Kontantfritt och diskriminering

Anledningen är att bankerna tycket bankomaterna är dyra, inget annat.

P-automat tog iallafall senaste kontanter men där har jag dålig koll för parkerar så sällan på betalparkeing.

Jag tankar med kontanter på obemannade station och har ju inte alls dessa problem med dom slås sönder för att komma åt pengar.

Varför tycker dom att bankomaterna är dyra då? Kan det vara för att väktarna tar riktigt bra betalt för att fylla på dom? Måste kolla om det går att tanka kontant på ställena här. På bemannade mackar måste man väl betala inne på macken numera, inte ute i pumpen?

Jag är ju förvisso en av dem som anser att man kunde göra som med Tv licensen = alla betalar via skatten, även på kommunala (korta) resor. DET skulle om något öppna upp för att fler SKULLE åka kommunalt ! Då skulle det ju verkligen minska med bilar i Stockholm som tex.
Var underbart att det inte kostade något när jag var på semester på Färöarna.

Varför tycker dom att bankomaterna är dyra då? Kan det vara för att väktarna tar riktigt bra betalt för att fylla på dom? Måste kolla om det går att tanka kontant på ställena här. På bemannade mackar måste man väl betala inne på macken numera, inte ute i pumpen?
Vet faktiskt inte om väktare har haft högre inflation än övriga samhället. Att det används väktare till att fylla på bankomater är ju inget nytt.

Här är det bara ingo som är obemannade och kan betala med kontanter som jag vet om. För mig brukar det bli stationen i Kviberg, den vid Bergsjöbacken (kommer aldrig ihåg vad den heter), i Kungsbacka eller kållered. Möjlighet att det rånas ofta från dom men måste vara snabba på att fixa i så fall för har aldrig ens sätt märken på ens försök till rån på dom.

Vad jag vet är det upphandling på det där som så mycket annat, så svårt att tro att de tar så extremt mycket betalt. Bankerna tycker väl det kostar mycket i förhållande till vad de tjänar på att tillhandahålla tjänsten.

Det är såklart upp till era politiker att bestämma. Inom SL kostar en biljett 26 resp 42 kr, den är giltig i 75 min oavsett hur kort eller långt du åker. Eller ja, du måste ha klivit på sista färdsättet inom den tiden, sen kan den gå ut under resan med den. Vi har folk som åker över 15 mil på samma biljett. Och det kan nog gå att åka längre än så med.

Det kostar 26 kr inom min lilla stad. Ska jag åka till Malmö (tar mindre än en timme stadsbuss+tåg) så kostar det 58 kr. Det är ca 5 mil.

Senast ändrad:
Varför skulle det vara svårare än att ha hela region Stockholm som 1 zon?
För det första är ju Skåne län nästan dubbelt så stort som Stockholms län till ytan sett - samtidigt som det bor nästan 3 gånger så många i Stockholms län per km2.
Ni har ju både kortare sträckor och en kostnad som ska delas på fler personer.

Det är såklart inte omöjligt men nog betydligt svårare att motivera politiskt.

Vet faktiskt inte om väktare har haft högre inflation än övriga samhället. Att det används väktare till att fylla på bankomater är ju inget nytt.

Här är det bara ingo som är obemannade och kan betala med kontanter som jag vet om. För mig brukar det bli stationen i Kviberg, den vid Bergsjöbacken (kommer aldrig ihåg vad den heter), i Kungsbacka eller kållered. Möjlighet att det rånas ofta från dom men måste vara snabba på att fixa i så fall för har aldrig ens sätt märken på ens försök till rån på dom.

Okej. Vi har nog bara St1 som är helt obemannad där jag är.

Jag håller @LadyCovergirl . En kort resa ska kosta mindre än en lång. För att kollektivtrafiken ska ha nån form av legitimitet så måste prissättningen vara logisk för de som ska åka.

Ska man tänka så, borde väl kollektivtrafiken i sin helhet betalas av den som nyttjar den. Inte som idag när även de som aldrig åker kollektivt betalar delar av den via skatten.

Varför skulle det vara svårare än att ha hela region Stockholm som 1 zon?

Det är såklart upp till era politiker att bestämma. Inom SL kostar en biljett 26 resp 42 kr, den är giltig i 75 min oavsett hur kort eller långt du åker. Eller ja, du måste ha klivit på sista färdsättet inom den tiden, sen kan den gå ut under resan med den. Vi har folk som åker över 15 mil på samma biljett. Och det kan nog gå att åka längre än så med.

Det fungerar ju fint i ett län där man har budgeten till att kunna bjuda på långresor till stadstrafikpris.

Andra regioner får inte statliga skattepengar till sin kollektivtrafik. Jo, jag ser varför det är rimligt att göra så där och kritiserar inte upplägget som princip.
Men tycker det är rätt fult att från den priviligierade positionen stå och säga att det går bra att "bara göra" om man vill. Till de som sliter sitt hår för att öht kunna behålla någon form av kollektivtrafik på en nivå som är minimum för den samhällsfunktionalitet som behövs.

I ett län där det är några få kommuner som har en någorlunda omfattande stadstrafik skulle du aldrig få dem att gå med på en enhetstaxa som oundvikligen skulle ge landsbygdspriser.

På platser med lite och gles trafik är det till stor del kostnader som man ändå skulle behöva ha för skolskjutsar och färdtjänstresor som läggs i att försöka generera mer samlad resnytta för samma pengar och öht ha en trafik som är tillgänglig för allmänheten utan behovsprövning. För lokala specialprojekt såsom flexibel centrumtrafik behöver politikerna också ha lokal legitimitet.

Sen brukar det också vara en dålig idé att inte ha ansvar, budget och beslutsmakt i samma hand. Att lägga kollektivtrafikbesluten helt på regionnivå i alla län skulle vara kasst. Att inte låta de som beslutar om trafiken kunna använda den styrning som biljettpriset utgör skulle också vara kasst.

Du får tänka på att det är på väldigt olika ställen som du har alternativkostnaden ifall du ändrar busstrafiken/biljettpriserna i Storsthlm, jämfört med t.ex. Degerfors eller Vilhelmina.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 758
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 584
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 007
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka