Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag kan bara tala av egen erfarenhet och det har naturligtvis ingen vetenskaplig tyngd, men min depression kunde tydligt härledas till min användning av hormonellt p-medel (Levonova).

Det som är positivt är ju att man då kan avbryta behandlingen och välja något annat.

Jag blir nedstämd varje gång mensen dyker upp, inte så att jag kastar mig utför en bro men inte långt därifrån. Dessa symptom hade jag aldrig när jag åt p-piller.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Det som är positivt är ju att man då kan avbryta behandlingen och välja något annat.

Jag blir nedstämd varje gång mensen dyker upp, inte så att jag kastar mig utför en bro men inte långt därifrån. Dessa symptom hade jag aldrig när jag åt p-piller.
Ja, det är fantastiskt man kan må bra igen av en sån enkel sak som att sluta med detta p-medel. Det som jag aldrig kan komma över är att ingen, INGEN, satte min depression i samband med min användning av Levonovan. Det var först när jag började att prata med min släkting som är gynekolog som jag började misstänka sambandet (och då hade två år av mitt liv försvunnit i ett helvete. Ja, jag ÄR bitter :().
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Samma sak kan konstateras för rätt många läkemedel. Dessutom är det mycket vaga symptom du räknar upp här. Viktuppgång och depression får man sällan av p-piller, utan mer ofta av genetiska faktorer, kost, brist på motion, etc etc etc.

Vi har olika syn på vad som är vaga symptom och vad som orsakar dom, helt klart.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag vet inte. Jag har pratat med BM om det, och eftersom jag tål latex i övrigt (Handskar tex) trodde hon inte på det.

Men det går i slutändan inte ändå. Efter 2 veckor med kondom efter förlossningen, så började jag fundera på att leva i celibat. Jag finner det väldigt avtändande :crazy:
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Nej, och jag ska inte göra det heller. Utan hormoner har jag en sådan extrem mensvärk att jag blir liggandes bara, kan inte gå upprätt. Med p-piller är den lite bättre, jag har bara så ont i ungefär 2 dagar och med starka smärtstillande kan jag fungera rätt okej.

Jag vågar inte riskera att få ännu starkare mensvärk, vilket trots allt är en vanlig biverkning av den. Jag har ju en son och tre hundar att ta hand om, så jag kan inte bli liggandes i flera dagar..
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Vi har olika syn på vad som är vaga symptom och vad som orsakar dom, helt klart.

Nu är det ju knappast en subjektiv åsikt att väldigt många olika faktorer ligger bakom övervikt och depression - det är fakta - och att det i allra flesta fall inte p-piller, utan vällevnad och genetik som orsakar problemen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Nej, och jag ska inte göra det heller. Utan hormoner har jag en sådan extrem mensvärk att jag blir liggandes bara, kan inte gå upprätt. Med p-piller är den lite bättre, jag har bara så ont i ungefär 2 dagar och med starka smärtstillande kan jag fungera rätt okej.

Jag vågar inte riskera att få ännu starkare mensvärk, vilket trots allt är en vanlig biverkning av den. Jag har ju en son och tre hundar att ta hand om, så jag kan inte bli liggandes i flera dagar..
Usch, jag lider med dig. Jag har oxå hemsk mensvärk så jag förstår precis vilken pina du lever med (jag kan inte heller göra mer än att ligga och kvida). Men en sak som är väldigt konstig är att jag UTAN spiral har ÄNNU ondare! När jag tog ut min spiral för nåt år sen (maken har gjort en vasectomi) så kom mensvärken tillbaka med dunder och brak. Jag måste vara ovanlig :crazy:
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Viktuppgång och depression får man sällan av p-piller, utan mer ofta av genetiska faktorer, kost, brist på motion, etc etc etc.


Nej det har du fel. Vet många som har gått upp i vikt även om dom har tränat,ätit rätt och inte alls ha problem med den genetiska. Och jag är en av dom. Jag vägde mycket en gång i tiden. Jag blev gravid och slutade äta dom. Gick ner 50 kg.. Sen så började jag med dom igen gick upp i vikt. Jag har ätit rätt och rör på mig mycket. Kollade upp det och det var ingen genetiskt och alla tyckte det var konstigt att jag inte gick ner i vikt. Slutade med mina piller för ett tag sen och vips har jag börjat gå ner i vikt och jag äter likadant och rör mig lika som innan..

Mvh
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Nu är det ju knappast en subjektiv åsikt att väldigt många olika faktorer ligger bakom övervikt och depression - det är fakta - och att det i allra flesta fall inte p-piller, utan vällevnad och genetik som orsakar problemen.

En vanlig biverkning av graviditet är just viktuppgång. Mig veterligen lurar p-piller kroppen att tro att den är gravid.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Nej, verkligen inte. Det är bättre att du ställer raka frågor än att försöka dra slutsatser själv.

Men snälla, du skriver att relativt få får biverkningar, då frågar jag dig hur många du tycker är en okej siffra som får det.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Men snälla, du skriver att relativt få får biverkningar, då frågar jag dig hur många du tycker är en okej siffra som får det.

Det är en ledande fråga, snälla du. Det går jag inte på.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

En vanlig biverkning av graviditet är just viktuppgång. Mig veterligen lurar p-piller kroppen att tro att den är gravid.

Ja - men att därifrån dra slutsatsen att det är p-piller och inte levnadsvanor som ligger bakom viktuppgången kräver ganska noggranna studier. Även vid graviditet är det maten vi äter som orsakar viktuppgången.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Nej det har du fel. Vet många som har gått upp i vikt även om dom har tränat,ätit rätt och inte alls ha problem med den genetiska.

Ja, det förekommer säkert. Men på det hela taget är det inte p-pillrena som är ansvariga för att svenska folket går upp i vikt (vilket även män gör).
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Pessar, numera ska man tyldigen kunna få tag på spermiedödande medel igen. Hade gärna börjat med pessar igen, men jag vägrar stå ut med den fruktansvärda mensvärken jag får utan p-piller. Med ppiller så går det bra att leva som vanligt med ett par ipren.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

KL

Jag tycker hela den här p-pillerdiskussionen har likheter med debatten om anti-depressanter. Några negativa skriverier och så är läkemedlen värdelösa. Många tycks glömma att det är extremt individuellt hur man svarar på mediciner och hormonbehandlingar. Jag har en kompis som länge vägrat att ta hormonpreparat av princip. Hon hade någon ideologisk tanke om att det inte var bra för kroppen. Det visade sig senare, när hon försökte få barn, att hon led av endometrios. Läkaren konstaterade att hon sannolikt hade sluppit sjukskriva sig en gång i månaden på grund av hemska menssmärtor om hade ätit p-piller. Dessutom hade mensen blivit regelbunden och sjukdomen lugnat sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 819
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 973
Senast: Och_Aye
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp