Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är inte riktat till dig, men spinner på samma tråd: Vad är det som gör att så många medier vill att gärningsmännen ska få tala ut hela tiden? Det är så tröttsamt.
Det drar tittare såklart. Och det kan faktiskt vara bra om de pratar som de idioter de är, tänker på Prins Andrew ex.

Nu har Isabell Werth debuterat med Wendy. Det såg rätt jobbigt ut för ryttaren och Wendy spände väldigt mycket i piaffen. Men hon såg ändå betydligt mer bekväm ut än med AH.

Screenshot_20240209_223346_CMHTV & FEITV.webp

Nu har Isabell Werth debuterat med Wendy. Det såg rätt jobbigt ut för ryttaren och Wendy spände väldigt mycket i piaffen. Men hon såg ändå betydligt mer bekväm ut än med AH.

Visa bifogad fil 138734
Har inte sett den här ritten. Men träningsklippet på hennes insta på dem för typ en v sen visade ju rätt tydligt att det brister rejält. Efter piaff när man gör halt ställer den upp sig som ett körhäst liksom med både fram och bak längre ”ut” från kroppen. Den bör ju rimligen stanna med fötterna i fyrkant och under sig baktill om det är som det ska med utbildning/ridning.

Ska man försöka vara objektiv, trots allt man nu vet, så var ju Wendy redan innan Isabel en fantastiskt bra häst.

Hittar ingen nyare film än denna, det är knappt två år sedan med Andreas på ryggen:

Så på Andreas filmen är hon bara 8 år (!) och nu med Isabel 10 år.

Men Isabel kan säkert utveckla och göra mycket bättre ännu, och det är en fantastisk häst som dessutom ”klär” Isabel bra.

Ska man försöka vara objektiv, trots allt man nu vet, så var ju Wendy redan innan Isabel en fantastiskt bra häst.

Hittar ingen nyare film än denna, det är knappt två år sedan med Andreas på ryggen:

Så på Andreas filmen är hon bara 8 år (!) och nu med Isabel 10 år.

Men Isabel kan säkert utveckla och göra mycket bättre ännu, och det är en fantastisk häst som dessutom ”klär” Isabel bra.

Jättefin häst! Men hon får kämpa! Visst rider hon lätt i inledande travökningen? Intressant att man ändå ser så tydligt att Isabell i stort sett hela tiden rider i höger varv. Är ju inte en syn man är van att se varje dag direkt på hennes egenutbildade så hon har nog en hel del snedheter att jobba med.

Dio gjorde sitt bästa byte ever idag. Blev så himla paff för han bara ploppade över till högergaloppen utan att häva sig, dra eller ändra rytmen! Jobbar egentligen inte bytena alls nu utan fokus är att flytta runt honom så att han accepterar att bli ändrad på. Rider även långa diagonaler där han "bara" ska stanna kvar hos mig, hålla sig rak och rytmisk. Det var på en sån diagonal som jag hade ett läge och då satt bytet som ett smäck😍! Visa bifogad fil 138638
Han är såå söt juuuu

Jättefin häst! Men hon får kämpa! Visst rider hon lätt i inledande travökningen? Intressant att man ändå ser så tydligt att Isabell i stort sett hela tiden rider i höger varv. Är ju inte en syn man är van att se varje dag direkt på hennes egenutbildade så hon har nog en hel del snedheter att jobba med.
Tycker också hon ser ut att rida lätt. Den ser ut att vilja krypa bakom skänkeln hela tiden. Känner inte riktigt igen Wndy från när jag sett henne med AH men detta känns mer äkta. På ngt sätt.

Tycker också hon ser ut att rida lätt. Den ser ut att vilja krypa bakom skänkeln hela tiden. Känner inte riktigt igen Wndy från när jag sett henne med AH men detta känns mer äkta. På ngt sätt.
På klippet hon la upp på Instagram på en av travökningarna så ser man tydligt att hon rider lätt. Tänker att det är bra att hon gör det om hon känner att det är vad hästen behöver, men hur bör det bedömmas?

Lättridning i travökning tycker jag Isabell gjorde med Weihegold (var det väl? Tror jag…) med. Intressant teknik, det skulle jag gärna vilja ha kroppskontrollen att göra så omärkligt som hon gör för det hjälper nog hästarna fint i ökningen

Jag har sett Isabell göra så flera gånger, och även Carl Hedin, de står liksom upp i travökningarna, men är ändå följsamma i takten. Det känns som ett bra sätt att slippa taktmissar med lite mer frihet för hästen.

Ja som den där hästen hon hade på clinicen. Skillnaden här är ju att hon vill göra något åt det. Hon gör ett fantastiskt jobb tycker jag!

Igår satt jag och svor när jag red Dio för att jag är så oerhört sämst på att rida väggslutor. Får verkligen inte ihop kroppen! Så mycket lättare att rida på diagonalen.. Idag fick jag upp ett minne på fejan att slutorna äntligen kändes lätta med Barb😅. Så finns förhoppningsvis lite hopp med Dio också!

Igår satt jag och svor när jag red Dio för att jag är så oerhört sämst på att rida väggslutor. Får verkligen inte ihop kroppen! Så mycket lättare att rida på diagonalen.. Idag fick jag upp ett minne på fejan att slutorna äntligen kändes lätta med Barb😅. Så finns förhoppningsvis lite hopp med Dio också!
Har du provat ta inner hand mot din ytter höft så att tygeln nuddar hästens hals och lite lätt bromsa inner bog och flytta ut den med det tygeltaget?
Brukar ofta funka på spanjacker oavsett om de är skolade så eller ej.

Har du provat ta inner hand mot din ytter höft så att tygeln nuddar hästens hals och lite lätt bromsa inner bog och flytta ut den med det tygeltaget?
Brukar ofta funka på spanjacker oavsett om de är skolade så eller ej.
Har faktiskt haft ditt råd om trängande innertygel i örat när jag rider😅. Det största problemet är att jag inte har koll på höfter och axlarnas riktning. Det blir att jag gör för mycket, viker mig och så blir det bara stress och skit. Att rida in på en diagonal är så mycket lättare! Det blir en naturlig riktning, framåtbjudning och jag kan som sitta rakt i riktningen. Längs väggen så blir det hjärnmos.

Har faktiskt haft ditt råd om trängande innertygel i örat när jag rider😅. Det största problemet är att jag inte har koll på höfter och axlarnas riktning. Det blir att jag gör för mycket, viker mig och så blir det bara stress och skit. Att rida in på en diagonal är så mycket lättare! Det blir en naturlig riktning, framåtbjudning och jag kan som sitta rakt i riktningen. Längs väggen så blir det hjärnmos.

Kan det ens finnas något enklare än det 😅 Tror du krånglar till det för mkt. Skit i axlar och höfter och gör bara en vanlig volt och när du är på väg ut ur volten så rider du ju bara rakt fram och behåller samma grad av böjning med hästens panna riktad dit du ska, alltså längs med spåret. Eller rid bara en vanlig svag skänkelvikning längs med spåret och ställ om. 🤷‍♀️

Kan det ens finnas något enklare än det 😅 Tror du krånglar till det för mkt. Skit i axlar och höfter och gör bara en vanlig volt och när du är på väg ut ur volten så rider du ju bara rakt fram och behåller samma grad av böjning med hästens panna riktad dit du ska, alltså längs med spåret. Eller rid bara en vanlig svag skänkelvikning längs med spåret och ställ om. 🤷‍♀️
Jag brukar vara bra på att hålla saker enkelt men just när det kommer till väggslutor blir det haveri🙄.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 455
Senast: Piaff
·
Svar
2 032
· Visningar
182 146
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
786
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 822
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2