Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Själv tycker jag det verkar mkt bättre, speciellt psykiskt, att anpassa sitt p-medel efter sitt liv och inte anpassa sitt liv efter sina p-piller.

Självklart! Jag skrev det för att jag tror att det är ganska vanligt att skylla på sina p-piller för att man går upp i vikt. Ibland är det säkert så att hormonerna är orsaken, ibland inte.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

KL

Är det samma risk för biverkningar med tex p plåster som med piller?
Funderar på det till mig själv efter graviditeten nämligen.
Tycker inte om att ta piller och har dessutom blodproppar, hjärtinfarkter osv i släkten.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag orkar inte längre. Om jag inte ser fel är det du som skriver det här ovan. Kvinnor går alltså enligt dig inte upp i vikt av p-piller.

Då vet jag det.

Enligt min BM så gör de faktiskt inte det beroende på hur man ser det, däremot så gör hormonerna en del kvinnor mer hungriga vilket leder till att de äger mer helt enkelt och därmed viktuppgång.
Jag har inga mer källor att hänvisa till än att BM sagt det om det sedan är rätt eller fel vet jag inte.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag orkar inte längre. Om jag inte ser fel är det du som skriver det här ovan. Kvinnor går alltså enligt dig inte upp i vikt av p-piller.

Då vet jag det.

Jag skrev SÄLLAN. Hur ska jag formulera det tydligare? Du tolkar det jag skriver precis som du själv önskar. Tyvärr. En nyanserad diskussion med dig är helt omöjlig, då du lägger orden i munnen på mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Enligt min BM så gör de faktiskt inte det beroende på hur man ser det, däremot så gör hormonerna en del kvinnor mer hungriga vilket leder till att de äger mer helt enkelt och därmed viktuppgång.
Jag har inga mer källor att hänvisa till än att BM sagt det om det sedan är rätt eller fel vet jag inte.

Ja, precis så är det. Jag blir hungrig när jag äter progesteron, vilket är ett av de hormoner som utsöndras i stor mängd vid graviditet. Men jag upptäckte snart i mitt eget fall att hungerattackerna är "falska" och går över om man ignorerar dem.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag tror det där är en fin balansgång. Att läsa in bipacksedeln med biverkningar i förväg kan göra att man letar efter symptom som inte finns där. Å andra sidan kanske man missar viktiga symptom som man inte skulle behöva lida av. Jag anser nog att p-piller ska behandlas som andra läkemedel i det avseendet - läkaren upplyser om riskerna (om de är svåra) och meddelar även att de flesta mindre bieffekter går över efter en tids användande.

Jag tycker personligen att kondom är ett bättre preventivmedel, men vet av egen erfarenhet att det kräver att man har dem tillgängliga. Jag vet inte om 15-åringar verkligen tar det ansvaret (hade själv inte sex när jag var så ung).

Ja, det är nog en fin balansgång. För mig är det självklart att alltid läsa bipacksedeln (gör inte alla det?) och jag har aldrig tänkt på att man kan leta efter symtom på biverkningar efter det. Intressant tanke.

Nu måste jag lämna detta ämne. Idag börjar jag min sista VFU, på kvinnokliniken av alla ställen (samtidigt som jag fortsätter med min uppsats om övervikt;)) Jag ska höra mig för på VFU:n angående p-medel :D
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Enligt min BM så gör de faktiskt inte det beroende på hur man ser det, däremot så gör hormonerna en del kvinnor mer hungriga vilket leder till att de äger mer helt enkelt och därmed viktuppgång.
Jag har inga mer källor att hänvisa till än att BM sagt det om det sedan är rätt eller fel vet jag inte.

Naturligtvis! Det är ju precis som en graviditet, kroppen skriker ÄT! Signalen att skaffa sig ett lager.

Jag menar alltså inte att p-pillren i sig gör att man går upp utan hormonpåverkan gör att man äter mer. Sen är det ju inte alla som går upp under graviditeten, intressant nog. Skulle vara kul att vet hur många som inte får ett extralager fett som efter vad vi antar nu, är till för att klara amningen.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag skrev SÄLLAN. Hur ska jag formulera det tydligare? Du tolkar det jag skriver precis som du själv önskar. Tyvärr. En nyanserad diskussion med dig är helt omöjlig, då du lägger orden i munnen på mig.

Bra, då vet vi att det är sällan.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

95% av alla jag känner går upp i vikt o blir känslomässligt ostabila när de tar hormoner, i vilken form som helst.
De flesta lider även (jo faktiskt lider) av svamp varje månad samt uvi som oftast komemr efter svampen.

En del har blivit sig själva igen efter de slutat, en del inte (jag tex).
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

95% av alla jag känner går upp i vikt o blir känslomässligt ostabila när de tar hormoner, i vilken form som helst.

Nu är det ju väldigt många kvinnor som blir instabila med hormonsvängningar även utan tillsatser av hormoner. Det är ju kroppsegna substanser man tillför, alltså kan man få samma reaktioner även utan p-piller eller andra hormonpiller.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Ja men jag de som slutat tycker ju uteslutande att de fått sitt liv tillbaka.

Toppen för de som fixar hormoner men GALET att skriva ut det till unga tjejer.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag vet inte om jag kan räknas in dit, men jag gick enbart upp bebisen vikt + fostervatten och allt det där. Inte ett uns extra fett hamnade på kroppen, trots att jag åt rätt onyttigt eftersom jag inte fick ner annat än snabbmat utan att spy. Rörde mig förvisso rätt mycket, eftersom jag har hundar att ta hand om.

Några dagar efter förlossningen var allt borta, och efter några veckor hade magen dragit ihop sig klart. Tyvärr inte helt och hållet, pga bristningarna.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Ja men jag de som slutat tycker ju uteslutande att de fått sitt liv tillbaka.

Toppen för de som fixar hormoner men GALET att skriva ut det till unga tjejer.

Jag antar att de unga tjejerna vill äta p-piller, de blir väl knappast tvingade. Kondomer är ju inte svårt att få tag i.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Nu är det ju väldigt många kvinnor som blir instabila med hormonsvängningar även utan tillsatser av hormoner. Det är ju kroppsegna substanser man tillför, alltså kan man få samma reaktioner även utan p-piller eller andra hormonpiller.

Jag blir ett monster av mina piller .. har testat med olika substanser och de finns de som är bättre eller sämre, men jag mår DÅLIGT av p-piller och får mer ångest och min sambo tycker jag är olidlig :) Så jag gör det INTE igen.

Har inget emot pillrena i överigt, ville bara berätta att jag inte tar hormoner speciellt bra :D
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Kan bara tala för mig, men med den infon att hormonerna kunde skrika ÄT så var det bara att kontrollera intaget var som innan och ingen viktökning skedde.

Däremot finns det andra biverkningar som jag fick istället vilket gör att jag slutat med hormonpreparat.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Hur har du gjort, du som har tonårsdöttrar? När man märker att 15-åriga dottern har "killkompisar" hon följer ofta med killen hem efter skolan och de umgås även på helgerna ibland. Hon har börjat tjata om att få sova över:eek:

Lär henne att man ska använda kondom. Fungerar alldeles utmärkt och förhindrar dessutom en massa könssjukdomar. Det ska alltid finnas en kondom i ens plånbok!

Att använda själv eller för att hiva över till någon kompis som behöver en snabbt.

/KT
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Har inget emot pillrena i överigt, ville bara berätta att jag inte tar hormoner speciellt bra :D

Jag tar vissa hormoner rätt bra, andra inte. Graviditet är nog ingenting för mig!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Tyvärr fungerar inte kondom heller, det tar ungefär 2-3 minuter sen är jag helt snustorr (Oavsett hur kåt jag är) och det bara svider, bränner och gör ONT.

Exakt samma för mig, kan INTE ha kondom.. :crazy: Har också funderat på latexallergi, mamma har det. Jag fungerar också SUPER på p-piller så jag använder mig därför av dem dels som preventivmedel och dels för att själv kunna bestämma om och när jag ska ha mens.
Är inte mycket för att byta partner och har väl haft tur hittills, har aldrig haft någon sjukdom. Brukar ha fast partner eller inte ha sex alls, ungefär, inte några engångsligg.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag tar vissa hormoner rätt bra, andra inte. Graviditet är nog ingenting för mig!

Säg inte det!
Mitt humör är betydligt stabilare och bättre som gravid än med p-piller. Fråga mig inte varför dock ... P-piller GÅR verkligen inte, men som gravid är jag rätt ok - förutom att jag gråter åt precis ALLT, då :)
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

KL

Är det samma risk för biverkningar med tex p plåster som med piller?
Funderar på det till mig själv efter graviditeten nämligen.
Tycker inte om att ta piller och har dessutom blodproppar, hjärtinfarkter osv i släkten.

P-plåster är som p-piller har jag för mig. Har du risk för proppar ska du väl ha spiral eller minipiller.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 817
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 971
Senast: Och_Aye
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp