Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har varit ute och luftat oss! "Bara" LA3 då ingen verkar arrangera LA5/6 och bytena är fortfarande inte rena för oss.
Första dagen hade jag en väldigt het häst som tyckte att det var mer logiskt att springa fullfart framåt och gå emot handen om jag försökte bromsa 🙃. Inga missar direkt och 66% för att vi klarade av att styra runt 🤪.

Andra dagen hade jag en helt annan Vera. Hon väntande och kämpade verkligen med att försöka lyssna och förstå mig! Fortfarande så är grundformen inte riktigt där den ska vara än men det blir bättre! 70,6% fick vi för ritten och det gav oss också en vinst bland 15 startade!

Visa bifogad fil 138971

Det är så roligt när kämpadet med allt ger utdelning inne på banan. Tävlingar driver mig framåt, jag vill visa upp att jag rider bättre och bättre. Att min häst blir mer och mer välutbildad. Jag vill från framridning till avskrittning visa upp det bästa jag kan av min ridning. Jag vill försöka föregå med gott exempel och ge min häst så goda förutsättningar att prestera som jag kan för dagen.

Film från dag 2

Tyvärr åkte jag hem från tävlingen med en ful eftersmak i munnen. Jag hann med att se lite ur de andra klasserna och framförallt en ritt fick ruskigt mycket poäng av alla tre domare trots att ryttaren satt i en fruktansvärd sits, riktig kraftsits, flexande hästen åt sidorna, höll i den så hårt att den verkligen inte kom någonstans, kort hals, hög kruppa, nosgrimman hårt spänd och jag hörde tydligt uppe på läktaren hur hästen väste när den inte kunde andas 😭. Och runt omkring så får ekipaget beröm och lovord av bland annat domare men även andra aktiva. Ja hästen är jättefin och tekniskt sett gjorde den allt den skulle men på bekostnad av vad känner jag.

Jag vill ju inte att domarna ger mig höga poäng bara för att hästen är fin och gör det den ska om jag rider som en påse kattskit. Jag vill ju kunna mäta min utveckling på tävling och känna att jag kan ha tilltro till bedömning.
Just nu känner jag inte den tilltron.

Grattis! Nä man blir ju helt matt när det sker. Hade önskat att domarna vågat hänga på debatten bättre. Svårt när det där brevet dom skrev indikerade på att dom inte behövde det utan det var bra som det var med TR och utbildningsskalan. Visserligen sant om någon hade följt det.

Som jag sagt här i typ 25 år. "Alla" tror/påstår att dom följer TR/ utbildningsskalan / den klassiska skolan och så ser man dom träna eller rida och inser att nä men det gör dom inte. Problemet som jag ser det är att det är så många översättningsfel från Tyskan vad det gäller betydelsen. Sen en annan sak som skiljer är ju att Tyskarna har/ hade en långvarig ryttarutbildning i grunden innan dom börjar prata om utbildningsskalan. Vet inte om dom fortfarande har det.

Här har folk fullt sjå att släppa tyglarna så från det till utbildningsskalan, det vet jag inte hur det ska gå till 🤷‍♀️

Det Kyra sa om hallonsylt 🙌

Grattis! Nä man blir ju helt matt när det sker. Hade önskat att domarna vågat hänga på debatten bättre. Svårt när det där brevet dom skrev indikerade på att dom inte behövde det utan det var bra som det var med TR och utbildningsskalan. Visserligen sant om någon hade följt det.

Som jag sagt här i typ 25 år. "Alla" tror/påstår att dom följer TR/ utbildningsskalan / den klassiska skolan och så ser man dom träna eller rida och inser att nä men det gör dom inte. Problemet som jag ser det är att det är så många översättningsfel från Tyskan vad det gäller betydelsen. Sen en annan sak som skiljer är ju att Tyskarna har/ hade en långvarig ryttarutbildning i grunden innan dom börjar prata om utbildningsskalan. Vet inte om dom fortfarande har det.

Här har folk fullt sjå att släppa tyglarna så från det till utbildningsskalan, det vet jag inte hur det ska gå till 🤷‍♀️

Tack 🥰

Jag är rätt övertygad om att de som rider på detta vis helt enkelt inte förstår att något är fel. Det fungerar ju! Därför försöker de inte förändra sin ridning. Varför ändra på ett vinnande koncept? Det finns helt enkelt inte intresse eller förståelse för att lyssna på de röster som hävdar annorlunda. För rösterna har sällan bättre meriter eller tyngre positioner. Till slut blir glasögonen så skitiga att man inte ser hur fel det blivit.

Håller verkligen med om att jag tror det är språkförbistring som sabbat mycket i Svenska ridningen.
Jag tänker att Steinbrecht tex anses väl ligga till grund för mkt av det svenska. Men att man feltolkat/översatt fel tex det där berömda citatet om att ”rid din häst framåt och rak” till i lite väl mycket fokus på tempo och att man tror tak innebär på raka linjer.
När jag tolkar det som att hästen ska rakriktas, vilket man kanske bäst gör på böjda spår. Och att framåt betyder till handen och att bakbenen träder in genom att hästen via bål etc lyfter in och fram benen och inte bara pendlar så att de av det kommer in.
Klart man inte kan släppa tygeln om hästen är i obalans. Och den biten är det väl rätt lite fokus på i Sverige.
Och klart det blir strul med byten och skolor om man inte kan påverka mankens balans i sidled och när det funkar balansen fram/bak.
Och ska hästen kunna vara i balans måste alltid böjning/ställning gå igenom.
Hur mkt ser man inte folk sitta och joxa med diverse övningar de upplever de har problem med isolerat just till det och så är det ofta att ställningsfel sabbar balans tex.
Mycket av problemet i svenska ridningen beror ju på att man inte har ett språk som är lätt att kommunicera med hästen i. Och att man inte ens vet om hur mycket grunder man hoppar över.
Det är ju så ledsamt att se så många engagerade kämpar som fastnar pga ett skitsystem.

Gör volten innan i hörnet då och sen bara ta med dig rumpan. Ingen skillnad . Du befinner dig ju redan i en sluta då.
Fast det ÄR skillnad att komma ur att rida öppna och att gå in i slutan mot att bibehålla rumpan på voltspåret in i väggslutan.

Tycker britterna är rätt på det och skiljer på travers och half pass, båda rörelserna är med i deras motsvarande MsvB ex byten.

Jag tror kanske att med diagonalslutan kan man "fuska" lite i ingången på slutan, man har liksom ett par meter svängrum att få rätt på böjning, bjudning osv innan man hittar sin linje utan att det syns så mycket för domaren. Medan på en linje som går parallellt med långsidan så när du väl har framdelen på den linjen så blir det väldigt tydligt om du svajar till lite.

Är det någon som har koll på Dressage Hub på Facebook? Har inte riktigt förstått vem det är som driver kontot.
Åh DET är ett riktigt kaninhål, minns inte allt nu men vill minnas att den startades som en personlig vendetta efter att hon blivit bannad från Wellington eller nåt sånt där och ett tag skickade hon stämningar till höger och vänster… En Susan Wachowich eller nåt

Kul att Hedin får starta GP (och världscup) i Göteborg 👍
https://www.gothenburghorseshow.com/nyheter/

Men är det inte ett vääääldigt svagt startfält i år?!

Maria von Essen, Sverige, Invoice
Natalie Oldfors, Sverige, Mickey M
Mads Hendeliowitz, Sverige, Autograf Q
Emma Jönsson, Sverige, Gerion
Carl Hedin, Sverige, Van der Veen
Nanna Skodborg Merrald, Danmark, Blue Hors Zepter
Alexa Fairchild, Belgien, Mala Skala´s Hermes
Domien Michiels, Belgien, Intermezzo van het Meerdaalhof
Yvonne Österholm, Finland, Ironman H
Dirk-Jan Van de Water, Nederländerna, Hexagon´s Grandville
Thamar Zweistra, Nederländerna, Hexagon´s Ich Weiss
Borja Carrascosa, Spanien, Sir Hubert NRW

Nanna är ju riktigt bra. Och Thamar Z vet jag ”brukar” ha tävlar världscup. Men övriga namn känner jag ju knappt igen trots att jag är inbiten dressyrryttare (förutom de dem svenska plus svensk finska Yvonne förstås)

Men även bland de svenska är det tunt, ingen ur spetstruppen är med. Bara två av sex ur A-landslagstruppen. Och sen två ur B-truppen.
Natalie Oldfors är inte ens med i landslagstrupperna MEN de har ju ridit de ”enklare världscup kvalen österut” i många år så det kändes väl ändå som en okej uttagning.

Nanna är ju riktigt bra. Och Thamar Z vet jag ”brukar” ha tävlar världscup. Men övriga namn känner jag ju knappt igen trots att jag är inbiten dressyrryttare (förutom de dem svenska plus svensk finska Yvonne förstås)

Men även bland de svenska är det tunt, ingen ur spetstruppen är med. Bara två av sex ur A-landslagstruppen. Och sen två ur B-truppen.
Natalie Oldfors är inte ens med i landslagstrupperna MEN de har ju ridit de ”enklare världscup kvalen österut” i många år så det kändes väl ändå som en okej uttagning.
Du tror inte att de sparar sina hästar inför OS då?

Undrar hur man tar ut? Borde ju finnas mer heta ryttare just nu än oldfors och Hedin i landet? Men ryttarna kanske tackar nej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
6 7 8
Svar
159
· Visningar
11 192
Senast: Elo
·
Svar
2 032
· Visningar
182 119
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
782
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 809
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• MyDog 2025
  • Kattbilder #10