Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
otrolig skrev:Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt...
Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid varit tillsammans en 15/16 årig tjej! DOCK under mina protester!!! De har aldrig fått sovit över hos varandra. Oftast så har min pojk hälsat på hemme hos henne. Max 2 ggr/vecka. Sen träffas de ju på skolan varje dag...
Hade du reagerat om det var en 13 årig tjej med en två-tre år äldre pojkvän? En snart fjortonåring och en nyss fyllen femtonåring kan ju tillochmed gå i samma klass, så åldersskillnaden är inte så stor. Har de varit ihop i fem månader bord eman kunna räkna förhållandet som någorlunda seriöst. Varför protesterar du?
Min grabb mår inge bra alls: Har växt upp hos sin far, som under alla år haft typ "1000" tjejer fram o tillbax, som bott tillfälligt hos dem också har de gjort slut på kort tid osv... Hans far är rätt sträng, festat ofta med barnen hemma hos sig m.m... Det jag vill säga är att min pojk INTE haft en trygg uppväxt! Jag har under årens lopp FÖRSÖKT få pappan bättra sig ang vissa punkter och HAN har även FÖRSÖKT, men det har visat sig vara hopplöst... Efter en incident som hände hemma hos pappan, beslutade jag (och pojken) att han skulle flytta hem till mig för gott!
Nu förstår jag inte riktigt vad hans flickvän hade med pappan och festarna att göra.
Min grabb hade skaffat sig en äldre tjej, ca 4 månader innan han flyttade hem till mig. Jag fick inte reda på detta förrän han flyttade hem till mig! Och jag protesterade DIREKT, men pappan hade annan synpunkt... (JAG anser att det kan vara "farligt" att låta en ung grabb med vällande hormonförändringar, träffa en äldre "erfaren" tjej som DESSUTOM OCKSÅ verkar må rätt dåligt och ha en ostabil familj?!)
Snälla, 4 månader? Fyra månader är ingenting. Ska han träffa en flickvän som är på dagen lika gammal som honom?
Jag påstår absolut inte att MIN familj är perfekt! MEN jag gör allt jag kan för att få mina barn att bli trygga, känna sig omtyckta av mig och försöka vara lagomt kärleksfull/sträng mot dem!
Till det STORA problemet: Min grabb har börjat röka! OCH han är JÄTTEKAXIG och påpekar högljutt varje dag att han är SÅÅÅ röksugen o vill att jag ska köpa cigaretter åt honom!!!
Visst...Hans far och hans nuvarande sambo är "storrökare" och jag försöker sluta; röker max 1-2 cigg/dag. MEN jag försöker få honom att förstå det dumma OCH farliga i det hela... OCH han får ju egentligen inte röka än, pga hans unga ålder...
Ska berätta med en liten historia: Min kompis föräldrar har alltid rökt och även om min kompis aldrig har gjort det så har hon alltid kännt suget. Men hon har hållit sig borta i 16 år tills det inte gick längre. Hon började röka för att hennes föräldrar gjorde det. Så i det här läget anser jag att man kan skylla på dig (och även hans pappa med sambo). Hur mycket tror han på dig när du berättar för honom hur farligt det är med att röka och sedan efter samtalet går ut och tänder en cigg? Prata med honom och sluta rök själv.
Detta är dock inte det största problemet: DET är att jag kom på honom för några dar sen att han o hans flickvän har haft sex!!!!! Vet inte om det är bara en gång el fler... Han har erkänt. Fast han "kommer inte ihåg" om det bara var en gång... JAG har fått världens ångest och mår skitdåligt efter jag fick reda på detta...
Om båda vill och de skyddar sig så varför inte?
Jag är LIVRÄDD att det kommer hända nått och att hon blir gravid!!! Både jag och min mor var väldigt unga när vi fick våra första barn... Måste ringa och berätta för flickans föräldrar, som antagligen inte vet nått?! Men jag har gruvat mig så för detta... Har knappt sett dem överhuvudtaget. När jag skulle hälsa på hennes mor en gång när jag hämtade min grabb, så kikade hon bara fram från köksdörren en snabbis och pep "hej" (?) och försvann in i köket igen! Så familjen verkar lite småknepig?!
Hur kan du från ett ord av mamman "veta" att familjen är småknepig? Hur vet du att hon just i det ögonblicket skulle ta ut en plåt från ugnen, och inte hade tid för småprat men ändå ville hälsa? Prata med din son om skydd.
Nu vet jag inte vad som kommer hända mellan dem, då de bor "för långt" från varandra OCH att hon går ur 9:an nu... Jag bara hoppas på att de glider från varandra OCH att jag kan få min pojk att må bättre och känna sig tryggare här hemma hos mig och hans syskon!
Varför tror du att det är för en flickvän han är otrygg. Varför kan han inte va ihop med en tjej och vara trygg samtidigt? Vet du ens om ifall han känner sig otrygg?
Lite hjälp, råd, tips vore hemskt uppskattat då jag tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska hantera en sådan här situation?!!
PS. Jag tror inte min son förstår ALLVARET med vad de har gjort OCH att han INTE får röka för mig!!! Jag har dock beslutat att han måste få kontakt med en kurator/psykolog, då han är hemskt orolig av sig och inte alls mår bra... Jag älskar "mina änglar" och vill dem det allra bästa i denna vimsiga värld! DS.
Om han inte förstår allvaret med dessa enormt "farliga" händelser med hans flickvän så drar jag slutsatsen att:
1) Du har inte pratat med honom eller förklarat
2) Han har noll respekt för dig
Snuffsan skrev:Allvarligt talat - då jag var i 15 årsåldern (som tjejen är) hade jag nog tagit livet av mig om min killes föräldrar ringt mina föräldrar och berättat att vi haft sex. Allvarligt alltså. Mina föräldrar kunde inte prata om sådant, och de hade fryst ut mig ur familjen om de fått ett telefonsamtal om sådant. Så att man ska ringa till flickans föräldrar ska man vara säker på att det är ok att prata om sex och att hon har en bra relation med sina föräldrar. Och har hon det vet de säkert om det redan.
Lär grabben ta ansvar. Prata lite med tjejen när du träffar henne. Men ring inte hennes föräldrar om du inte känner dem.
otrolig skrev:Angående MIN SONS PSYKISKA HÄLSA:
Min pojk är helt sex fixerad. Håller ständigt på att fjanta sig angående sex, hemma! "Knulla mig hit o knulla mig dit" låtar , juckar i luften ect... Har även kollat på porrbilder på nätet åtskilliga gånger TROTS mina förbud! (Jag VET att det är "normalt" att (speciellt) killar har ett sådant intresse från tidig början.) Jag tycker absolut INTE att det är ok!!! (För tillfället har han 1 månaders dataförbud!)
TYVÄRR så har nästan allt dåligt kommit från hans far! Inte för att förtala pappan på något vis, men det är sant; SEX: Pappan har ofta en massa sjuka skämt om det och har porrfilmer+tidningar dåligt gömda, så att pojken har tittat på dem! SPRIT: Pojken har varit med om MÅÅÅNGA vuxna fyllefester, då även pappan blivit våldsam! OTRYGG UPPVÄXT: Då pappan ofta lämnat pojken ensam hemma, när han har jobbat. (innan han hade sin sambo) Pojken har känt sig tvingad till många hemsysslor. Ofta fått skäll och klagomål istället för beröm och positiva attityder. Ohållbara löften, som pappan ofta brutit. Lögner o svek...
Detta är inga spekulationer från min sida, utan ren fakta! Min pojk har berättat väldigt mkt efter han flyttat hem till mig! Och jag tycker det känns underbart att min son känner att han kan lita på mig och vill prata ut om saker och ting! Även om han nu inte berättar allt...
Angående POJKEN och MIG:
Ska hjälpa min son till 100% när det gäller skolan!!! Ska söka hjälp/stöd åt min pojk hos BUPP, även hjälp/stöd till MIG som förälder, så jag vet hur jag ska bemöta min som på rätt sätt! Kunna hjälpa honom att komma upp på fötter igen och få det lyckliga/drägliga liv som han förtjänar!!!
Angående tonårs FÖRHÅLLANDET:
Jag ska ta ett ordentligt samtal med min pojk och hans flickvän, någon dag; angående sex och samlevnad! Det "enda" som jag hört pojken lärt sig av sin far, ang sex är att man måste skydda sig; annars får man betala en massa pengar till blivande mamman sen!!! (Jösses!) Min grabb och tjejen försöker få mig gå med på att de ska få sova över hos varandra: DÄR GÅR GRÄNSEN! Jag kan som sagt inte hindra dem från att ha sex med varandra, MEN jag kan visa dem att jag inte godtar det hur som helst! Sova över hos varandra får de göra när pojken blivit lite äldre! Punkt slut!
Angående FÖRÄLDRARNA:
Jag har bestämt mig för att inte prata med hennes föräldrar, då jag är lite orolig över hur tjejen mår och att tror att hennes relation till föräldrarna inte är den bästa... Skulle det resultera i något extremt, typ självmord el dyl, skulle jag aldrig orka leva med det!!! *orolig*
Angående SKOLAN:
Det sista året så har det bara blivit värre o värre för honom i skolan! Han har mer el mindre struntat totalt i allt som har med skolan att göra! Skolkat från lektioner och suttit tillsammans med tjejen på hennes raster. Orkar inte koncentrera sig på lektionerna, tänker bara på rökning och på tjejen...Har aldrig med sig läxor hem ect. Han har själv erkänt att han inte har ork/lust! (Tjejen har också problem med skolan; Min grabb har berättat...) Flamsar runt när han är på lektionerna och stör både lärare o elever. ÄNDÅ är han egentligen "känd" för att vara en "lugn" och snäll kille! Jag har dock gjort klart för honom att så länge skolan blir lidande, så blir det inga träffar med tjejen heller! Gossen min har IG i nästan alla ämnena!!!
Angående ÅNGER:
Jag ångrar mig bittert att jag inte tagit hand om pojken tidigare! Har inte haft den rätta "styrkan" att ta tag i det, förrän nu. När det redan är för sent?! (Jag har varit fullt medveten om att jag skulle bli tvingad att gå till rätten med det!) Men...Talesättet lyder ju: Bättre sent än aldrig! Det är bara att hoppas!
break_a_leg skrev:Vågar man som förälder "säga ifrån" på ett konstruktivt sätt och visa att man menar vad man säger så tror jag faktiskt inte att det skulle finnas så mycket "tonårsproblem" som det faktiskt finns idag.