Kontantfritt och diskriminering

Detta är en del som bankerna måste gå in och underlätta oavsett om dom vill eller inte.
Bankerna kommer ju inte göra detta frivilligt för dom vill ju att alla pengar ska finnas på banken (helst deras) för det är vad dom tjänar mest på.

När det gäller restaurang så är det skatteverkets krav på hårdvara som gör det svårt att komma undan en hög kostnad. En terminal för kortbetalning med möjlighet att betala med swish och ha godkänt kassaregister kostar 2-300:-/månad och kräver inga stora inköp i hårdvara. Går att pausa om man inte har verksamheten igång hela tiden.

Att hyra en fysisk kassa som är godkänd kostar över en tusenlapp i månaden om man tecknar avtal på flera år. Tillfällig hyra är givetvis betydligt mer. Sen tillkommer förstås alla kostnader hos bank, att det kräver rätt mycket mer arbetstid om man har mer än enstaka kontantbetalningar och liknande (plus risken för att bli rånad när man står ensam med pengar, det är ju en annan anledning till att man slutat med kontanter i vissa verksamheter). När jag hade hand om kassan för sisådär 10-15 år sedan gick ungefär en arbetstimme per natt åt till saker som helt försvann när vi slutade ta kontanter. Det är mycket pengar på en månad. (Sen kan man väl tänka sig att det inte skulle vara riktigt lika mycket om man gick tillbaka till det idag?)

Jag tycker verkligen att vi ska ha möjlighet att betala med kontanter så brett som möjligt, men det är inte schysst om man kastar skulden just på småföretagarna. Staten vill ha kontroll, och då kostar det för alla att uppfylla.

Men det handlar inte bara om att sätta in pengarna på kontot. Ett kassaregister (vilket är ett lagkrav i Sverige om en tar betalt med kort/kontanter/Swish över ett visst belopp per år) kostar också. En hel del som jag förstått det (jag behövde inget när jag drev eget). För ett litet företag som i huvudsak fakturerar, blir det mycket pengar att lägga ut för att nån enstaka ska kunna betala kontant.
Som du skriv så är det krav på kassaregister eller kontantfaktura (här inte kontant som i sedlar och mynt). Kassaregister kostar oavsett hur kunden betalar.

Som du skriv så är det krav på kassaregister eller kontantfaktura (här inte kontant som i sedlar och mynt). Kassaregister kostar oavsett hur kunden betalar.

Ett kassaregister behövs inte om kunden betalar mot faktura, till bankgiro. Om inte det ändrats nyligen så behövs det alltså inget för företagare som enbart fakturerar.

När det gäller restaurang så är det skatteverkets krav på hårdvara som gör det svårt att komma undan en hög kostnad. En terminal för kortbetalning med möjlighet att betala med swish och ha godkänt kassaregister kostar 2-300:-/månad och kräver inga stora inköp i hårdvara. Går att pausa om man inte har verksamheten igång hela tiden.

Att hyra en fysisk kassa som är godkänd kostar över en tusenlapp i månaden om man tecknar avtal på flera år. Tillfällig hyra är givetvis betydligt mer. Sen tillkommer förstås alla kostnader hos bank, att det kräver rätt mycket mer arbetstid om man har mer än enstaka kontantbetalningar och liknande (plus risken för att bli rånad när man står ensam med pengar, det är ju en annan anledning till att man slutat med kontanter i vissa verksamheter). När jag hade hand om kassan för sisådär 10-15 år sedan gick ungefär en arbetstimme per natt åt till saker som helt försvann när vi slutade ta kontanter. Det är mycket pengar på en månad. (Sen kan man väl tänka sig att det inte skulle vara riktigt lika mycket om man gick tillbaka till det idag?)

Jag tycker verkligen att vi ska ha möjlighet att betala med kontanter så brett som möjligt, men det är inte schysst om man kastar skulden just på småföretagarna. Staten vill ha kontroll, och då kostar det för alla att uppfylla.
Varför inte ta lärdom redan nu om hur Euro länder löst det, där är det ju krav på kontanter till skillnad från hos oss.
Vi kommer säkert gå med vi med så småningom så varför inte börja förbereda redan nu på hur det ska lösas.

Har betalt med mynt och sedlar senaste åren när jag handlat på ställen som har kontantfaktura istället för kassaregister.

(En kontantfaktura utfärdas när en tar betalt vid utfärdandet. Jag skrev faktura, som utfärdas och sen har kunden X antal dagar på sig att betala.)

Jag vet att en kan använda sig av kontantfaktura för att kunna ta betalt kontant och samtidigt slippa ha ett kassaregister. Det löser inte alla svårigheter med att hantera kontanter, dock.

Senast ändrad:
Kontanter är pengar, saker kostar pengar, därför är kontanter godkända betalningsmedel.
Ser inte problemet.

Så jag är för lagkravet. Att banker gör det svårt för ALLA att använda kontanter gör att ett lagkrav är det enda sättet att få banker att släppa på sina korkade "kontanfria" bankkontor.

Innan var det ju penningstvättslagen som "hängde över huvudet" på bankerna som gjorde att de gick i taket.
Men iom den ännu nyare lagen om att polisen får ta saker i beslag "Lagen om utvidgat förverkande" så borde det ju numer vara LÄTTARE att kunna komma som en "svensson/Ibrahim/Magda osv" för kan man påvisa som även INNAN lagen om utvidgat förverkande så ska det ju nu vara grönt att använda kontanter. MISSTROR banken att pengarna ändå är för penningtvätt får de väl ringa polisen så är det en polissak. INTE bankens sak att bestämma över. Typ

Men som idag kan man ju knappt ta UT sina pengar ens. Varken överföring (iom äldre blivit lurade, så det är både + och - med det) men inte heller postväxel osv är ju lätt att få numer !

Men det handlar inte bara om att sätta in pengarna på kontot. Ett kassaregister (vilket är ett krav från Skatteverket om en tar betalt med kort/kontanter/Swish över ett visst belopp per år) kostar också. En hel del som jag förstått det (jag behövde inget när jag drev eget). Ett sätt att inte behöva ett, är att betalningarna sköts mot faktura.

Edit: Det finns ju många företag som inte har en butik eller liknande.
Fast har man inte kassaregister utan enbart tar betalt via faktura kommer man ju oavsett inte tvingas ta emot kontanter, så det är väl ett icke-problem? Problematiken gäller ju där det sker direktbetalning, där kort (och swish) funkar men inte kontanter. Då handlar det inte om kostnad för kassasystem.

Fast har man inte kassaregister utan enbart tar betalt via faktura kommer man ju oavsett inte tvingas ta emot kontanter, så det är väl ett icke-problem? Problematiken gäller ju där det sker direktbetalning, där kort (och swish) funkar men inte kontanter. Då handlar det inte om kostnad för kassasystem.

Okej. Jag förstod TS som att åsikten var att företag borde vara tvungna att ta emot kontanter. Att kunden alltid ska ha möjlighet att betala med kontanter.

Edit: Jag är absolut för att kontanter ska kunna användas, generellt. Men jag anser att det är orimligt att kräva att alla småföretagare ska ta emot kontanter, är väl iaf kontentan av min åsikt. Jag tycker att företagare ska kunna välja vilka betallösningar som fungerar bäst för den att erbjuda. Det är flera faktorer som spelar in i det, imo (kostnader, tid, logistik, risker etc). Jag har inte så mycket mer att tillföra.

Senast ändrad:
Okej. Jag förstod TS som att åsikten var att företag borde vara tvungna att ta emot kontanter. Att kunden alltid ska ha möjlighet att betala med kontanter.
Själv tycker jag att samma regler som inom Euroområdet vore rimligt.
Idag tar inte ens skatteverket emot kontanter även om det är ett krav på att dom ska.

Intressant fråga, jag har också funderat en del på sistone över utvecklingen att allt fler stängs ute. Kan inte ha bankkort, fixa en egen mobiltelefon eller åka tåg från alla tågstationer i Sverige t ex.

Jag tänker dock att det är lite olika frågor. Att man inte pga intellektuell funktionsnedsättning klarar av dagens digitala betalmedel borde kunna gå att lösa med att ta fram hjälpmedel som fortfarande är digitala men upplevs mer lika kontanter i sin användning. Typ en dosa som fungerar som ett kontantkort som laddas upp med ett visst belopp och man ger ifrån sig så mycket pengar man ska och det tydligt hur mycket man har kvar.

Att samhället blir sårbart när vi bara har digitala betallösningar är också ett problem, men det gäller alla och inte bara personer med funktionsnedsättningar.

Intressant fråga, jag har också funderat en del på sistone över utvecklingen att allt fler stängs ute. Kan inte ha bankkort, fixa en egen mobiltelefon eller åka tåg från alla tågstationer i Sverige t ex.

Jag tänker dock att det är lite olika frågor. Att man inte pga intellektuell funktionsnedsättning klarar av dagens digitala betalmedel borde kunna gå att lösa med att ta fram hjälpmedel som fortfarande är digitala men upplevs mer lika kontanter i sin användning. Typ en dosa som fungerar som ett kontantkort som laddas upp med ett visst belopp och man ger ifrån sig så mycket pengar man ska och det tydligt hur mycket man har kvar.

Att samhället blir sårbart när vi bara har digitala betallösningar är också ett problem, men det gäller alla och inte bara personer med funktionsnedsättningar.
E- valuta finns väl i 11 länder nu. I Sverige kom E-krona upp som ett förslag förta gången 2017 tror jag och har kommit upp som förslag lite då och då. Både nytta och säkerhet har kommit upp som hinder för den.

E- valuta finns väl i 11 länder nu. I Sverige kom E-krona upp som ett förslag förta gången 2017 tror jag och har kommit upp som förslag lite då och då. Både nytta och säkerhet har kommit upp som hinder för den.

Finns det lämpliga prylar framtagna för att alla ska kunna betala med E-valutan? Om det blir som ett betalkort men utan kod bara så hjälper ju inte det om man har svårt för konceptet att veta när man går ut hur mycket pengar man har, och sedan förstå och hålla reda på hur mycket pengar som försvinner när man köper olika saker.

Finns det lämpliga prylar framtagna för att alla ska kunna betala med E-valutan? Om det blir som ett betalkort men utan kod bara så hjälper ju inte det om man har svårt för konceptet att veta när man går ut hur mycket pengar man har, och sedan förstå och hålla reda på hur mycket pengar som försvinner när man köper olika saker.
Skulle gissa på att det inte ens kommit så långt som att veta hur den isåfall skulle se ut mer än att den i så fall skulle fungera även utan internet så säkrare än kort i det fallet.

Om någon undrar vad länder som är med i Euro har för krav.
  • Detaljhandeln får inte neka att ta emot kontanter såvida inte båda parter kommit överens om ett annat betalningssätt.
  • Det är inte tillräckligt att sätta upp en lapp om att kontanta betalningar, eller betalningar som görs med vissa sedelvalörer, inte godkänns. Detaljhandlare måste ha en berättigad anledning, t.ex. svårighet att inneha tillräckligt med kontantreserver eller att de kan påvisa konkreta fysiska säkerhetsrisker vid stora mängder kontanter.
  • Offentliga serviceinrättningar får inte utan goda skäl vägra att ta emot kontantbetalning och inte heller tillämpa inskränkningar. En sådan vägran skulle innebära en underminering av eurons ställning som lagligt betalningsmedel och denna är skyddad genom EU-lagstiftning.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 455
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 951
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama