Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
LC:1 är det program av typ alla som är viktigast att LÄSA. Moment 7 Tyglarna ska tas MELLAN M &C, moment 8: igångsättning till trav MELLAN C & H. Moment 9: Galoppfattning MELLAN H & E.

Så om man vill kan man trava 2-3 steg, men om man vill: nästan ett helt hörn och nästan en halv långsida.

Det lilla ordet mellan syns knappt ens i det skrivna programmet (3-4 punkter stort?) men är av stor betydelse.

Tragglade lc1 hela våren med mina ungar och hästar kändes det som. Tycker att det är ett väldigt käckt program och tycker det är toppen att man får ha det med lättridning nu. Dock tycker ja det är lite dumt att man måste ha egen klass för det men men. Vi ska ju ha ponnymeeting v21 så tänker nog att ha lc med lättridning dag 1 och sen nedsittning dag 2, känns inte som det finns sånt tryck att ha 4st lc program. För storhäst hoppas ja kunna klämma in lite kvällsdressyr då det önskats kür i gp, Inter 1 och msvb under vår sommardressyr v29 så blir nog inte utrymme till lc i år heller.

Min b ponny och ”lillasyster” vann ju km på klubben där vi hade lc1 som program. Då var Skrållan 4 år och vi har nog hört varje vecka att hon vann km 😂 men såklart lillasyster ska va stolt ❤️ dock kan ja nog tänka mig att storasyrran börjar tröttna på att höra det 😂🙈

LC:1 är det program av typ alla som är viktigast att LÄSA. Moment 7 Tyglarna ska tas MELLAN M &C, moment 8: igångsättning till trav MELLAN C & H. Moment 9: Galoppfattning MELLAN H & E.

Så om man vill kan man trava 2-3 steg, men om man vill: nästan ett helt hörn och nästan en halv långsida.

Det lilla ordet mellan syns knappt ens i det skrivna programmet (3-4 punkter stort?) men är av stor betydelse.
Jag läste mellan, så jag var med på att man har halva långsidan på sig. Jag har själv oerhört mycket lättare att fatta galopp ur hörnet än på rakt spår, så jag tänkte att det är så jag visar upp mig bäst. Det kunde ju ni som läser här inte veta, förstås.
Det var just alla moment som kommer på kort sträcka jag reagerade på, när programmet i övrigt innehåller ganska lite aktivitet. Det var vad jag menade med obalans.

Jag har ju inte ridit programmet än, så jag vet inte hur det känns till häst. Ska inte döma ut innan jag provat.

Tycker att båda LC programmen är uppbyggda för nya ryttare (oavsett ålder), inte unga hästar. Det är bra att träna mycket övergångar och lydnad men programmen är ganska hackiga och fatta galopp på rakt spår är svårt! Jag vill gärna rida på lång bana med lite transportsträckor så hästarna hinner andas så jag har ridit H80-90 istället på pay&ride, mycket trevligare start för unga hästar 😁

Var det inte mellantrav på två diagonaler då? Och galopp med förlängda språng på diagonal i båda varven? 😶‍🌫
Jo, det var typ snett igenom-vilt-snett igenom-volt-snett igenom- 2 varv på mittvolten-snett igenom- 2 varv på mittvolten- snett igenom

Hur tråkigt som helst!

Jo, det var typ snett igenom-vilt-snett igenom-volt-snett igenom- 2 varv på mittvolten-snett igenom- 2 varv på mittvolten- snett igenom

Hur tråkigt som helst!
Och svårt med de gånger som det inte ”blev” galopp.

Men jag minns verkligen hur svårt det var att rida LB:1 med framdelsvändningarna. Det var en stor seger när jag fick godkända %!

Var det inte mellantrav på två diagonaler då? Och galopp med förlängda språng på diagonal i båda varven? 😶‍🌫
Nu är det 30 år sedan, men mitt minne brukar vara bra. Jag har för mig att det var två diagonaler mellantrav (en lättridning och en nedsittning) och en diagonal mellangalopp, och en diagonal fri skritt (som 1995 byttes mot ökad skritt). Eller om diagonalen med nedsittning var arbetstrav?
Jag har protokollen i en pärm i mitt vindsförråd, kanske måste ta en titt.
Det ingick hoppning, två språng över ett lågt (kanske 50 cm) hinder.

Tycker att båda LC programmen är uppbyggda för nya ryttare (oavsett ålder), inte unga hästar. Det är bra att träna mycket övergångar och lydnad men programmen är ganska hackiga och fatta galopp på rakt spår är svårt! Jag vill gärna rida på lång bana med lite transportsträckor så hästarna hinner andas så jag har ridit H80-90 istället på pay&ride, mycket trevligare start för unga hästar 😁

Jag, det är ett väldigt trevligt program med "lagom" flöde för att vara lätt. Galoppfattningar i hörnen, längning på långsidan istället för diagonalen, så att man slipper brottas med att slippa ett omslag i upptagningen. :)

• Gilla
Reactions: AW
Jag, det är ett väldigt trevligt program med "lagom" flöde för att vara lätt. Galoppfattningar i hörnen, längning på långsidan istället för diagonalen, så att man slipper brottas med att slippa ett omslag i upptagningen. :)
Vilket har fattning i hörnet och längning? :)

Nu är det 30 år sedan, men mitt minne brukar vara bra. Jag har för mig att det var två diagonaler mellantrav (en lättridning och en nedsittning) och en diagonal mellangalopp, och en diagonal fri skritt (som 1995 byttes mot ökad skritt). Eller om diagonalen med nedsittning var arbetstrav?
Jag har protokollen i en pärm i mitt vindsförråd, kanske måste ta en titt.
Det ingick hoppning, två språng över ett lågt (kanske 50 cm) hinder.
Jag upplevde aldrig lydnadshindret, eller kommer åtminstone inte ihåg det. Jag har också kvar gamla protokoll någonstans...

Jag har ett minne av att LB innehöll 10-metersvolt i galopp, men det verkar ha försvunnit.

Jag upplevde aldrig lydnadshindret, eller kommer åtminstone inte ihåg det. Jag har också kvar gamla protokoll någonstans...

Jag har ett minne av att LB innehöll 10-metersvolt i galopp, men det verkar ha försvunnit.
Jag red LB:1 en gång, det innehöll 10 m volter i trav och 15 m volter i galopp, och ryggning och framdelsvändningar.

@Fiorano Det blir hästköp!

Den anländer på onsdag, men vågar inte tro det förrän allt är påskrivet på plats då. Jättespännande!

Grädden fortsätter öka på skritt och sjukhage-tid utan bakslag. Hovslagaren var ute idag och det gick att sko om runt om, även om Grädden var skeptiskt med bakhovarna (lite jobbigt att hålla upp/böja länge). Men han är lite skeptisk till hovslageri även i vanliga fall, så det är ett jättegott tecken att han accepterade läget.

@Fiorano Det blir hästköp!

Den anländer på onsdag, men vågar inte tro det förrän allt är påskrivet på plats då. Jättespännande!

Grädden fortsätter öka på skritt och sjukhage-tid utan bakslag. Hovslagaren var ute idag och det gick att sko om runt om, även om Grädden var skeptiskt med bakhovarna (lite jobbigt att hålla upp/böja länge). Men han är lite skeptisk till hovslageri även i vanliga fall, så det är ett jättegott tecken att han accepterade läget.
Åh grattis! Du får presentera häst sen när den väl står i stallet😃. Härligt att läsa att Grädden förbättras stadigt🩷.

Båda mina ska med till kliniken på måndag. Skulle skrittat ut Zacke ikväll men det började blåsa så förskräckligt så jag gick ner till ridhuset istället. Böjde ihop vänster fram bara för att se om han reagerade på ihopknycklat ben, det gjorde han. Så garanterat inte fräsch där. Skrittade runt och tog några varv i trav och jag känner ju INGENTING i ridningen. Jag som verkligen haft stolthet i att jag känner små små variationer. Men niet ingenting.

Dio ska in för att kolla så knät håller för igångsättningen så tänkte att han får böjas igenom helt eftersom jag uppenbarligen tappat all känsla. Så nu känns det som jag kommer stå med två behandlade hästar på måndag. Suck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
10 11 12
Svar
223
· Visningar
16 043
Senast: Jeps
·
Svar
2 032
· Visningar
182 171
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
789
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 828
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna