Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft en seg inledning på 2024.
Dels kyla, plusgrader, snörstorm, kyla igen 🥶 och sen en axel som trasslar för mig. Numera fått domen frozen shoulder på den, och trots lite trist diagnos (kan ta tid) ändå en fördel att veta vad det är för nu kan jag planera vad jag gör med armen lite smartare och har faktiskt lite mindre värk nattetid 👍

Nu kör jag sjukgymnastok för axeln och vädret ser lite normalare ut (fast såklart ska det snöa denna veckan ;) gissa vad min axel tycker om att skotta snö… inte tycker den…) och jobbet ska också bli aningens lugnare så jag hoppas på att komma igång igen med fuxarna.

Dels kyla, plusgrader, snörstorm, kyla igen 🥶 och sen en axel som trasslar för mig. Numera fått domen frozen shoulder på den, och trots lite trist diagnos (kan ta tid) ändå en fördel att veta vad det är för nu kan jag planera vad jag gör med armen lite smartare och har faktiskt lite mindre värk nattetid 👍

Nu kör jag sjukgymnastok för axeln och vädret ser lite normalare ut (fast såklart ska det snöa denna veckan ;) gissa vad min axel tycker om att skotta snö… inte tycker den…) och jobbet ska också bli aningens lugnare så jag hoppas på att komma igång igen med fuxarna.
Trist med axeln! Men, med en diagnos finns det (oftast) en plan. Håller tummarna för bättring 🤞

Här är jag väldigt nöjd med att jag hann rida ute i snön i gårdagens superfina väder. Trist när man jobbar kontorstider och missar många fina dagar 👎 men igår fick vi känna på -7, sol och vindstilla. Underbart!
Idag har det börjat töa, så är is överallt och imorgon ska det regna 27mm och blåsa upp till 25m/s i byarna. Kul…:meh:
Då var gårdagen bättre 😎 https://www.instagram.com/reel/C2UlK-9LOaT/?igsh=ZjZ5bXF0djNjcXI5

Har börjat kika på lite tävlingar och har löst Filles licens och klubbmedlemskapet, min egen licens får vänta till lön. Men det är inte bråttom, jag kommer tävla tidigast i mars.

Jättebra med sjukgymnastik och hoppas det hjälper! Kan dock tips om att även gå till en bra kiropraktor. Det kan påskynda läkningen om man behandlar bröstrygg, nacke etc för att minska ”stressen” på axelleden/axelkapseln genom att övriga leder håller sig rörliga och ser till att du får rätt kroppshållning för att axeln ska slippa jobba i ytterläge eller spänning.
Sambo är kiro och har jobbat med en hel del frozen shoulders. Det kan ge viss ögonblicklig hjälp i många fall.
Kan ju vara värt något besök till någon BRA kiro. Är du osäker på vem som är duktig kiropraktor så är de som gått Gonstead-utbildning mer avancerat utbildade och har väl en högre generell lägstanivå även om andra kan vara kanon med.
Har inte läst den här texten så noga. Men borde vara typ vad jag menar fast bättre formulerat och med bild här:
https://spinefitchiro.com/frozen-shoulder-chiropractic-or-physiotherapy/

Jag red lektion för @Fiorano igår. Jättebra med hjälp och lite skönt att världens bästa häst visade att han inte är så schysst alltid. Mamma och jag pratade efteråt och hon sa "men du säger att han alltid är snäll"... ja men han är inte så bussig när han kastar sig för ngt som han gått förbi 100 gånger. Ok att jag VET att det är för att han inte var framme på yttertygeln. Men det stör rytmen och gör att det är svårt att rida utan att hela tiden sitta och vänta på kasten. En häst som tränger mot innerskänkeln (som jag nyss tyckte var fint undan för den) är inte så lätt att få upp på yttertygeln.

Och jag tror kanske att det var första passet någonsin som jag kände att jag blev följsam i takten i sätet även när han var stökig. Lagom stark utan att bli stum. Hurra! och träningsvärken kom så klart som ett brev på posten. :angel:

Jag red lektion för @Fiorano igår. Jättebra med hjälp och lite skönt att världens bästa häst visade att han inte är så schysst alltid. Mamma och jag pratade efteråt och hon sa "men du säger att han alltid är snäll"... ja men han är inte så bussig när han kastar sig för ngt som han gått förbi 100 gånger. Ok att jag VET att det är för att han inte var framme på yttertygeln. Men det stör rytmen och gör att det är svårt att rida utan att hela tiden sitta och vänta på kasten. En häst som tränger mot innerskänkeln (som jag nyss tyckte var fint undan för den) är inte så lätt att få upp på yttertygeln.

Och jag tror kanske att det var första passet någonsin som jag kände att jag blev följsam i takten i sätet även när han var stökig. Lagom stark utan att bli stum. Hurra! och träningsvärken kom så klart som ett brev på posten. :angel:
Å, det är så skönt med Toscana, Alla hästar for som popcorn i ridhuset igår pga blåst och snöras men min häst tuffade på som vanligt.

Så, jag har kunnat boka av kliniktiden för hon verkar helt återställd nu. Det måste alltså ha varit sederingen som påverkade henne negativt. Tur man inte behöver göra det mer än en gång/år.

Min tränare fick sitta upp för ett kortare pass igår då jag inte sett henne från marken på länge. Mattehjärtat svämmade över av stolthet för hon var så sjukt fin.
Och så gjorde hon sina första 2or!! 💕

Jag har haft frozen shoulder i båda skuldrorna (dock inte på samma gång). Gick och led i månader innan jag gjorde en MR, frozen shoulder konstaterades. Jag fick remiss till en ortoped som gav mig en kortisonspruta och bokade in mig på operation.

I princip går de in och 'sliter' itu bindväven som är den som har stelnat. Fick ligga över natt och morfin, även om det inte gjorde ont och morfinen fick mig att spy som en katt. Sedan intensiv sjukgymnastik. Började dagen efter jag kommit hem. Hela rörligheten har aldrig kommit tillbaka, men jag kan fixa vardagen och den enda begränsningen är att jag inte kan simma och knäpper bh framme och snurrar den sedan på plats. Ingen mer smärta och kan rekommenderas. Min ortoped - kirurg - var jättebra. Sedan följdes det upp efter några månader. Ffa gjorde det inte ont.

Idag ska vi på träning för en ny tränare, B-tränare i dressyr och 3* internationell dressyrdomare.

såklart kändes Haflingern helt kass igår 😂 stark, stum och orytmisk. Men är inte orolig, jag skärper mig alltid på träning och hon speglar ridningen och känns alltid fin. Hoppas på lite nya verktyg. Det kostar en halv förmögenhet så det är inget jag har råd att göra särskilt regelbundet, men tänker att nån gång ibland kanske kan ge tillräckligt 😁
Kanske får jag någon film så får se om jag törs dela med mig! 😊

Första ridturen på nästan 2 veckor idag. Prinsessan har inte gått att fånga och så här har hon hållt på fram och tillbaka hela vintern. Vi har ridit lite grann men inte så mycket som vi borde för det kommer alltid nått emellan och när det väl ser ut att vara fritt fram så börjar hon med det här. Så jäkla tröttsamt. Är så fruktansvärt less. Jag hoppas det var sista gången på väldigt länge nu så hon gjorde så. Men vi hade en väldigt trevlig ridtur idag i alla fall. Tyvärr ganska halt bitvis och hon hade lite svårt att koncentrera sig. Snön är ju nästan borta och då måste man gå och titta efter farligheter.

Be att få en kortisoninjektion. Det hjälper en hel del utöver sjukgymnastiken 😊 ( mvh, leg. läkare)

Har ridit Dio ikväll för äntligen vågar jag lämna valp ensam en stund i sadelkammaren. Älskar verkligen att rida Dio🩷. Han är väldigt känslig men i princip aldrig tittig eller hoppig för saker. Han tuffar på precis överallt. Måste få lite filmat för att se om formen är så bra som den känns. Känns som jag fått ut halsen mera och nosen är bättre framme. Har precis börjat med att rida lite skolor igen och ikväll gjorde vi nog får första godkända väggsluta😅. Har som tanke att rida LA5-6 under våren.

Vi fortsätter med betydligt fler framsteg än bakslag. Grädden är nu ute i sjukhage någon timma om dagen och promeneras/jobbas i skritt ca 40 min om dagen. Senaste dagarna har han börjat ligga ner på skadade sidan ibland och tar sig upp utan att förvärra något.

Veterinär var ute på åb för drygt en vecka sedan. På UL såg hasen ungefär ut som på kliniken (både bra och dåligt förstås), rejält förtjockad ledkapsel. Ligamenten syntes bättre nu, är enbart ett av de korta sneda mediala ligamenten som är skadat (+liten lös benbit vid ligamentfästet, som ligger still sedan senast) vilket troligen läker snabbare än själva leden iaf. Huvudsaken att ingen försämring i leden syns. Veterinären var jättenöjd med förbättringen symptommässigt och rörligheten åtminstone. Bara att fortsätta vila och kontrollerad skrittmotion till ny koll om 4-6 veckor.
Den stora frågan är om det utvecklas artros eller leden lyckas läka funktionellt. Vilket bör visa sig inom några månader åt vilket håll det lutar... Än finns det hopp iaf. Bästa gräddponnyn ❤️
IMG_20240127_183845.webp

För övrigt kikar jag smått efter lämpligt "rid-projekt" att ha vid sidan om. Får se vad det blir... 😇

@Miedo Så härligt att läsa! Vad är det för häst du söker? Köpa el låna?

Har tittat på WC-dressyren från Amsterdam idag och är lite beklämd. Everdale är verkligen för tråkig i formen och munnen. 88%. Quantaz var så hög i bakdelen i serierna att det var ett skämt. Betydligt starkare och sämre än vanligt. 86%. Touchdown såg faktiskt fin ut, väldigt fint galopprogram. Men vidöppen mun på den där sista medellinjen med ökad trav till halt. 85%. Danciera såg inte ut som sig själv, väldigt spänd och ovanligt styv i kroppen. Saknade verkligen mjukheten och lättheten de haft tidigare. Don Olymbrio är mest bara nacke och tråkig form. Dålig takt men bättre idag än i GPn.

Det kändes mest som att domarna HELT missat senaste tidens debatter, de lever kvar i sin bubbla utan en tanke på SLO. Blir så ledsen.

(Hade domarutbildning för WE-domare också idag och herre vilken skillnad det är på diskussionerna och tankarna på hästvälfärd. ENORM skillnad mot dressyrdomarna.)

Har tittat på WC-dressyren från Amsterdam idag och är lite beklämd. Everdale är verkligen för tråkig i formen och munnen. 88%. Quantaz var så hög i bakdelen i serierna att det var ett skämt. Betydligt starkare och sämre än vanligt. 86%. Touchdown såg faktiskt fin ut, väldigt fint galopprogram. Men vidöppen mun på den där sista medellinjen med ökad trav till halt. 85%. Danciera såg inte ut som sig själv, väldigt spänd och ovanligt styv i kroppen. Saknade verkligen mjukheten och lättheten de haft tidigare. Don Olymbrio är mest bara nacke och tråkig form. Dålig takt men bättre idag än i GPn.

Det kändes mest som att domarna HELT missat senaste tidens debatter, de lever kvar i sin bubbla utan en tanke på SLO. Blir så ledsen.

(Hade domarutbildning för WE-domare också idag och herre vilken skillnad det är på diskussionerna och tankarna på hästvälfärd. ENORM skillnad mot dressyrdomarna.)

Håller med. Fattar inte poängen för Everdale.. Har inte sett någon annan.

Såg också Everdale och fattade ingenting. Bara inridningen där han mest såg ut att vilja gå hem.

Be att få en kortisoninjektion. Det hjälper en hel del utöver sjukgymnastiken 😊 ( mvh, leg. läkare)
Tack 🙏

Jag är lite misstänksam att det inte bara är axeln utan att även nacken är inblandad i att axeln blivit frusen… Så ska försöka få någon att lyssna på mig och undersöka det med. Är det bara axeln vore ju kortison bra för att träna på men är det nacken med skulle jag behöva veta vad jag ska göra för att den ska bli bra.
Irriterande är det, väldigt svårt att göra vardagliga saker och jag känner mig som en riktigt fånig dressyrtant för hästarna får inte ens skygga för grejer längre eftersom jag är rädd att skada något vid hastiga rörelser.

Poängen för "Harmony between rider and horse":

Charlotte Fry/Everdale:

9.2 9.5 9 9.5 9

Pauline Basquin/Sertorius de Rima

8 8 8.5 8 8.4

Men för i helvete. Gör om, gör rätt. O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
10 11 12
Svar
236
· Visningar
17 428
Svar
2 032
· Visningar
182 216
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 847
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar