Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså sån skämskudde. Red ut med Dio ikväll och var så brydd för han halkade en massa. Satt av när jag närmade mig hem. En tappsko🙄🙈. Hade missat det helt. Herregud alltså. Han har alltså tappat den i hagen tidigare. Gjorde iordning i boxen och kollade inte hovarna. Brukar alltid kolla fötterna när jag tar in, men hade fullt upp med lilla hund och missade det. Noll koll kokosboll.

Påminner om när jag åkte till vetten akut med min vita ungkatt för en herrans massa år sen ( katten är 12 år nu) och var helt övertygad om att det var lymfom jag hade känt på hans mage.

...det visade sig vara en liten trivselkagge han hade🤦🏼‍♀️
Har varit med om motsvarande fast en häst. Hade en kund som kom in för hästen hade en "knöl" på ryggen. Det var fettkuddar. Den åkte hem med stränga order om bantning.

Jag kom på att jag hade ett sånt här
Skärmbild 2024-01-16 075846.webp

liggande i mina gömmor så plockade ihop det och testade igår och det gick oväntat bra, testade ett sidepull för ett tag sen och det tyckte han inte alls om utan ville bara stanna, men detta funkade riktigt bra :) Och spännande nog så klapprade han knappt med tänderna, det kom lite i skritten men inget i övrigt. Jag ska inte lägga för mycket vikt vid ett enstaka tillfälle, men då känns det inte som att det är något större fel på kroppen utan mer en tillpassningsfråga på betslingen. Får testa lite olika varianter och se vad han säger, för de bett och träns han har, har funkat innan - så det är något i inpassningen nu som inte är hundra.

Visa bifogad fil 136976
liggande i mina gömmor så plockade ihop det och testade igår och det gick oväntat bra, testade ett sidepull för ett tag sen och det tyckte han inte alls om utan ville bara stanna, men detta funkade riktigt bra :) Och spännande nog så klapprade han knappt med tänderna, det kom lite i skritten men inget i övrigt. Jag ska inte lägga för mycket vikt vid ett enstaka tillfälle, men då känns det inte som att det är något större fel på kroppen utan mer en tillpassningsfråga på betslingen. Får testa lite olika varianter och se vad han säger, för de bett och träns han har, har funkat innan - så det är något i inpassningen nu som inte är hundra.
Fumo klapprar ibland när han tycker arbetet är jobbigt, antar att han spänner sig eller att det känns tungt för honom, han gör det även när jag blir ojämn i min kontakt, så det är alltid lite spännande att försöka lista ut vilken anledning det är! 😬

Visa bifogad fil 136976

Det är inte så att vinterpäls gör att något sitter tightare? Pannband och nackstycke kan ju hamna annorlunda, och just tight pannben vet jag flera hästar som ogillar.

Fumo klapprar ibland när han tycker arbetet är jobbigt, antar att han spänner sig eller att det känns tungt för honom, han gör det även när jag blir ojämn i min kontakt, så det är alltid lite spännande att försöka lista ut vilken anledning det är! 😬
Ja man önskar ju att de bara kunde tala om vad det är. Han känns väldigt mycket starkare och gör ett jättebra jobb typ hela tiden - men arbetet är helt klart tyngre nu med.
Får trixa runt lite och se om jag får någon aha-upplevelse 😅

Det är inte så att vinterpäls gör att något sitter tightare? Pannband och nackstycke kan ju hamna annorlunda, och just tight pannben vet jag flera hästar som ogillar.
Han har väldigt lite päls så jag tror inte att den påverkar passformen (eller att pälsen luggas eller nåt), men det skulle lika gärna kunna vara känslan av vinterpälsen i huden 😅 Eller att hans huvud vuxit någon millimeter och det behöver ändras något hål fram eller tillbaka för att det ska ligga bekvämt.

Var ju med Zacke på kliniken igår o h det gick inte riktigt som väntat. Hade förväntat mig att båda bakknäna skulle behöva behandlas men utöver det var 1.5 grad halt på bp vänster fram. Så han blev behandlad i både carpus och kota. Jag mår inte så bra över att jag helt missat och inte könt något öht från vf.

Det enda som var på att munnen inte hade tillstymmelse till bettskador eller något från nosgrimman. Det gör att kandarridningen känns bättre. Melanomen var koncentrerade till läpparna och gör läpparna förstorade. Så egentligen, enligt hästtandläkare gör jag fel som har stora bett på honom. Men antagligen är det det "felet" som gör att läpparna klarar sig fint ändå eftersom de har utrymme att vara på.

Vi hade stallmöte ikväll och fick veta att de kommer stänga hela anläggningen i juli så alla måste flytta sina hästar. Är väl okej för de som har hästen på bete men blir väldigt svårt för oss andra. Så nu funderar jag på var tusan vi ska ta vägen

Var ju med Zacke på kliniken igår o h det gick inte riktigt som väntat. Hade förväntat mig att båda bakknäna skulle behöva behandlas men utöver det var 1.5 grad halt på bp vänster fram. Så han blev behandlad i både carpus och kota. Jag mår inte så bra över att jag helt missat och inte könt något öht från vf.
Böjprov är ju en helt annan grej än allt annat vi gör också ju ☺️ Var han halt även vid longering eller bara böjprov?

Vi hade stallmöte ikväll och fick veta att de kommer stänga hela anläggningen i juli så alla måste flytta sina hästar. Är väl okej för de som har hästen på bete men blir väldigt svårt för oss andra. Så nu funderar jag på var tusan vi ska ta vägen

Under sommaren alltså?

Han har väldigt lite päls så jag tror inte att den påverkar passformen (eller att pälsen luggas eller nåt), men det skulle lika gärna kunna vara känslan av vinterpälsen i huden 😅 Eller att hans huvud vuxit någon millimeter och det behöver ändras något hål fram eller tillbaka för att det ska ligga bekvämt.
Kanske blivit mer påtagligt om du börjat samla mer.? Det kanske inte satt optimalt innan heller egentligen men huvudpositionen ändras ju lite iom mer samling så det kanske räckte om dom är känsliga nog. Det är det enda jag kan komma på. Jag tycker ju överlag folk har sina bett alldeles för långt ner förutom att dom är alldeles för smala .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
11 12 13
Svar
245
· Visningar
18 372
Svar
2 032
· Visningar
182 225
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 857
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?