Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Började sätta igång med lite dressyrpass på banan. Och idag är hästen oren (höger fram) ser det ut som. Bokade in vår behandlare till nästa vecka (hon samarbetar med vår klinik) och så får hon kolla Donna. Så får vi se om det blir klinik tid med :( kul start på 2024.

Oj oj, nu är stormen igång om framridningen av en unghäst på GHS. Sitter och kollar livesändningen i efterhand..
Kikade på det nu i efterhand och det ser ju inte så bra ut förstås…
…men jag har inte alls sett någon ”storm” om det?

Överlag ganska lugnt om dressyren (hoppningen är det ju sällan livat om) med, enstaka inlägg om gapande munnar och spända hästar men inte alls så mycket som jag tyckt att det brukar vara.

Har jag missat stormar, kan vara möjligt för jag hänger mest här och på FBs tidslinje, eller var det ändå ganska lugnt detta år? Och var det lugnt för att folk gett upp eller för att det visades rätt schysst ridning?

429683988_10220126725673520_4480274883951101864_n.jpg

Rath?

Kikade på det nu i efterhand och det ser ju inte så bra ut förstås…
…men jag har inte alls sett någon ”storm” om det?

Överlag ganska lugnt om dressyren (hoppningen är det ju sällan livat om) med, enstaka inlägg om gapande munnar och spända hästar men inte alls så mycket som jag tyckt att det brukar vara.

Har jag missat stormar, kan vara möjligt för jag hänger mest här och på FBs tidslinje, eller var det ändå ganska lugnt detta år? Och var det lugnt för att folk gett upp eller för att det visades rätt schysst ridning?
Det började puttra lite på söndagskväll men sen blev det väldans tyst. Ganska otroligt för i detta fallet handlar det varken om att hästen dippar in nosen ordentligt ibland eller en kort stund. Det är stress och nos i bringan i 20 minuter🙄. För mig är detta nog det värsta jag sett i absolut hemsk form på tävling.

Det började puttra lite på söndagskväll men sen blev det väldans tyst. Ganska otroligt för i detta fallet handlar det varken om att hästen dippar in nosen ordentligt ibland eller en kort stund. Det är stress och nos i bringan i 20 minuter🙄. För mig är detta nog det värsta jag sett i absolut hemsk form på tävling.
Ja jag är väldigt förvånad över att det inte sprids mer.
Ska man vara lite positiv så var skillnaden på detta ekipage och övriga på framridningen stor, men det gör å andra sidan att man har svårt att förstå att inte någon ÖD eller steward försökte styra upp det. Helt klart var det en ung och rädd häst, så att det inte var perfekt får man väl ha viss förståelse för. Men formen är definitivt över gränsen (jag trodde fanns) för LDR och borde ha inneburit någon slags reaktion.

Jävla skitstövel. Som vanligt. KL Vet någon vilka stewards som fanns på plats? De svenska -internationella stewards jag kortpratat med säger ju att allt är tipp topp och att de är så bra på att säga till och att ryttarna lyssnar så bra på dem och har dem som en riktig kunskapsbank. Och jag tror och anser att antingen blir stewardsen lurade av ryttarna eller också sätter de upp en falsk fasad mot omvärden och försöker tuta i oss andra att allt är så bra.

Ja jag är väldigt förvånad över att det inte sprids mer.
Ska man vara lite positiv så var skillnaden på detta ekipage och övriga på framridningen stor, men det gör å andra sidan att man har svårt att förstå att inte någon ÖD eller steward försökte styra upp det. Helt klart var det en ung och rädd häst, så att det inte var perfekt får man väl ha viss förståelse för. Men formen är definitivt över gränsen (jag trodde fanns) för LDR och borde ha inneburit någon slags reaktion.
Det ÄR definitivt bortom alla gränser för vad som är tillåtet på framridningen. Nu har de äntligen släppt filmen offentlig hur vi ska bedöma framridning. Och det är då rätt solklart att han skulle bli tillsagd.

Och jag måste säga att steward och ÖD gjorde inte denna ryttare någon tjänst. Det hade varit bättre för ryttaren om de hade sagt till/varnat etc just för att det finns publik (och filmbevis) som nu kan fara omkring online.

Så det är väl pepp till Bukes domare, ibland är det bättre även för den som gör något tokigt att det uppmärksammas (på ett schysst sätt och så det inte förstör något barns dag) så att alla runtomkring vet att det blev repressalier av det.

EDIT:
Och med repressalier behövs ju bara att man säger till. Bestraffningar är oftast onödiga.

Anledningen till att det blev tyst måste väl vara för att det inte postades i någon offentlig grupp.. typ den svarta 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 075
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
778
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 795
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 404
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar