Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag vet inte. Jag har pratat med BM om det, och eftersom jag tål latex i övrigt (Handskar tex) trodde hon inte på det.
Jag tål latexhandskar och övrig användning av latex, men med kondomer går det bara inte.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Ja - men att därifrån dra slutsatsen att det är p-piller och inte levnadsvanor som ligger bakom viktuppgången kräver ganska noggranna studier. Även vid graviditet är det maten vi äter som orsakar viktuppgången.

Menar du att FASS har fel om viktuppgång relaterad till p-piller? Och att det inte finns några studier bakom det?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Nej den leder inte. Du säger "få", jag vill ärligt veta hur många det skulle vara.

*Suck*
Jag litar på att läkemedelsverket kontrollerar biverkningarna på motsvarande sätt som andra mediciner. Punkt slut.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Eller så skaffar din dotter en ungdomsspiral?
Då slipper hon att ta en massa små piller, som är lätt att glömma. :crazy: ..dessutom mixtrar man inte med hormonerna, som man gör med p-pillren.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Min mamma har liksom jag jobbat på gyn. Det var helt naturligt att hon fixade tid för mig att komma o få tips på preventivmedel när det var dags. Hon har även delat ut kondomer till mina vänner o ingen verkar ha tyckt att detta var jobbigt, (mer än jag då kanske...;)). När jag skulle sova över hos min första kille (jag var 15 år) så ringde hon och pratade med hans pappa. Helt ok! Men vi hade kanske en ovanligt bra relation har jag förstått i efterhand.

Jag hoppas att det blir lika bra med min och mina barns relation i framtiden, så att vi öppet kan prata om sex o sånt kul!!!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Samma sak kan konstateras för rätt många läkemedel. Dessutom är det mycket vaga symptom du räknar upp här. Viktuppgång och depression får man sällan av p-piller, utan mer ofta av genetiska faktorer, kost, brist på motion, etc etc etc.

Så om deinte var pillrenas fel så vad var felet. Jag började äta mini-piller. Belv grav demprimerad och levde i ett svart hål. Slutade med dem och depressioen försvann i samma takt som hormonerna gick ur kroppen.

Använder kondom nu och komemr aldrig mer testa hormoner. mina barn komemr att få konodomer och de kommer få veta riskerna med hormoner
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Använder kondom nu och komemr aldrig mer testa hormoner. mina barn komemr att få konodomer och de kommer få veta riskerna med hormoner

Ja, det är väl super - men utgå inte i från att dina barn får samma problem som du! Det finns risker och baksidor med alla läkemedel. För att åter dra en parallell med anti-depressiva medel, som ger en hel del biverkningar liknande de du får av p-piller, så fungerar de ändå mycket bra på vissa personer medan andra kanske hellre ska göra livsstilsändringar.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Men kom då inte och påstå i ett inlägg att viktuppgången inte är ett resultat av p-piller utan kommer av brist på motion när det redan är fastställt.

DET påstod inte jag - det påstod du! JAG påstod att det är väldigt svårt att fastställa vad som är orsaken till viktuppgången då det är ett ganska vagt symptom. PLUS att det på det hela taget sällan är p-piller som ligger bakom viktökningar.

Nu tittade jag i FASS på ett exempel på ett kombinerat p-piller, och där stod inte viktuppgång ens upptaget. Den vanligaste biverkningen var huvudvärk. De andra biverkningarna drabbade en av tio eller färre. Det är alltså ganska få procentuellt. Dessutom går de flesta biverkningarna över av sig själva efter en tids användning.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Ja - men vad jag menar är att det finns tusen andra orsaker till att man kan gå upp i vikt. Med eller utan p-piller.
Och vad jag menar är att viktökning (och nedstämdhet mm) räknas till de vanliga biverkningarna vid p-pilleranvändning. Detta är inte taget ur luften och hör inte samman med att man kan gå upp i vikt av tusen andra orsaker.

Sitter just och läser om ACE-hämmare. En av biverkningarna av dessa lm är hosta. Hur ska man se på detta? Hosta kan man ju få av tusen andra orsaker?!

Jag vill inte att biverkningarna av hormonella p-medel ska bagatelliseras utan att alla ska veta om att de finns så de sen själva kan göra ett aktivt val. Hormonella p-medel är toppenbra för många (utom för fiskarna då, det är skrämmande men är en annan fråga) och jag tycker att det är bra att de finns. Men varför blunda för att det även finns nackdelar med dem? Jag ser ingen vinst med det?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Sitter just och läser om ACE-hämmare. En av biverkningarna av dessa lm är hosta. Hur ska man se på detta? Hosta kan man ju få av tusen andra orsaker?!

Ingen har blundat för biverkningarna, men väldigt många här överdriver dem. De inträffar, ja, men kolla exakt hur många procent som drabbas och gör skillnad på olika typer av p-piller. Skräckpropaganda i stil med att "det här ska inga barn till mig få använda" är väl inte särskilt välbalanserat, om det nu inte är så att blodproppsrisken är stor i familjen (men då hade förmodligen inte läkarna skrivit ut det heller). Man kan alltid testa och sluta om det inte skulle vara bra. Det är väl så du gör med ACE-hämmare också? Men ja, jag tycker synd om fiskarna. Frågan är om inte våra reningsverk kan förbättras för att fånga upp dessa hormonrester.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Ingen har blundat för biverkningarna, men väldigt många här överdriver dem. De inträffar, ja, men kolla exakt hur många procent som drabbas och gör skillnad på olika typer av p-piller. Skräckpropaganda i stil med att "det här ska inga barn till mig få använda" är väl inte särskilt välbalanserat, om det nu inte är så att blodproppsrisken är stor i familjen (men då hade förmodligen inte läkarna skrivit ut det heller). Man kan alltid testa och sluta om det inte skulle vara bra. Det är väl så du gör med ACE-hämmare också? Men ja, jag tycker synd om fiskarna. Frågan är om inte våra reningsverk kan förbättras för att fånga upp dessa hormonrester.

Absolut kan man testa och det förespråkar jag att man ska göra Jag vill dock helst inte att mina BARN ska göra det, men de får själva välja när de är vuxna (såklart). Skulle det visa sig att de t ex skulle behöva p-piller mot jobbiga menstruationer så blir saken en annan. Då väger man fördelar mot nackdelar och vinsten av p-piller kan väga över. När det gäller som rent p-medel så tycker jag inte att vinsten väger över eftersom jag tycker att kondom är ett bra p-medel med även andra fördelar.

Levonovan (som nu heter något annat) är ett jättebra p-medel för väldigt många. Men om det var mer allmänt känt att det faktiskt finns nackdelar/biverkningar med den så skulle förhoppningsvis fler som har problem snabbare förstå att dessa KAN bero spiralen och därmed kunna välja att ta ut den. Du skrev själv att det är ju bara att sluta med detta p-medel om man har problem men utan kunskapen om att problemen kanske skulle kunna bero på p-medlet så kommer ju inte dessa kvinnor att förstå sambandet och de kommer att få lida i onödan. Är det positivt?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Du skrev själv att det är ju bara att sluta med detta p-medel om man har problem men utan kunskapen om att problemen kanske skulle kunna bero på p-medlet så kommer ju inte dessa kvinnor att förstå sambandet och de kommer att få lida i onödan. Är det positivt?

Jag tror det där är en fin balansgång. Att läsa in bipacksedeln med biverkningar i förväg kan göra att man letar efter symptom som inte finns där. Å andra sidan kanske man missar viktiga symptom som man inte skulle behöva lida av. Jag anser nog att p-piller ska behandlas som andra läkemedel i det avseendet - läkaren upplyser om riskerna (om de är svåra) och meddelar även att de flesta mindre bieffekter går över efter en tids användande.

Jag tycker personligen att kondom är ett bättre preventivmedel, men vet av egen erfarenhet att det kräver att man har dem tillgängliga. Jag vet inte om 15-åringar verkligen tar det ansvaret (hade själv inte sex när jag var så ung).
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

PLUS att det på det hela taget sällan är p-piller som ligger bakom viktökningar.

Jag orkar inte längre. Om jag inte ser fel är det du som skriver det här ovan. Kvinnor går alltså enligt dig inte upp i vikt av p-piller.

Då vet jag det.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Samma sak kan konstateras för rätt många läkemedel. Dessutom är det mycket vaga symptom du räknar upp här. Viktuppgång och depression får man sällan av p-piller, utan mer ofta av genetiska faktorer, kost, brist på motion, etc etc etc.

Viktuppgång under graviditet och under tiden man äter p-piller beror på att hormonerna ökar suget på mat och onyttigt. Men inte precis gör att man vill träna mer.


Jag har prövat massor med olika p-medel innan jag blev gravid och mådde skit, slutade och efter 4 månader märkte jag och alla i min omgivning en väldigt stor skillnad och jag märkte verkligen vilket skit hormonella p-medel är.

Efter graviditeten börja jag med mini-piller då jag inte kunde ha koppaspiral, det tog 3 veckor sen orkade inte jag mer och även sambon märkte en stor skillnad och det var självklart att sluta.


Den största biverkningen av hormonella p-medel är väl ändå det som händer med hormonerna utanför våra kroppar? Många verkar inte tänka längre än till toan ;)
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Den största biverkningen av hormonella p-medel är väl ändå det som händer med hormonerna utanför våra kroppar? Många verkar inte tänka längre än till toan ;)

Jag vet inte om jag tar åt mig av det där, för du vet väl att du får i dig könshormoner även genom mat? Säkert genom dricksvattnet också. En del fetter (transfetter) påverkar våra hormoner i hög grad. Så p-piller enbart är bara en faktor när det gäller hur vi fungerar inombords. Vad gäller miljön är det säkerligen inte bra. Det är det inte med hormoner i djur heller. Vi måste helt enkelt hitta sätt att ta hand om resterna.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Viktuppgång under graviditet och under tiden man äter p-piller beror på att hormonerna ökar suget på mat och onyttigt. Men inte precis gör att man vill träna mer.

Ja, exakt. Men du kan träna när du äter p-piller och frossar man i bra mat är det ingen större fara. Precis samma effekt får du om du inte äter p-piller men mycket sockerrik mat, som får blodsockret att pendla. Man får helt enkelt ta sig i kragen och skippa godiset, även om man är sugen på det.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag vet inte om jag tar åt mig av det där, för du vet väl att du får i dig könshormoner även genom mat? Säkert genom dricksvattnet också. En del fetter (transfetter) påverkar våra hormoner i hög grad. Så p-piller enbart är bara en faktor när det gäller hur vi fungerar inombords. Vad gäller miljön är det säkerligen inte bra. Det är det inte med hormoner i djur heller. Vi måste helt enkelt hitta sätt att ta hand om resterna.

Det här kan vara värt att läsa innan man börjar med p-piller.

Ja, exakt. Men du kan träna när du äter p-piller och frossar man i bra mat är det ingen större fara. Precis samma effekt får du om du inte äter p-piller men mycket sockerrik mat, som får blodsockret att pendla. Man får helt enkelt ta sig i kragen och skippa godiset, även om man är sugen på det.

Sen vet inte jag om hormoner påverkar ens ämnesomsättning? Jag har väldigt hög ämnesomsättning och jag kan ligga i soffan och goffa chips och förbänna lika mkt som när någon åker vasaloppet (typ).


Själv tycker jag det verkar mkt bättre, speciellt psykiskt, att anpassa sitt p-medel efter sitt liv och inte anpassa sitt liv efter sina p-piller.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 817
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 971
Senast: Och_Aye
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp