Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja enda problemet är väl att man inte får tävla dressyr på kimblewick?

Min har många olika tränsbett, men funkar faktiskt bäst på kimblewick. Hon blir så otroligt mjuk i munnen med det bettet så jag faktiskt funderade på att rida med det mer. Jag har väldigt lätt kontakt när jag rider med det bettet och känner verkligen hur känslig hon är i munnen, medans jag tycker hon känns väldigt "stum" på vanliga tränsbett i jämförelse. Så är sjukt svårt hur man skall tänka. Jag köpte ett Anders Eriksson bett som är rakt med rörlig mundel och ett turtle top som hon rids med annars. Vanliga tränsbett går helt bort på min häst, hon blir super orolig i munnen med dom. Jag tycker faktiskt inte kandar är ett dåligt bett alls, bara väldigt många som använder det fel! Som jag fattat i klassiska dressyren så rider man på endast kandar vid högre skolor och utan bridong?. Kan vara jag har fel är inte nog insatt ;) (och visst är det så om man tävlar högra klassar så måste man rida med båda kandar och bridong och inte endast stången?)
Inom klassiskt eller Akademiskt kan man gå över till endast stång/blank stång när hästen är väl skolad. Det ska väl enligt de stora mästarna lärorna bygger på ske då hästen är rakriktad och man rider den på sitsen och inte behöver be om böjning via hand/bett tex. Man red då på en hand.
Problemet med att ”direktöversätta” det till att rida på stång i modern dressyr är att de flesta av oss rider med kontakt i handen. Stång är skapt att ridas på i eftergift. Både för att det blir helvetiskt skarpt lätt. Men också för att dra nytta av det som stången är skapt för: att få hjälp att få halsen ur manken/hjässan framåt tex i samling när hästkroppen per natur kanske lättare tappar korrekt sökning till handen och hals ur manke.

Vilken kandarstång/mundel är ”snällast”? Vilken ger minst tryck på tungan?
Beror på hur hästen ser ut i munnen.
Vissa vill ha mer tryck på lanerna och andra på tungan. Så det varierar lite vilket de tycker om.
Kan vara värt att prova lite olika om man har möjlighet innan köp.

Inom klassiskt eller Akademiskt kan man gå över till endast stång/blank stång när hästen är väl skolad. Det ska väl enligt de stora mästarna lärorna bygger på ske då hästen är rakriktad och man rider den på sitsen och inte behöver be om böjning via hand/bett tex. Man red då på en hand.
Problemet med att ”direktöversätta” det till att rida på stång i modern dressyr är att de flesta av oss rider med kontakt i handen. Stång är skapt att ridas på i eftergift. Både för att det blir helvetiskt skarpt lätt. Men också för att dra nytta av det som stången är skapt för: att få hjälp att få halsen ur manken/hjässan framåt tex i samling när hästkroppen per natur kanske lättare tappar korrekt sökning till handen och hals ur manke.

Och för det krävs egentligen inte mer än lite duttande på stångtygeln med lillfingret för att få hjässan framåt och därmed rundheten i den höga samlade formen. Det går inte ens att få till på enbart tränsbett då det verkar uppåt men inte framåt. Det är ju själva meningen med kandaret att betten har olika funktioner.

Och för det krävs egentligen inte mer än lite duttande på stångtygeln med lillfingret för att få hjässan framåt och därmed rundheten i den höga samlade formen. Det går inte ens att få till på enbart tränsbett då det verkar uppåt men inte framåt. Det är ju själva meningen med kandaret att betten har olika funktioner.
Precis! Och rider man med för mkt i handen på stången och inte rider på den i eftergift och duttar lite så kan de backa av och så får man inte hals ur manke/hjässa fram lika väl eller öht t.o.m.

När hästen blir mjuk som smör och går extra bra när man har frusna händer som inte riktigt funkar så pekar väl det på att man är lite stum i handen och gör lite för mycket annars. 🙄

Nåja, kul med mestadels glad häst. Lite problem med magen, så först ville hon inte galoppera, men sen lossnade det

Varit ute i -25 idag🥶🩵❄️☀️! Lite väl kyligt men Dio såg till att jag höll värmen😅.
20240105_134230.webp

Igår tränade jag för @Fiorano och det var så kul! Gjorde en jättebra övning för att få mer kontroll i piruetterna, fick galoppera på kvartslinjen, samla till piruettgalopp och så ner till skritt. Direkt göra en kvarts bakdelsvändning och så fatta ny galopp. Otroligt svårt sa Fager som verkligen kämpade med koordinationen. Men när poletten trillade ner gick det super! Gick sedan över till att göra helpiruetter men sakta av till skritt mitt i och fortsätta vända och så fatta ny galopp efter några steg. Så nyttig övning för oss!

Idag skrittade vi ut i solskenet, en sån där ridtur som för att jag kan förlåta honom för alla tokigheter han sysslar med ibland. Barbacka på stalltäcket, på långa tyglar och bara nöjd och lycklig häst. Solen sken, det var -17 och sådär tyst som det blir när det är snö. Magiskt!

IMG_1848.webp

Grädden har gått lite fram och tillbaka, kanske pga opassande sidohopp varannan dag under nyårs- och snöstormsperioden, eller annat. Han har iaf hållt sig feberfri, inte blivit mer halt sedan vi slutade med medicinering helt förra veckan och finner sig fortsatt oväntat okej med boxlivet. Han står oftast på tre ben fortfarande, men går bra på benet i skritt. Idag för första gången en hel promenad helt utan huvudnickning.
Helt värdelöst underlag överallt, speciellt när man inte kan fixa med hovarna för anpassning heller. Men vi klarar oss hjälpligt runt i paddocken om man väljer spår noga och tar det lugnt. INTE bra tid på året för sånt här. Ser fram emot lite mildare väder snart så vi kan salta till oss ett litet spår.

Veterinär kommer ut den 19/1, så får vi se hur vi går vidare sedan. Med lite bättre underlag är planen att öka på promenaderna fram till åb.

IMG_20240107_204054.webp

Vi har lite micropaus här. Vaccinerades i måndags och kollade tänderna idag. Tidigare har det alltid varit något att anmärka på, nått sår osv. Men i år, när hon bara har gått på träns, delat bett och remont, så var hon kanonfin i munnen.
Jag som tänkt att remonten var en tillfällig gästspelare men får väl inse att den är här för att stanna. 🤷‍♀️

Bifogade filer

• DSC_6206.webp
    DSC_6206.webp
    196,4 KB · Visningar: 43
Zacke ska in till kliniken på måndag. Blir ordentlig check, antagligen behandling av bakknäna och så ska munnen gås igenom. Båda gör lite för lite för jag är en tröttmössa och orkar bara inte. Ska försöka ta tag i mig själv i helgen, båda behöver klippas och badas dessutom. Det brukar ge lite energi. Har åtminstone städat sadelkammaren och putsat alla träns! Och var ute häromkvällen i skogen och hade båda hästarna med mig.

Fick reda på att alla i stallet sägs upp från1/3 igår kväll. Vi har vetat ett tag att det ska hyras ut till en ny men har hoppats på att den nya inte behövde alla boxarna. :(
Jag vet flera stall jag inte vill stå i än som jag gärna vill stå i. Var och kollade på en box idag hos ett litet stutteri (under nedtrappning) Fantastiskt fint stall men inga andra ridhästar. Ok bana och nära till skogen men i dyraste laget.
Dagens positiva var dock att jag fick låna ridhuset hos en av byns andra stutterier så vi kunde rid mer ordentligt idag! :D
Negativa var dock att hennes luftvägar inte har varit glad för att senaste tidens vinterväder har tvingat oss till att hålla stallet mer stängt så vattnet inte fryser. 😔

Fick reda på att alla i stallet sägs upp från1/3 igår kväll. Vi har vetat ett tag att det ska hyras ut till en ny men har hoppats på att den nya inte behövde alla boxarna. :(
Jag vet flera stall jag inte vill stå i än som jag gärna vill stå i. Var och kollade på en box idag hos ett litet stutteri (under nedtrappning) Fantastiskt fint stall men inga andra ridhästar. Ok bana och nära till skogen men i dyraste laget.
Dagens positiva var dock att jag fick låna ridhuset hos en av byns andra stutterier så vi kunde rid mer ordentligt idag! :D
Negativa var dock att hennes luftvägar inte har varit glad för att senaste tidens vinterväder har tvingat oss till att hålla stallet mer stängt så vattnet inte fryser. 😔
Och ni måste flytta? Annars sägs ju avtalen upp för att det måste skrivas nya med ny hyresvärd tänker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
11 12 13
Svar
245
· Visningar
18 372
Svar
2 032
· Visningar
182 225
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 857
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?