Inom klassiskt eller Akademiskt kan man gå över till endast stång/blank stång när hästen är väl skolad. Det ska väl enligt de stora mästarna lärorna bygger på ske då hästen är rakriktad och man rider den på sitsen och inte behöver be om böjning via hand/bett tex. Man red då på en hand.Ja enda problemet är väl att man inte får tävla dressyr på kimblewick?
Min har många olika tränsbett, men funkar faktiskt bäst på kimblewick. Hon blir så otroligt mjuk i munnen med det bettet så jag faktiskt funderade på att rida med det mer. Jag har väldigt lätt kontakt när jag rider med det bettet och känner verkligen hur känslig hon är i munnen, medans jag tycker hon känns väldigt "stum" på vanliga tränsbett i jämförelse. Så är sjukt svårt hur man skall tänka. Jag köpte ett Anders Eriksson bett som är rakt med rörlig mundel och ett turtle top som hon rids med annars. Vanliga tränsbett går helt bort på min häst, hon blir super orolig i munnen med dom. Jag tycker faktiskt inte kandar är ett dåligt bett alls, bara väldigt många som använder det fel! Som jag fattat i klassiska dressyren så rider man på endast kandar vid högre skolor och utan bridong?. Kan vara jag har fel är inte nog insatt (och visst är det så om man tävlar högra klassar så måste man rida med båda kandar och bridong och inte endast stången?)
Problemet med att ”direktöversätta” det till att rida på stång i modern dressyr är att de flesta av oss rider med kontakt i handen. Stång är skapt att ridas på i eftergift. Både för att det blir helvetiskt skarpt lätt. Men också för att dra nytta av det som stången är skapt för: att få hjälp att få halsen ur manken/hjässan framåt tex i samling när hästkroppen per natur kanske lättare tappar korrekt sökning till handen och hals ur manke.