Varför skulle det vara svårare än att ha hela region Stockholm som 1 zon?
Det är såklart upp till era politiker att bestämma. Inom SL kostar en biljett 26 resp 42 kr, den är giltig i 75 min oavsett hur kort eller långt du åker. Eller ja, du måste ha klivit på sista färdsättet inom den tiden, sen kan den gå ut under resan med den. Vi har folk som åker över 15 mil på samma biljett. Och det kan nog gå att åka längre än så med.
Det fungerar ju fint i ett län där man har budgeten till att kunna bjuda på långresor till stadstrafikpris.
Andra regioner får inte statliga skattepengar till sin kollektivtrafik. Jo, jag ser varför det är rimligt att göra så där och kritiserar inte upplägget som princip.
Men tycker det är rätt fult att från den priviligierade positionen stå och säga att det går bra att "bara göra" om man vill. Till de som sliter sitt hår för att öht kunna behålla någon form av kollektivtrafik på en nivå som är minimum för den samhällsfunktionalitet som behövs.
I ett län där det är några få kommuner som har en någorlunda omfattande stadstrafik skulle du aldrig få dem att gå med på en enhetstaxa som oundvikligen skulle ge landsbygdspriser.
På platser med lite och gles trafik är det till stor del kostnader som man ändå skulle behöva ha för skolskjutsar och färdtjänstresor som läggs i att försöka generera mer samlad resnytta för samma pengar och öht ha en trafik som är tillgänglig för allmänheten utan behovsprövning. För lokala specialprojekt såsom flexibel centrumtrafik behöver politikerna också ha lokal legitimitet.
Sen brukar det också vara en dålig idé att inte ha ansvar, budget och beslutsmakt i samma hand. Att lägga kollektivtrafikbesluten helt på regionnivå i alla län skulle vara kasst. Att inte låta de som beslutar om trafiken kunna använda den styrning som biljettpriset utgör skulle också vara kasst.
Du får tänka på att det är på väldigt olika ställen som du har alternativkostnaden ifall du ändrar busstrafiken/biljettpriserna i Storsthlm, jämfört med t.ex. Degerfors eller Vilhelmina.