Jag har också åkt in för hältutredning, men det visade sig att "hältan" var tölt... (till mitt försvar: det var ingen islandshäst)Och jag har åkt in med hälta men i själva verket fällde bara hästen och var lite hudöm...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har också åkt in för hältutredning, men det visade sig att "hältan" var tölt... (till mitt försvar: det var ingen islandshäst)Och jag har åkt in med hälta men i själva verket fällde bara hästen och var lite hudöm...
Har varit med om motsvarande fast en häst. Hade en kund som kom in för hästen hade en "knöl" på ryggen. Det var fettkuddar. Den åkte hem med stränga order om bantning.Påminner om när jag åkte till vetten akut med min vita ungkatt för en herrans massa år sen ( katten är 12 år nu) och var helt övertygad om att det var lymfom jag hade känt på hans mage.
...det visade sig vara en liten trivselkagge han hade
Fumo klapprar ibland när han tycker arbetet är jobbigt, antar att han spänner sig eller att det känns tungt för honom, han gör det även när jag blir ojämn i min kontakt, så det är alltid lite spännande att försöka lista ut vilken anledning det är!Jag kom på att jag hade ett sånt här
Visa bifogad fil 136976
liggande i mina gömmor så plockade ihop det och testade igår och det gick oväntat bra, testade ett sidepull för ett tag sen och det tyckte han inte alls om utan ville bara stanna, men detta funkade riktigt bra Och spännande nog så klapprade han knappt med tänderna, det kom lite i skritten men inget i övrigt. Jag ska inte lägga för mycket vikt vid ett enstaka tillfälle, men då känns det inte som att det är något större fel på kroppen utan mer en tillpassningsfråga på betslingen. Får testa lite olika varianter och se vad han säger, för de bett och träns han har, har funkat innan - så det är något i inpassningen nu som inte är hundra.
Jag kom på att jag hade ett sånt här
Visa bifogad fil 136976
liggande i mina gömmor så plockade ihop det och testade igår och det gick oväntat bra, testade ett sidepull för ett tag sen och det tyckte han inte alls om utan ville bara stanna, men detta funkade riktigt bra Och spännande nog så klapprade han knappt med tänderna, det kom lite i skritten men inget i övrigt. Jag ska inte lägga för mycket vikt vid ett enstaka tillfälle, men då känns det inte som att det är något större fel på kroppen utan mer en tillpassningsfråga på betslingen. Får testa lite olika varianter och se vad han säger, för de bett och träns han har, har funkat innan - så det är något i inpassningen nu som inte är hundra.
Ja man önskar ju att de bara kunde tala om vad det är. Han känns väldigt mycket starkare och gör ett jättebra jobb typ hela tiden - men arbetet är helt klart tyngre nu med.Fumo klapprar ibland när han tycker arbetet är jobbigt, antar att han spänner sig eller att det känns tungt för honom, han gör det även när jag blir ojämn i min kontakt, så det är alltid lite spännande att försöka lista ut vilken anledning det är!
Han har väldigt lite päls så jag tror inte att den påverkar passformen (eller att pälsen luggas eller nåt), men det skulle lika gärna kunna vara känslan av vinterpälsen i huden Eller att hans huvud vuxit någon millimeter och det behöver ändras något hål fram eller tillbaka för att det ska ligga bekvämt.Det är inte så att vinterpäls gör att något sitter tightare? Pannband och nackstycke kan ju hamna annorlunda, och just tight pannben vet jag flera hästar som ogillar.
Böjprov är ju en helt annan grej än allt annat vi gör också ju Var han halt även vid longering eller bara böjprov?Var ju med Zacke på kliniken igår o h det gick inte riktigt som väntat. Hade förväntat mig att båda bakknäna skulle behöva behandlas men utöver det var 1.5 grad halt på bp vänster fram. Så han blev behandlad i både carpus och kota. Jag mår inte så bra över att jag helt missat och inte könt något öht från vf.
Inget på longering.Böjprov är ju en helt annan grej än allt annat vi gör också ju Var han halt även vid longering eller bara böjprov?
Inte så konstigt att du inte märkt något vid ridningen då tänker jag!Inget på longering.
På min lilla mara märkte jag en halv grad på bp utan initialhälta. Hade iofs haft henne några år längre men ändå.Inte så konstigt att du inte märkt något vid ridningen då tänker jag!
Vi hade stallmöte ikväll och fick veta att de kommer stänga hela anläggningen i juli så alla måste flytta sina hästar. Är väl okej för de som har hästen på bete men blir väldigt svårt för oss andra. Så nu funderar jag på var tusan vi ska ta vägen
Hästarna är ju så olika, vissa är mer tydliga än andra. Och framförallt om det finns saker i bakbenen. Då kan ju allt bli lite blurrigt liksomPå min lilla mara märkte jag en halv grad på bp utan initialhälta. Hade iofs haft henne några år längre men ändå.
Kanske blivit mer påtagligt om du börjat samla mer.? Det kanske inte satt optimalt innan heller egentligen men huvudpositionen ändras ju lite iom mer samling så det kanske räckte om dom är känsliga nog. Det är det enda jag kan komma på. Jag tycker ju överlag folk har sina bett alldeles för långt ner förutom att dom är alldeles för smala .Han har väldigt lite päls så jag tror inte att den påverkar passformen (eller att pälsen luggas eller nåt), men det skulle lika gärna kunna vara känslan av vinterpälsen i huden Eller att hans huvud vuxit någon millimeter och det behöver ändras något hål fram eller tillbaka för att det ska ligga bekvämt.
Exakt, vi måste ha annan stallplats under juli månadUnder sommaren alltså?
Kolla om det finns andra stall med service under sommaren som kanske har lediga platser för att deras hyresgäster är på sommarbete?Exakt, vi måste ha annan stallplats under juli månad
Som @MiniLi Sa, i mitt stall har vi ofta sådana sommargäster. Iom service året runt och tillgång till magra gräshagarExakt, vi måste ha annan stallplats under juli månad