Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir så trött på Gunilla som kommenterar nu från Göteborg... "Åh, hästen är fin i formen, men gungar väldigt med huvudet och går mycket och gapar" för Oldfors ritt.. hur är det då en fin form?
Fint att nosgrimman inte är så hårt spänd, men att flera gånger kunna se rätt igenom munnen på hästen..
Jag har väl låga förväntningar men jag blev positivt överraskad att hon ens nämnde det

Blir så trött på Gunilla som kommenterar nu från Göteborg... "Åh, hästen är fin i formen, men gungar väldigt med huvudet och går mycket och gapar" för Oldfors ritt.. hur är det då en fin form?
Fint att nosgrimman inte är så hårt spänd, men att flera gånger kunna se rätt igenom munnen på hästen..
Man ser ju hela läktaren genom munnen. Att nosgrimman inte är så hårt spänd är nog pga måste ha den lösare. Vi hade en av hennes gamla hästar i stallet och den hade en grop på nosryggen från nosgrimman. :(

Lyssnade på Carl Hedins inlägg om sin ritt idag, och det är så fint att höra honom, om hur svårt det är att tävla, vilka problem de har, hur fint han pratar om sin häst, han känns helt enkelt som en bra hästmänniska!
Tyckte att hans poäng var en av de få vettiga, liksom att poängen för en gångs skull matchade ritten. Tyckte verkligen om den, och det känns som att det som saknades är rutin att tävla mer på nivån liksom :)

Lyssnade på Carl Hedins inlägg om sin ritt idag, och det är så fint att höra honom, om hur svårt det är att tävla, vilka problem de har, hur fint han pratar om sin häst, han känns helt enkelt som en bra hästmänniska!
Tyckte synd om honom att det var så oklart ända in på kvällen hur det skulle bli med küren. Det är ju en sak att han själv trodde att det skulle räcka med 60%, men när inte ens arrangören kunde ge ett svar förrens sent var lite konstigt.

Tyckte synd om honom att det var så oklart ända in på kvällen hur det skulle bli med küren. Det är ju en sak att han själv trodde att det skulle räcka med 60%, men när inte ens arrangören kunde ge ett svar förrens sent var lite konstigt.
Det är gräns på 60% för alla andra ligor utom väst europeiska ligan. Här är det 65%. Så kan nog lätt bli lite förvirrande

Såg bara ett par korta klipp av Carls ritt (så resten kanske såg annorlunda ut) men det lilla jag såg tyckte jag såg väldigt trevligt. Nosen betydligt mer framme än vad man emellanåt ser på dessa tävlingar och så mjuk hand, man kunde verkligen se att stångtygeln inte användes hela tiden. Det gjorde mig glad att se ☺️

Så här ser min föredragna dressyrutrustning på Zacke ut nu. Älskar den där fluffsadeln! Han är under igångsättning och igår gjorde jag lite samma jobb som med Dio att verkligen hitta rakriktningen på diagonalen. Då ploppade han över i ett jättefint högerbyte! Verkar som jag hittat tekniken för högerbytena just nu för vänsterbytena som varit bäst på båda funkar inte alls nu😅.Visa bifogad fil 139594
Vad är det för märke? Visst är det en ”barbackasadel”?

Och folk på fb hävdar att han var oren bak :banghead:
Håller med Valle! Såg ritten och tycker Carl rider mjukt och fint och att hästen är super. Men stundtals såg den inte helt ren ut nej, tror det va i vänsterslutan den såg halt ut faktiskt. Om det beror på om den blev spänd eller något kan ja inte svara på men där såg den inte helt ren ut i mina ögon.

Håller med Valle! Såg ritten och tycker Carl rider mjukt och fint och att hästen är super. Men stundtals såg den inte helt ren ut nej, tror det va i vänsterslutan den såg halt ut faktiskt. Om det beror på om den blev spänd eller något kan ja inte svara på men där såg den inte helt ren ut i mina ögon.
Spänd ja, men inte halt. De tappade takten.

Spänd ja, men inte halt. De tappade takten.
Jag tyckte den såg halt ut och om den var det eller spänd avgör inte jag. Hästen har va jag förstått varit skadad efter sista starten i maj förra året så jag är ju övertygad om att Carl själv gör en bedömning om sin häst och tar hand om den 😊 jag kan förstå att det blir prat om det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 848
Senast: JohannaB
·
Svar
2 032
· Visningar
182 096
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 800
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar