Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

KL

Jag äter p-piller på medicinska grunder (har PCOS). Sen jag började äta dem har jag fått en hormonell balans som fungerar för mig och min kropp :love:. Många utav symptomen för PCOS:en har blivit otroligt mycket mildare.

Med detta vill jag bara säga att p-piller inte bara är av ondo, de gör mycket gott också!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jo det är ju kanske inte så vetenskapligt men om man har ett visst antal vänner som samtliga provat p-piller och som samtliga gått upp i vikt och blivit deprimerade när de äter dem och glada när de slutar + en vän som måste äta dem pga hormonfel så kan man ju bli lite misstänksam, rent personligt.

Själv fick jag livsfarligt humör, huvudvärk, svullna fötter och viktökning.

Det känns som fel stadium i livet att riskera viktuppgång, finnig hy, huvudvärk, depression och minskad sexlust just när man är 15-17 år. Det finns så mycket roligt man kan ha utan det! :bump: men om man verkligen berättar om biverkningarna (har aldrig ngn barnmorska gjort för mig! eller läkare!!) så att man kan vara uppmärksam tycker jag absolut det kan vara värt att prova. (faktum är att med p-pillr nr två märkte jag varken att jag var sur och lättirriterad eller att jag hade minskad lust, inte förrän jag slutat pga huvudvärken och fötterna... eller snarare när tidigare tveksamme p-vännen efter en månad sa - du får aldrig mer äta p-piller! du blir så sur av dem, konstand pms :)
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

knapplån

Jag hör till de som bara påverkas positivt av p-piller, regelbunden mens (inte 21 dagar mellan mensen), INGEN smärta och jämnt humör. Kan säga att utan blir jag sängliggande i ca 1 dag då jag kräks och mår pyton alternativt käkar stora doser ibumetin (långt över rekomenderad per dygn).

var inte skoj att försöka bli gravid kan jag säga. Tur man är gravid nu och sen lever jag STENHÅRT efter den myt som säger att när man har varit gravid så kan mycket i mensvärk släppa!!! Ta inte ifrån mig det snälla! Utan snarare fyll på med egen erfarenhet av hur mkt bättre menssmärtor blir av att ha fått barn :)

Javan
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Menssmärtorna blir mindre enligt min erfarenhet.
Samma här, jag tror faktiskt inte att jag har haft mensvärk alls sen jag fick "ettan" för 6 år sedan. Och då var jag ändå utan preventivmedel tills trean var ett par månader gammal...
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

var inte skoj att försöka bli gravid kan jag säga. Tur man är gravid nu och sen lever jag STENHÅRT efter den myt som säger att när man har varit gravid så kan mycket i mensvärk släppa!!! Ta inte ifrån mig det snälla! Utan snarare fyll på med egen erfarenhet av hur mkt bättre menssmärtor blir av att ha fått barn :)

Det jag har hört av gyn är att menssmärtorna ofta minskar med åldern. Men effekten är ju densamma!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Min erfarenhet (som kanske inte alls är allmängiltig) är att smärtorna blir mindre, men blödningen ökar i volym och monstertendenserna blir värre..:cry:
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jo som sagt den av mina vänner som haft problem har nytta av p-pillren, de ställer säkert till rätta om ngt inte är perfekt från början.

Själv har jag alltid haft mens som en klocka, från första gången nästan, med precis antal dagar emellan, pms precis en vecka före (jag klarar lungt att vara lite sur ngra dagar, bara att följa med sin natur) och mensvärk precis ca 3 timmar innan mens. P-piller bara förstörde alltihop, permanent pms och förlorad känsla för var man var i cykeln. P-pillren stämde helt enkelt inte med hur jag skulle vara. (+ biverkningarna då men värst var nästan känslan av avighet och fel).

Den av mina vänner som fortfarande äter p-piller ibland (trots att hon mår dåligt) har jag träffat helt rätt på vid ett par tillfällen när jag gissat om hon knaprar eller ej, det märks. (viktgrejen har nog två av oss märkt av, pendlar upp när man äter, ned när man inte gör det. Det är kanske vi två som skulle växa hejdlöst vid en graviditet)
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Vad jag inte förstår är VARFÖR man vill börja med hormonpreparat till en så ung tjej.
Varför inte ge henne ett par paket kondomer?

P-piller skyddar dessutom inte mot könssjukdommar.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag känner långt fler som får massor med biverkningar av p-piller än vad jag känner folk som mår finfint på dem. Men de jag känner kanske bara har haft otur, vad vet jag. Jag tycker inte det är okej att p-piller har den biverkningsbild de har, jag kan inte låta bli att tänka att det ALDRIG hade accepterats nåt motsvarande för ett manligt preventivpreparat...

:crazy: Jag tror att du har helt rätt...
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Det är det här som gör att jag reagerar. Du uttalar dig lika säkert som om du vore en självutnämnd expert med överblick på statistik, biverkningsbild och fördelar med dessa piller. Jag antar att du inte själv är medicinskt utbildad och visst kan du ha en åsikt, men att ignorera fass och andra expertutlåtande med att "de spelar ingen roll" är ju en ganska märklig hållning. Man baserar väl en åsikt på fakta?

Men det gör ju du också.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Samma sak kan konstateras för rätt många läkemedel. Dessutom är det mycket vaga symptom du räknar upp här. Viktuppgång och depression får man sällan av p-piller, utan mer ofta av genetiska faktorer, kost, brist på motion, etc etc etc.

Här till exempel. Väldigt expertliknande uttalande.
Jag tror dessutom att ditt påstående om p-piller är felaktigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Det påbörjas nog tidigare än vad vi föräldrar verkar hoppas och tro...
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Halvt kl:
Jag äter p-piller av samma anledning som du. Och det är den enda anledningen till att jag någonsin skulle proppa i mig hormoner. Mina egna fungerar ju inte som det ska. Jag var tvungen till det, och det fungerar. Men det är ju just för att det är "fel" på mig som de fungerar, som medicin.
Ser förskräckt på alla mina vänner som äter p-piller med diverse biverkningar men ändå inte slutar. Allt från viktuppgång till humörsvägningar accepteras. Och det tycker jag är skrämmande.

Och jag tycker också att det är ytterst skrämmande att man gång på gång försöker minimera riskerna. Jag krävde en koagulationsutredning innan jag började. För att jag ville veta att det inte fanns något som redan gav ökad risk för blodpropp etc. Och skulle ge en ytterligare ökad risk för detta än p-piller i vanliga fall gör. Jag fick rätt att göra detta just eftersom det rörde sig om medicin i mitt fall. Annars får man knappast denna chans.

Dessutom dyker det med jämna mellanrum upp trådar här på bukefalos där folk uppenbarligen inte har någon koll på vad de stoppar i sig. Många läser inte ens bipacksedeln, bryr sig inte om att fråga ordentligt eller disskutera olika alternativ hos barnmorskan/läkaren/gynekologen etc. utan sätter bara igång och knaprar.

Mina farfar och min mormor led av hjärt- och kärlsjukdomar. Därav vägrade jag äta p-piller tidigare. En av mina bästa vänner sitter i samma sits, och hennes mamma äter dessutom blodtryckssänkande medicin. Det har hon inte ägnat en tanke..

Jag skulle hursomhelst aldrig äta hormoner om jag inte var tvungen till det. Kondom fungerar utmärkt och är att föredra vad gäller könsjukdomar idag. Särskilt då det handlar om unga människor. Man kan drabbas av saker som är långt mycket värre en en eventuell abort. Och det är ju trots allt det enda som p-piller och dylikt skyddar mot..
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Hejsan, jag är lite nyfiken på vad du menar med progesteron? Vad menar du med äter progesteron? Är det då du tar p-piller och då blir du hungrig?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Ja, precis så är det. Jag blir hungrig när jag äter progesteron, vilket är ett av de hormoner som utsöndras i stor mängd vid graviditet. Men jag upptäckte snart i mitt eget fall att hungerattackerna är "falska" och går över om man ignorerar dem.


När äter du progesteron? Menar du det p-pillrena innehåller och att i samband med det får du hungerattacker?
Jag tror inte att det är progesteron du menar? Det stämmer att när man är ravid så producerar kroppen progesteron i ganska höga doser ända upp till 300mg/dag och normalt sett producerar kroppen det endast då kvinnan har ägglossning och då ca 20-30mg/dag.
Men att tillsätta det t.ex genom p-piller är långt ifrån det kroppen själv producerar, jag kan prata ur egen erfarenhet då kroppen är helt i obalans efter ätit p-piller över halva mitt liv.
P-piller innehåller progestin, dvs ett ämne som ska efterhärma kroppens naturliga progesteron, men det är absolut inte samma sak och därav alla biverkningarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 817
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 971
Senast: Och_Aye
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp