Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Årets första träning och det gick bättre än väntat. Hon har stått emot som bara den sista två veckorna, allt tyder på magen, så idag fick hon komma in kl 10 för att få hö och vatten. Då bajsade hon i alla fall två gånger under passet och traven gick bra. I galoppen var det fortfarande svårt och blev en hel del kickande, men det släppte mer och mer när hon fick ut lite gas också. Jag tycker ju egentligen väldigt mycket om snö och minusgrader, men uppenbarligen är det ingen hit med hennes mage.

Fasen så segt. Jag stod i ett sådant stall för längesedan men då fick vi sköta oss själva den månaden. Gissar kanske att ni haft så innan?
+ @tuaphua

Tidigare har vi som velat kunnat vara kvar på anläggningen under juli men skött oss helt själva när ridskolan haft sina på bete och personalen haft semester. I år får vi inte det längre av lite oklara anledningar.

Problemet är att det inte finns så många träningsanläggningar här. De större stallen är ridskolor. Jag vill ju kunna träna och rida på sommaren så vill ha möjlighet till det. Har löst det med ett mindre privat stall där jag stått innan.

Tillägg: jag vet att flera stall gör såhär, men hos oss blir det en förändring och försämring. Jag valde det här stallet bla för att de INTE stänger på sommaren

+ @tuaphua

Tidigare har vi som velat kunnat vara kvar på anläggningen under juli men skött oss helt själva när ridskolan haft sina på bete och personalen haft semester. I år får vi inte det längre av lite oklara anledningar.

Problemet är att det inte finns så många träningsanläggningar här. De större stallen är ridskolor. Jag vill ju kunna träna och rida på sommaren så vill ha möjlighet till det. Har löst det med ett mindre privat stall där jag stått innan.

Tillägg: jag vet att flera stall gör såhär, men hos oss blir det en förändring och försämring. Jag valde det här stallet bla för att de INTE stänger på sommaren
Ah, vad tråkigt! Fattar att det blir körigt och känns trist.
Hoppas det kan gå att hitta något. Kan ni kanske gå ihop och vara fler som får hyra in er på annan ridskola? Tänker om de har sommaruppehåll med lektionshästarna..

Har ni sett att det ska vara ett riksmästerskap i dressyr I år? Kval i MsvB1 och 30 platser i finalen som går i Linköping. Tror inte jag och Zacke har en chans att kvala final eftersom såna här tävlingar alltid lockar fram överkvalificerade ekipage. Men kostar en hundring att vara med och nya MsvB1 känns ändå rimligare att rida för att kvala.

Har ni sett att det ska vara ett riksmästerskap i dressyr I år? Kval i MsvB1 och 30 platser i finalen som går i Linköping. Tror inte jag och Zacke har en chans att kvala final eftersom såna här tävlingar alltid lockar fram överkvalificerade ekipage. Men kostar en hundring att vara med och nya MsvB1 känns ändå rimligare att rida för att kvala.
Märkligt att det alltid ska va så med såna här arrangemang att det lockar till sig folk som inte har där att göra? Falsterbos amatörtour är ju ett lysande exempel på detta! Så trist

Orkar du lägga en länk till infon om riksmästerskapet? Ska tipsa en vän tänkte ja 😊

Märkligt att det alltid ska va så med såna här arrangemang att det lockar till sig folk som inte har där att göra? Falsterbos amatörtour är ju ett lysande exempel på detta! Så trist

Orkar du lägga en länk till infon om riksmästerskapet? Ska tipsa en vän tänkte ja 😊

Finns det inga regler på att man inte har startat en viss klass på en viss procent?

Intressant!
Jag tar gärna också del av länk.
Även om jag just nu mest är deppig och orolig.
Hästis har känning i halsen igen och jag vet inte varför (eller jo det vet jag ju men jag vet inte vad hon har gjort). Hon har känts helt magisk på sistone och gjorde även i måndags men kände i travlängning att nått inte stämde.
Enda 'hoppet' är att sederingen i onsdags (tandkoll) påverkade kotan negativt och det är därför hon blev dålig. Men jag mår ju förbedrövligt dåligt av att inte veta hur framtiden ser ut.
Och det är rätt förvirrande att hon känns fantastisk att rida även fast hon känner av halsen!!
Jag har en tid på klinik nästa vecka för ev kortisoninjektion. Men svårt att veta om det är rätt väg att gå då symptomen är så väldigt subtila...

Finns det inga regler på att man inte har startat en viss klass på en viss procent?
Jo då, som amatöttouren har man att ekipagen inte får ha startat över en viss nivå på 24 månader. Så du kan utan problem damma av din gamla häst som du startat Inter 2 samt gp på och åka ner och vinna med och samtidigt uppfylla kraven. Eller jobba med att utbilda och tävla andras hästar och åka ner och sen lagom till hösten debutera gp på samma häst du red amatörtouren på, då har man ju inte förstått att man inte är den målgruppen amatörtouren vänder sig till.

• Gilla
Reactions: fio
Men hur mycket tävlar folk? Du får inte starta om du gjort mer än 25 starter i kvalklassen. Detta mellan 1 mars och 15 juli. I Norrbotten kan jag få ihop 8 starter under den tiden om arrangören lägger in Msv B:1 bägge dagarna 😅

Men hur mycket tävlar folk? Du får inte starta om du gjort mer än 25 starter i kvalklassen. Detta mellan 1 mars och 15 juli. I Norrbotten kan jag få ihop 8 starter under den tiden om arrangören lägger in Msv B:1 bägge dagarna 😅
Reagerade också på det! De gör 20 helger under kvalperioden så man får starta nästan varje helg för att överskrida gränsen.

Jag tycker generellt det är synd när man inte begränsar antalet kval, det för att folk hetstävlar. Såg det tydligt med amatörtouren när den kom

Reagerade också på det! De gör 20 helger under kvalperioden så man får starta nästan varje helg för att överskrida gränsen.

Jag tycker generellt det är synd när man inte begränsar antalet kval, det för att folk hetstävlar. Såg det tydligt med amatörtouren när den kom
Antar att de tycker att de begränsat nu, men i mina ögon är det fortfarande mycket.

Åh nu vill jag verkligen få till bytena! 😁 Vi har ju uppenbarligen fram till mars att lösa knuten 😎.
Jag ligger nyopererad, mindre OP, och ska ta det lugnt. Ute finns massa nysnö jag vill rida i och nu vill jag ladda igång med ny säsong! Jag får vackert vänta en vecka till. Och då ska all snö ha regnat bort....

25 kval låter sjukt mycket! Jag hoppas hinna med fem starter om vi nu är redo. Bara det låter mycket i mina öron 😱.

För mig kommer det inte vara något mål i år. Även om hon byter (hopphäst :)) så är vi inte där än i övrigt. Jag hoppas mer på att komma ut i någon LA under året. Hon är ju bara 6 också så vi har tiden framför oss.
Men tänker hon hålla på att skada sig i hagen titt som tätt så lär det väl inte bli i år heller.

Blev också lite sugen, var ju ingen stor kostnad heller -ifall att man inte får ihop kvalen eller faller bort på annat sätt. Men alltså 25(!) starter :eek: Finns det ens så många möjligheter? Och gör folk inget annat?😅
Nä, jag kanske kan få ihop 5 starter iallafall…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 222
Senast: MiniLi
·
Svar
2 032
· Visningar
182 223
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 857
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar