Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får kolla under para dressyren för det är ett para dressyrprogram
Tack! Hittade nu.
Jag läste igenom LC1, och blev lite förvånad. Inga trav- eller galoppökningar längre. Fri skritt till galopp på en kortsida. Galoppfattning på rakt spår istället för ut ur hörnet. Är programmet lite obalanserat, eller missar jag något?
Jag tävlade lite fälttävlan på 90-talet, så är inte helt uppdaterad på vad som gäller idag.

Tack! Hittade nu.
Jag läste igenom LC1, och blev lite förvånad. Inga trav- eller galoppökningar längre. Fri skritt till galopp på en kortsida. Galoppfattning på rakt spår istället för ut ur hörnet. Är programmet lite obalanserat, eller missar jag något?
Jag tävlade lite fälttävlan på 90-talet, så är inte helt uppdaterad på vad som gäller idag.
Var läser du då? Fri skritt till galopp stämmer väl ändå inte? Och galoppökning har väl aldrig funnits i LC:1?

Tack! Hittade nu.
Jag har en dotter som tävlat LC1 i två år nu, tycker det är ett toppenbra program för ponnys och barn som lär sig att tävla. :up:

Var läser du då? Fri skritt till galopp stämmer väl ändå inte? Och galoppökning har väl aldrig funnits i LC:1?

Jo. Fri skritt till galopp via en kortsida.

Jag kan också tycka att just den manövern är den som är problematisk i det programmet.

Sen tycker jag det är kass i övrigt. Pga svårt att få flyt i det (typ 5 miljarder avsaktningar känns det som)

Men det är en kortsida i trav innan galoppen. Ni får det att låta som om galoppen fattas ur fri skritt vilket är helt fel.
Det är bara ett hörn trav innan galoppen. Jag som domare tycker att den delen av programmet är oerhört opedagogisk. Väldigt få som förstått hur de olika momentennär uppdelade också.

Det är bara ett hörn trav innan galoppen. Jag som domare tycker att den delen av programmet är oerhört opedagogisk. Väldigt få som förstått hur de olika momentennär uppdelade också.
Ja, men som jag uppfattade de andra som skrev om det så lät det som om de menade galopp direkt ur fri skritt. Det vore ju stor skillnad. 😅

Jo. Men på en kortsida ska du gå från fri skritt, till skritt med tygelkontakt, till trav, till galopp. För att vara det 'enklaste' programmet så är det väldigt tufft
Jag håller helt med, helt vansinnigt att ex vara tvungen enligt programmet att räta upp ex ponnyn innan galoppfattningen när det oftast är ett jättebra läge i hörnet eller före. Fattar inte att de som gör programmen inte kan ta in expertis från domare på lägre nivå eller ryttare på lägre nivå. Det är verkligen verkligen inte de i toppen som fattar bäst- eller så skiter de i det.

Först massa transportsträckor och "rida vägar", sen trycker man in massa moment på varandra, i inte den enklaste ordningsföljden. I mina ögon både tråkigt och onödigt krångligt. Inte ett speciellt schysst program i sitt upplägg.

Jag har för mig att något av LC-programmen var väldigt trevligt när jag började tävla på 90-talet. Kanske var det 15-meters volter i trav, 20-meters volter i galopp, och några andra "normala" vägar däremellan. Och så symmetri så att det är lättare att komma ihåg.

Jag har för mig att något av LC-programmen var väldigt trevligt när jag började tävla på 90-talet. Kanske var det 15-meters volter i trav, 20-meters volter i galopp, och några andra "normala" vägar däremellan. Och så symmetri så att det är lättare att komma ihåg.
LC:1 1991 red jag några gånger :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
10 11 12
Svar
232
· Visningar
17 028
Senast: Hedwig
·
Svar
2 032
· Visningar
182 206
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 843
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar