Dressyrsnack 16

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Mirtai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 022
  • Visningar Visningar 195 480
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som rider med tyglarna genom en sadelrem/handtag, hur funkar det egentligen? Jag har ju också en häst som är väldigt stökig ibland (bockar främst, ibland på bakbenen), känner man sig inte "låst"?
Använder martingal i dagsläget men vet inte hur mycket det hjälper heller..

Fick hela ridhuset för mig själv ikväll helt oväntat! Och jag som hade planerat övningar som passar när man är många i ridhuset och inte kan göra vad som helst. Men jag följde planen ändå och red volter och halter i skritt, liten fyrkant med volter och halter i skritt och volter med mindre volter i trav ( haha, svårt att förklara) och så volter till skänkelvikning på långsidorna med huvudet mot väggen. Hon har lite svårt för detta i trav och vi tränar på att inte bli förböjd och att få traven att flyta på. Sedan gjorde jag lite galoppövningar som jag inte hade planerat. Först volter och jag försökte få till lite mindre volter i balans och det gick riktigt bra! Släppte iväg henne i lite förlängd steglängd på diagonaler också. Och så avslutade jag med några försök att få till galoppombyten ur volt tillbaka, men hon är så stabil i förvänd galopp och ville inte riktigt. Får träna mer på det!

Senast ändrad:
Ni som rider med tyglarna genom en sadelrem/handtag, hur funkar det egentligen? Jag har ju också en häst som är väldigt stökig ibland (bockar främst, ibland på bakbenen), känner man sig inte "låst"?
Använder martingal i dagsläget men vet inte hur mycket det hjälper heller..
Jag tyckte det var jättesvårt och hämmande första gången, men vande mig snabbt sen. Men man kan inte göra särskilt stora tygeltag, dock märker man snabbt att det oftast inte behövs.

Tävling om fyra veckor så dags att ta tag i programridningen. Red igenom MsvB1 med Zacke igår och han är inte igång riktigt men det kändes ändå ok. Dio fick springa LA3 idag och det gick inget vidare😅. Han har blivit lite lätt I bakdelen för att jag petade på honom med ett spö förra veckan. Så när jag nu vänder in på diagonaler i vänster galopp så är det väldigt lätt I bakdelen 🙈. Sen var det väldigt svårt att fatta galopp vid fasta punkter. Men men, på fyra veckor hinner vi slipa på lydnaden.

På lördag ska Dio gå ett pass för en ny tränare för oss. Ska bli intressant då jag verkligen gillar tränarens egen ridning.

Nästa helg är det dressyrtävlingar i Lier och då ska PK debutera Jovian. Så den tävlingen verkar prioriteras före Gbg. Är väl inte läge att debutera i WC dock och han vill väl ut och tävla för att hitta knapparna om han har OS i sikte. Vet fortfarande inte vad jag tycker om det hela. Fantastisk häst osv men ja.

Nästa helg är det dressyrtävlingar i Lier och då ska PK debutera Jovian. Så den tävlingen verkar prioriteras före Gbg. Är väl inte läge att debutera i WC dock och han vill väl ut och tävla för att hitta knapparna om han har OS i sikte. Vet fortfarande inte vad jag tycker om det hela. Fantastisk häst osv men ja.
Jag är också väldigt kluven. Ska bli intressant att se, men AH kopplingen är inte så kul.

@Fiorano Jag har ju alltid varit emot AH pga vidrig men känner också att vad är alternativet med Jovian och Wendy? Låta någon amatör ta över som antagligen inte kommer kunna sköta hästarna lika bra som PK och IW, vad tycker folk ska hända med hästarna? Ska de skjutas liksom?
Visst är det problematisk att IW och PK indirekt hjälper AH genom att förvalta hästarna. Men jag tänker att det bästa som har hänt är att han blivit av med dem i första hand.
Ju fler hästar han blir av med/säljer desto fler slipper vara där. Han kommer ju inte ge bort hästarna.

Vi tävlade igår kväll, spontant och alldeles för långt bort. Men hon glänste ⭐

Vann LB:3. På 68%. Vann LA:5(msvC:1) med 3st 4or 😂😂 mycket 7or och några 8or i båda programmen, så glad! Men missade båda enkla bytena. Första taktade hon några steg så jag spände magen i nästa och då gjorde hon en jättefin halt🥲 Red mot fel bokstav i skritten så fick lite panik och nödlöste men domaren måste missat det för inget avdrag. Men blev taktinslag.
Domaren delade ut priserna och sa att det var en så fin, lydig och välriden ponny och så roligt att se❤️

Jag har förberett henne för provridning i några veckor och inte trimmat, har behövt tagga ner henne lite. Så jag är nöjd ändå trots de obefintliga enkla bytena🙈 vi gjorde det bra på framridningen iallafall och det är jag glad för 😎

@Fiorano Jag har ju alltid varit emot AH pga vidrig men känner också att vad är alternativet med Jovian och Wendy? Låta någon amatör ta över som antagligen inte kommer kunna sköta hästarna lika bra som PK och IW, vad tycker folk ska hända med hästarna? Ska de skjutas liksom?
Visst är det problematisk att IW och PK indirekt hjälper AH genom att förvalta hästarna. Men jag tänker att det bästa som har hänt är att han blivit av med dem i första hand.
Ju fler hästar han blir av med/säljer desto fler slipper vara där. Han kommer ju inte ge bort hästarna.
Ja men exakt! Jag gillade att se Wendy under Isabell och det ska bli väldigt intressant att se Jovian med Patrik. Är väl också att båda hästarna känns så extremt forcerade att komma upp i GP, så i en perfekt värld hade de fått chilla ett år och ta det lugnt, men det kommer som inte hända oavsett.

Så typiskt att Barka skulle vara riktigt orolig i magen idag när vi skulle kolla hennes sadlar. Det var ju på bättringsväg i förra veckan, så vet inte vad som hänt nu, om det inte var att hon stressade upp sig för att hon trodde vi skulle iväg nånstans när vi kom kl 9 på morgonen. Hon bajsade 3-4 gånger på stallgången, bara små blöta omgångar. Och känslig som bara den i huden, men hon fäller hur mycket som helst.

Gick bara att skritta och trava ett tag, men galopp var lönlöst idag, hon bara kickade. Som tur var låg sadlarna ungefär på samma sätt som när vi kollade senast, dock lite mer gung och framåtdipp i dressyrsadeln. Inte akut med nån omstoppning på varken hopp- eller dressyrsadeln, men det fanns en liten hård bula på höger sida av bossan på båda.

Jag ska testa två olika paddar i nästa vecka för att se om det kan vara en temporär åtgärd för dressyrsadeln, annars måste den stoppas om och då kan vi fylla ut lite framtill. Men utöver det är planen att leta ny sadel som passar henne bättre (även om hon verkar trivas bra med den här) och som passar mina stackars höfter bättre. Sadelutprovaren föreslog svängd bom, bred bossa, bred kanal fram, öppen sits & lågt bakvalv samt en framåtskuren bossa som bildar övergång mot bogen och tillåter mer vinkel i min höft.

Vi la på en Fusionbom från Jeremy Rudge, Wide och 17,5", och den såg perfekt ut för hennes rygglinje. Det kan bli så att det får bli en måttbeställd sadel trots allt. 🙈

Bild från i måndags, kändes otroligt lyxigt att köra till ett ljust och torrt ridhus när det var mörkt och småregningt utomhus. :p :love:

Hoppas på undervisning imorgon innan det blir stallflytt i helgen.

Bifogade filer

• 20240219_204425.webp
    20240219_204425.webp
    147,9 KB · Visningar: 60
Vi tävlade igår kväll, spontant och alldeles för långt bort. Men hon glänste ⭐

Vann LB:3. På 68%. Vann LA:5(msvC:1) med 3st 4or 😂😂 mycket 7or och några 8or i båda programmen, så glad! Men missade båda enkla bytena. Första taktade hon några steg så jag spände magen i nästa och då gjorde hon en jättefin halt🥲 Red mot fel bokstav i skritten så fick lite panik och nödlöste men domaren måste missat det för inget avdrag. Men blev taktinslag.
Domaren delade ut priserna och sa att det var en så fin, lydig och välriden ponny och så roligt att se❤️

Jag har förberett henne för provridning i några veckor och inte trimmat, har behövt tagga ner henne lite. Så jag är nöjd ändå trots de obefintliga enkla bytena🙈 vi gjorde det bra på framridningen iallafall och det är jag glad för 😎
Grattis! Men provridning, skall du sälja iaf? 🙂

Så här ser min föredragna dressyrutrustning på Zacke ut nu. Älskar den där fluffsadeln! Han är under igångsättning och igår gjorde jag lite samma jobb som med Dio att verkligen hitta rakriktningen på diagonalen. Då ploppade han över i ett jättefint högerbyte! Verkar som jag hittat tekniken för högerbytena just nu för vänsterbytena som varit bäst på båda funkar inte alls nu😅.
20240220_213811.webp

Blir så trött på Gunilla som kommenterar nu från Göteborg... "Åh, hästen är fin i formen, men gungar väldigt med huvudet och går mycket och gapar" för Oldfors ritt.. hur är det då en fin form?
Fint att nosgrimman inte är så hårt spänd, men att flera gånger kunna se rätt igenom munnen på hästen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩 57 58 59
Svar
1 171
· Visningar
91 914
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
187
Senast: MattiZ
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Elo
·
Dressyr Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
11 837
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus