklart, ser man bara rollkur tror man förmodligen att kandaret Àr problemet. Vet inte varför jag lÄtit mig pÄverkas dÀr, jag drar inte ihop nÄn hÀst vare sig pÄ trÀns eller kandar.

Nu blev jag trÀningssugen!

Svarfot Ă€r ett gammalt uttryck för nĂ„gon som gĂ„r emot en strejk. Tycker det Ă€r ett sĂ„ roligt uttryck🙈.

Zacke Ă€r ju nĂ„got sĂ„ ovanligt som en svenskfödd PRE. Hans mor Ă€gdes av Pepino men sĂ„ldes drĂ€ktig. Sen köpte Pepino in Zacke som hingstĂ€mne, men han var en sĂ„n röv som hingst att han skars som fyraĂ„ring och sĂ„ldes dĂ„ till C som fortfarande Ă€ger honom. Hon hade aldrig haft unghĂ€st och Zacke var inte den lĂ€ttaste att börja med😅. SĂ„ hans grundutbildning Ă€r vĂ€l inte toppen.

Jo, jag vet vad det betyder 😅 Jag blev bara förvĂ„nad över att du kĂ€nner dig som en!
Jo men med rĂ„dande klimat och att jag har sĂ„ starka Ă„sikter om hĂ€stvĂ€nlig ridning kĂ€nner jag mig lite som en förrĂ€dare som verkligen tycker om kandaret 🙈.

Jo men med rĂ„dande klimat och att jag har sĂ„ starka Ă„sikter om hĂ€stvĂ€nlig ridning kĂ€nner jag mig lite som en förrĂ€dare som verkligen tycker om kandaret 🙈.
Men ridning pÄ kandar behöver ju inte betyda ej gÀstvÀnlig ridning, i min vÀrld. Men man blir ju pÄverkad, jag med.

Det Àr sÄ lÀtt hÀnt att man slutar se skogen för alla trÀd nÀr som nu ridsporten Àr under lupp.

Som @fio (?) skrev lite högre upp sĂ„ Ă€r inte trĂ€nsbett sĂ€rskilt snĂ€lla bett överhuvudtaget vilket mĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„nga glömmer. Den vĂ€ldigt vĂ€lrenommerade veterinĂ€ren och hĂ€sttandlĂ€karen jag anvĂ€nder till min hĂ€st föresprĂ„kar nĂ„got "sĂ„ hemskt" som Kimblewick till mĂ„nga av sina kunder och rider sin egen hĂ€st pĂ„ det 🙃 (PĂ„ tal om det borde jag rota fram ett och testa pĂ„ min dĂ„ vet rekommenderade det förra gĂ„ngen vi kollade tĂ€nderna).

Alla hÀstar Àr individer och ska vi vara bra hÀstÀgare mÄste vi ju ocksÄ behandla dem som de. Funkar inte trÀnsbett varför envisas?

Det Àr sÄ lÀtt hÀnt att man slutar se skogen för alla trÀd nÀr som nu ridsporten Àr under lupp.

Som @fio (?) skrev lite högre upp sĂ„ Ă€r inte trĂ€nsbett sĂ€rskilt snĂ€lla bett överhuvudtaget vilket mĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„nga glömmer. Den vĂ€ldigt vĂ€lrenommerade veterinĂ€ren och hĂ€sttandlĂ€karen jag anvĂ€nder till min hĂ€st föresprĂ„kar nĂ„got "sĂ„ hemskt" som Kimblewick till mĂ„nga av sina kunder och rider sin egen hĂ€st pĂ„ det 🙃 (PĂ„ tal om det borde jag rota fram ett och testa pĂ„ min dĂ„ vet rekommenderade det förra gĂ„ngen vi kollade tĂ€nderna).

Alla hÀstar Àr individer och ska vi vara bra hÀstÀgare mÄste vi ju ocksÄ behandla dem som de. Funkar inte trÀnsbett varför envisas?
Nyfiken! Vet du varför hon rekommenderar kimblewick? Och nÄgon sÀrskilt mundel?

Ja enda problemet Àr vÀl att man inte fÄr tÀvla dressyr pÄ kimblewick?

Min har mÄnga olika trÀnsbett, men funkar faktiskt bÀst pÄ kimblewick. Hon blir sÄ otroligt mjuk i munnen med det bettet sÄ jag faktiskt funderade pÄ att rida med det mer. Jag har vÀldigt lÀtt kontakt nÀr jag rider med det bettet och kÀnner verkligen hur kÀnslig hon Àr i munnen, medans jag tycker hon kÀnns vÀldigt "stum" pÄ vanliga trÀnsbett i jÀmförelse. SÄ Àr sjukt svÄrt hur man skall tÀnka. Jag köpte ett Anders Eriksson bett som Àr rakt med rörlig mundel och ett turtle top som hon rids med annars. Vanliga trÀnsbett gÄr helt bort pÄ min hÀst, hon blir super orolig i munnen med dom. Jag tycker faktiskt inte kandar Àr ett dÄligt bett alls, bara vÀldigt mÄnga som anvÀnder det fel! Som jag fattat i klassiska dressyren sÄ rider man pÄ endast kandar vid högre skolor och utan bridong?. Kan vara jag har fel Àr inte nog insatt ;) (och visst Àr det sÄ om man tÀvlar högra klassar sÄ mÄste man rida med bÄda kandar och bridong och inte endast stÄngen?)

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Dressyr DĂ„ hade vi fyllt vĂ„ra 100 sidor i 17, sĂ„ dags för nummer 18! Superpepp pĂ„ trĂ€ningsdag 2 idagđŸ€©
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 349
  • LĂ„st
Dressyr Dags för en ny trÄd!
100 101 102
Svar
2 032
· Visningar
182 225
Senast: Mineur
·
Dressyr ApropĂ„ diskussionen om reaktiva hĂ€star (jag har ocksĂ„ haft en, det ÄR ganska mĂ€rkligt för Ă€ven om man Ă€r van vid reaktiva hundar sĂ„ Ă€r...
Svar
2
· Visningar
797
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tÀvla utan nosgrimma (om han vill vara tÀvlingshÀst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 857
Senast: sweep
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar