Kontantfritt och diskriminering

Jag skulle dock önska att det fanns nåt sätt barn kunde resa kollektivt på utan att behöva ha betalkort. Tidigare fanns det kort som man kunde ladda med pengar och som gav rabatt på bussen/tåget. Det var dumt att de plockade bort dem. För mig är det enklare med appen i mobilen men när jag skulle försöka ordna så att min dotter kunde åka stadsbussen själv så blev det svårt! Kände inte riktigt för att ge henne mitt betalkort, eller registrera mitt betalkort i appen. Appen accepterar inte hennes kort eftersom hon är minderårig så kortet är spärrat för internetköp.

Ett kort man kan ladda med pengar hade varit toppen att sätta i handen på ett barn som ska åka kollektivt!
Du kanske redan har kollat det, men hos oss (UL) kan du skicka biljetter till folk. Dock behöver man ha en smartphone för att använda det. Appen är kopplat till ett telefonnummer, så du skickar till ett specifikt nummer. Kanske finns det något liknande hos er?

Fast mannen i interviewn skulle inte bli hjalpt av ett kontant kort, eller kort av nagot slag. Han sager att det maste vara konkret. Jag antar som att har han 200 kronor i fickan kan han se precis hur mycket han gor av med. Det racker till varan for 75 kronor och varan for 125 kronor. Barn ser det ofra just sa ... dar kan vara svart for manga att se exact hur mycket siffrorna pa bankkontot eller kortkontot farktiskt ar "pa riktigt".

Det kommer ju alltid vara jättesvårt att tillgodose allas behov. Att införa kontanthanteringen fullt ut, skulle i dagens samhälle innebära enorma risker för de som jobbar i branscher där man tagit bort kontanter av säkerhetsskäl. Så det måste ju till lösningar som alla kan använda sig av utan att för den delen utsätta människor för fara. Detta är en otroligt komplex fråga och inte alls så enkel som många tror.

Just reskassa – att ladda ett kort med pengar att betala med på bussarna – togs bort relativt nyligt här. Du kan fortfarande köpa ett kort med x antal resor, men reskasse-funktionen finns inte längre till mångas förtret.

Nej även inom SL köper man resor, vilket ju inte egentligen är nån skillnad mot reskassa.

SL har tack och lov kvar busskort, men deras nya system är inte direkt användarvänligt eftersom man tagit bort möjligheten för oss att göra saker och helt lagt över det på resenären. Vi var ju rätt sena med betalkort här, men fortfarande är det väldigt svårt för folk som åker på rabatterat att få det att funka på betalkorten så nästan alla får åka på helt pris om man betalar med betalkort. Önskar att jag som förare kunde knappa in vald prisgrupp istället, men SL väljer att utestänga oss i princip helt. Inte heller det speciellt bra service enligt mig.

Ja, betalning i kollektivtrafiken generellt verkar vara något som vi är riktigt dåliga på att göra användarvänligt i Sverige? :confused: På många håll måste man ha appar som man behöver ladda ner och skaffa konto till trots att man kanske bara ska göra en enstaka resa när man är på genomfart, eller så står man där och försöker lista ut vilka sätt som finns att köpa biljett när det är bråttom till den enda anslutningen på länge.

Som resenär på främmande ställe har det inte alls blivit enklare, även om det kan vara mycket smidigare för den som åker ofta.

Det finns ju i stora delar av landet. :)

Att vara hänvisad till att enbart kunna resa om man har en smartphone är ju ännu värre än att bara kunna handla med kort eller swish. Ska man ta sig någonstans är det långt ifrån alltid det finns alternativa sätt att lösa biljett om man av någon anledning inte har telefon där och då. :down:

Stadsbussen går att betala med kort på bussen. Men det går inte på Regionbussarna.

Jag kan sakna de laddbara korten. De kunde man ge till barn och andra som man av olika anledningar inte vill ge riktiga betalkort till och som inte har smartphone.

Då slipper busschauffören rånrisken kontanterna för med sig och man löser problemet för de utan smartphone och betalkort.

Ja, betalning i kollektivtrafiken generellt verkar vara något som vi är riktigt dåliga på att göra användarvänligt i Sverige? :confused: På många håll måste man ha appar som man behöver ladda ner och skaffa konto till trots att man kanske bara ska göra en enstaka resa när man är på genomfart, eller så står man där och försöker lista ut vilka sätt som finns att köpa biljett när det är bråttom till den enda anslutningen på länge.

Som resenär på främmande ställe har det inte alls blivit enklare, även om det kan vara mycket smidigare för den som åker ofta.

Hos oss kan man t.ex inte köpa gruppbiljett på betalkort, utan det måste göras via appen. Enligt avtal mellan SL och korttilverkarna får du egentligen inte heller bjuda nån annan med ditt kort, utan du får bara betala resa för kortinnehavaren. Jättetokigt i en så turisttät stad! Jag brukar säga att kollektivtrafiken är ingen service längre, inte ens regionerna tycker resenärerna är viktigast numera.

Senast ändrad:
Nej även inom SL köper man resor, vilket ju inte egentligen är nån skillnad mot reskassa.

Jo, eftersom resorna åtminstone här i Skåne då måste vara bestämda i förväg. Till exempel Lund C till Malmö C. Då går det inte att använda biljetten till Lund C till Eslöv.
Det går inte heller att ha olika resor på ett och samma kort.

Åtminstone SL har fortfarande kvar sådana kort. Det finns alltså regioner son tagit bort sånt helt? Det håller jag med om är rätt usel service.

Skånetrafiken tog bort dem för några år sen. Nu är det appen, betalkort (på bussen eller biljettautomat på station) eller serviceställen som gäller. Antar att serviceställena tar kontanter men då måste man först ta sig dit.

Stadsbussen går att betala med kort på bussen. Men det går inte på Regionbussarna.

Jag kan sakna de laddbara korten. De kunde man ge till barn och andra som man av olika anledningar inte vill ge riktiga betalkort till och som inte har smartphone.

Då slipper busschauffören rånrisken kontanterna för med sig och man löser problemet för de utan smartphone och betalkort.

Håller helt med om att det blir krångligare och krångligare, vilket är galet i en så samhällsviktig funktion som kollektivtrafiken. Det finns säkert massa möjliga lösningar, men de kostar nog och det är politikerna inte villiga att ta.

Det kommer ju alltid vara jättesvårt att tillgodose allas behov. Att införa kontanthanteringen fullt ut, skulle i dagens samhälle innebära enorma risker för de som jobbar i branscher där man tagit bort kontanter av säkerhetsskäl. Så det måste ju till lösningar som alla kan använda sig av utan att för den delen utsätta människor för fara. Detta är en otroligt komplex fråga och inte alls så enkel som många tror.
Varför inte något som liknar en parkeringsautomat på hållplatser där det går att köpa biljetter.

Jo, eftersom resorna åtminstone här i Skåne då måste vara bestämda i förväg. Till exempel Lund C till Malmö C. Då går det inte att använda biljetten till Lund C till Eslöv.
Det går inte heller att ha olika resor på ett och samma kort.

Okej. Vi har 1 zon över hela regionen, så här blir det ingen skillnad på det viset.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 758
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 584
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 007
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka