Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Folk som tar p-piller av "medicinsk orsak" och mår bra på dem är ju inte det jag ser som problemet, utan problemet är folk som mår dåligt av dem men äter dem ändå, som har oskyddat sex för "jag äter ju piller", etc. För jag tror, ärligt talat, att de flesta äter p-piller för att kunna ha sex utan kondom, med fast partner eller mindre fast partner...

Jag vill inte förbjuda p-piller, men jag tycker det är oacceptabelt att biverkningsbilden ser ut som den gör och så länge kvinnor glatt trycker i sig dessa tabletter snudd på från barnsben så kommer det inte finnas någon anledning att vidareutveckla dem. Det behövs inte, de säljer ju redan så bra.

Jag bara hoppas att den dagen det kommer ett p-piller för män så kommer det vara snudd på utan biverkningar och DÅ kommer kvinnfolket att gå i taget och kräva bättring.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag vill inte förbjuda p-piller, men jag tycker det är oacceptabelt att biverkningsbilden ser ut som den gör och så länge kvinnor glatt trycker i sig dessa tabletter snudd på från barnsben så kommer det inte finnas någon anledning att vidareutveckla dem.

Det är möjligt att du har rätt, men jag har träffat ganska många läkare som inte anser att biverkningsproblematiken på det hela taget är särskilt stor - särskilt inte om man tar med fördelarna, så jag undrar hur bra din överblick över problemet egentligen är.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Då vad som är rimligt i biverkningsväg är en högst subjektiv fråga spelar det ingen roll vad vissa läkare som du träffat tycker. Jag har träffat läkare som tyckt att "Det är väl ingenting?" och jag har också träffat läkare som tycker att p-piller snudd på borde förbjudas. Men jag bryr mig liksom inte om vad läkare tycker, vad de anser rimligt gör varken problemet större eller mindre. I mina ögon är biverkningsbilden alldeles för allvarlig, helt enkelt.

Det lustiga är att när man yttrar såna här åsikter så blir man påhoppad som att man är kvinnans värsta fiende och folk försvarar p-piller med allt vad de har. Att jag faktiskt inte vill förbjuda dem och att jag inte önskar något annat än att de ska förbättras så att FÖRDELARNA finns kvar men biverkningarna blir mindre, det verkar många missa totalt. När den här diskussionen uppstod på ÄU så betedde sig vissa som att jag försökte stjäla deras snuttefilt, eller nåt. Undrar varför kvinnfolk blir så upprörda av att man kritiserar p-piller, det är nästan som att de tar det personligt...
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Men jag bryr mig liksom inte om vad läkare tycker, vad de anser rimligt gör varken problemet större eller mindre. I mina ögon är biverkningsbilden alldeles för allvarlig, helt enkelt.

Det är det här som gör att jag reagerar. Du uttalar dig lika säkert som om du vore en självutnämnd expert med överblick på statistik, biverkningsbild och fördelar med dessa piller. Jag antar att du inte själv är medicinskt utbildad och visst kan du ha en åsikt, men att ignorera fass och andra expertutlåtande med att "de spelar ingen roll" är ju en ganska märklig hållning. Man baserar väl en åsikt på fakta?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Vad som är rimliga biverkningar tycker jag helt klart att varje person har rätt att avgöra själv. Hur någon upplever biverkningar av ett preparat är unikt från person till person och synnerligen subjektivt (vad som är jobbigt för en person bekommer inte en annan, etc).

Men om man ska prata om fakta; jag anser inte att rimliga biverkningar av ett preparat som används som preventivmedel, till stor del av kvinnor som vill kunna slippa kondom i sitt stadiga förhållande, är minskad sexlust, torra slemhinnor, humörsvängningar, viktökning, finnar osv osv osv. Jag ser inte nånstans det rimliga i det och jag har enormt svårt att tro att man inte skulle kunna göra preparaten enormt mycket bättre.

Och JA, jag vet att vissa får bättre sexlust, mindre hudproblem, mindre mensvärk osv osv osv, men jag säger det igen; det är inte folk som funkar BRA på preparaten som är problemet...
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag tror att du ska prata med henne om sex och inte direkt föreslå p-piller utan mer preventivmedel. Annars blir det nog som en självklarhet att det är tjejen som ansvarar för skyddet och att man ska stoppa i sig hormoner. Kondom däremot borde förespråkas! P-piller kan väl bli en senare diskussion.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Och JA, jag vet att vissa får bättre sexlust, mindre hudproblem, mindre mensvärk osv osv osv, men jag säger det igen; det är inte folk som funkar BRA på preparaten som är problemet...

Det är läkemedelsverket som beslutar om fördelarna överväger nackdelarna, ett ganska bra system tycker jag. Om du personligen anser att biverkningarna är för negativa så är det ju inte svårt att skippa pillren, men du kan inte på förväg säga om dina döttrar kommer att få samma upplevelse som du av dem. Det får man ju testa och utvärdera och är olika även inom samma familj.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag säger inte att Läkemedelsverket har fel i sin bedömning, eller jo, det gör jag! Jag tycker inte att biverkningsbilden är acceptabel, så enkelt är det.

Jag har inte ätit p-piller på många år, men när jag åt dem så hade jag i princip inga biverkningar alls, så jag hade tur. Slutade dock med dem av nån anledning jag inte minns, sen fick jag proppar i lungorna men klarade mig, sen fick mamma proppar och klarade sig inte, så jag har av förklarliga skäl inte börjat om. Och av just de skälen så kommer inte mina döttrar få äta p-piller, varit lite väl mycket proppar i släkten. Så förhoppningsvis blir enkelt att hålla ungarna borta från p-piller.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

JO det är PRECIS det de gör!!

Jag känner INGEN som inte ångrar att de ätit p-piller, nästan alla har slutat när de kommit upp i vettig ålder och många har fått sitt liv/sexlust/hälsa tillbaka !!!

Alla läkare jag träffat o pratat med detta om håller med till fullo, men visst finns de de som gillar hormoner men seriöst jag vet inget läkemedel som ger biverkningar för livet.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Vaddå lämpligt antal? Det var en mycket märklig fråga. P-piller har inte fler biverkningar än andra läkemedel. Dessutom är de en stor hjälp för kvinnor som har endometrios, oregelbunden mens, hormonrubbningar, etc etc. (Jag blir deprimerad utan p-piller). Att de dessutom skyddar mot cancer är ju ingen nackdel. Att skrämma unga människor med att hormonpreparat är farliga är dumt, som överläkaren i länken ovan också konstaterade.

Inte alls, du påstod att de var få som fick biverkningar, jag undrar alltså hur "få" du tycker är okej, givet att man inte tar det för andra saker än just att förhindra graviditet.

Vad hemskt det låter, du är alltså deprimerad men använder p-piller som medicin mot det?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

ett inlägg i debatten om p-piller:

Hormonpreparat kan inte tas om hand i reningsverken, utan släpps ut orenade i vattendragen, med feminisering av fiskar som följd.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag har vuxit upp med min far. Jag tog tag i det själv och ringde till ungdomsmottagningen och skaffade p-piller när jag var 15 år. Hade förlorat oskulden långt innan dess. Hade kondom innan. Min far pratade aldrig om det.
Min syster fick sina p-piller också när hon var 15 år ( hon är 17 nu). Men det var bara för att hon hade så mycket mens och mensvärk.
Fast jag slutade med mina p-piller länge sen och började med mini-piller. Men min kropp fungerade inte som det skulle så nu är jag tablett fri...;)

Jag tycker du ska prata med din dotter. Även om hon nu skulle börja med p-piller så var noga med att förklara att man endå ska använda kondom. P-piller skyddar inte för könssjukdomar.

Mvh
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag känner INGEN som inte ångrar att de ätit p-piller, nästan alla har slutat när de kommit upp i vettig ålder och många har fått sitt liv/sexlust/hälsa tillbaka !!!
Jag har samma erfarenhet som du.

Jag har också läkare och BMor i min närhet som tycker att hormonella p-medel har alldeles för många tråkiga biverkningar och de avråder ofta från att använda dessa p-medel om kvinnan har haft några problem med depressioner osv.

Självklart finns det många många som mår toppen av att använda hormonella p-medel och det är ju verkligen kanonbra! Det är bara att önska att de som INTE mår bra inser det själva och omprövar sitt p-medelsval (jag gjorde det inte :().

Jag hörde en gång ett inslag på radio där det diskuterades kemisk manlig kastrering (som ett "straff" för dem som var dömda för ett sexualbrott). Det framkom dock att detta inte var möjligt att införa eftersom det förekom så många biverkningar; det gav depressioner, viktökning, borttagande av ALL sexualdrift (inte bara den "avvikande") och många fick problem med huden.....
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Alla läkare jag träffat o pratat med detta om håller med till fullo, men visst finns de de som gillar hormoner men seriöst jag vet inget läkemedel som ger biverkningar för livet.

Vilka biverkningar för livet är det du talar om? Det finns massor av läkemedel som påverkar kroppen på alla möjliga och omöjliga sätt, och tusentals vars effekter vi ännu inte till fullo känner till! Att ge p-piller till unga kvinnor är med avsikt att undvika graviditet. Om nu dessa kvinnor inte skyddar sig lika bra utan - vilket väldigt många barnmorskor påpekar då aborterna ökar efter negativa skriverier om p-piller - vilka men tror du man får av en abort?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Inte alls, du påstod att de var få som fick biverkningar, jag undrar alltså hur "få" du tycker är okej, givet att man inte tar det för andra saker än just att förhindra graviditet.

procentuellt.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

procentuellt.

Det kan vi ju diskutera eftersom det verkar ta ett par år innan p-pillernyttjarna inser att det inte är normalt med depression, minskad sexlust och viktuppgång och först när de slutar mår så mycket bättre.

Men du menar alltså att eftersom det är få procentuellt så får man räkna med att må dåligt? I åratal? Tycker inte jag är okej.

Hur många kvinnor idag äter förresten p-piller? Någon som vet?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Det kan vi ju diskutera eftersom det verkar ta ett par år innan p-pillernyttjarna inser att det inte är normalt med depression, minskad sexlust och viktuppgång och först när de slutar mår så mycket bättre.

Samma sak kan konstateras för rätt många läkemedel. Dessutom är det mycket vaga symptom du räknar upp här. Viktuppgång och depression får man sällan av p-piller, utan mer ofta av genetiska faktorer, kost, brist på motion, etc etc etc.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag är ett levande exempel på en som mår finfint på p-piller.

Jag har också mått prima på mina piller. Åt dem under ca 20 år, men nu efter graviditeten har jag ännu ej återupptagit dem. Har aldrig haft några problem av dem.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag kan bara tala av egen erfarenhet och det har naturligtvis ingen vetenskaplig tyngd, men min depression kunde tydligt härledas till min användning av hormonellt p-medel (Levonova).
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 820
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 973
Senast: Och_Aye
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp