Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du tror inte att de sparar sina hästar inför OS då?
De i spetsteuppen (Patrik, Therese, Malin och Juliette) sparar garanterat på de tänkta OS-hästarna. Men ändå förvånad att de inte väljer några av de andra hästarna de har i stallen när det ändå är "enkla" platser att få för att rida WC. Allihopa har flera GP-hästar.

Startfältet känns milt uttryckt väldigt tråkigt.

De i spetsteuppen (Patrik, Therese, Malin och Juliette) sparar garanterat på de tänkta OS-hästarna. Men ändå förvånad att de inte väljer några av de andra hästarna de har i stallen när det ändå är "enkla" platser att få för att rida WC. Allihopa har flera GP-hästar.

Startfältet känns milt uttryckt väldigt tråkigt.
Ja jag håller med. Men är egentligen inte särskilt insatt i hur det funkar med WC men kul att mindre kända namn får visa upp sig?
Även om det inte direkt är några 'biljettsäljare'.

Ja jag håller med. Men är egentligen inte särskilt insatt i hur det funkar med WC men kul att mindre kända namn får visa upp sig?
Även om det inte direkt är några 'biljettsäljare'.
Skulle nog tro att man valt ut CH för att han förmodligen drar lite mer biljetter än andra namn.

Tycker absolut att det är roligt att man tar in mindre etablerade ryttare men skulle nog gissa att man tog CH och NO för att de är mer namn folk känner till än andra mer etablerade i de klasserna. CH’s häst har väl haft tävlingsuppehåll pga skada och NO körde endast två Inter 1 förra året med sin.

Men absolut, båda duktiga ryttare som säkert gör bra i från sig. Men tycker ändå det känns konstigt men det är väl mycket politik i dressyren 😉

Men det måste väl finnas tio danskar (och 50 tyskar) som är bättre än CH och NO liksom 😅
Absolut vill vi se lite svenska ekipage men det är ju en internationell tävling… Nanna hade jag gärna sett men annars är ju nivån lika hög på SM som i världscupen i Göteborg. Och biljettpriserna är väl fem gånger så höga.
Nä! Trist

Men det måste väl finnas tio danskar (och 50 tyskar) som är bättre än CH och NO liksom 😅
Absolut vill vi se lite svenska ekipage men det är ju en internationell tävling… Nanna hade jag gärna sett men annars är ju nivån lika hög på SM som i världscupen i Göteborg. Och biljettpriserna är väl fem gånger så höga.
Nä! Trist
Håller med!

Nä! Trist
Jag vet inte riktigt hur det får till, men om ryttarna ansöker till sina resp förbund om att bli nominerade så kanske det helt enkelt inte är så många som ansökt?
Sen vet jag inte hur platserna fördelas mellan länderna..

Vi har varit ute och luftat oss! "Bara" LA3 då ingen verkar arrangera LA5/6 och bytena är fortfarande inte rena för oss.
Första dagen hade jag en väldigt het häst som tyckte att det var mer logiskt att springa fullfart framåt och gå emot handen om jag försökte bromsa 🙃. Inga missar direkt och 66% för att vi klarade av att styra runt 🤪.

Andra dagen hade jag en helt annan Vera. Hon väntande och kämpade verkligen med att försöka lyssna och förstå mig! Fortfarande så är grundformen inte riktigt där den ska vara än men det blir bättre! 70,6% fick vi för ritten och det gav oss också en vinst bland 15 startade!

Visa bifogad fil 138971

Det är så roligt när kämpadet med allt ger utdelning inne på banan. Tävlingar driver mig framåt, jag vill visa upp att jag rider bättre och bättre. Att min häst blir mer och mer välutbildad. Jag vill från framridning till avskrittning visa upp det bästa jag kan av min ridning. Jag vill försöka föregå med gott exempel och ge min häst så goda förutsättningar att prestera som jag kan för dagen.

Film från dag 2

Tyvärr åkte jag hem från tävlingen med en ful eftersmak i munnen. Jag hann med att se lite ur de andra klasserna och framförallt en ritt fick ruskigt mycket poäng av alla tre domare trots att ryttaren satt i en fruktansvärd sits, riktig kraftsits, flexande hästen åt sidorna, höll i den så hårt att den verkligen inte kom någonstans, kort hals, hög kruppa, nosgrimman hårt spänd och jag hörde tydligt uppe på läktaren hur hästen väste när den inte kunde andas 😭. Och runt omkring så får ekipaget beröm och lovord av bland annat domare men även andra aktiva. Ja hästen är jättefin och tekniskt sett gjorde den allt den skulle men på bekostnad av vad känner jag.

Jag vill ju inte att domarna ger mig höga poäng bara för att hästen är fin och gör det den ska om jag rider som en påse kattskit. Jag vill ju kunna mäta min utveckling på tävling och känna att jag kan ha tilltro till bedömning.
Just nu känner jag inte den tilltron.
Är så tråkigt att läsa detta. Om det är ryttare från G som omnämns här i tråden så är denna ju i samma stuk som Helgstrand. Så otroligt att folk på tävlingar och domare inte alls gör något åt detta :( allt ramaskrik kring Helgstrand men ändå får folk som denna hålla på med.

Hoppningen verkar ju ha ett klart roligare startfält:

Henrik von Eckermann
Peder Fredricson
Wilma Hellström
Rolf-Göran Bengtsson
Angelica Augustsson-Zanotelli
Jens Fredricson
Petronella Andersson
Amanda Landeblad
Jonna Ekberg
Erika Lickhammer-van Helmond
Erica Swartz Ryan
Emma Emanuelsson

Fast det ÄR skillnad att komma ur att rida öppna och att gå in i slutan mot att bibehålla rumpan på voltspåret in i väggslutan.

Tycker britterna är rätt på det och skiljer på travers och half pass, båda rörelserna är med i deras motsvarande MsvB ex byten.

Fattar inte riktigt hur du menar med skiljer på. Det är klart det är skillnaden på travers =längs med långsidan och traversal /half pass= diagonalen? :confused:

Men ja, det är skillnad på ingången. Det är jättelätt att bara bibehålla böjningen efter volten 😁

Men det kanske beror på att jag inte använder yttertygeln alls i slutorna utan bara innertygel och ytterskänkel. Jag vet inte. Var så längesedan nu jag använde yttertygeln att jag inte ens minns hur det blev. Det blev nog inte så bra för annars hade jag nog inte bytt hjälpgivningssystem. 🤔

Äntligen blev det ett sånt där härligt pass igen efter alla magproblemen. Helt bra är det inte än, men idag störde det bara lite första delen av passet. Fick riktigt fint flyt i galoppen och det gick att flytta bakdelen utan att det smällde i väggen mer än en gång. Överlag mycket bättre acceptans av skänklarna, även om vänster tog ett tag att jobba igenom. Och hon kändes positiv också, lilla hästen. :heart

Fattar inte riktigt hur du menar med skiljer på. Det är klart det är skillnaden på travers =längs med långsidan och traversal /half pass= diagonalen? :confused:

Men ja, det är skillnad på ingången. Det är jättelätt att bara bibehålla böjningen efter volten 😁

Men det kanske beror på att jag inte använder yttertygeln alls i slutorna utan bara innertygel och ytterskänkel. Jag vet inte. Var så längesedan nu jag använde yttertygeln att jag inte ens minns hur det blev. Det blev nog inte så bra för annars hade jag nog inte bytt hjälpgivningssystem. 🤔
De skiljer i programmen, inte som här att en sluta är en sluta oavsett på vägg el diagonal.

Tror faktiskt att yttertygeln ställer till det en hel del. Jobbade dom igår och det blev bättre när jag blev stadig på inner och släpper på ytter. Då fick jag faktiskt till det bitvis även om Dio blev lite spänd. Sen blir jag förvirrad av att jag ser inner fram. Har tänkt att det är för att han inte är tillräckligt runt innerskänkeln men insåg igår att han bara har mer gest än någon häst jag haft tidigare🙈🙈🙈.

Satt och jobbade med just det idag. Nu hade jag nog inte nån riktigt bra hjälpgivning för slutorna inlärd på ridskolan innan jag började rida för min tränare, så jag upplever inte att jag har fått byta system på just den biten (däremot har han stuvat om nästan allt annat 😅), men det funkar onekligen mycket bättre nu än det gjorde tidigare.

• Gilla
Reactions: fio
Har lyckats betala licens och anmäla till årets första tävling som är i påsk Lite knepiga klasser tyvärr så anmälde Dio till LA3 på lördagen för den fanns inte på söndagen. Fanns en MsvB2 på lördagen också för Zacke men vill inte rida båda samma dag. Så han får nog gå MsvB1 på söndagen. Om inte Dio känns redo att gå LA5 då. Är faktiskt lite pepp på tävling i år! Så kändes det inte alls i fjol har jag för mig.

Har lyckats betala licens och anmäla till årets första tävling som är i påsk Lite knepiga klasser tyvärr så anmälde Dio till LA3 på lördagen för den fanns inte på söndagen. Fanns en MsvB2 på lördagen också för Zacke men vill inte rida båda samma dag. Så han får nog gå MsvB1 på söndagen. Om inte Dio känns redo att gå LA5 då. Är faktiskt lite pepp på tävling i år! Så kändes det inte alls i fjol har jag för mig.

Å jag har inte ens öppnat Tdb i år. Har aldrig hänt tidigare... Har inte ens lagt in sista vaccinationerna för mina hästar som gjordes i slutet av november.

Å jag har inte ens öppnat Tdb i år. Har aldrig hänt tidigare... Har inte ens lagt in sista vaccinationerna för mina hästar som gjordes i slutet av november.
Var tvungen att kolla lite ipå min tdb med mina fortbildningar för det var inte inlagt att jag gått repkurs förra året. Och så gör jag proppar för klubben så är inne rätt mycket och rotar i tdb. Vaccinationer lägger jag alltid in direkt för annars glömmer jag det garanterat...

Är mest glad att jag haft råd att lösa både domarlicens (885:-), en hästlicens (350:-) och en meetinglicens (175:-). Domarlicensen känns helt galen ärligt. Vi betalar för att få döma🙄.

På tal om hjälpgivningssystem, en nyfiken fråga. Jag har fått lära om helt när det gäller volter sen jag började rida för min tränare. Alla andra instruktörer jag ridit för har lärt ut inner skänkel till ytter tygel på volten. Nu har jag fått lära mig rida tvärt emot, där inner skänkel bara är en stolpe som hästen ska kliva runt med framdelen, medan inner tygel skapar förutsättningarna för att ytter framben ska kunna kliva förbi inner framben och ytter skänkel ser till att inget glider ut. Slinker bogen utåt ändå är det motställning på yttertygeln plus ytterskänkel som gäller.

Men vad är egentligen vanligast att man lär ut idag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
6 7 8
Svar
146
· Visningar
10 298
Senast: Fiorano
·
Svar
2 032
· Visningar
182 111
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 803
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar