Kontantfritt och diskriminering

nullo-modo

Trådstartare
Varför räknas det inte som diskriminering att inte ta kontanter. Är det för att personer som blir diskriminerande redan inte hörs?

Vill sprida detta klipp från en av alla som blir mer och mer utanför i samhället. Ska personer med funktionsnedsättning inte kunna ta en fika på stan för att ingen tar kontanter.

Jo jag vet att det pratas om ett lagförslag men det kommer bara gälla livsnödvändiga saker som mat och medicin.

Jag tycker inte att det ska finnas ett lagkrav på mindre företag att ta emot kontanter. Det är inte alltid helt okomplicerat att hantera, alla har inte nära till att sätta in dem på kontot etc etc. Dessutom tillkommer kravet på kassaregister, som iofs lär behövas för butiker och dylikt ändå (eftersom kort och Swish i det sammanhanget likställs med kontanter) men som företag kan slippa genom att betalningarna sköts via faktura.

Jag tycker inte att det ska finnas ett lagkrav på mindre företag att ta emot kontanter. Det är inte alltid helt okomplicerat att hantera, alla har inte nära till att sätta in dem på kontot etc etc. Dessutom tillkommer kravet på kassaregister, som iofs lär behövas för butiker och dylikt ändå (eftersom kort och Swish i det sammanhanget likställs med kontanter) men som företag kan slippa genom att betalningarna sköts via faktura.
Så diskriminering är helt okej?
Även banker måste ta mer ansvar för att kunna underlätta och inte som idag försvårar.

Så diskriminering är helt okej?
Även banker måste ta mer ansvar för att kunna underlätta och inte som idag försvårar.

Jag håller med om att det är ett problem för många, men håller faktiskt inte med om att det är diskriminering att inte tillhandahålla alla betallösningar som finns.

Enligt DO är följande diskrimineringsgrunder:

Diskrimineringsgrunder
  • Etnisk tillhörighet.
  • Funktionsnedsättning.
  • Ålder.
  • Kön.
  • Könsidentitet eller könsuttryck.
  • Religion eller annan trosuppfattning.
  • Sexuell läggning.

Jag håller med om att det är ett problem för många, men håller faktiskt inte med om att det är diskriminering att inte tillhandahålla alla betallösningar.
Det blir ju diskriminering eftersom Conny med fler inte har andra alternativ. Behövs inte alla alternativ, det behövs ett som alla kan ha tillgång till och övriga helt frivilligt.

Varför räknas det inte som diskriminering att inte ta kontanter.
För att det finns sakliga skäl för många av dem som inte tar emot kontanter.

Sen tycker jag det blir fel om man gör det till en fråga som skulle handla specifikt (eller huvudsakligen) om att utestänga funktionshindrade. Vad gör man om mobilmasten råkar ligga nere när man ska gå på bussen? Vad gör man om man råkar tappa telefonen, tills att man kunnat fixa nytt bank-ID och appar för de mest grundläggande nödvändigheterna. Vad händer om man slår huvudet i en olycka och inte kommer ihåg sina koder?

Det finns ett mycket större problem med sårbarhet och en brist på robusthet och krislösningsalternativ som ligger på systemnivå. Jag tror inte kontanter är något som ensamt kan vara lösningen på det. Det som behövs är ett helhetsgrepp på konsekvenserna och lösningar som inte framställs som en motpol, utan som ett komplement, till de nya betalningslösningarna och tvingande användning av direktuppkopplade appar.

Jag undrar varför det inte har tagits fram fler bank-/kortlösningar för personer med funktionsvariation. Jag tror att det är för sent för att vrida tillbaka till kontanter, däremot så måste det ju absolut till lösningar så att alla kan vara delaktiga i samhället! Det kan inte vara omöjligt att ta fram en väldigt konkret och simpel bankapp eller, för all del, ett bankkort med någon form av värdeindikator på sig. Och ett alternativt/begränsat bank-id för de som inte kan hantera den fulla versionen.

En genuin fråga: varför kan tex Conny inte skaffa bankkort? Jag förstår att han inte har bankID men det krävs ju inte BankID för ett kort. Däremot för att kontrollera saldot, men han har ju en förmyndare som jag antar kan göra det. (Givetvis gäller exemplet inte enbart Conny utan generellt). Jag försöker förstå varför det skulle vara diskriminering med kontantlöst.

För att det finns sakliga skäl för många av dem som inte tar emot kontanter.

Sen tycker jag det blir fel om man gör det till en fråga som skulle handla specifikt (eller huvudsakligen) om att utestänga funktionshindrade. Vad gör man om mobilmasten råkar ligga nere när man ska gå på bussen? Vad gör man om man råkar tappa telefonen, tills att man kunnat fixa nytt bank-ID och appar för de mest grundläggande nödvändigheterna. Vad händer om man slår huvudet i en olycka och inte kommer ihåg sina koder?

Det finns ett mycket större problem med sårbarhet och en brist på robusthet och krislösningsalternativ som ligger på systemnivå. Jag tror inte kontanter är något som ensamt kan vara lösningen på det. Det som behövs är ett helhetsgrepp på konsekvenserna och lösningar som inte framställs som en motpol, utan som ett komplement till de nya betalningslösningarna och tvingande användning av direktuppkopplade appar.
Absolut inte bara folk med funktionsnedsättning även om denna intervju har den inriktningen. Men det är en grupp som inte hörs om så mycket och en grupp många inte tänker på hamnar i kläm många tänker att alla kan ju ha ett bankkort när det är långt ifrån verkligheten.

Det blir ju diskriminering eftersom Conny med fler inte har andra alternativ. Behövs inte alla alternativ, det behövs ett som alla kan ha tillgång till och övriga helt frivilligt.

Jag håller som sagt inte med om att det är diskriminering att inte ta emot kontanter. Jag tycker att företag och verksamheter ska ha möjlighet att anpassa och välja betalningslösningar som passar verksamheten. Det handlar inte om att försöka utestänga vissa grupper från sin kundkrets.

Att säga att kontanter är det betalmedel som är tillgängligt för alla är inte heller helt sant, imo. En del har svårare att hantera kontanter, på ett eller annat sätt.
Jag tänker som flera andra att det vore bättre att kräva att bankerna erbjuder viss anpassning av sina lösningar (kort och system) isf. Idag behöver ju trots allt de allra flesta ett bankkonto, åtminstone har de jag läst om som av olika skäl blivit av med sitt konto haft stora svårigheter att få pengar (lön, bidrag, skatteåterbäring etc etc som ska betalas till personen).

Jag håller som sagt inte med om att det är diskriminering att inte ta emot kontanter. Jag tycker att företag och verksamheter ska ha möjlighet att anpassa och välja betalningslösningar som passar verksamheten. Det handlar inte om att försöka utestänga vissa grupper från sin kundkrets.

Att säga att kontanter är det betalmedel som är tillgängligt för alla är inte heller helt sant, imo. En del har svårare att hantera kontanter, på ett eller annat sätt.
Jag tänker som flera andra att det vore bättre att kräva att bankerna erbjuder viss anpassning av sina lösningar (kort och system) isf. Idag behöver ju trots allt de allra flesta ett bankkonto, åtminstone har de jag läst om som av olika skäl blivit av med sitt konto haft stora svårigheter att få pengar (lön, bidrag, skatteåterbäring etc etc som ska betalas till personen).
Skillnad på att ha tillgång till och kunna hantera.

Diskriminering eller inte tycker jag det är problematiskt när verksamheter inte tar kontanter, ur flera aspekter. Det är ju ändå landets valuta och borde rimligtvis gå att använda.

Det kan handla om liv eller död för kvinnor som behöver lämna en våldsam och kontrollerande partner, t.ex. Vi försvårar även för turister och exempelvis flyktingar/nyanlända genom att inte acceptera kontanter.

Har man ett företag tycker jag nog man får acceptera den ”krångligheten” det blir att åka till banken då och då och sätta in pengar. SÅ många lär väl inte använda kontanter i större mängd idag att det blir ett stort problem?

Jag undrar varför det inte har tagits fram fler bank-/kortlösningar för personer med funktionsvariation. Jag tror att det är för sent för att vrida tillbaka till kontanter, däremot så måste det ju absolut till lösningar så att alla kan vara delaktiga i samhället! Det kan inte vara omöjligt att ta fram en väldigt konkret och simpel bankapp eller, för all del, ett bankkort med någon form av värdeindikator på sig. Och ett alternativt/begränsat bank-id för de som inte kan hantera den fulla versionen.
Nordea har tidigare haft enkel inloggning med en fyrsidig kod, med den kunde du enbart flytta mellan egna konton. Annars behövde bankdosa.

Har man ett företag tycker jag nog man får acceptera den ”krångligheten” det blir att åka till banken då och då och sätta in pengar. SÅ många lär väl inte använda kontanter i större mängd idag att det blir ett stort problem?

Problemet ligger ofta i att kringkostnaderna för att kunna hantera kontanter på ett korrekt sätt kan vara väldigt höga, såpass att det går back bara ha den möjligheten ordnad.

Jag har drivit en mindre restaurangverksamhet (bryggeripub) och där skulle kostnaden för kassahantering av kontanter ha ätit upp hela vår vinst de flesta kvällar, samtidigt som det är extremt sällan (på nivån "ett par gånger om året") som någon bara har kontanter att betala med.

De få gångerna har vi enkelt löst genom att någon annan erbjudit sig att betala med sitt kort, och så länge det inte gäller stora sedlar (som vi ändå inte hade tagit emot, enl. rekommendationer från banken) så har det gått att lösa växel vid behov.

Diskriminering eller inte tycker jag det är problematiskt när verksamheter inte tar kontanter, ur flera aspekter. Det är ju ändå landets valuta och borde rimligtvis gå att använda.

Det kan handla om liv eller död för kvinnor som behöver lämna en våldsam och kontrollerande partner, t.ex. Vi försvårar även för turister och exempelvis flyktingar/nyanlända genom att inte acceptera kontanter.

Bankerna hanterar ju inte kontanter längre. Men förut fanns det insättningsautomater där företagen la in påsar med pengar, är det det du menar? Vet inte om såna finns längre.

Problemet ligger ofta i att kringkostnaderna för att kunna hantera kontanter på ett korrekt sätt kan vara väldigt höga, såpass att det går back bara ha den möjligheten ordnad.

Jag har drivit en mindre restaurangverksamhet (bryggeripub) och där skulle kostnaden för kassahantering av kontanter ha ätit upp hela vår vinst de flesta kvällar, samtidigt som det är extremt sällan (på nivån "ett par gånger om året") som någon bara har kontanter att betala med.

De få gångerna har vi enkelt löst genom att någon annan erbjudit sig att betala med sitt kort, och så länge det inte gäller stora sedlar (som vi ändå inte hade tagit emot, enl. rekommendationer från banken) så har det gått att lösa växel vid behov.
Detta är en del som bankerna måste gå in och underlätta oavsett om dom vill eller inte.
Bankerna kommer ju inte göra detta frivilligt för dom vill ju att alla pengar ska finnas på banken (helst deras) för det är vad dom tjänar mest på.

Bankerna hanterar ju inte kontanter längre. Men förut fanns det insättningsautomater där företagen la in påsar med pengar, är det det du menar? Vet inte om såna finns längre.

Sedlar går fortfarande att sätta in på många ställen, men ska man göra det regelbundet krävs ett annat avtal med banken än "det vanliga".

Detta är en del som bankerna måste gå in och underlätta oavsett om dom vill eller inte.
Bankerna kommer ju inte göra detta frivilligt för dom vill ju att alla pengar ska finnas på banken (helst deras) för det är vad dom tjänar mest på.

Men det handlar inte bara om att sätta in pengarna på kontot. Ett kassaregister (vilket är ett krav från Skatteverket om en tar betalt med kort/kontanter/Swish över ett visst belopp per år) kostar också. En hel del som jag förstått det (jag behövde inget när jag drev eget). Ett sätt att inte behöva ett, är att betalningarna sköts mot faktura.

Edit: Det finns ju många företag som inte har en butik eller liknande.

Senast ändrad:
Om det är okej att inte vara tillgänglig för folk som inte har bankkort är det även då okej att vara upp till ägaren att inte anpassa efter andra funktionsnedsättning som tillexempel rullstolsburna.

"Du som har en funktionsnedsättning har rätt att ställa krav på tillgänglighet inom bland annat butik och restaurang. Den som är ansvarig för en verksamhet är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att verksamheten ska vara tillgänglig för dig som har en funktionsnedsättning."

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 450
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 951
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama