Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jättekonstigt. Men kan ju vara en sådan enkel sak som att någon vaccination ställer till det.
Eller så tycker inte folk att dom är redo för WC i scandinavium. Jag menar dressyrfolk sitter ju hemma i åratal innan dom ens går ut i MsvA 😅
Eller så vågar folk inte rida av rädsla för att bli uthängda.
Ha ha ha sant. Då tillhör inte ja normen då som anmälde till msva för att msvb klassen låg för tidigt på dagen å ja jobbat natt. Hade inte tränat pirrar före den veckan men det löste ju sig å red msva på 61 tror ja 😂

Nu kör vi lite intermediare 1 å när han lärt sig piffa å puffa å fler ettor än 4 så kör vi vidare 😂. Jag har tur som har en sjukt snäll häst även om han kan va stökig och då kan man leka lite utan att han tar illa upp

• Gilla
Reactions: fio
Detta gjorde mig lite glad! Klippningen också😁

https://www.instagram.com/p/C3wvAADM66-/?igsh=MWZwM2o5Ym4yNzNlaA==

Screenshot_20240225_162426_Instagram.webp

Vi har haft träning i helgen för en ny tränare. Det var otroligt roligt att träna, har varit dåligt med det i vinter pga livspusslet.

Fick träna mkt på att rida piruettgaloppen på olika sätt, med tagen bakdel, i öppna osv. Det var superrolig och väldigt svårt med koordinationen. Fick till det riktigt bra bitvis, där han lät mig rida varje steg och låg kvar och väntade.

Avslutade med att jobba lite med passagen, och det var så skönt att ha en tränare som tänker som jag, nämligen att han först måste fatta tekniken innan det går att sätta tryck. Han har lite svårt att fatta hur han ska använda benen och hitta lyftet i frambenen. Istället blir han kort och snabb och med tryck blir det bara stress och ännu svårare

IMG_2335.webp

Såg ikapp Hedins ritt nyss. Tycker det är rätt tydligt att hästen rör sig orent i ganska många delar av programmet. Tycker också det är intressant att folk vill förklara det som att hästen är "stel". Jo, en häst som inte är helt ren brukar röra sig stelt. Att en stel häst är genuint oren behöver inte vara en sanning, men att en oren häst är stel är väl ofta rätt... självklart?

Har stor respekt mot Carl generellt, så inget mot honom. Men det är ju svårt att se förbi vad man ser, tänker jag.

Den ryttaren har ju tyvärr figurerat med metoder i klass med det man såg i programmet om Helgstrand, men det har sopats under mattan eller inte gått att ta vidare förut. Hen känner väl sig så säker på att alla ser åt andra hållet att det inte är några problem att rida såhär på en offentlig framridning.

Nelly har äntligen fått starta igångsättningen igen. Hon blev ju akut superhalt precis innan nyår, sparkat sig på griffelbenet. Så himla roligt när man äntligen får sitta på sin häst igen :love:
Har mest ridit ut och så igår jobbade jag henne för hand i ridhuset. Tror jag kommer fortsätta med det upplägget iaf nu i början, rida ute och jobba för hand inne. Hon är SÅ glad när vi är ute. Får fulldos pleg eftersom hon är extremt reaktiv pga överskottsenergi så på uteritterna är hon superpigg men snäll och skötsam. I lördags fick hon för första gången trava ute på galoppslingan och hon bara "wohooo! Nu kör vi":D:D

IMG_0421.webp

Nelly har äntligen fått starta igångsättningen igen. Hon blev ju akut superhalt precis innan nyår, sparkat sig på griffelbenet. Så himla roligt när man äntligen får sitta på sin häst igen :love:
Har mest ridit ut och så igår jobbade jag henne för hand i ridhuset. Tror jag kommer fortsätta med det upplägget iaf nu i början, rida ute och jobba för hand inne. Hon är SÅ glad när vi är ute. Får fulldos pleg eftersom hon är extremt reaktiv pga överskottsenergi så på uteritterna är hon superpigg men snäll och skötsam. I lördags fick hon för första gången trava ute på galoppslingan och hon bara "wohooo! Nu kör vi":D:D

Visa bifogad fil 139906
Appropå att sätta igång efter skada så hade jag i lördags "årsdag" efter olyckan där Nelly sparkade mig i ansiktet vid tömkörning. Galet egentligen. Det känns både som att det var väldigt nyligen men också länge sedan. Får se om jag vågar komma igång med tömkörning igen den här våren. Skulle ju egentligen passa bra för att få en så varierad igångsättning som möjligt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 089
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 800
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 409
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar