Håller med @tuaphua och @fio. Samtidigt förstår jag din frustration och oro för din egen säkerhet med en brallig häst.+ @tuaphua
Kandaret har jag för att han ibland ballar ur och jag är för gammal och feg för att reda ut när han ballar ur. När jag tömkör så har vi vanligt tjockt tvådelat för då kan han sprattla utan att jag behöver sitta löst.. Men han beter sig likadant där med och kryper undan, tredelat gillar han absolut inte, ej heller rakt bett. Han gillar inget som tar i tungan för mycket.
Angående sadeln så vet jag att den inte är optimal för mig men hästen har valt den så då får jag anpassa mig, skulle helst ha haft 17,5" men det fanns inte så då föredrar jag sitta lite öppet än trångt så fick bli 18".
Vi har provat typ alla sadlar som finns på marknaden (jag skojar inte, var tom inne på att sälja honom som körhäst ett tag..) och det här är den enda som han överhuvudtaget vill jobba i tyvärr. Det är möjligt att det kommit något nytt på marknaden sedan jag köpte den för ca 3 år sedan men jag har inte råd att åka runt och prova allt igen för min skull när hästen är nöjd.
Tillägg jag tror även att jag åker bak i sadeln för att jag har för dålig bålstabilitet och drar då upp knäna vilket skjuter mig tillbaka i sadeln. Försöker göra plankan varje kväll men det rör sig mycket däruppe kan jag säga..
Jag har själv nu en unghäst som blir spänd och överreagerar för småsaker. Har åkt av så det brakar om det och känner att nej, det har jag liksom inte lust med längre. Så, fast jag rider in och till alla mina hästar i bettlöst (bosal/repgrimma) så har jag i det här fallet skolat in honom (tidigt) på tränsbett också.
Han har dessutom värsta tjurnacken och blir stum som en timmerstock när han spänner sig. Dock är bettygeln en nödåtgärd så jag har den hängandes helt lös, mestadels. Visserligen rider jag med betttyglarna ibland för att uppdatera honom på det signalsystemet, men mestadels hänger den bara där helt lös.
Även om du ser ut att inte använda stången fullt ut, så känner hästen även det lilla, i synnerhet när du gör så grova tygeltag. Prova låta stångtygeln hänga istället och se vad som händer. Då kan du ju ta till den sen som en nödåtgärd, men bara då.
För övrigt tror jag inte på att rida rakt fram så mycket på en osäker opålitlig och väldigt spänstig häst. (Det kanske du inte gör normalt heller). Böj och flytta skulle vara min metod. I lugnt tempo med en tygel en sida i taget och vänta ut så hästen slappnar av (då funkar ju absolut inte stången). Energin får komma sen, slappna av först och acceptera mina hjälper, sen kan jag öka energi och fart och börja jobba med "samlande" övningar på rakt spår.
Vad gäller obalansen i sitsen så ser man ju att hästen är svår att sitta på, rida lätt är inte ett alternativ? Eller stå lite i stigbyglarna?
Annars såg jag på en annons med en ny typ av hjälpmedel (jag har i alla fall aldrig sett det förut), en slags brösta med handtag, där handtaget hamnar/sitter i ett bra läge framåt så händerna hamnar mer rätt. Något att "hålla i sig" med på en skumpig häst kanske?