Dressyrsnack 16

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Mirtai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 022
  • Visningar Visningar 195 480
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var på plats och såg Carls ritt. Mjukt och fint men väldigt ojämn bak. Inte ovanligt att man kan se lite skillnad styrkemässigt men det var väldigt ojämnt. Tappade takten flera gånger. Ena slutan som någon nämnde såg han inte bara ojämn, utan halt ut. Galoppdelen var jättefin och där fick han ju som sig bör bättre poäng också.

Vad är det för märke? Visst är det en ”barbackasadel”?
En christ iberica är det, älskar den!
20230616_150733.webp

Har varit och tränat för ny tränare idag och hon var verkligen toppen! Dio har varit jätteduktig och kämpat på ordentligt. Är så glad över min lilla häst och vi har naturligtvis massor att jobba med. Avslutade med väggslutor och fick åtminstone några bra steg. Jag har definitivt ridit för fort hemmavid så jag har gjort det alldeles för svårt för honom...
Screenshot_20240224_193512_Gallery.webp

Jag tyckte den såg halt ut och om den var det eller spänd avgör inte jag. Hästen har va jag förstått varit skadad efter sista starten i maj förra året så jag är ju övertygad om att Carl själv gör en bedömning om sin häst och tar hand om den 😊 jag kan förstå att det blir prat om det.

Den hamnade stundtals bakom hjälperna och började balanstrava. Anser jag. Håller med om vänsterslutan, där blev den väldigt ojämn. Men skulle inte gå så lång att säga att den var halt. Fin och harmonisk ritt annars.

Men lite idag är det så att rörelser byggs upp på talang och teknik för att få bättre uttryck i rörelserna och inte på styrka och då kommer gärna dessa ojämna steg. Även innan han red in på banan kunde man se ojämna steg i passagen. Det här hänget i frambenen och hästen duttar fram i passagen är ett tydligt tecken på att det är mer cirkus. Lite som att gå tillbaka till 90 talet
Tyvärr är detta ett genomgående drag för knytkalasets ryttare anser jag. Kyra är inte vad hon en gång var och har definitivt inte hängt med i utvecklingen.

Personligen tycker jag det är tråkigt när det tränas på det viset och jag hoppas på att en dag så kommer vi gå ifrån det sättet att träna. Problemet kan ju vara att ingen då vet hur?

Den hamnade stundtals bakom hjälperna och började balanstrava. Anser jag. Håller med om vänsterslutan, där blev den väldigt ojämn. Men skulle inte gå så lång att säga att den var halt. Fin och harmonisk ritt annars.

Men lite idag är det så att rörelser byggs upp på talang och teknik för att få bättre uttryck i rörelserna och inte på styrka och då kommer gärna dessa ojämna steg. Även innan han red in på banan kunde man se ojämna steg i passagen. Det här hänget i frambenen och hästen duttar fram i passagen är ett tydligt tecken på att det är mer cirkus. Lite som att gå tillbaka till 90 talet
Tyvärr är detta ett genomgående drag för knytkalasets ryttare anser jag. Kyra är inte vad hon en gång var och har definitivt inte hängt med i utvecklingen.

Personligen tycker jag det är tråkigt när det tränas på det viset och jag hoppas på att en dag så kommer vi gå ifrån det sättet att träna. Problemet kan ju vara att ingen då vet hur?
Carls Lucas piaffar otroligt mycket bättre än Ville, så tycker nog ändå att Carl är på rätt väg hur rörelser lärs in. Bara det att han kan rida samling barbacka och i repgrimma visar ändå fin bärighet och samling.

Angående hästvälfärdsdiskussionen i pausen, hur tänker de när sammanfattningen av de senaste rubrikerna nämner de utländska ryttarna (Helgstrand - som man noga påpekade inte syntes rida själv på filmerna, Parra & kanadensaren) men inte det som hänt i Sverige? Och sedan säga att vi i Sverige ser annorlunda på hästen och arbetar på ett annat sätt. :confused:

Angående hästvälfärdsdiskussionen i pausen, hur tänker de när sammanfattningen av de senaste rubrikerna nämner de utländska ryttarna (Helgstrand - som man noga påpekade inte syntes rida själv på filmerna, Parra & kanadensaren) men inte det som hänt i Sverige? Och sedan säga att vi i Sverige ser annorlunda på hästen och arbetar på ett annat sätt. :confused:
Tog de upp att AHs beridare (som är avstängd i Danmark) fick rida i Scandinavium? Det vore intressant att få svar på 1. Hur de resonerat.. 2. Vad DK:s förbund tycker om att de underminerar deras avstängning.

Tog de upp att AHs beridare (som är avstängd i Danmark) fick rida i Scandinavium? Det vore intressant att få svar på 1. Hur de resonerat.. 2. Vad DK:s förbund tycker om att de underminerar deras avstängning.
Om jag får vara petimetri så är beridaren inte avstängd av det danska ridsportförbundet utan det är föreningen för de danska tränarna som har uteslutit de fyra anställda. Så det är fritt fram att tävla. Vilket jag tycker är osmakligt och omoraliskt, men ärligt talat vad kan svenska instanser göra i detta fallet. För övrigt så är även den andra danskan anställd hos HD.

Carl är en fantastisk ryttare tycker ja. Och mediasmart. Hade någon annan suttit på hästen kan ja nog lova att det hade varit mer liv i luckan. Att den inte är stark nog förstår man ju då den varit skadad förra året. Tävlingsuppehållet Carl pratar om är väl ändå pga att den varit skadad? I juli va den ju tex borta pga skada sas det ju.

såklart är det roligt för Carl och Nathalie att få rida i Göteborg men man undrar ju hur de blev uttagna. Den enas häst varit skadad under 2023 och den andres inte startat gp sen 2022. Borde ju finnas andra svenska ryttare att ta ut. Eller vill de andra inte helt enkelt?

Carl är en fantastisk ryttare tycker ja. Och mediasmart. Hade någon annan suttit på hästen kan ja nog lova att det hade varit mer liv i luckan. Att den inte är stark nog förstår man ju då den varit skadad förra året. Tävlingsuppehållet Carl pratar om är väl ändå pga att den varit skadad? I juli va den ju tex borta pga skada sas det ju.

såklart är det roligt för Carl och Nathalie att få rida i Göteborg men man undrar ju hur de blev uttagna. Den enas häst varit skadad under 2023 och den andres inte startat gp sen 2022. Borde ju finnas andra svenska ryttare att ta ut. Eller vill andra de inte helt enkelt?
Man anmäler intresse enligt vad Carl förklarade på insta.

Carls Lucas piaffar otroligt mycket bättre än Ville, så tycker nog ändå att Carl är på rätt väg hur rörelser lärs in. Bara det att han kan rida samling barbacka och i repgrimma visar ändå fin bärighet och samling.
Nu har jag bara sett ett klipp i repgrimma och inte massor med andra klipp på honom. Jag tycker han är en skön, frisk fläkt på många vis.
Men det jag sett är inte kvalitativ samling eller bra passage. Det är spända, ryckiga benlyft och ofta mkt nära dubbeltramp. Kollar man ryggen och högt över bakdel etc är det noll genomgående flow där IOM att det låser sig med sin ryckigt inlärd benlyfts-tramp och -passage.
Det är inte hur piaff eller passage ska vara.
Man har bara lärt hästen att inte gå mot handen. Men oavsett tycker jag att bara det kan vara VÄLDIGT uppfriskande, att man inte ska ha en massa i handen och få spänning av det.
Men även jag hoppas att man slutar lära ut ryckiga, spända benlyft utan tillräcklig lösgjordhet.
Men tänker också att svårt att hitta kunnig som kan lära ut.

Är det inte bara så att den hästen har en bättre piaff? Inte så att jag menar att han är en dålig ryttare/tvärtom. Den hästen är väl inte så gammal? Jag har större koll på hans hopphästar dock 😁

Mitt sto jag hade för längesedan hade en fantastisk piaff. Hon var ju ft/hopphäst från början och sen dressyrhäst till MsvB. Jag tränade ju aldrig piaff direkt hon bara hade talang för det.

Ja det förstår jag. Men det borde ju finnas mer intresse av att få rida i ghs bland de svenska ryttarna tänker ja. Eller va det dessa som va intresserade?
Jättekonstigt. Men kan ju vara en sådan enkel sak som att någon vaccination ställer till det.
Eller så tycker inte folk att dom är redo för WC i scandinavium. Jag menar dressyrfolk sitter ju hemma i åratal innan dom ens går ut i MsvA 😅
Eller så vågar folk inte rida av rädsla för att bli uthängda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩 57 58 59
Svar
1 171
· Visningar
91 860
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
187
Senast: MattiZ
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Elo
·
Dressyr Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
11 837
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka