Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miedo Så härligt att läsa! Vad är det för häst du söker? Köpa el låna?

Har tittat på WC-dressyren från Amsterdam idag och är lite beklämd. Everdale är verkligen för tråkig i formen och munnen. 88%. Quantaz var så hög i bakdelen i serierna att det var ett skämt. Betydligt starkare och sämre än vanligt. 86%. Touchdown såg faktiskt fin ut, väldigt fint galopprogram. Men vidöppen mun på den där sista medellinjen med ökad trav till halt. 85%. Danciera såg inte ut som sig själv, väldigt spänd och ovanligt styv i kroppen. Saknade verkligen mjukheten och lättheten de haft tidigare. Don Olymbrio är mest bara nacke och tråkig form. Dålig takt men bättre idag än i GPn.

Det kändes mest som att domarna HELT missat senaste tidens debatter, de lever kvar i sin bubbla utan en tanke på SLO. Blir så ledsen.

(Hade domarutbildning för WE-domare också idag och herre vilken skillnad det är på diskussionerna och tankarna på hästvälfärd. ENORM skillnad mot dressyrdomarna.)
Å detta skulle jag vilja diskutera men jag börjar ledsna på att starta trådar som sedan blir fortsatta diskussioner och sen låses de bara ändå… 😖

Jag tycker tonen och diskussionerna här är himla sansad och att det är väldigt få hätska grejer men det känns väldigt hårt modererat ändå 😅

Å detta skulle jag vilja diskutera men jag börjar ledsna på att starta trådar som sedan blir fortsatta diskussioner och sen låses de bara ändå… 😖

Jag tycker tonen och diskussionerna här är himla sansad och att det är väldigt få hätska grejer men det känns väldigt hårt modererat ändå 😅

Jag håller med, jag tycker också att utvecklingen, inklusive sportens s k främsta representanter och hur de bedöms av domarna internationellt, är en helt central fråga för alla som har något intresse för dressyr år 2024. Jag har dock inte uppfattat att det är så mycket för personangrepp som trådarna låses utan kanske mer att de bär iväg i alltför många olika stickspår?

Poängen för "Harmony between rider and horse":

Charlotte Fry/Everdale:

9.2 9.5 9 9.5 9

Pauline Basquin/Sertorius de Rima

8 8 8.5 8 8.4

Men för i helvete. Gör om, gör rätt. O_o
Ja det där är ett skämt. Älskar verkligen Pauline Basquins ridning. Det är verkligen harmoniskt och allt utom piaffen är väldigt korrekt. Sen behöver den bli mer bärig och hålla sig uppe i slutorna. Ett annat ekipage jag gillar är Flore de Wynne med Flynn. De känns också lite mer moderna och mjuka i ridningen.

@Miedo Så härligt att läsa! Vad är det för häst du söker? Köpa el låna?

Har tittat på WC-dressyren från Amsterdam idag och är lite beklämd. Everdale är verkligen för tråkig i formen och munnen. 88%. Quantaz var så hög i bakdelen i serierna att det var ett skämt. Betydligt starkare och sämre än vanligt. 86%. Touchdown såg faktiskt fin ut, väldigt fint galopprogram. Men vidöppen mun på den där sista medellinjen med ökad trav till halt. 85%. Danciera såg inte ut som sig själv, väldigt spänd och ovanligt styv i kroppen. Saknade verkligen mjukheten och lättheten de haft tidigare. Don Olymbrio är mest bara nacke och tråkig form. Dålig takt men bättre idag än i GPn.

Det kändes mest som att domarna HELT missat senaste tidens debatter, de lever kvar i sin bubbla utan en tanke på SLO. Blir så ledsen.

(Hade domarutbildning för WE-domare också idag och herre vilken skillnad det är på diskussionerna och tankarna på hästvälfärd. ENORM skillnad mot dressyrdomarna.)
Vi pratade om det där idag. Jag har inte hunnit kolla. Men gårdsägare som föder upp dressyrhästar såg och var rätt beklämd. När hästen är så kort i fronten att det är rent osunt på sikt säger kommentarorn att allt så fint fast den är nåååågot kort fram. Det är ju inte direkt en kul stund för hästen.
Vi hade en miniclinic med bl.a. en veterinär som ville lära sig mer om systemet jag jobbar med.
Det blev en givande diskussion där vi gick in i både avel, träning och veterinärt.
Alla är överens om att det är ett systemfel som hästarna får betala för. Och funderingar kring hur i helsike ska det bli bättre. Bla blir det ju så enormt svårt att få till förändring om det bedöms som det gör.
På något sätt har man ju tappat bort funktionaliteten i dressyren och dess rörelser. De ska göras på ett kosmetiskt vis och inte på ett vis för att ha viss funktion. Görs det funktionellt blir det sunt och trevligt för hästen(och trevligare för ryttaren).

Jag vet att gammal int GP-domare varit av åsikten att hästen inte är klar för GP om den inte fixar gå nacke högst med hals som är längre(korrekt formad givetvis) än hästen är bakom sadeln. Och han frågade efter han slutat döma varför i helsike man inte dömde så mer. Då svarade överste-kucku att det inte går att rida så på dagens hästar. Självklart går det!
Men du kommer ju inte få börja döma de högsta klasserna int om du inte dömer likt de redan sittande. Så där är vi kvar..

Hur ser det ut nuförtiden med det här med att man inte ska ha tränat för tätt inpå hos den som ska döma en klass? 🤔 Är det tex ok att ngn som regelbundet tränar (och lägger ut film på detta) för en hästägare dömer dennes godkända hingst tex i en klass? Regelbundet kan ju vara så himla flytande.

Hur ser det ut nuförtiden med det här med att man inte ska ha tränat för tätt inpå hos den som ska döma en klass? 🤔 Är det tex ok att ngn som regelbundet tränar (och lägger ut film på detta) för en hästägare dömer dennes godkända hingst tex i en klass? Regelbundet kan ju vara så himla flytande.
Hästägare får aldrig döma sin egen häst. När det kommer till regelbunden träning verkar det endast gälla varje/varannan vecka. Så det är ok för månadstränare att döma elev.

[/QUOTE]

Fast ändå-domarna- de kan ju inte ta egna initiativ om hur de ska döma utan de måste utgå från sin domarutbildare, problemet ligger snarare där och jag håller med om att där är det ett problem. Och vilka är det som suttit på den posten och hållt kvar i det gamla? jag gissar på gubbs. Ofta gamla gubbs.

Sedan kan du inte heller egentligen veta hur diskussionerna går hos alla dressyrdomarutbildare, det finns de som är förbundet troget och inte säger något alls om diskussioner som är aktiva och sedan finns det såklart andra som vågar mer. Du kanske har gått utbildning hos någon som är som en mussla.

Frågan är om det ens kan göra så mkt nytta då de som vågar diskussionerna inte har befogenhet att ändra synsättet vid poängsättning , samma med WE, att det är skillnad på diskussioner och tankar på hästvälfärd, precis som det är hos en del av vanliga drerssyrdomarutbildare- betyder ju inte att de i nuläget kan göra så mkt åt det, iaf inte mer än som andra och gå efter TR.
KL
Läggas klagomål fram till förbundet så viftar de med TR, ja det ser kanske bra ut när man läser det, problemet är att domare o då öd inte får tillräckliga redskap under utbildningarna att tolka TR lite skarpare, alltså få förbundet i ryggen, sedan är det såklart så att ska alla om bara sägas till som rycker och drar, sparkar och använder spöet lite för mycket, eller kanske få snäppet mer än tillsägelse så kommer antalet starter o minska och det är det förbundet är mest rädd för, så delvis det där med otydlig information om hur dressyren ska visas- för vad händer om alla de som fulrider, både med typ av våld eller de som fulrider på så vis att hästen har en sådan form som domarna ser är skadlig för hästen och tar år att rätta till? om de inte får starta?

Hästägare får aldrig döma sin egen häst. När det kommer till regelbunden träning verkar det endast gälla varje/varannan vecka. Så det är ok för månadstränare att döma elev.
Jag vet en GP domare som tränar elever varje vecka på hög nivå som han sedan dömer, tja, det är väl bara att hålla tyst. Och om någon säger något så var det ett uppehåll då så det kan inte klassas som regelbundet.
Samma GP domare slår med långpisken, det vet förbundet om, det har framförts klagomål dit och han är portad från vissa anläggningar då han slått hästar. Så förbundet vet.

Nej såklart inte sin egna häst. Tycker bara det var lite konstigt när en godkänd hingst som knappt tävlat började tävla och klassen dömdes av en elev till hästägaren och hingsten stod som vinnare..

Idag har vi varit ute och gjort årets första start. Hollan min irländare gick en lb2 med en tjej som fyller 15 år i år. Hon fick tävla hollan förra året några starter på hemmaplan men nu åkte vi iväg.

Hollan må va en Irish med begränsade gångarter men så nöjd jag är med min lilla häst. Hon försöker och vill alltid göra sitt bästa och är så snäll, jag blir verkligen så glad när ja ser henne och ungen 💕 Tycker det är så roligt att vara ute med ungen å Hollan, ungen är nervös å man får säga till henne att knipa näbben å fokusera 100 gånger men hon försöker verkligen och man känner hur hon uppskattar att få tävla på Hollan.

68% är vi nöjda med och kan ungen hålla nerverna i styr och inte ”slarva” bort poäng genom att rida lite slarviga vägar samt komma ihåg att stämma av lite mer så är vi absolut med och plockar rosetter nästa gång, lite typiskt att ungen blir ett år för gammal att rida lb i den där cupen man gjort i år. LA blir nog lite mastigt för dem i år.

Vet inte riktigt vad du svarar på? I Amsterdam var det förstås internationella domare som dömde. Och gjorde det faktiskt helt uppåt väggarna. Det följde faktiskt inte något reglemente skulle jag säga.

Angående WE-domarutbildningen så var jargongen, viljan till förbättring och diskussionen nåt helt annorlunda än dressyrdomarutbildningen. I dressyrdomarkretsar upplever jag det väldigt bakåtsträvande, det ska vara som förr istället för att vi ska anpassa oss till vår samtid.

Vet inte riktigt vad du svarar på? I Amsterdam var det förstås internationella domare som dömde. Och gjorde det faktiskt helt uppåt väggarna. Det följde faktiskt inte något reglemente skulle jag säga.

Angående WE-domarutbildningen så var jargongen, viljan till förbättring och diskussionen nåt helt annorlunda än dressyrdomarutbildningen. I dressyrdomarkretsar upplever jag det väldigt bakåtsträvande, det ska vara som förr istället för att vi ska anpassa oss till vår samtid.
Det är väl fördelen med att WE i Sverige är en förhållandevis ny gren. Det lockar ju folk som vågar testa nytt och har inte en cementerad gammelgrupp av för konservativa domare på samma sätt.
Men sen ska ju WE också vara funktionellt på ett annat sätt. Det är också en klar fördel!

Kunde rida ute i paddocken idag, skönt. Lite klafsigt på sina ställen men helt okay. Fick bra bjudning på köpet och lyckades dessutom med några galoppfattningar där jag verkligen kände hur det räckte att flytta yttre sittbenet närmare sadeln och lätta lite på det inre. Det tog några år men nu börjar polletten trilla ner hos mig och min kropp.

Var dock inte nöjd med hur stel i vänstersidan hon kändes och hur mycket jag bitvis hade i handen. Jag tror det fortfarande har sin rot i magproblemen och att hon går och trycker, vilket jag kan tänka mig inte direkt bidrar till bra bakbensanvändning. Helt säker är jag dock inte, så får väl ge det nån vecka till med mildväder och sen kolla henne om det inte går åt rätt håll. Det kändes dock mycket bättre i slutet av passet.

Det jag svarade på är att de följer sin utbildare och dens tolkning av reglementet, det funkar ju inte så att de själva sitter i grupp och diskuterar hur de ska döma. Om hela gruppen dömer helt uppåt väggarna så är det ju mer fel på hur utbildningen är än på domarna som blir utbildade.
Alltså höjdarna i den svenska utbildningen tolkar inte TR som en del gör här-långt därifrån- och de utbildar efter sin utbildare.

WE är inte styrt på det vis som dressyren är, WE är i nuläget en väldigt liten grupp, alla känner alla, många tävlande, ffa de på högre nivå där g många även tävlar utomlands, är ofta engagerade utbildningar och TR, de kan fixa och trixa lite själva - mkt lättare för en liten grupp än att ena hela sveriges domar/ öd/ deras utbildare.

Tar exemplet alla känner till från Strömsholm 2023 där en ryttare fått 10 % skillnad ( eller mer) från två av tre domare där en gav lågt( alltså 10 % under) pga nos bakom lod och där en annan gav- om jag minns rätt 72% ( orkar inte googla så det är ca siffror.) Och den som dömde lågt var en allt ska vara som förr domare.

De två dömer ju så olika så de kommer aldrig kunna mötas, där en faktiskt dömer helt maniskt efter TR och bara ser nos bakom lod även om annat är g bra, och den andra domare även såg andra kvaliteer.

Jag tycker också WE i Sverige är väldigt intressant, just för hur det hela vägen sedan start hållit hårt i horsemanship och bra djurskydd genom att vägra använda boskapsmomemtet. Också riktigt bra att man avstår det momentet till och med på mästerskapen 👍

Nu är det väl svårt att börja om med en så gammal sport som dressyren men nog hade det varit roligt om man kunde få till ett ordentligt omtag. Det finns massor med bra grejer med dressyr överlag och svensk dressyr men det går lite trögt med moderniseringen.

Det sitter för många kärringar där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
10 11 12
Svar
235
· Visningar
17 413
Svar
2 032
· Visningar
182 216
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 847
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobbet startar i morgon
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Pusseltråden