Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet du om man kan se ritten någonstans?Angående dressyren i Amsterdam ville jag dela denna artikel som är mer i linje med mina åsikter om ridningen som premieras: https://www.horsemagazine.com/thm/2...RjvWoA0GeW1LUzHXG0NbtdVLrXEg1Vpa3WtildNuFM9m8
Sen en fundering från mig som följt Everdale sen han var tre: När han började nosa mot svår klass med sin förra ryttare tyckte jag det såg träligt ut, mycket gapande, hängmatterygg och en häst som inte såg ut som att den utbildats mot sann bärighet och samling utan gick och slet på talang och god vilja. Då tänkte jag att det kanske var ryttarens brist på erfarenhet som syntes, men med facit i handen så var det inte bara ett "ryttarproblem" eftersom hästen fortfrande går lika illa. Kanske med undantag att han nu knäcker in nacken ännu mer än han gjorde för 2-3 år sedan...
Vet du om man kan se ritten någonstans?
Fast jag är verkligen inte superimponerad av Frys ridning. Stenhårda händer som ett dödsgrepp. Hon FÖRSÖKER ju inte ens länga ut halsen. Det är något bättre på Glamourdale men det är för att den hästen är bättre. Tänk att se Glamourdale eller Everdale med typ Ingrid Klimke eller Carl Hester.Angående dressyren i Amsterdam ville jag dela denna artikel som är mer i linje med mina åsikter om ridningen som premieras: https://www.horsemagazine.com/thm/2...RjvWoA0GeW1LUzHXG0NbtdVLrXEg1Vpa3WtildNuFM9m8
Sen en fundering från mig som följt Everdale sen han var tre: När han började nosa mot svår klass med sin förra ryttare tyckte jag det såg träligt ut, mycket gapande, hängmatterygg och en häst som inte såg ut som att den utbildats mot sann bärighet och samling utan gick och slet på talang och god vilja. Då tänkte jag att det kanske var ryttarens brist på erfarenhet som syntes, men med facit i handen så var det inte bara ett "ryttarproblem" eftersom hästen fortfrande går lika illa. Kanske med undantag att han nu knäcker in nacken ännu mer än han gjorde för 2-3 år sedan...
Verkligen. Han skakar ju typ med underkäken, ser ut som det är väldigt mycket spänning där. Och i den ökade skritten är han kvar uppe i ramen till precis på slutet, som att han faktiskt inte alls följer hennes hand, nästan inte vågar det. Och så fattar jag inte hur domarna dömer halterna när Everdale tydligt kliver bakåt i inledningen med flera steg och det inte ska vara godkänt. Den väger bakåt i avslutningshalten, och står över mycket mark med bakbenen väl bakom sig.Fast jag är verkligen inte superimponerad av Frys ridning. Stenhårda händer som ett dödsgrepp. Hon FÖRSÖKER ju inte ens länga ut halsen. Det är något bättre på Glamourdale men det är för att den hästen är bättre. Tänk att se Glamourdale eller Everdale med typ Ingrid Klimke eller Carl Hester.
Yes, den ritten är det artikeln gäller.Om det är denna kan jag för mitt liv inte förstå hur man får 8or på de piruetterna...
Nej absolut inte jag heller, jag blir illa berörd av att se ritten. Mina reflektioner rör mer vilket enormt problem hela sporten har när hästen gått som en kråka i många år och aldrig ser bättre eller gladare eller mer bärig ut, men fortsatt belönas med goda poäng av olika domare på diverse tävlingar. Hästen har också bytt ryttare ett antal gånger utan att någon tar tag i grundridningen (verkar det som eftersom den bara avancerar i klasserna med samma gamla problem kvarstående). Istället utnyttjar man att den snällt försöker igen och igen, medan man bara rider på med tryck och spänd stångtygel.Fast jag är verkligen inte superimponerad av Frys ridning. Stenhårda händer som ett dödsgrepp. Hon FÖRSÖKER ju inte ens länga ut halsen. Det är något bättre på Glamourdale men det är för att den hästen är bättre. Tänk att se Glamourdale eller Everdale med typ Ingrid Klimke eller Carl Hester.
Håller helt med, jag tycker den är så tydligt fyrtaktig i "samlingen" att erfarna GP domare ska reagera på det. Likaså vaggandet i piafferna, munnen som tuggar och gapar medan man ser att stångtygeln ständigt är sträckt, käken som pressas mot bringan.Verkligen. Han skakar ju typ med underkäken, ser ut som det är väldigt mycket spänning där. Och i den ökade skritten är han kvar uppe i ramen till precis på slutet, som att han faktiskt inte alls följer hennes hand, nästan inte vågar det. Och så fattar jag inte hur domarna dömer halterna när Everdale tydligt kliver bakåt i inledningen med flera steg och det inte ska vara godkänt. Den väger bakåt i avslutningshalten, och står över mycket mark med bakbenen väl bakom sig.
Känslan är ju att hade detta varit en mindre känd ryttare hade det varit kommentarer om att den behöver gå mer över ryggen, för den svingar knappt alls. Inte minst är det stilla i galoppökningarna. Den samlade galoppen är så tight (på ett dåligt sätt) att den ibland gränsar till fyrtakt.
Vilken bra artikel! Är så glad att se att flera och flera the bladet från munnen. För roligt att titta på är det inte.Angående dressyren i Amsterdam ville jag dela denna artikel som är mer i linje med mina åsikter om ridningen som premieras: https://www.horsemagazine.com/thm/2...RjvWoA0GeW1LUzHXG0NbtdVLrXEg1Vpa3WtildNuFM9m8
Och det är väl mycket det som är problemet. Folk varken ser över egen utbildning för att göra en lite lätt radikal förändring eller hästens dito.Nej absolut inte jag heller, jag blir illa berörd av att se ritten. Mina reflektioner rör mer vilket enormt problem hela sporten har när hästen gått som en kråka i många år och aldrig ser bättre eller gladare eller mer bärig ut, men fortsatt belönas med goda poäng av olika domare på diverse tävlingar. Hästen har också bytt ryttare ett antal gånger utan att någon tar tag i grundridningen (verkar det som eftersom den bara avancerar i klasserna med samma gamla problem kvarstående). Istället utnyttjar man att den snällt försöker igen och igen, medan man bara rider på med tryck och spänd stångtygel.
Det där var värre än jag trodde, det är nästan noll luft mellan käke och hals. Det är verkligen helt orimligt att det finns utrymme i bedömningskriterierna att ge höga betyg till det där. Är det någon som har tillgång till dem och kan beskriva vad de ska bedöma? Behöver de skrivas om eller viktas annorlunda? Behöver domarutbildningen göras om? Har de öht centrala domarkonferenser?Om det är denna kan jag för mitt liv inte förstå hur man får 8or på de piruetterna...
Om det är denna kan jag för mitt liv inte förstå hur man får 8or på de piruetterna...